حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اوپو تیزر فناوری دوربین جمع شونده خود را منتشر کرد؛ غلبه‌بر محدودیت فضای گوشی‌ها

نوشته

2 سال قبل | یک دیدگاه | اوپو، دوربین، فناوری‌های نوین

در فاصله دقیقا یک هفته تا رویداد ویژه فناوری اوپو با نام INNO DAY 2021 که هرساله از سوی این کمپانی به‌منظور نمایش جدیدترین پیشرفت‌های تکنولوژیکی آن‌ها درطول یک سال، برگزار می‌شود؛ حال، علاوه‌بر اعلام رسمی رونمایی از یک گوشی هوشمند پرچمدار از سوی شرکت چینی درجریان این رویداد که احتمالا گوشی تاشو شایعه‌شده اوپو خواهد بود، این کمپانی، امروز و طی یک تیزر رسمی، فناوری جدید دوربین جمع شونده که توسط خود شرکت توسعه‌یافته است را منتشر کرد که با توجه به کاربرد آن، می‌توان این‌گونه استدلال کرد که اوپو موفق‌شده راه‌حلی را به‌منظور غلبه‌بر محدودیت فضای داخلی گوشی‌های همراه برای استفاده از دوربین‌های خاص در آن‌ها به‌ویژه لنزهای مخصوص بزرگنمایی، پیدا کند.

دوربین جمع شونده اوپو

همان‌طور که در تیزر رسمی اوپو به‌نمایش گذاشته می‌شود، فناوری دوربین جمع شونده این شرکت برای کمک به استفاده از لنزهایی که به فضای بیشتری نسبت به لنزهای عادی نیاز دارند، بکار می‌رود؛ به‌طوری‌که توسط آن، لنز مخصوص بزرگنمایی در گوشی هوشمند مانند دوربین‌های حرفه‌ای عکسبرداری، مقداری از بدنه اصلی دستگاه بیرون زده می‌شود تا قابلیت زوم، بیش از پیش افزایش یابد.

در شعار ذکرشده اوپو برای این فناوری آمده است: “بیشتر پاپ‌آپ‌ها آزاردهنده هستند، اما نه دوربین جمع شونده ما”!

پیش از این اما، مشکلات متعددی مانع تعبیه چنین لنزی در گوشی‌های هوشمند بود که به‌نظر می‌رسد اوپو موفق‌شده همه و یا قسمت عمده‌ای از آن‌ها را برطرف سازد که درادامه و پس از تماشای تیزر اصلی، به‌توضیح آن می‌پردازیم.

 

پیش از همه، اجازه دهید مشخصات حسگر تصویری که اوپو برای دوربین جمع شونده خود بکار برده است را با هم بررسی می‌کنیم. با توجه به جزئيات حک‌شده سنسور در سمت چپ لنز آن، این شرکت تصمیم گرفته تا از یک حسگر با رزولوشن ۵۰ مگاپیسلی و دیافراگم F/2.4 استفاده کند. این را از سایز سنسور آن فهمیدیم که دراینجا، ۱/۱.۵۶ اینچ بیان شده است. اگر ابعاد این سنسور برایتان آشناست، باید اشاره کنیم که این مورد به حسگر ۵۰ مگاپیکسلی سونی IMX766 تعلق دارد که در هر دو لنز اصلی و اولتراواید پرچمدار حال‌حاضر این شرکت، یعنی Find X3 و شمار دیگری از گوشی‌های امسال مانند سری وان پلاس ۹ نیز بکار گرفته شده است.

دوربین جمع شونده اوپو

دوربین جمع شونده اوپو

فاصله‌کانونی سنسور تصویر اما، ۵۰ میلی‌متر می‌باشد که احتمالا بیانگر اینست که درحالت پیش‌فرض خود، حداقل زوم ۲ برابری داشته و باقی زوم که ازطریق سخت‌افزار و فناوری جدید اوپو حاصل می‌شود، چندین برابر بیشتر از این مقدار خواهد بود.

مورد دیگری پیرامون مشخصات لنز تله‌فوتو به‌چشم نمی‌خورد. درباره سایر دوربین‌ها اما، تنها یک سنسور در بالای این لنز قرار گرفته که با توجه به سابقه گوشی‌های آزمایشی برای نمایش یک تکنولوژی جدید، احتمالا شامل یک سنسور ToF به‌همراه فوکوس لیزری در پایین آن بوده که یک فلاش LED دوگانه نیز در سمت چپ آن جای گرفته است.

اما برسیم به مشکلاتی که اوپو موفق‌شده آن‌ها را برطرف سازد. اول از همه، مقاومت دربرابر آب این دستگاه و لنز خاص آن است که در ویدیو به‌خوبی نمایش داده می‌شود که استفاده از این راهکار حتی درهنگام برآمدگی لنز آن، هیچ لطمه‌ای به مقاومت دربرابر آب گوشی وارد نکرده و احتمالا این دستگاه را بتوان حتی در شرایط بارش باران و در عمق کم آب نیز استفاده کرد.

دوربین جمع شونده اوپو

دوربین جمع شونده اوپو

مورد بعدی، قابلیت تشخیص سقوط آن است که اگر درهنگام استفاده از لنز، به‌هر دلیلی از دست کاربر افتاد، پیش از برخورد به سطح زمین، لنز دوربین به‌داخل رفته و از واردآمدن هرگونه صدمه به آن جلوگیری شود. حالتی که آن را پیش از این و در اکثر گوشی‌های دارای دوربین پاپ‌آپ نیز شاهد بودیم.

این تمام چیزی که بود که اوپو برای نمایش، ما را به‌هیجان استفاده از آن در گوشی‌های آینده این شرکت و یا باقی برندها در سال‌های آتی وادار می‌کند. سایر مشخصات ازجمله طراحی کلی دستگاه به‌خصوص پنل جلویی، نوع نمایشگر و تراشه استفاده‌شده در آن و همچنین ظرفیت باتری این دستگاه به‌صورت یک راز باقی‌مانده که البته با توجه به ماهیت نسخه نمایشی آن هم برای فناوری حول دوربین، به‌هیچ‌عنوان موضوع عجیبی نیست.

دیدگاه شما پیرامون فناوری دوربین جمع شونده اوپو چیست؟ به‌نظر شما آیا این تکنولوژی مفید بوده و یا تفاوت معناداری با لنز پریسکوپی مورداستفاده در اکثر گوشی‌های هوشمند پرچمدار فعلی خواهد داشت؟ همچنین به‌نظر شما این فناوری چه موقع راه خود را به گوشی‌های هوشمند آماده عرضه به بازار، باز می‌کند؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
meiyou

اوپو واقعا کمر همت رو بسته جای هواوی رو بگیره

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی