حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مقایسه آیفون ١٣ با شیائومی ١٢: جنگ ستارگان!

نوشته

2 سال قبل | 5 دیدگاه | اپل، حتما بخوانید، شیائومی، مقایسه

پرچمداران سال‌های گذشته اپل و شیائومی، کل کل زیادی با یکدیگر داشته‌اند و بسیاری از کاربران در حین خرید گوشی جدید خود، بین این گوشی‌های پرچمدار مردد می‌شوند. ما قصد داریم تا در این مطلب، به مقایسه پرچمداران ارزان‌تر اپل و اپل، یعنی آیفون ١٣ و شیائومی ١٢ بپردازیم. اما در نهایت، برنده نهایی کدام گزینه خواهد بود؟

مقایسه آیفون ١٣ با شیائومی ١٢؛ نبردی میان گوشی‌های کامپکت جذاب!

گوشی iPhone 13، یک دستگاه محبوب از اپل با تراشه Apple A15 Bionic است. از طرف دیگر، شیائومی هم چند روز قبل از سری جدید پرچمدارانش با همراهی گوشی کامپکت شیائومی ١٢ پرده برداری کرد.

 

آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ مینی با تراشه اپل A15 به همراه ناچ کوچکتر و فیلم برداری حرفه ای رسما معرفی شدند

شیائومی ١٢ پرو و شیائومی ١٢ معرفی شدند: پرچمدارانی دوربین محور و قدرتمند!

 

به گفته Gizmochina، سال ٢٠٢١ میلادی بالأخره به پایان رسید و شیائومی در واپسین روزهای این سال، نسل جدید پرچمداران خود رونمایی کرد. یکی از پرچمداران اصلی این نسل، شیائومی ١٢ است که دارای طراحی منحصر به فردی است. به همین دلیل، ما می‌گوییم که شیائومی ١٢ یک رقیب شایسته برای آیفون ١٣ است و حتی خود شیائومی نیز بر این موضوع تأکید دارد!

به مانند آیفون ١٣، یکی از مزیت‌های مهم موجود در شیائومی ١٢، طراحی جمع و جور و دوست داشتنی آن است؛ چیزی که در پرچمداران امروزی، به سختی پیدا می‌شود و این موضوع خوبی نیست. اما جدا از این صحبت‌ها، آیا جدیدترین گوشی پرچمدار شیائومی می‌تواند گوشی کامپکت کوپرتینویی‌ها را شکست دهد یا همچنان اپل در بازار گوشی‌های جمع و جور خودنمایی می‌کند؟ خب، ما برای پاسخ به این سؤال، مقایسه‌ای را بین آیفون ١٣ و شیائومی ١٢ انجام داده‌ایم. بنابراین، با ما همراه شوید تا به پاسخ این سؤالات برسیم!

طراحی

ابتدا از بخش طراحی شروع می‌کنیم؛ جایی که کمپانی‌های سازنده هر دو دستگاه، به شدت روی آن مانور داده‌اند و همواره این قسمت از دستگاه خود را تحسین کرده‌اند. آیفون ١٣ اپل، قطعاً از طراحی نمادینی بهره مند بوده و لبه‌های تخت آن، حس مدرنیته خاصی را به کاربر می‌دهند. البته بسیاری از افراد، این گوشی را به دلیل این که لوگوی یک سیب گاز زده انتخاب می‌کنند که این به نظر منطقی نمی‌رسد. به هر حال، شیائومی ١٢ هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

اگر نظر شخصی من را بخواهید، من طراحی شیائومی ١٢ را به چند دلیل، بیشتر می‌پسندم. دلیل اول، عرض کم‌تر این گوشی دستگاه است که سبب خوش دست‌تر شدن و راحت‌تر شدن کارکرد با آن می‌شود. از طرف دیگر، این گوشی دارای نسبت نمایشگر به بدنه بیشتر و حاشیه‌های کم‌تری در اطراف نمایشگر است. از طرف دیگر، ناچ نیمه عریض موجود در آیفون ١٣، برای بسیاری خوشایند نیست و برای همین، حفره نمایشگر مرکزی می‌تواند گزینه جذاب‌تری باشد. اما در نظر داشته باشید که این بحث، کاملاً سلیقه‌ای است و سلیقه شما نیز محترم است.

از طرف دیگر، باید به کیفیت ساخت بالاتر آیفون ١٣ اشاره کنیم. این گوشی، دارای بدنه شیشه‌ای در قاب جلویی و پشتی است که به واسطه محافظ سرامیکی محافظت می‌شود. همچنین این گوشی، دارای نسخه پیشرفته‌ای از گواهینامه IP68، با مقاومت در برابر آب تا عمق ۶ متر است. این در حالی است که هیچ اثری از استاندارد‌های مشابه در شیائومی ١٢ نیست!

نمایشگر

حداقل بر روی کاغذ، شیائومی ١٢ از نمایشگر پیشرفته‌تری برخوردار است. این گوشی، از نمایشگری با پنل OLED، رفرش ریت ١٢٠ هرتزی، استاندارد +HDR10 و پشتیبانی از محتوای Dolby Vision استفاده می‌کند. همچنین این نمایشگر، ١٢ بیتی است. اما شاید آیفون ١٣ هم با نمایشگر Super Retina XDR OLED خود، حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.

نمایشگر آیفون ١٣، دقت رنگ بسیار خوبی را ارائه می‌دهد. همچنین محتواهای +HDR10 و Dolby Vision در نمایشگر این گوشی، پشتیبانی می‌شوند. با این وجود، آیفون ١٣ دارای نمایشگری با دو نقطه ضعف اساسی است! مهم‌ترین نقطه ضعف، رفرش ریت ۶٠ هرتزی نمایشگر این گوشی است که در برابر نمایشگر ١٢٠ هرتزی شیائومی ١٢، چیزی برای به نمایش گذاشتن ندارد. همچنین حسگر تشخیص اثرانگشت در این گوشی وجود ندارد؛ این در حالی است که حسگر تشخیص اثرانگشت شیائومی ١٢، در زیر نمایشگر آن واقع شده است. هرچند که این خیلی ربطی به بخش نمایشگر ندارد. با این حال، Face ID در آیفون ١٣، جایگزین حسگر تشخیص اثرانگشت شده است.

پلتفرم (سخت افزار و نرم افزار)

در مقایسه آیفون ١٣ اپل با شیائومی ١٢، نماینده اپل از تراشه پرچمدار A15 Bionic بهره می‌برد. این تراشه، مجهز به لیتوگرافی ۵ نانومتری TSMC و پردازنده مرکزی با حداکثر فرکانس کاری ٣.٢٢ گیگاهرتزی است. در مقابل، تراشه Snapdragon 8 Gen 1 با لیتوگرافی ۴ نانومتری سامسونگ در پرچمدار شیائومی به کار گرفته شده است.

همچنین میزان حافظه رم موجود در دو طرف نبرد، بسیار متفاوت است؛ به طور دقیق، بیشترین میزان حافظه رم در آیفون ١٣ و شیائومی ١٢، به ترتیب برابر با ۴ و ١٢ گیگابایت می‌باشد. با این حال، نماینده اپل با وجود حافظه رمی با فضای کم‌تر، عملکردی در همان سطح شیائومی ١٢ را ارائه می‌دهد. این‌ها، به لطف iOS 15 به ارمغان می‌آیند. در مقابل، شیائومی به MIUI 13 و اندروید ١٢ با بهینه سازی‌های فوق العاده و تغییراتی مهم ارائه می‌شود. این بستگی به شما دارد که برنده این بخش را برگزینید!

سیستم دوربین

با نگاهی به مشخصات روی کاغذ، دوربین شیائومی ١٢ نسبت به آیفون ١٣، کاملاً برتر است. این نماینده چشم بادامی‌ها، از حسگر تصویر IMX766 سونی با لرزشگیر اپتیکال، دوربین فوق عریض ١٣ مگاپیکسلی و دوربین تله ماکروی ۵ مگاپیکسلی استفاده می‌کند. با این وجود، نباید قدرت بالای پردازش تصویر و الگوریتم‌های نرم افزاری موجود در آیفون ١٣ را دست کم گرفت؛ هرچند که امکانات ارائه شده توسط این دستگاه، نسبت به رقیبش یعنی شیائومی ١٢، کم‌تر است.

در بخش دوربین سلفی نیز آیفون ١٣ از دوربین سلفی ١٢ مگاپیکسلی مانند آیفون ١٣ پرو مکس استفاده می‌کند. از طرف دیگر، شیائومی ١٢ هم با نسل جدیدی از دوربین سلفی ٣٢ مگاپیکسلی به دست مشتریان می‌رسد. در هر صورت، فعلاً برای مشخص کردن برنده این بخش، زمان نیاز است.

باتری و شارژر

درست است که بهینگی مصرف iOS 15 نسبت به رابط کاربری MIUI 13 بر پایه اندروید ١٢، بیشتر است. اما با توجه به ظرفیت باتری بالاتر و پیشرفت‌های جدید موجود در شیائومی ١٢، احتمالاً این گوشی با یک بار شارژ، عمر باتری بیشتری را نسبت به آیفون ١٣ به کاربر ارائه می‌دهد. اما پایان داستان، به همین جا ختم نمی‌شود.

باتری ۴,۵٠٠ میلی آمپر ساعتی موجود در شیائومی ١٢، از شارژر سیمی ۶٧ واتی و شارژر بی سیم ۵٠ واتی پشتیبانی می‌کند که به لطف آن، این دستگاه با سرعت بسیار بیشتری شارژ می‌شود. بنابراین، کوپرتینویی‌ها هیچ حرفی برای گفتن در این بخش ندارند!

قیمت گذاری

اجازه بدهید که نگاهی به قیمت گذاری موجود در بازار چین بیندازیم؛ دلیل این اقدام، محدودیت فعلی موجودی شیائومی به بازار چین است. آیفون ١٣ نیز در این بازار به صورت رسمی حضور دارد. قیمت پایه این گوشی خوش بر و روی شیائومی، برابر ٣,۶٩٩ یوان (معادل ۵٨٠ دلار آمریکا) است. در مقابل، آیفون ١٣ برچسب قیمتی پایه ۵,٩٩٩ یوانی (معادل ٩۴١ دلار آمریکا) را با خود یدک می‌کشد!

این یعنی برای خرید آیفون ١٣، باید چیزی در حدود دو دستگاه شیائومی ١٢ را بپردازید؛ در حالی که این گوشی در سناریوهای زیادی، بهتر از شیائومی ١٢ نیست. البته باید توجه داشته باشیم که این قیمت، برای بازار داخلی چین است و این قیمت گذاری، در زمین شیائومی بوده است. ما باید منتظر عرضه جهانی این گوشی باشیم. البته که باز هم قیمت شیائومی ١٢، احتمالاً کم‌تر از آیفون ١٣ خواهد بود. به هر حال، آیفون ١٣ هم برتری‌های خاص خودش را دارد. اما مطمئناً ارزش خرید Xiaomi 12، بسیار بیشتر است!

آیفون ١٣

نقاط قوت

– تراشه قدرتمند

– وجود Face ID

– نمایشگر با کیفیت

– استاندارد مقاومت در برابر آب و گرد و غبار

– فناوری MagSafe

نقاط ضعف

– قیمت بسیار زیاد

– رفرش ریت ۶٠ هرتزی نمایشگر

شیائومی ١٢

نقاط قوت

– شارژر پر توان‌تر

– باتری بهتر

– قابلیت شارژ بی سیم معکوس

– طراحی جذاب‌تر

– قابلیت‌های بیشتر سیستم دوربین

نقاط ضعف

– واقعاً نقطه ضعف خاصی نسبت به قیمت ندارد!

نظر شما در رابطه با این مقایسه از آیفون ١٣ و شیائومی ١٢ چیست؟ شما کدام طرف این نبرد را برنده مقایسه آیفون ١٣ و شیائومی ١٢ می‌دانید؟

اشتراک در
اطلاع از
5 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
V800B

نقطه ضعف هاش
رابط کاربری ضعیف
کیفیت پایین تر بدنه
عدم گواهی ip
این قیمت ۵۸۰ دلاری
همیشه گواه سود کمتر شرکت سازنده نیس
والا شیائومی چی از خودش داره؟
ک بخاد هزینه توسعه بده
ی رابط دارع اونم داغونه
طبیعی پاش ارزون در بیاد
آیفون ۱۳ هم ک صفحه نمایش ۶۰ هرتز مسخرس چون پرچمداره
و باتریش مالی نی

galaxy note13 pro max

👍

hhhhhhhhhossein

خب ببین از نظرات کاغذی شیائومی بهتره ولی رابط کاربری ایفون باعث گرونیش میشه ایفونم فک میکنه خیلی ماله

mehpsa

مطلب شدیدا یکطرفه بود و از بزرگترین ویژگی و برتری اپل به صورت واضح یاد نشده هرچند نویسنده به صورت ضمنی با اشاره به سیب گاز زده سعی در بیان آن داشته که از آنجا که عموم طرفداران اپل از ذهن قیاسی و پردازشگری ضعیف تری نسبت به اندرویدی ها برخوردار(وگرنه گوشی ۴۰۰ دلاری رو ۱۰۰۰ دلار نمیخریدند و در عصر آزادی و ارتباطات تن به سیستم عامل بسته و نظارت ها و سانسور های اپل نمی‌دادند) هستند جا داشت به صورت واضح تری جمله بیان بشه بهتر بود نویسنده بگوید : از آنجا که اکثر دارندگان گوشی های اپل این محصول را از طرف پارتنر ، همسر یا پدر خود به واسطه (به ترتیب کار دهنی ,گوشه چشم نازک کردن و گریه کردن) کادو گرفته اند سعی دارند با نمایش این گوشی احساس حقارت ناشی از فرآیند کادو را با حس خود خاص پنداری کاذب بپوشانند در این راستا این محصول بسیار ویژه می باشد به طوری که برخلاف هزینه ساخت ۴۰۰ دلاری این محصول با چنان قیمتی چپانده میشود(۱۰۰۰ دلار در سطح جهان و نزدیک ۲۰۰۰ دلار در ایران) که اپل در ازای سهم ۱۳ درصدی از بازار گوشی ، ۸۷ درصد درآمد کل این بازار را به خود اختصاص داده است.
البته عیب دیگر این مقاله عدم ذکر تحولات بنیادی و خیره کننده ای مانند جابجایی دوربین، حذف شارژ از کارتن، حذف سنسور انگشت در آخرین محصول شرکت اپل بود.
با تشکر

Mahdi2001

جنگ ستارگان؟؟؟؟
شیائمی 12 شکست کامل بود

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
نیما جلالی
رو نوک قله ☝️