حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

جریمه ۳۰۰ میلیون دلاری اپل علی‌رغم پیروزی در پرونده پتنت LTE هلدینگ Optis

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل، تجاری

کمپانی اپل اخیرا توانسته جریمه ۵۰۶ میلیون دلاری را در دادگاه تجدیدنظر هیئت منصفه تگزاس به ۳۰۰ میلیون دلار کاهش داده و پیروزی نسبی علیه هلدینگ Optis به اتهام نقض پتنت مربوط به فناوری وایرلس و ارتباطات 4G LTE این شرکت کسب کند.

جریمه ۳۰۰ میلیون دلاری اپل

به گزارش رویترز، با این حال، نبرد بین اپل و اپتیس همچنان ادامه دارد، چراکه شرکت دوم همچنان در تلاش است تا مبلغ 7 میلیارد دلار از سازنده آیفون مطالبه کند.

Optis، گروهی از شرکت‌ها متشکل از PanOptis Patent Management ،Optis Cellular و Unwired Planet بوده که پیش‌تر و در بازه زمانی سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷، پنج پتنت مربوط به فناوری LTE را از Panasonic ،Samsung و LG خریداری کردند. هدف این شرکت‌ها اینست که به‌جای ثبت حق اختراعات مختص به خود، پتنت‌ها را خریداری نمایند که با مطالبه هزینه‌هایی بسیار بالاتر از مجوز مالکان اصلی، به‌عنوان نهادهایی با ادعای ثبت اختراع و یا اصطلاحا ترول‌های ثبت اختراع شناخته می‌شوند.

اختراعات مورد بحث دارای استانداردهای اساسی هستند، به این معنی‌که ساخت دستگاهی بهره‌مند از LTE بدون استفاده از فناوری ثبت شده آنها غیرممکن است. این بدان معناست که مجوزها باید با شرایط FRAND فروخته شوند: یعنی عادلانه، منطقی و بدون تبعیض باشند. با این حال، مشکل اینجاست که هیچ تعریف حقوقی از معنای FRAND وجود ندارد و در نتیجه دعوای دادگاه زمانی رخ می‌دهد که صاحب حق اختراع، شرایط آنها را FRAND دانسته اما صاحب امتیاز آن را اینگونه تصور نمی‌کند.

منطقه شرقی تگزاس به این مشهور است که ترول‌های ثبت اختراع را از دارندگان اصلی مجوز ارجح‌تر می‌داند، بنابراین بسیاری از دعاوی در آنجا مطرح می‌شود. این مورد شامل ادعای Optis علیه اپل نیز می‌باشد.

اپل استدلال می‌کند که ثبت اختراع مشمول دعوی، معتبر نیست، اما نتوانست هیئت منصفه را درباره این ادعای خود متقاعد کند درنتیجه حدود یک‌سال پیش به پرداخت جریمه 506 میلیون دلار به Optis محکوم شد. اپل در ادامه درخواست تجدیدنظر خود را مطرح کرد که درنتیجه آن، یک قاضی فدرال حکم قدیمی را کنار گذاشته و حکم جدید را ابلاغ کرد که بر طبق آن، باید یک جلسه محاکمه جدید فقط برای جبران خسارت برگزار شود. به این معنا که حکمی مبنی‌بر نقض پتنت توسط اپل وجود دارد، اما هیئت منصفه‌ای جدید در مورد مبلغ تجدیدنظر شده تصمیم‌گیری می‌کند.

جریمه ۳۰۰ میلیون دلاری اپل

جریمه ۳۰۰ میلیون دلاری اپل

جریمه اپل به ۳۰۰ میلیون دلار کاهش یافت

بلومبرگ به‌تازگی گزارش داد که هیئت منصفه جدید، جریمه اپل را به ۳۰۰ میلیون دلار کاهش داده است.

پس از محاکمه در مورد اختراع مربوط به فناوری وایرلس مورد استفاده در گوشی‌های آیفون و سایر محصولات اپل از طرف شرکتی که ادعا می‌کند دارای پتنتی در استاندارد تلفن همراه LTE می‌باشد، پس از بررسی مجدد مبلغ 300 میلیون دلار جریمه برای اپل اعلام شد.

هیئت منصفه در مارشال تگزاس، بیان کرد که PanOptis Patent Management و واحدهای Optis Cellular و Unwired Planet، مبلغ فوق را یکجا و به‌عنوان جریمه استفاده از این فناوری در گذشته و آینده دریافت می‌کنند.

سرنوشت جریمه میلیاردی کماکان نامعلوم است

با این حال، داستان در اینجا به پایان نرسیده، چراکه اپتیس همچنان مبالغ بسیار بیشتری را در سایر کشورها از اپل طلب می‌کند. یکی از خطرات ویژه برای اپل، نبرد دادگاه بریتانیا است. دیوان عالی این کشور اخیراً تصمیم گرفته تا هر مبلغی که توسط دادگاه بریتانیا تصویب می‌شود، در سراسر جهان نیز اعمال شود.

اپل به‌طور منطقی بیان کرد که این امر، کاملا غیرمنطقی است و مدعی شد که به‌جای پرداخت مبلغ بیش از اندازه، از بازار انگلیس خارج می‌شود. با آنکه قاضی پرونده این ادعا را با شک‌وتردید می‌دید، اما وکیل اپل اصرار داشت که این گزینه روی میز است.

قاضی پرونده، Justice Meade، بیان کرد “هیچ مدرکی وجود دارد که نشان دهد اپل می‌تواند از بازار انگلستان خارج شود؟”

Marie Demetriou، وکیل اپل، پاسخ داد:

“من مطمئن نیستم که این موضوع درست باشد؛ موقعیت اپل به این صورت است که در واقع باید بتواند در مورد شرایط تامل کرده و تصمیم بگیرد که آیا پذیرش این موارد از نظر تجاری خواهد بود یا خروج از بازار انگلستان را مدنظر قرار می‌دهد. ممکن است شرایطی وجود داشته باشد که توسط دادگاه تعیین شده است که از نظر تجاری غیرقابل قبول است.”

این امر بار دیگر بر ضرورت اصلاح قوانین حق اختراع جهانی تأکید می‌کند، به گونه‌ای که اختراعات بیش از حد گسترده، باطل شده و ترول‌های حق اختراع نمی‌توانند هزینه مجوز پتنت‌های ضروری استاندارد را افزایش دهند.

شکایت ٢ میلیارد دلاری از اپل در لندن به دلیل کسب درآمد بیش از حد

نظر شما راجع‌به جریمه ۳۰۰ میلیون دلاری اپل به اتهام نقض پتنت مربوط به فناوری وایرلس و ارتباطات 4G LTE هلدینگ Optis چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی