حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

همه چیز در مورد رشته پرستاری

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

پرستاری جزو رشته های کارشناسی زیر گروه ۱ تجربی است. امروزه یکی از پرطرفدارترین رشته های دانشگاهی رشته ی پرستاری است با توجه به این که سختی های زیادی نیز دارد. پرستار یک عضو مهم در کادر درمان به شمار می رود.

یک پرستار باید صبور، مهربان، دلسوز باشد و با آرامش بتواند به افرادی که به دلایل گوناگونی دچار دردهای روحی و جسمی هستند کمک کند.

دانش آموخته ی رشته ی پرستاری باید سلامت کامل ذهنی، جسمی و روحی داشته باشد.

نمی توان برای پرستاری پیشینه ای تعیین کرد زیرا در زمان بیماری همیشه افرادی هستند که از بیمار مراقبت می کنند، اما پرستاری به عنوان یک شغل در قرن ۱۹ میلادی از آلمان و بریتانیا شروع شد.

در سال ۱۲۹۴ در ایران اولین مدرسه ی پرستاری توسط میسیونرهای مذهبی تشکیل شد و سپس آموزشگاه های پرستاری در نقاط دیگر ایجاد شد.

در سال ۱۳۶۵ اولین دانشکده ی پرستاری و مامایی جهت آموزش پرستاری تاسیس شد.

پرستاری چند ترم است و چند واحد دارد ؟

طول مدت تحصیلی در مقطع کارشناسی پرستاری ۴ سال و حداکثر ۵ سال است. تعداد واحدهای این دوره ۱۳۰ است که ۳۴ واحد دروس عمومی، ۱۵ واحد دروس پایه، ۵۴ واحد دروس تخصصی ۱۸ واحد دروس کارورزی، ۲۱ واحد دروس کار آموزی می باشد. برای رشته ی پرستاری ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز وجود دارد.

درس های رشته ی پرستاری به دو بخش علوم پایه و علوم تخصصی تقسیم بندی می شود.

دروس پایه رشته ی پرستاری :

میکروب شناسی، انگل شناسی، بیوشیمی، ایمونولوژی، فیزیولوژی تشریح

دروس تخصصی رشته ی پرستاری :

پرستاری بهداشت جامعه، پرستاری بهداشت، پرستاری مادران و نوزادان، بیماری های داخلی، بیماری ها و پرستاری های مربوط، اخلاق پرستاری، پرستاری در فوریت ها، پرستاری بزرگسالان، اصول مدیریت خدمات پرستاری، دارو شناسی، پرستاری و بهداشت محیط

دانشجویان رشته ی پرستاری برای خرید کتاب های دانشگاهی می توانند به مرجع معتبری همچون سایت تلکتاب مراجعه کنند.

رشته ی پرستاری :

رشته ی پرستاری در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه های علوم پزشکی وجود دارد. این رشته در مقطع کارشناسی که گرایشی ندارد اما در دو مقطع دیگر گرایش دارد.

گرایش های مقطع کارشناسی ارشد رشته ی پرستاری :

  1. ۱- پرستاری ویژه
  2. ۲- روان پرستاری
  3. ۳- مدیریت
  4. ۴- بهداشت
  5. ۵- اطفال
  6. ۶- داخلی جراحی

گرایش های مقطع دکتری رشته ی پرستاری:

  1. ۱- آناتومی
  2. ۲- بافت شناسی
  3. ۳- اپیدمیولوژی

محل کار پرستاری :

شرایط کاری یک پرستار به مسئولیت و بخش های بیمارستان بستگی دارد. به عنوان مثال یک پرستار در بخش اطفال کار می کند، یک پرستار در بخش اورژانس کار می کند. به این معنا که محیط کار هر پرستاری با دیگری متفاوت است.

یک پرستار می تواند در بیمارستان، کلینیک، اداره ها، سازمان دولتی، مربی در دانشکده ها مشغول به کار شود.

فعالیت کردن پرستار ها در بیمارستان به سابقه ی کاری و سطح تحصیلات آن ها بستگی دارد که می توانند به عنوان پرستار شیفت، سر پرستار، ریاست پرستاری، سوپروایزر آموزشی، سوپروایزر کنترل عفونت مشغول به فعالیت شوند.

در رشته ی پرستاری فرد پس از فارغ التحصیل شدن می تواند مشغول به فعالیت شود. اگر فردی می خواهد پس از پایان دوره ی دانشگاه استخدام شود و بیمه و حقوق داشته باشد پرستاری از بهترین رشته ها در این زمینه به شمار می رود.

در آمد پرستارها به موقعیت جغرافیایی، ساعت شغلی ، پست بیمارستان بستگی دارد.

طرح اجباری پرستاری :

پرستاری نیز جزو رشته هایی است که طرح اجباری دارند. دانشجویان پس از فارغ ‌التحصیل شدن در این رشته باید به مدت ۲ سال طرح بگذرانند که در طول این مدت حقوق نیز دریافت می کنند.

وظایف پرستار :

شغل اصلی پرستار در بیمارستان کنترل کردن وضعیت بیمار می باشد و پرستار باید طبق گفته های پزشک از بیمار مراقبت کند.

مشخصات بیمار همچون نبض، فشار خون، وضعیت تنفس، دمای بدن را باید در پرونده ی پزشکی بیمار ثبت کند. داروهای بیمار را طبق دستور پزشک به بیمار دهد، در برخی مواقع کار پانسمان و تزریقات بیمار را هم باید انجام دهد.

این وظایفی که گفته شد وظایف عمومی پرستارها می باشد ولی با توجه به بخشی که پرستار در آن جا فعالیت دارد باید وظایف خاصی نیز انجام دهد، مانند بخش زنان، بخش اطفال و …

در پایان…

پرستاری جزو رشته های سخت اما دارای اهمیت زیادی است. برای موفقیت در این رشته باید فرد روحیه ی از خودگذشتگی و فداکاری داشته باشد.

بیشتر پرستارها معتقدند که شغل آن ها نیز جزو زندگی شان می باشد.

افرادی ‌که دوست دارند در فضای بیمارستان کار کنند ولی رشته ای که مدت زمان تحصیل آن از پزشکی کم تر و راحت تر باشد می توانند پرستاری را انتخاب کنند.

این رشته بازار کار خوبی دارد و افراد پس از اتمام دوره ی تحصیل مشغول به کار می شوند.

هم چنین در این رشته امکان ادامه ی تحصیلی و ارتقای شغلی نیز وجود دارد.

برای تهیه کتاب های دانشگاهی می توانید به بانک کتاب دانشگاهی تلکتاب مراجعه نمایید.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
واحد تبلیغات