حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

داستان سایپا کوییک

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

معرفی هر محصول جدید از سوی خودروسازان داخلی همواره با حاشیه‌های فراوانی همراه بوده است. عدم هم‌خوانی با فناوری مدرن خودروسازی دنیا و ارائه طراحی‌های نه‌چندان جذاب، مشتریان ایرانی را نسبت به تولیدات خودروسازان بزرگ حساس کرده است. اما باید در نظر گرفته که صنعت خودرو همیشه تحت فشار بحران‌های اقتصادی و تحریم‌ها بوده است.

با این حال مسیری که با سمند به‌عنوان اولین خودروی ملی پایه‌گذاری شد در ادامه با مدل‌های به مراتب جذاب‌تر ادامه پیدا کرد. اگرچه اولین خودروی بومی سایپا سدانی به اسم تیبا بود ولی به عقیده اغلب کارشناسان یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای نارنجی‌های جاده مخصوص، هاچ‌بکی به اسم کوییک است. محصولی که آنقدر در خودش اعتماد به نفس احساس می‌کرد که اساساً با هدف رقابت با پژو 206 از شرکت رقیب ایران‌خودرو معرفی شد.

سایپا کوییک از کجا آمد؟

سال 95 هنوز تمام نشده بود که یکی از مهم‌ترین رویدادهای خبری صنعت خودرو برگزار شد. در این مراسم یکی از دو غول خودروسازی کشور یعنی سایپا، از جدیدترین محصول خود پرده‌برداری کرد. این خودرو «کوییک» نام گرفت. از همان ابتدا نام این خودرو بحث‌برانگیز شد. چراکه برخی می‌گفتند این عبارت همان کلمه Quick (به معنی سریع) است. از سوی دیگر سایپا می‌گوید کوییک اشاره به اسم چند شهر و روستا دارد. یکی از طایفه‌های کرد در منطقه اورامانات، روستایی در استان هرمزگان، روستایی در شهر نقده و بخش کامیاران در کردستان همگی با نام کوییک شناخته می‌شوند.

نسخه‌های اولیه کوییک با برچسب Cross در روی بدنه خود تولید می‌شدند. اقدامی که به وضوح نشان می‌داد سایپا قصد دارد این خودرو در کلاس رقابتی با کراس‌اورهای سایز کوچک مانند دانگ‌فنگ H30 Cross و برلیانس C3 Cross قرار دهد. از همان ابتدا قرار بود سایپا کوییک یکی از پرآپشن‌ترین خودروهای اتوماتیک بازار ایران شود. ولی در ادامه شاهد بودیم که نه فقط بخش بزرگی از آپشن‌ها در ویرایش پایه حذف شد، بلکه نسخه دنده دستی آن نیز در ابتدا به دست مشتریانش رسید.

انواع سایپا کوییک در بازار

اگرچه سایپا مدل کوییک را سال 95 رونمایی کرد ولی اولین نسخه‌های آن در سال 97 تحویل داده شدند. در ادامه با انواع مدل‌های کوییک آشنا خواهید شد.

  • • کوییک دنده‌ای سال 97

اولین ویرایش کوییک غیر از سنسور عقب، هشدار نبستن کمربند راننده، چراغ مه‌شکن، فرمان هیدرولیکی و ایزوفیکس صندلی،‌ آپشن خاص دیگری نداشت. البته وجود آینه‌های برقی باعث شد تا تفاوت عمده آن با ساینا و تیبا مشخص شود. کوییک دارای یک پیشرانه 1.5 لیتری با 87 اسب‌بخار قدرت بود.

  • • کوییک اتوماتیک سال 97

مدت کوتاهی بعد از عرضه کوییک دستی، سایپا ویرایش اتوماتیک آن را معرفی کرد البته اکنون شاهد تغییرات بیشتری روی این خودرو هستیم. دریچه گاز برقی، رینگ آلومینیومی، کامپیوتر سفری، فرمان برقی، استارت بدون سوئیچ، کروز کنترل، چراغ نور روز، چراغ بدرقه، مانیتور، دوربین، نویگیشن، شیشه دودی عقب، سیستم ترمز کمکی، سیستم ضدسرقت VAS و بلوتوث. هم‌چنین در داخل کابین کوییک اتوماتیک، فرمان D شکل که روی آن دکمه‌های کنترلی تعبیه شده بود هم دیده می شود. از نظر فنی این کوییک هیچ تفاوتی با مدل قبلی خود نداشت.

  • • کوییک اتوماتیک پلاس سال 97

همان سالی که شرکت مدل جدید اتوماتیک را عرضه کرد، یک نسخه ویژه موسوم به فول پلاس را نیز در سبد فروش قرار داد. مدلی که از نظر آپشنی شبیه به کوییک اتوماتیک بود ولی فقط روی آن تریم رنگی داخل کابین مانند فریم دور دریچه تهویه مطبوع تعبیه شده بود. این مدل به دلیل تقاضای ضعیف از خط تولید کنار رفت.

  • • کوییک R سال 98

تقریبا یک سال بعد از عرضه کوییک به بازار، سایپا با تبعات خروج شرکای قدیمی خود یعنی رنو، برلیانس و کیا موتورز دست و پنجه نرم می‌کرد. به همین دلیل برای جلوگیری از افت درآمد اقدام به معرفی یک فیس‌لیفت جدید روی مدل استاندارد کوییک کرد. خودرویی که نام آن کوییک R بود ولی در بازار آن را به اسم کوییک دو رنگ می‌شناسند. در این خودرو سقف، قاب آینه، زیر سپر جلو و محفظه مه‌شکن با یک رنگ متفاوت (اغلب قرمز و مشکی) طراحی شده بودند. داخل کابین نیز این تریم رنگی لحاظ شده بود. از قاب دور دریچه تهویه مطبوع گرفته تا فریم سیستم صوتی و البته رودری‌ها. تعجبی ندارد اگر بگوییم کوییک R از نظر فنی تفاوتی با نسخه‌های قبلی ندارد.

  • • کوییک R پلاس سال 99

تابستان سال 99 بود که سایپا اعلام کرد باز هم یک ویرایش جدید از کوییک را به اسم R Plus آماده کرده است. این خودرو در نگاه اولیه تفاوت خاصی با مدل R نداشت. فقط داخل کابین فرمان D دیده می‌شد. از جمله مهم‌ترین تفاوت‌های ویرایش پلاس نسبت به ویرایش استاندارد، شیشه دودی عقب، رینگ جدید، لوگوی جدید کوییک، رکاب با لوگوی R+، روکش چرمی فرمان، روکش چرمی صندلی و برچسب R+ زیر آینه. این خودرو با ترکیب‌های رنگی سفید-مشکی، سفید-قرمز، مشکی-قرمز و مشکی-نقره‌ای عرضه می‌شد ولی جالب آنکه تنها در مدل سقف قرمز می‌توان کمربند ایمنی قرمز، دوخت قرمز صندلی، روکش قرمز فرمان، جاسوئیچی چرمی با تم قرمز و فریم قرمز دور مانیتور را سفارش داد.

  • • کوییک S سال 1400

به نظر می‌رسد این محصول بزرگ‌ترین تغییر دوران عرضه کوییک بوده است. ویرایش S با یک تغییر عمیق در طراحی سپر سبک و سیاق متفاوتی را نسبت به سایر اعضای خانواده خود در پیش گرفته است. البته انتظار تفاوت‌های بیشتری را نداشته باشید. چراکه چراغ‌ها، رینگ‌ها و سپر عقب، بدون تغییر باقی مانده‌اند. اما داخل کابین هم تغییراتی به چشم می‌خورند. پنل دکمه‌های مربوط به تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو، برف پاک‌کن عقب، آب‌پاش برف پاک‌کن عقب، قفل شیشه‌های عقب و صندوق پران، جلوه‌ای شبیه به خودروهای مدرن را ایجاد کرده است. هم‌چنین صفحه کیلومتر شبیه به ساینا S شده است. جالب است بدانید فرمان کوییک S همان چیزی است که پیش‌تر روی مدل اتوماتیک پلاس دیده بودیم.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
واحد تبلیغات