حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

پارامترهای خرید گوشی از نظر کاربران در فصل گذشته چه بوده است؟

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، اسمارت‌فون، برندهای مطرح فناوری

بنچمارک انتوتو، شناخته شده‌ترین مرجع سنجش قدرت گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها است. این مرجع، آمار و ارقام دقیق و مهمی را ارائه داده است. پارامترهای خرید گوشی توسط کاربران، هر ساله دچار تغییرات زیادی می‌شود. اما انتوتو بنچمارک چه اطلاعاتی را در مورد این موضوع ارائه داده است؟

انتوتو بنچمارک از پارامترهای خرید گوشی توسط کاربران می‌گوید

انتوتو بنچمارک برای ماه گذشته یک رده بندی را منتشر کرد. این رده بندی، پر قدرت‌ترین گوشی‌های اندرویدی را نشان می‌دهد.

 

رتبه بندی بنچمارک AnTuTu سپتامبر ٢٠٢١ در چین: شکست بلک شارک توسط نوبیا!

 

بر اساس گزارش GizChina، بازار گوشی‌های هوشمند بسیار پیچیده و البته جالب است. ترجیحات و خواسته‌های کاربران نیز به سرعت تغییر می‌کند. چند سال پیش، ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی برای گوشی‌های هوشمند کفایت می‌کرد. با این حال، این میزان حافظه حتی برای ارزان‌ترین نسخه از یک پرچمدار کافی نیست. به طور مشابه، دوربین ۵ مگاپیکسلی در سال‌های گذشته نسبتاً عادی بوده است. اما ما سنسورهای ۵ مگاپیکسلی فرعی را در پایین رده‌های امسال می‌بینیم. در هر صورت، بنچمارک انتوتو با توجه به نظرسنجی که از کاربران خود انجام داده است، لیستی از پارامترهای خرید گوشی توسط کاربران را در سه ماهه سوم سال ٢٠٢١ طبقه بندی کرده است. آمار و ارقام ثبت شده توسط انتوتو، در بخش‌های مختلفی از جمله دوربین، نمایشگر، تراشه، حافظه داخلی، حافظه رم و موارد مشابه دیگر است. بنابراین، در ادامه نگاه دقیق‌تری به پارامترهای خرید گوشی توسط کاربران نخواهیم داشت.

اندازه صفحه نمایش

پارامترهای خرید گوشی

چند سال قبل، گوشی‌هایی با نمایشگر ۵ اینچی، استاندارد سایز نمایشگر گوشی تولید کنندگان بود. اما صنعت گوشی‌های هوشمند طی سال‌های گذشته به قدری پیشرفت کرده است که هم اکنون نمایشگر ۶ اینچی توسط بسیاری از کاربران مورد پسند واقع نمی‌شود. اگر نگاهی به نمودار AnTuTu بیاندازیم، ٣٢.۴ درصد از کاربران ترجیح می‌دهند تا گوشی با نمایشگر ۶.۶ اینچی داشته باشند. نزدیک‌ترین بازه نزدیک به این آمار، نمایشگرهای ۶.٧ اینچی با ٢٠ درصد از آرا هستند. در نتیجه، نمایشگرهای ۶.۶ و ۶.٧ اینچی بیش از نیمی از خواسته‌های کاربران را برآورده می‌کنند.

این اندازه نمایشگر در واقع یک اندازه معمولی در بازار امروزی گوشی‌های هوشمند است. این نظرسنجی، به وضوح نشان می‌دهد که کاربران امروزی، از گوشی‌هایی با نمایشگر کوچک متنفر هستند. کاربرانی که نمایشگرهای ۵.۵ و ۶ اینچی را تشکیل می‌دهند، تنها ٣.١ درصد از کل رأی‌ها است. گوشی‌های کوچک‌تر، مدل‌های بسیار محدودی در بازار دارند و به همین دلیل است که اپل در نسل بعد دیگر مدل مینی را تولید نمی‌کند.

پارامترهای خرید گوشی

یکی دیگر از جنبه‌های نمایشگر گوشی‌های هوشمند که به آن توجه زیادی می‌شود، وضوح نمایشگر است. گوشی‌های مجهز به نمایشگری با وضوح بالا در این صنعت، چندان عجیب نیستند. با این حال، چنین نمایشگرهایی، خیلی محبوب نیستند. طبق نطرسنجی‌های انتوتو بنچمارک، وضوح 1080p نمایشگر، موفق شده است تا ۶۰.۶ درصد از نظرات کاربران را از آن خود کند. اگرچه که کمپانی‌ها در پرچمداران خود از نمایشگرهایی با وضوح بالا استفاده کرده‌اند. بسیاری از گوشی‌های رده متوسط و حتی بالا رده، چنین نمایشگرهایی را به دو دلیل در اختیار ندارند. دلیل اول، گران بودن نمایشگرهای با وضوح بالا و دیگری، کافی بودن وضوح 1080p است. اگر گوشی‌های میان رده مجهز به چنین نمایشگرهایی باشند، قیمت آن‌ها در کنار میزان مصرف باتری، افزایش می‌یابد.

در نهایت، انتوتو بنچمارک یک نظرسنجی را در مورد رفرش ریت نمایشگر انجام داده است. درست مانند وضوح بالا، رفرش ریت بالا نیز مصرف زیادی خواهد داشت. بنابر نظرسنجی انتوتو بنچمارک، همچنان رفرش ریت ۶٠ هرتزی بیشترین محبوبیت را در میان کاربران دارد که عجیب است. اما با این اوصاف، این موضوع به دلیل محبوب نبودن رفرش ریت بالا نیست. چرا که رفرش ریت ١٢٠ هرتزی، در حدود ۴١.٣ درصد از گوشی‌های کاربران شرکت کننده موجود است. همچنین رفرش ریت ٩٠ هرتز نیز نزدیک به این دو است. علاوه بر این، رفرش ریت ١۴۴ هرتزی نیز محبوبیت نسبی برای گیمرها دارد.

تراشه و مشخصات سخت افزاری

سهم کمپانی تایوانی مدیاتک از بازار، طی سال جاری از کوالکام پیشی گرفته است. در حال حاضر، مدیاتک رتبه اول تأمین تراشه‌های گوشی‌ها را داراست. با این حال، بیشتر سهم مدیاتک مربوط به گوشی‌های میان رده و اقتصادی است. اما در گوشی‌های بالا رده و پرچمدار، کوالکام جلو است. اما نمودار AnTuTu نشان می‌دهد که ۶١.٨ درصد از کاربران، تراشه‌های کوالکام را به دیگر تراشه‌ها ترجیح داده‌اند. پس از آن، مدیاتک با سهم ١٩.١ درصدی قرار گرفته است. اما چرا مدیاتک با چنین اختلافی عقب است؟ خب، شاید کاربران گوشی‌های مدیاتک، خیلی علاقه به نصب انتوتو بنچمارک نداشته‌اند!

اما کدام تعداد از هسته‌های پردازنده مرکزی بیشتر در بین کاربران محبوب است؟ آمار جدید انتوتو نشان می‌دهد که ٩٩.١ درصد از مجموع تراشه‌های کوالکام، مدیاتک، Hisilicon و… دارای پردازنده هشت هسته‌ای هستند. با این حال، پردازنده‌های چهار هسته‌ای و ده هسته‌ای همچنان در اختیار برخی از کاربران قرار دارد.

میزان حافظه رم

ظرفیت حافظه رم، یکی از پارامترهای مهم خرید گوشی در بازار امروزی است. هر چه مدیریت رم گوشی شما بهتر باشد، عملکرد کلی نیز بهبود می‌یابد. البته با بهینه سازی نرم افزاری مناسب، میزان حافظه رم کم‌تر نیز کفایت خواهد کرد. به نظر می‌رسد که کاربران با دیدن گوشی‌هایی با ٨ یا ١٢ گیگابایت حافظه رم، به خرید آن ترغیب می‌شوند! زیرا این دو میزان حافظه رم، حدود ٧۶.۴ درصد از سهم این نظرسنجی را در بر گرفته است. حافظه رم ٨ گیگابایتی، سهم ۴٩.٨ درصدی را در اختیار دارد. سهم رم ١٢ گیگابایتی نیز معادل ٢۶.۶ درصد است. سهم رم ۶ گیگابایتی از بازار در حال کم شدن است. اما این میزان از حافظه رم، هنوز منسوخ نشده است.

گوشی‌های رده پایین، همچنان از ۶ گیگابایت رم نیز برخوردار هستند. در کل، میزان حافظه رم ۴ یا ۶ گیگابایتی، نظر ٢١.٩ درصد از کاربران را جلب کرده است. نسخه ۶ گیگابایتی و ۴ گیگابایتی، به ترتیب ١۶.۶ و ۵.٣ درصد از رأی‌ها را تصاحب کرده‌اند. امروزه کاربران به حافظه رم، بیشتر توجه می‌کنند. چرا که انجام کارهای همزمان در پس زمینه، رایج‌تر شده است.

ظرفیت حافظه داخلی

پارامترهای خرید گوشی

در نظرسنجی انتوتو بنچمارک ذکر شده است که کم‌ترین میزان حافظه داخلی قابل قبول برای کاربران، ١٢٨ گیگابایت است. بر اساس این گزارش، حافظه ۵١٢ گیگابایتی چندان محبوب نیست. زیرا حافظه‌های ١٢٨ و ٢۵۶ گیگابایتی، به تنهایی ٨٩.٩ درصد از رأی مثبت کاربران را دریافت کرده‌اند. در حالی که ۴۴.۶ درصد از رأی کاربران متعلق به حافظه ١٢٨ گیگابایتی است، ۴۵.٣ درصد از آن نیز به حافظه ٢۵۶ گیگابایتی می‌رسد. حافظه‌های داخلی ٣٢ و ۶۴ گیگابایتی نیز مجموعاً کم‌تر از ٨ درصد آراء را دریافت کرده‌اند. رأی به حافظه ۵١٢ گیگابایتی نیز متعلق به ٢.۶ درصد از شرکت کنندگان بوده است.

نسخه اندروید

هرگاه که نسخه جدیدی از اندروید منتشر شود، برندهای مطرح فاز بتای آپدیت نسخه جدید را در اختیار برخی از مدل‌های خود قرار می‌دهند. در دو سال گذشته، تعداد بیشتری از تولید کنندگان به این پروژه پیوسته‌اند. در همین جهت، در آستانه عرضه نهایی آپدیت اندروید ١٢، حدود ۶٨ درصد از کاربران گوشی‌های اندروید ١١ را در اختیار داشته‌اند. این میزان از کاربران، خیلی تغییر نکرده‌اند و همچنان حدود ٣٠ درصد از رأی‌ها متعلق به نسخه‌های دیگر است. توجه داشته باشید که هم اکنون نسخه پایدار اندروید ١٢ ارائه شده است. با این وجود، هنوز هیچ کمپانی شروع به ارائه نسخه نهایی این به روزرسانی نکرده است.

جمع بندی نهایی

به نظر می‌رسد که کاربران اندرویدی، بسیار بیشتر نسبت به کاربران اندرویدی در نظرسنجی پارامترهای خرید گوشی شرکت کرده‌اند. متأسفانه انتوتو دقیقاً مشخص نکرده است که شرکت کنندگان این نظرسنجی، چه تعداد و از کدام پلتفرم بوده‌اند. اما مطمئن هستیم که نظرسنجی از کاربران iOS، نتایج متفاوتی در بخش‌هایی مانند میزان حافظه رم دارد. با این حال، مواردی مانند میزان حافظه داخلی احتمالاً مشابه خواهند داد.

نظر شما در مورد این نظرسنجی انتوتو چیست؟ شما کدام موارد را در هر بخش انتخاب می‌کنید؟ آیا با این رأی‌ها موافق هستید؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
نیما جلالی
رو نوک قله ☝️