حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

24 اسباب‌بازی بر اساس سن از 3 تا 13 سالگی

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

یکی از بهترین سرگرمی‌های دوران کودکی داشتن یک اسباب‌بازی مناسب، سرگرم‌کننده و در عین حال آموزش‌دهنده است. کودکان با وسایل بازی خود زندگی می‌کنند پس بهتر است علاوه بر توجه به خوش‌رنگ بودن و داشتن ظاهر زیبا، آن را از لحاظ ایمن بودن و میزان تأثیرگذاری در روند رشد و تکامل فرزند خود انتخاب نمایید. در این مقاله سعی داریم مناسب‌ترین اسباب‌بازی رده‌های سنی متفاوت کودکان را بررسی کنیم.

ویژگی‌های بهترین اسباب‌بازی

بازی کردن و داشتن ابزار بازی مناسب مانند یک اسباب‌بازی با کیفیت از جمله مهم‌ترین عامل در رشد و پرورش مهارت‌های ذهنی، جسمی و حرکتی کودک به شمار ‌می‌روند. انتخاب یک اسباب‌بازی مناسب با توجه به رده سنی کودک می‌تواند او را برای روبرو شدن با وقایع در زندگی آینده خود آماده نماید.

در انتخاب صحیح یک اسباب‌بازی علاوه بر در نظر گرفتن کودک و درخواست او باید کیفیت، میزان بی‌خطر بودن، سرگرم‌کننده بودن آن و آموزشی بودن اسباب‌بازی را نیز یکی از اولویت‌های خود قرار دهید.

شاید برای شما هم این سؤال مطرح شده باشد که انتخاب اسباب‌بازی برای کودک که کار چندان سخت و دشواری نیست و بسیار هم ساده باشد. برای پاسخ به این پرسش باید بدانیم یک اسباب‌بازی خوب دارای په ویژگی‌هایی است.

  1. 1- ایجاد سرگرمی برای کودک با روش‌های متفاوت

داشتن یک اسباب بازی که بتوان به چندین صورت با آن بازی کرد موجب رشد و پرورش قوه تخیل کودک می‌شود. مانند بلوک‌های چوبی یا پلاستیکی

  1. 2- مناسب برای سنین مختلف

تهیه اسباب بازی که در طی مراحل رشد کودک بتواند مورد استفاده قرار گیرد، حائز اهمیت است. مانند حیوانات پلاستیکی

  1. 3- تقویت حس کنجکاوی و مهارت حل مسأله

انتخاب یک اسباب‌بازی مناسب مانند پازل، مرتب کردن اشکال و … می‌تواند علاوه بر تقویت توانایی حل مسأله در کودک، مهارت درک فضایی را نیز رشد دهد.

  1. 4- برانگیختن قوه تخیل کودک

کودک با داستان پردازی و مجسم کردن می‌تواند مهارت‌هایی مانند حل مسأله، زبانی و قرار دادن اتفاقات در کنار یکدیگر را نیز در خود رشد دهد.

  1. 5- تقویت مهارت‌های حرکتی

این نوع از وسایل بازی بیشتر برای دور کردن کودکان از صفحات موبایل و کنسول‌های بازی است. اسباب‌بازی‌هایی مانند توپ، اسکوتر و … از این دست بازی‌های حرکتی هستند.

  1. 6- تقویت مهارت خوانداری و نوشتاری

استفاده از کتابچه‌های حروف مغناطیسی و آشنایی با آن‌ها می‌تواند مهارت خواندن و نوشتن را در کودکان تقویت نماید.

  1. 7- ایجاد یک رابطه بین والدین و کودک

بازی‌هایی مانند راز جنگل که موجب تقویت مهارت‌هایی مانند شنیداری، حافظه، زبانی، اجتماعی و ارتباط با دیگران و … در کودک می‌شود.

انتخاب اسباب‌بازی مناسب با رده سنی کودک

یکی از موارد مهم در انتخاب بهترین اسباب‌بازی برای کودک، توجه به رده سنی آن است. در هر دوره کودک با بازی کردن می‌تواند مراحل رشد خود را در کنار آموزش دیدن تکمیل نماید.

اسباب بازی کودک 3 تا 4 سال

رده سنی 3 تا 4 سال بیشتر بازی‌هایی هدف گرا و تأثیرگذار در یادگیری را به خود اختصاص می‌دهد. در این دوران کودک بازی‌هایی که بتوانند رفتار اطرافیان را تقلید کنند را انتخاب می‌کنند. بهتر است اسباب بازی کودک 3 تا 4 سال بیشتر با هدف تقویت مهارت آموزشی مانند ریاضی و یا مهارت کلامی خریداری شود. وسایل بازی مانند جورچین، اسباب‌بازی‌های موزیکال، اسباب‌بازی‌های ساختنی، اسباب‌بازی‌های مربوط به حمل و نقل ( ایستگاه قطار، ماشین و …)، لگو‌های ساختنی، موتور شارژی، عروسک و … از جمله بازی‌های مناسب برای رده سنی 3 تا 4 سال است.

اسباب بازی کودکان 5 تا 7 سال

رده سنی بین 5 تا 7 سال، یک زمان مناسب برای ورود به مهدکودک و دبستان است. در این سن کودک بیشترین میزان از کنجکاوی و پرسیدن سؤال‌های مختلف را تجربه می‌کند. دوست دارد بیشتر با دیگران تعامل داشته باشد و یک حس رقابتی را در خود احساس می‌کند. داستان پردازی می‌کند و قوه تخیل خود را رشد می‌دهند. در این سنین کودک بیشتر به دنبال کشف علاقه‌مندی‌هایش از راه بازی با دیگران و دوستان خود است.

استفاده از بازی‌های کامپیوتری، بازی‌های کارتی، تخته‌ها، ماشین کنترلی، اسباب‌بازی‌های انجام آزمایش‌های علوم ( آهنربا، ذره بین، تلسکوپ و …)، مجموعه‌های ساختنی لگو، داشتن وسایل ورزشی و … از جمله اسباب بازی کودکان 5 تا 7 سال است.

در این سن کودک با کمک اسباب‌بازی‌های خود می‌آموزد که چگونه فکر و پردازش نماید. اسباب‌بازی‌هایی مانند جورچین‌های بزرگ، بازی‌های فکری، شطرنج و دوز می‌تواند در رشد و پرورش مهارت فکری و توانایی حل مسأله کودک در سن 5 تا 7 سالگی تأثیر مستقیم داشته باشد.

اسباب بازی کودک 8 تا 13 سال

یکی از علاقه‌مندی‌های کودکان در این سن به اجرای بازی در محیط‌های بیرون از منزل است. در این رده سنی کودک با توجه به داشتن احساس بزرگ شدن و رقابت دوست دارند با یکدیگر به رقابت بپردازند. اسباب بازی کودک 8 تا 13 سال باید بتواند قدرت تفکر و کنجکاوی او را برطرف نماید. مهارت خواندن و نوشتن را در او تقویت کند و اطلاعات پژوهشی مناسبی را در اختیار او قرار دهد. موجب تقویت اعتماد به نفس کودک شده و مهارت برقراری ارتباط با دیگران و در اجتماع قرار گرفتن را در کودک افزایش دهد.

اسباب بازی کودک 8 تا 13 سال با توجه به رشد فیزیکی و جسمانی کودک باید به نحوی انتخاب شود تا بتواند مهارت‌های حرکتی را نیز در آن رشد داده و برای سلامتی کودک نیز مفید باشد. بازی‌های کامپیوتری، مجموعه‌های علمی و پژوهشی، انجام کاردستی، وسایل ورزشی، پازل‌های سخت و پیچیده، بازی‌های فکری ( منچ، دوز، مار و پله و …) را می‌توان به عنوان مناسب‌ترین اسباب‌بازی کودک 8 تا 13 سال نام برد.

سخن پایانی

اسباب‌بازی‌های علاوه بر ایجاد سرگرمی و نشاط در بین کودکان باید موجب ارتقا کودک، افزایش خلاقیت و نوآوری کودک شود. یک اسباب‌بازی مناسب علاوه بر ظاهر زیبا و استفاده از رنگ‌های شاد باید با داشتن ایمنی و علاقه‌مندی کودک به آن موجب رشد و پرورش مهارت‌های مختلفی مانند مهارت کلامی، اجتماعی و برقراری ارتباط با دیگران، حرکتی و … شود. در نهایت یکی از موارد مهم در هنگام خرید بهترین اسباب بازی، توجه به رده سنی کودک است.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
واحد تبلیغات