حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

جنرال لوکس شاهین ۳ یک گوشی چینی است؟ Bphone A85 5G یا دستپخت Coosea ؟

نوشته

2 سال قبل | 10 دیدگاه | اخبار داخلی، برترین‌های ترنجی

گوشی ایرانی جنرال لوکس شاهین ۳ یا همان GLX Shahin 3 چه عقبه ای دارد؟ ما عادت داریم که گوشی های این برند ایرانی را به عنوان یک دستگاه ریبرند شده از برندهای چینی ببینیم. این بار اما داستان میان رده پریمیوم جنرال لوکس که دوست دارد آن را “پرچمدار” خود معرفی کند، چیست؟ آیا این دستگاه هم ری-برند شده است؟ با ترنجی همراه باشید.

ماجرای گوشی ایرانی جنرال لوکس شاهین ۳ چیست؟

برای این که موضوع را بهتر و به صورت صحیح متوجه شوید، ابتدا باید بگویم که تولید «ODM» چیست. تولید ODM یا Original Design Manufacturing به این معنی است که محصول در کارخانه های برند اصلی (برندی که روی دستگاه ثبت می شود) ساخته نمی شود. شرکت هایی وجود دارند که یک مرحله قبل از برندهای شناخته شده برای ما حضور دارند. آن ها به طراحی و تولید مدل های مختلف می پردازند و سپس شرکت های مختلف سفارش تولید با برند خود را به آن ها می دهند.

در برخی موارد هم این شرکت ها صرفا برون سپاری برندهای بزرگ را دریافت می کنند، چون خط تولید در شرکت های ODM وجود دارد و بهینه سازی خط برای تولید محصول به مراتب کم هزینه تر از آن است که برند اصلی خط تولید جدید داشته باشد. این سبب رقابتی تر شدن محصولات خواهد شد. در این شرایط همچنان همه چیز مانند قبل خواهد بود، این یعنی لوگو و تمام موارد با نام همان برند اصلی است.

تولید ODM موبایل های نوکیا و خیلی دیگر از سازندگان تلفن های هوشمند

در میان شرکت های ODM چینی، شرکت های Wingtech و Huaqin در بخش های تحقیق و توسعه، مدیریت هزینه و ساخت عملکرد خوبی دارند.

به نظر می رسد که نوکیا دیرتر از بقیه اقدام به برون سپاری محصولات خود کرده است ولی برای تولید و تامین گوشی های هوشمند خود تا حد زیادی به این شرکت ها متکی است. همانطور که اشاره شد، در بازاری که هم اکنون نیز اشباع شده است، استفاده از شرکت های ODM که توانایی بالایی در مدیریت هزینه های تحقیق و توسعه و ساخت دارند، بسیار مفید خواهد بود.

طبق گزارشی که توسط کاربری در Reddit منتشر شده است، 5 شرکت چینی Haquin، Wingtech، Longcheer، Chino-E، و TINNO چیزی در حدود 85 درصد از بازار برون سپاری را در اختیار دارند.

به عنوان مثال در سال 2019، 9 درصد از گوشی های ساخت سامسونگ توسط شرکت های ODM طراحی شده بودند. این عدد برای هوآوی 17 درصد، الجی 49 درصد و نوکیا 54 درصد بود.

در سال 2020 این آمار با رشد همراه بود و 22 درصد گوشی های سامسونگ، 18 درصد هوآوی، 74 درصد شیائومی، 89 درصد لنوو و 88 درصد گوشی های نوکیا در خارج از مقر اصلی شرکت طراحی شده بودند.

خب، تا اینجا متوجه شدیم که تولید ODM چیست و چه برندهایی با چه حجمی از آن استفاده می کنند.

گوشی ایرانی جی ال ایکس شاهین ۳ تولید ODM کدام شرکت است؟

با کمی جستجو پیرامون محصول جدید جنرال لوکس، به این رسیدیم که شاهین ۳ به صورت ODM تولید شده است. این محصول حاصل همکاری با تولیدکننده چینی Coosea Group است.

Coosea Group

Coosea Group

موضوع جالب این است که شرکت های ODM بسته به قرارداد خود، می توانند یک محصول را به چند برند بفروشند. برند ویئتنامی BPhone با آغاز تولید گوشی هایی در خانواده BPhone A به همکاری با Coosea Group پرداخته است.

قرار بوده که محصول رده بالای این برند را BPhone A85 5G بنامند. اگر به وب سایت این شرکت مراجعه کنید، صفحه این محصول هنوز غیرفعال است اما تیزر کلی محصول و جایگاه آن قرار داده شده است. تیزر کلی را به عنوان تصویر اصلی ابتدای مطلب می بینید و جایگاه آن در سایت BPhone را اینجا:

برای بررسی بهتر طراحی و قاب پشتی، تصویر اصلی مطلب را دوباره اینجا قرار می دهم:

BPhone A85 5G یا شاهین ۳

BPhone A85 5G یا شاهین ۳

همانطور که می بینید، دقیقا هر دو دستگاه یک محصول هستند با این تفاوت که لوگو GLX و BPhone روی این دستگاه ها متفاوت است. البته شاهین دکمه قفل رنگی را ندارد.

جی ال ایکس شاهین ۳

جی ال ایکس شاهین ۳ با لوگوی GLX

به جز این ها، تصویری از نمونه اولیه ODM شرکت Coosea Group هم منتشر شده که روی برچسب پشتی کاملا به نام سازنده و مشخصات اشاره می شود. طراحی دستگاه هم خود گویای اصل مطلب هست:

نمونه پیش تولید ODM شرکت Coosea Group

نمونه پیش تولید ODM شرکت Coosea Group

جزئیات روی قاب پشتی

جزئیات روی قاب پشتی

در نهایت GLX شاهین ۳ چیست!؟

به این ترتیب می توان گفت که شاهین ۳ شرکت ایرانی جنرال لوکس در حقیقت محصول ODM شرکت چینی Coosea Group است. این محصول توسط شرکت تایوانی BPhone نیز برای یک میان رده پریمیوم انتخاب شده است.

شاهین ۳ با تراشه ۶ نانومتری دیمنسیتی ۸۱۰ مدیاتک و پشتیبانی از 5G به همراه نمایشگر OLED دولبه خمیده دستگاهی است که از محصولات پیشین این برند داخلی، پیشرفت قابل توجهی را نشان می دهد.

به صورت کلی تولید ODMی موضوع بدی هم نیست و همانطور که بالاتر گفتیم خیلی از برندهای شناخته شده چنین تولیداتی را دارند البته با این تفاوت که شرکت ODM تولیدکننده عموما محصول آن ها را به برند دیگری نمی فروشد و اختصاصی برای آن ها تولید می شود.

نظر شما درباره شاهین ۳ شرکت GLX چیست؟ فکر می کنید جنرال لوکس می تواند با انتخاب دستگاه های بهتری حتی به همین صورت تولید ODM، نیاز دستگاه های اقتصادی و میان رده کشور را برطرف کند؟

اشتراک در
اطلاع از
10 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
mostafa3

تا حالا کسی دیده glx ابدیت بده واسه ارتقاء اندروید
با قیمت کمتر میشه x3 pro خرید با پردازنده s860
120hz
دو اپدیت اساسی اندروید
راستی رابط کاربری glx چیه !!! اصلا داره 😂

صدرا مخملی

سلام !!! عشقتون برگشت !

pooria

درود بر تو فرزندم

صدرا مخملی

من رفتم 3 گوشی X3 PRO و M4 PRO 5G و ردمی نوت 10S و با این مقایسه کردم

و اونجوری که دوستان میگن نبود به نظرم برید این 4 گوشی و مقایسه کنید شاید دیدتون نسبت به این گوشی چینی تازه وارد عوض بشه

ali karimi

سلام، والا چی بگیم از این گوشیglx, اینطوری ظاهر و مشخصاتش از حق نگذریم عالیه، ولی خب قیمت نه، چون مثلا سری x3 پوکو هستش بخصوص x3 پروکه با 6میلیونو خورده ای میشه گرفت با سخت افزار بهتروالبته اثالت بهتر، خب این گوشی میگن 7میلیون،خب 7میلیون واقعا خیلیه، من نمیدونم مدیران glx چه فکری کردن که چنین قیمتی گزاشته، خب مردحسابی توکمپانی شناخته شده ای نیستی که حتی برای ما ایرانی ها😂 والا بخدا، اونوقت میای اینطور قیمتی میزاری، انگار اینکه تو ایران هیچ گوشی از هیچ برندی نیست و فقط glx هستش، بعد یچیز مهم دیگه، پشتیبانی این گوشی چطوره مثلا ابدیت های اندروید و امنیتی چی داره یا نه؟ این گوشی باید اول قیمتش رو رقابتی کنه مثلانهایتش 5میلیون، اابته همین که معلوم شد این گوشی ساخت خودglx نیستش و ساخت یه شرکت چینی هستش بهتره چون دیگه تو این زمینه چینی ها ثایت شده هستن هرچندکه شرکت شناخته شده ای نیستش ولی خب طبق این خبر شرکتهای معروفی مثل نوکیا، سامسونگ، شیائومی گوشیهاشون توسط همین شرکتها ساخته میشه پس کارشون خوبه که این شرکتها تولید گوشیشونو به این شرکتها واگذار میکنن، موفق باشید

ali karimi

بابت غلط املایی ها شرمنده من یکم سریع مینویسم و میرم پشت سرمم نگاه نمیکنم

M.M.D

با عرض سلام و خسته نباشید.
هر گردی گردو نیست…
شرکت جی‌ال‌ایکس با همکاری سه تا شرکت دیگه که یکیشون همین شرکت تایوانی هست و یک شرکت آفریقایی و یک شرکت دیگه، میرن باهم یک طرح گوشی رو به طور مشترک از یک شرکت طراحی گوشی میخرن تا براشون ارزون‌تر دربیاد…
لطفا الکی از خودتون حرف در نیارید و لطفا این پستتون رو اصلاح یا حذف بکنید، قرار نیست برای اینکه مخاطب جمع بکنید، هر حرفی رو بزنید…
و لطفا انقدر تو سر کالا و تولید کننده‌ی داخلی نزنید…
بنده خودم گوشی شاهین۲ رو استفاده میکنم و بسیار راضی هستم.
گوشی شاهین روهم استفاده کردم و راض هستم.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)