حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

دلایلی که باعث میشوند سرور اختصاصی انتخاب بهتری برای شما باشد.

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

مهم نیست فروشنده باشید یا تولیدکننده؛ کسب و کار بزرگ و توسعه‌یافته‌ای داشته باشید یا یک شرکت کوچک و جمع و جور را اداره کنید؛ در هر صورت شما به فضایی نیاز دارید که بتوانید اطلاعات مورد نظر مخاطبتان را در اختیار او قرار دهید. هر کسب و کاری به وب‌سایت نیاز دارد و هر وبسایتی متصل به یک سرور است. قطعا از اهمیتِ داشتن وبسایت مطلع هستید که این کلمات را می‌خوانید. اما سوالی که احتمالا شما را به مطالعه‌ی این مقاله واداشته است این است: “کدام‌یک انتخاب مناسب‌تری برای شماست، سرور اختصاصی یا هاست اشتراکی؟” در ادامه این مقاله، به این پرسش پاسخ خواهیم داد. قصد داریم هاست و سرور اختصاصی و اشتراکی را معرفی کرده و مزایا و معایب هر یک را بسنجیم؛ اما پیش از هر چیز لازم است بدانیم سرور چیست؟ با ما همراه باشید.

سرور چیست؟ چه تفاوتی میان سرور و هاست وجود دارد؟

سرور (Server) یا سرویس‌دهنده، ابررایانه‌ایست که تمامی فایل‌ها و اطلاعات را در خود جای می‌دهد و در مواقع نیاز آن‌ها را در اختیار مخاطب می‌گذارد. بنابراین این رایانه باید بسیار قدرتمند باشد تا بتواند هم‌زمان تعداد زیادی بازدیدکننده را مدیریت کرده و بدون افت سرعت، امکان دسترسی به اطلاعات مورد نیاز را فراهم کند.

هاست (Host) یا میزبان، فضایی است که اطلاعات وبسایت روی آن قرار دارد و بخشی از امکانات و منابع سرور را به کاربر ارائه می‌دهد. هر هاست زیرمجموعه‌ای از یک سرور است و هر سرور از مجموعه‌ای از هاست‌ها تشکیل شده‌است. در واقع سرور مثل یک ویترین بزرگ است و هاست فروشنده‌ایست که مطابق سلیقه، نیاز و بودجه‌ی شما، منابع لازم را برای شما آماده می‌کند. دامنه (Domain)، نام سایت و معرف خدماتی است که می‌خواهید به مخاطبان ارائه دهید.

سرور اختصاصی چیست؟

هنگامی‌که یک سرور را به‌طور کامل اجاره می‌کنید، از امکانات، دسترسی و پهنای باند قابل توجهی برخوردار خواهید شد. درواقع سرور اختصاصی (Dedicated Server) یک ویترین کامل و امن است که هر زمان که بخواهید به تمام محتویات آن دسترسی خواهید داشت. اما نباید فراموش کنید که مسئولیت و مدیریت کامل این ویترین با شماست.

سرور اختصاصی امکانات زیادی برایتان فراهم می‌کند. در واقع سرور اختصاصی مانند خانه‌ای بزرگ اما خالی است که به‌طور کامل در اختیار شما قرار می‌دهند تا به هر شکلی که مایلید آن را بسازید، طراحی کنید و شکل دهید. شما می‌توانید هر تعداد مهمان را به این خانه دعوت کنید بدون آنکه نگران محدودیت ظرفیت باشید. به تمام منابع دسترسی کامل دارید. می‌توانید حجم زیادی از اطلاعات را روی این فضا قرار دهید و از سرعت بالای آن برخوردار شوید. در مقابل، آماده‌سازی، مدیریت و مسئولیت آن تماما با خود شماست و به دانش شخص شما وابسته است. سعی کردیم چکیده و خلاصه پاسخ خوبی به سوال سرور اختصاصی چیست بدهیم ولی میتوانید برای مطالعه بیشتر به مقاله بلاگ ایران‌سرور که در این باره نوشته شده مراجعه کنید.

https://blog.iranserver.com/what-is-a-dedicated-server/

هاست اشتراکی چیست؟

گاهی نیاز به پهنای باند بالایی برای فضای وبسایت خود ندارید. مخاطبانتان آن‌قدر زیاد نیستند (و در آینده هم تعدادشان آن‌قدر زیاد نخواهد شد) که ترافیک بالای وبسایت برای شما ایجاد نگرانی کند. در این صورت احتمالا سرور اشتراکی (Shared Hosting) انتخاب بهتری است.

در این نوع از هاست، منابع به‌طور هم‌زمان در اختیار چند کاربر قرار می‌گیرد. شما به فایل‌ها و تنظیمات اصلی سرور دسترسی ندارید و تنها مدیر اصلی اختیار ایجاد تغییر در این تنظیمات را دارد. در عوض تخصص و دانش فنی خاصی برای مدیریت این نوع از سرورها لازم نیست و مدیریت سرور به‌عهده شرکت میزبان است. قیمت هاست اشتراکی از سرور اختصاصی کمتر است.

جدول مقایسه‌ی سرور اختصاصی و هاست اشتراکی

               نوع سرور

ویژگی

 

سرور اختصاصی

 

هاست اشتراکی

مدیریت نرم‌افزاریبا خود شما (مدیر سایت) است.توسط شرکت هاستینگ تامین می‌شود.

نرم‌افزارهای مورد نیاز از قبل نصب شده‌اند.

مدیریت سخت‌افزاریبا خود شما (مدیر سایت) است.توسط شرکت هاستینگ تامین می‌شود.
بودجه‌ی مورد نیازهزینه بیشتری دارد.کم‌هزینه و بصرفه است.
میزان دسترسی و کنترلدسترسی کامل به اطلاعات، پهنای باند و منابع دارید.دسترسی محدود و مشخص است و بر تنظیمات سرور کنترلی ندارید.
منابع و امکاناتامکان استفاده از امکانات به‌طور کامل و اختصاصیاستفاده از امکاناتی مانند CPU، هارددیسک و … به‌صورت اشتراکی
پهنای باندبالاست.متوسط و مشخص است.
ظرفیتبالاست.متوسط است.
سرعت راه‌اندازیپیش‌نیازهایی دارد و کمی زمان‌بر است.راه‌اندازی به سرعت انجام می‌شود. پیکربندی و زیرساخت لازم از قبل آماده است.
نیاز به دانش فنی و تخصصدارد.ندارد. مدیریت با شرکت میزبان است.
سرعت دسترسی به اطلاعاتبالاست.متوسط است.
مدیریت و مانیتورینگمدیریت و مانیتورینگ در اختیار شماست.امکان مدیریت و مانیتورینگ در اختیار شرکت میزبان است.
امنیتامنیت بالاتر نسبت به هاست اشتراکیامنیت پایین‌تر نسبت به سرور اختصاصی

 

سرور مجازی چیست؟

سرور مجازی (Virtual Private Server یاVPS ) در واقع یک قسمت اختصاصی از یک سرور است که به‌صورت اشتراکی با چند سرور مجازی دیگر، از منابع سرور اختصاصی استفاده می‌کند. بله! درست متوجه شده‌اید! سرور مجازی حد فاصل میان سرور اختصاصی و هاست اشتراکی است. منابع آن به طور قابل توجهی نسبت به هاست اشتراکی بیشتر است اما دسترسی‌های سرور اختصاصی را ندارد. امنیت سرور مجازی نیز بسیار بیشتر از هاست اشتراکی است.

اگر بودجه کافی برای تهیه‌ی سرور اختصاصی ندارید اما احتمال می‌دهید وبسایت شما مخاطبان زیاد و ترافیک بالایی داشته باشد، سرور مجازی انتخاب بهتری برای شماست. هزینه‌ی این سرور نسبت به هاست اشتراکی بیشتر و نسبت به سرور اختصاصی ارزان‌تر است. با این حال توجه داشته باشید که با تمام این مزایا، باز هم امکانات و امنیت سرور اختصاصی از دو گزینه‌ی دیگر بالاتر است.

6 دلیلی که باعث می‌شود سرور اختصاصی انتخاب بهتری برای شما باشد:

در این قسمت از مقاله، شش دلیلی که باعث می‌شود انتخاب سرور اختصاصی برای شما مناسب‌تر باشد را عنوان کرده‌ایم:

  • • اگر ترافیک سایتتان بالاست و مخاطبان زیادی دارید.
  • • اگر دانش کافی را برای مدیریت وبسایتتان دارید و می‌خواهید به شیوه‌ی خاص خود، وبسایت را مدیریت و راه‌اندازی کنید.
  • • اگر بودجه‌ی کافی برای تهیه و تامین سرور اختصاصی وجود دارد.
  • • اگر لازم می‌دانید که کنترل سرور در دست خودتان باشد و مدیریت تمام و کمال سرور در اختیار شما قرار بگیرد.
  • • اگر می‌خواهید سیستم عامل مورد نظر خودتان را روی وبسایت راه‌اندازی کنید.
  • • اگر می‌خواهید تمام منابع در اختیار خودتان باشد و به پهنای باند بالایی نیاز دارید.

یک سرور اختصاصی خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

برای تهیه یک سرور اختصاصی مناسب باید به چند نکته توجه داشته باشید:

  • • سرور باید به‌طور منظم و دائمی، فعال باشد و سرویس‌دهی داشته باشد. (اصطلاحا به آن Uptime 99% گفته می‌شود)
  • • باید بتوانید هر سیستم عاملی را که مد نظر دارید، روی آن نصب کنید.
  • • امکان خاموش و روشن کردن و ری‌استارت کردن سرور باید در هر زمان برای شما مقدور باشد.
  • • لازم است دسترسی به اطلاعات پهنای باند مصرفی وجود داشته باشد.

علاوه بر این موارد، توجه داشته باشید که راه‌اندازی یک سرور اختصاصی، نیازمند دانش فنی است. در این مورد می‌توانید از افراد متخصص نیز کمک بگیرید.

سرور اختصاصی را از کدام شرکت بخریم؟

دلایل بسیاری وجود دارد که خدمات یک شرکت خاص را به سایر شرکت‌های مشابه ترجیح می‌دهیم. شاید این دلایل برای هر فردی، متفاوت باشد اما همه‌ی ما قطعا روی چند مورد هم‌نظر هستیم. یکی از این موارد، احساس مسئولیت یک موسسه در قبال مشتریان خود است. ما ترجیح می‌دهیم با مجموعه‌های منظم و پیگیر هم‌کاری کنیم. مجموعه‌ای که بیست و چهار ساعته پاسخگوی مشکلات و نیازهای ما باشد و به قول معروف دستمان را در پوست گردو نگذارد! ایران‌سرور یکی از همین موسسه‌هاست. کادر مسئولیت‌پذیر و وظیفه‌شناس ایران‌سرور همیشه پاسخگوی مشتریان خود هستند.

موضوع دیگری که باید برای انتخاب شرکت میزبان و خرید هاست به آن توجه کنیم، پیشینه و قدمت شرکت است. ایران‌سرور از شرکت‌های باتجربه و نسبتا قدیمی این عرصه است. اعتماد کردن به متخصصانی که مدت‌هاست به چم و خم این حیطه اشراف و تسلط دارند با آرامش خاطر همراه خواهد بود. همچنین کار با وبسایت این مجموعه، آسان است و به راحتی می‌توانید به بخش‌های مورد نظرتان دسترسی پیدا کنید.

البته، سرور اختصاصی، هاست اشتراکی و سرور مجازی تنها خدماتی نیستند که ایران‌سرور(iranserver.com) در اختیار کاربران و مشتریان خود قرار می‌دهد. کافی است سری به سایت ایران‌سرور بزنید و با سایر فعالیت‌های این مجموعه آشنا شوید.

 قیمت سرور اختصاصی چقدر است؟

قیمت سرور اختصاصی به عوامل گوناگونی وابسته است. شرکت ارائه‌دهنده، نوع سرور و داخلی یا خارجی بودن آن، امکاناتی که شرکت در اختیار شما قرار می‌دهد و… همه و همه بر قیمت سرور تاثیر می‌گذارند. بنابراین پیش از خرید سرور ابتدا باید انتظارات و توقعات خود را از یک سرور اختصاصی مشخص کنید و سپس اقدام به خرید آن نمایید. برخی از شرکت‌های میزبان مانند ایران‌سرور، با پاسخگویی بیست و چهار ساعته به سوالات شما برای انتخاب سرور مورد نظرتان پاسخ می‌دهد.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
واحد تبلیغات