حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

پردازنده AMD سری Ryzen 6000 در مدل‌های مختلف رسماً معرفی رونمایی شد

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، برندهای مطرح فناوری، پردازشگرها

کمپانی AMD، رقیب مستقیم اینتل است و برای همین است که ما هر ساله، شاهد رقابت تنگاتنگی میان نسل‌های مختلف پردازنده‌های این دو کمپانی آمریکایی هستیم. پردازنده AMD سری Ryzen 6000، بالأخره رونمایی شده است. بنابراین، در ادامه این مطلب به معرفی و بررسی مشخصات این سری پردازنده می‌پردازیم.

پردازنده AMD سری Ryzen 6000 رونمایی شد

نسل دوازدهم پردازنده‌های Intel Alder Lake مدتی پیش رونمایی شده بود.

 

نسل دوازدهم پردازنده اینتل Alder Lake رسماً معرفی شد

 

حال پس از چند ماه، نوبت به سری جدید پردازنده‌های AMD رسیده است. به نقل از TheVerge، کمپانی AMD رسماً سری پردازنده‌های Ryzen 6000 خود را در رویداد CES 2022 ارائه کرده است. این پردازنده‌ها، دارای معماری ارتقاء یافته Zen 3 Plus بوده و همچنین لیتوگرافی ۶ نانومتری در آن موجود است. نکته دیگر، استفاده از پردازنده گرافیکی یکپارچه در این پردازنده‌ها با معماری RDNA 2 خود شرکت AMD است!

خوشبختانه AMD دستاوردهای جدیدی را کسب کرده است و ١.٣ برابر عملکرد بهتر و عملکرد بهتر در بازی‌ها تا ٢ برابر را ارائه می‌دهد. مصرف نیز نسبت به قبل بهبود یافته است. این تراشه‌های جدید AMD، جایگزین سری Ryzen 5000 می‌شوند که AMD آن‌ها را سال گذشته در CES 2021 رونمایی کرده بود. مانند مدل‌های آن سری، در خانواده Ryzen 6000 نیز شاهد مدل‌های سری H (با مدل‌های ٣۵ و ۴۵ واتی پردازنده‌ها) و انواع دیگری از آن‌ها هستیم.

به عنوان مثال، پردازنده‌های ارزان‌تر و ضعیف‌تر سری U برای لپ تاپ‌های نازک و ظریف در نظر گرفته شده است. توان این پردازنده‌ها، چیزی در حدود ١۵ تا ٢٨ وات است. اما پرچمدار پردازنده AMD سری Ryzen 6000، پردازنده Ryzen 9 6980HX می‌باشد. این پردازنده هشت هسته‌ای، مجهز به ١۶ رشته، فرکانس کاری پایه ٣.٣ گیگاهرتزی و حداکثر فرکانس کاری تقویت شده ۵.۰ گیگاهرتزی است. همچنین ١٢ هسته پردازش گرافیکی با حداکثر فرکانس کاری ٢.۴ گیگاهرتزی در این پردازنده موجود است.

کمپانی AMD می‌گوید که این پردازنده تازه وارد با حداکثر فرکانس کاری تقویت شده ۵.٠ گیگاهرتزی، قدرتمندترین پردازنده لپ تاپ این کمپانی است. بنابراین، AMD یک قدم رو به جلو نسبت به نسل قبل پردازنده‌های خود برداشته است. همچنین همان طور که گفتیم، معماری RDNA 2 از AMD در پردازنده‌های گرافیکی این کمپانی، در پردازنده‌های مرکزی جدید آن نیز دیده می‌شود. این معماری، در کنسول‌های بازی قدرتمند مانند Xbox Series X و PS5 به کار گرفته شده است. همچنین مکانیزم تقویت قدرت در پردازنده‌های گرافیکی، به همان نحوی است که AMD در پردازنده‌های گرافیکی Vega از آن استفاده کرده بود.

به گفته کمپانی AMD، ما شاهد ارتقاء عملکرد گرافیکی تا دو برابر نسبت به سری Ryzen 5000 هستیم. این پردازنده‌ها با ردیابی پرتو به صورت سخت افزاری و موتور محاسباتی جدید، عملکرد بهتری را نسبت به قبل ارائه می‌دهند. تازه این برای زمانی است که موارد جذابی مانند FidelityFX AMD را فاکتور نگیرید! این ویژگی در پردازنده‌های جدید AMD موجود بوده و در اجرای بازی‌های AAA برای لپ تاپ‌های بسیار نازک، کارا است.

از سوی دیگر، امتیازات بنچمارک پردازنده‌های سری U در این نسل، با حداکثر نرخ ٧٣ فریم بر ثانیه در بازی Deathloop و ١١۴ فریم در بازی Call Of Duty: Vanguard، حاکی از عملکردی بسیار خوب و تحسین برانگیز است. درست است که معماری پردازنده AMD سری Ryzen 6000، همچنان از نوع Zen 3 است. اما با این وجود، آمریکایی‌ها بهینه سازی‌های زیادی را در محصولات جدید خود پیاده کرده‌اند. با استفاده از لیتوگرافی جدید ۶ نانومتری، عمر باتری در یک لپ تاپ مرجع به ٢۴ ساعت رسیده است. این رقم برای پردازنده‌های سری Ryzen 5000، معادل ٢١ ساعت بود.

در نهایت، استانداردهای سخت افزاری پشتیبانی شده در این سری پردازنده، تغییراتی یافته‌اند. از جمله این تغییرات، می‌توان به USB 4 با سرعت انتقال داده ۴۰ گیگابیت بر ثانیه، پشتیبانی از PCIe Gen 4، پشتیبانی از حافظه رم نوع DDR5 تا سرعت 4800MT/S یا LPDDR5 تا سرعت 6400MT/S و پشتیبانی از درگاه HDMI 2.1 اشاره کرد.

همچنین بلوتوث نسخه ۵.٢ و وای فای ۶e در این پردازنده‌های تازه وارد قابل دسترسی است. البته استفاده و یا عدم استفاده از این قابلیت‌ها، بر عهده سازندگان محصول مجهز به این پردازنده‌ها است. اولین لپ تاپ‌های دارای پردازنده AMD سری Ryzen 6000، در همین رویداد CES 2022 از برندهای مختلفی مانند ایسوس، لنوو، ایسر، اچ پی، ریزر و… رونمایی می‌شوند. کمپانی AMD انتظار دارد که بیش از ٢٠٠ مدل لپ تاپ گران قیمت با سری Ryzen 6000 طی سال جاری میلادی روانه بازار شود!

نظر شما در مورد پردازنده AMD سری Ryzen 6000 چیست؟ آیا شما برای این نسل از پردازنده‌های AMD هیجان زده هستید؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
نیما جلالی
رو نوک قله ☝️