حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

آینده بخش تراشه سازی سامسونگ در شرایط عجیبی قرار دارد

نوشته

2 سال قبل | یک دیدگاه | سامسونگ

اگر اخبار فناوری را از ترنجی دنبال کنید احتمالا شرکت های بزرگ تراشه ساز دنیا را می شناسید. در این بین نام هایی چون TSMC، اینتل، SMIC و UMC در کنار سامسونگ وجود دارند. به گزارش DigiTimes آینده بخش تراشه سازی سامسونگ در شرایط عجیبی قرار دارد. این شرکت باید منتظر شرایط مناسب باشد و با تصمیمات اساسی بتواند موقعیت خود را در این بازار مستحکم کند.

شرایط خاص صنعت تراشه سازی سامسونگ

تراشه سامسونگ

تراشه سامسونگ

در این گزارش می خوانیم که سامسونگ “به دنبال ساختار مشتری مداری بهتر و پیشرفت های فرآیند ساخت تراشه” است.

شرکت تایوانی TSMC، اینتل امریکایی و سامسونگ کره ای همچنان برای رهبری در فناوری های پیشرفته تر از تراشه های ۷ نانومتری رقابت می کنند. سامسونگ پیش از این پیش بینی کرده بود که در سال ۲۰۲۱ به تولید انبوه فناوری ۴ نانومتری دست پیدا خواهد کرد و احتمالا تراشه ۳ نانومتری این شرکت در ۲۰۲۳ در دسترس خواهد بود. در آینده نه چندان دور سامسونگ تراشه های خود را با فرایند ۳ نانومتری GAAFTE خود تولید خواهد کرد.

همانطور که همه می دانیم، سامسونگ قراردادهای زیادی را از سوی مرکز طراحی سیستم داخلی خود دارد. تنها زمانی که سامسونگ از مشتریان خارجی سفارش می گیرد، می توان پیشرفت های ساختاری را ایجاد کرد. اما بسیاری از مشتریان خارجی نسبت به نقش دوگانه سامسونگ به عنوان رقیبِ ذی-نفع که ظرفیت تولید و عملکرد بازار را برای رقابت با مشتریان خود استفاده می کند و همچنین یک ارایه کننده فناوری است؛ رفتار محتاط تری دارند.

ویفر تراشه های TSMC

ویفر تراشه های TSMC

سامسونگ برای تأیید اعتبار فعالیت خود در زمینه ریخته گری تراشه ها، توسعه را متوقف کرده و هیچ اقدامی نکرده است زیرا صنعت نیمه هادی ها صنعت بسیار پرهزینه ای هستند. در مقابل TSMC اعلام کرده است که بین سالهای ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ عدد عظیم ۱۰۰ میلیارد دلار (سرمایه گذاری حدودا سالانه ۳۰ میلیارد دلار) برای توسعه ظرفیت تولیدش سرمایه گذاری می کند.

این بودجه بیش از دو برابر فروش سامسونگ از این صنعت است. بخش تراشه سازی سامسونگ به تنهایی قادر به پرداخت چنین سرمایه گذاری های بزرگی نخواهد بود و در تلاش برای کسب سود با چالش های بزرگی روبرو خواهد شد.

سود تراشه سازی سامسونگ در چارک دوم سال ۲۰۲۱ حتی کمتر از SMIC و UMC چینی بوده است

تراشه ساز چینی SMIC

تراشه ساز چینی SMIC

بر اساس داده های تازه فاش شده از بازار، سود سامسونگ در سه ماهه دوم سال 2021 فقط ۲۶۸ میلیون دلار است که بسیار کمتر از TSMC و حتی کمتر از سود SMIC یا UMC بود. سامسونگ برای حمایت از موقعیت خود به عنوان دومین بازیگر بزرگ در بخش تراشه سازی به فاکتور “قیمت پایین” وابسته است. یعنی باید محصولات خود را با قیمت پایین عرضه کند تا سهم بازارش را حفظ کند.

بدون پشتیبانی از بخش پردرآمد حافظه ها یا بخش طراحی سیستم IC آن، کسب و کار تراشه سازی سامسونگ به سختی می تواند در مقیاس بزرگ پیشرفت کند. اجرای اکوسیستم برای تجارت تراشه سازی سامسونگ هرگز کار آسانی نیست. نه تنها پایدار نیست بلکه می تواند نگرانی های بیشتری را در بین مشتریان ایجاد کند.

سامسونگ بلاتکلیف است

سامسونگ در بلاتکلیفی به سر می برد. ما فکر می کنیم شانس خروج این شرکت از بازار و در کوتاه مدت زیاد نیست، اما به احتمال زیاد سامسونگ منتظر تغییرات تکنولوژیکی بعدی یا تغییر ساختار بازار است که به آن اجازه می دهد تا سیاست های جدیدی را اتخاذ کند.

تا آنجا که ما می دانیم، TSMC اکنون تراشه های ۷ نانومتری را برای تسلا آماده می کند. اما سامسونگ اشاره کرده است که نسل بعدی تراشه های تسلا با استفاده از فرایند ۵ نانومتری این شرکت ساخته خواهد شد. با این حال TSMC قبلاً فاش کرده است که در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ به تولید انبوه تراشه ۳ نانومتری دست پیدا خواهد کرد، این بدان معناست که سامسونگ برتری ای نسبت به TSMC نخواهد داشت.

علاوه بر این، در بخش تراشه سازی شرکت TSMC در سال ۲۰۲۱ بیش از 60 دستگاه EUV را آماده کرده است، اما بخش تراشه سازی سامسونگ ممکن است کمتر از ۲۰ واحد EUV را تا پایان سال ۲۰۲۰ داشته باشد. حتی مشخص نیست که آیا سامسونگ می تواند ۳۰ دستگاه EUV را تا پایان سال ۲۰۲۱ تامین کند یا نه. ما فکر نمی کنیم سامسونگ بتواند چالشی قوی برای TSMC ایجاد کند، اما می تواند تغییرات ظریفی را در بازار جهانی تراشه ایجاد کند که قبلاً مشاهده نکرده بودیم.

اول اینکه سامسونگ موظف است تمام تلاش خود را برای استفاده از فرصت های تجاری سطح بالا انجام دهد. بنابراین، قرارداد با UMC برای تولید تراشه های قدیمی تر ۲۸ نانومتری یک گزینه منطقی است. ثانیا، در حالی که دو سگ برای به دست آوردن یک استخوان می جنگند در نهایت شاید سگ سوم با آن فرار کند (!) یعنی چه؟!

یعنی در حالی که سامسونگ در حال بررسی دقیق TSMC است، اینتل به عنوان یک رقیب اصلی ظاهر می شود. این خبر خوبی برای سامسونگ نیست. اینتل به مشتریان TSMC و سامسونگ توجه دارد. برای سامسونگ، TSMC و اینتل هر دو رقیب هستند. با ورود اینتل به صحنه، ممکن است شاهد تغییرات چشمگیری در بازار تراشه سازی پرچمدار سال 2023 باشیم.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید کره ای ها می توانند در این بازار موفق باشند؟ مدت زیادی است که سامسونگ حتی تراشه میان رده یا پایین رده اگزینوس را برای موبایل ها خود هم معرفی یا استفاده نمی کند. مشخص نیست که آینده به چه شکل پیش برود.

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ali karimi

سلام، من خودم به شخصه الان 2ساله که خبرهای که در مورد گوشی هست رو همیشه دنبال میکنم، تو این دوساله تا الان اونطوری که فهمیدم سامسونگ یه دوره خیلی کوتاهی خوب بود از اون به بعد کوالکوم اومدش بالا و سامسونگ عقب مونده، تو بحث ساخت تراشه هم فعلا tsmc حرف اول رو میزنه، و بهترین و بیشترین مشتری هارو داره چون فرآیند ساخت تراشه هاش بروزترو بهتره، تو این یکی دوساله چیپستهای که ساسونگ برای گوشیها‌ش ساخته زیاد خوب نبودن تا اینکه رسید به اگزینوس 2100 که بهتر ازقبل بوده ولی بازم نمیتونه به پای اسنپ و اپل برسه، تو بحث ساخت هم به پای tsmc نمیتونه برسه،ولی در کل آینده رو کسی نمیتونه پیش بینی کنه، این خبرها هم که گفته شده از رویکرد و کارکرد قبل سامسونگ گفته شده چون آینده که هنوز نیومده و کسی هم قدرت اینو نداره که بتونه بگه حتما، 100درصد آینده تراشه سازی فلان شرکت اینطوری میشه، حالا سالهاوماه های پیش رو همه چیز رو مشخص میکنه

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)