حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

بررسی کاربرد لنت ترمز در خودرو

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

اگر تا به حال سوار خودرو شده اید، احتمالا هنگام صحبت از لنت ترمز، اصول اولیه را می دانید. در مورد آن فکر کنید. شما یک اهرم ترمز می کشید که کابل را می کشد و به نوبه خود مکانیسم بستن به نام کولیس را اعمال می کند. کولیس یک جفت لنت ترمز را در امتداد کناره های چرخ به حرکت در می آورد. هنگامی که اهرم ترمز را می گیرید، کالیپر منقبض شده و لنت ها را در کنار چرخ فشار می دهد و اصطکاکی ایجاد می کند تا حرکت خودرو شما کند و متوقف شود. در اینجا به منظور آشنایی بیشتر با این سیستم، لازم است بدانیم کاربرد لنت ترمز در خودرو چیست و شامل چه مواردی است؟

نکات مهم در رابطه با بررسی لنت ترمز در خودرو

لنت ترمز، اجزای سیستم ترمز دیسکی روی خودرو، کامیون یا سایر وسایل نقلیه است. در حالی که بسیاری از خودروهای گذشته و برخی از کامیون های امروزی شامل ترمزهای درام هستند، اکثر خودروهای موجود در جاده دارای ترمز دیسکی هستند. در جایی که دوچرخه از کابل استفاده می کند، ترمزهای خودرو به سیستم هیدرولیک متکی هستند. در سیستم ترمز دیسکی، پدال ترمز را فشار می دهید که پمپ هیدرولیک (سیلندر اصلی) را فعال می کند تا از طریق یک سری لوله (خطوط ترمز) به کالیپرهای نزدیک چرخ های شما فشار وارد کند. هر کولیس یک جفت لنت ترمز خودرو دارد که در اطراف یک دیسک فلزی سنگین موسوم به روتور ترمز قرار گرفته است. روتور به چرخ شما متصل شده و بر روی یک محور چرخ و مجموعه بلبرینگ ها می چرخد. وقتی خودروی شما در حال حرکت است و لاستیک ها در حال چرخش هستند، روتور ترمز در حال چرخش است. ترمزها را فشار دهید و کالیپر، لنت های ترمز را در برابر روتور در حال چرخش مجبور کرده و اصطکاک و گرما ایجاد می کند. سیستم ترمز شما با حرکت لنت ترمز روتور، انرژی جنبشی وسیله نقلیه در حال حرکت خود را به انرژی حرارتی و گرما تبدیل می کند.

مهم ترین کاربردهای لنت ترمز خودرو

لنت های ترمز خودرو حاوی موادی هستند که برای ایجاد اصطکاک هنگام فشار به روتور طراحی شده اند؛ مانند لنت های ترمز دوچرخه، مواد روی لنت های خودرو نیز می تواند از ترکیبات مختلف با خواص مختلف و کاربردهای مختلف تشکیل شده باشد. لنت های نیمه فلزی برای کارهای سنگین و با کارایی بالا و لنت های سرامیکی برای سیستم های صاف، بی صدا، توسعه یافته، اما با عملکرد گران قیمت استفاده می شوند. نوع لنت هایی که انتخاب می کنید بر عملکرد سیستم ترمز دیسکی شما تأثیر می گذارد. با هر نوع لنت ترمزی، سیستم اصطکاک با گذشت زمان فرسوده می شوند و نیاز به تعویض لنت های ترمز هر چند وقت یکبار دارند.

بنابراین، اگر لنت های ترمز خودرو شما فرسوده شده و نیاز به تعویض مداوم داشته باشند، چگونه می دانید که زمان آن فرا رسیده است؟ خوب، بهتر است ترمزهای خود را در فواصل منظم بررسی کنید. به عنوان مثال، هنگام تعویض روغن و فیلتر آن را ارزیابی کرده و مشخص کنید علت فرسودگی آن چیست. در غیر این صورت، ماشین شما احتمالاً به شما هشدار می دهد و اگر به علائم توجه نکنید، ماشین شما با صدایی بلندتر به شما این امر را اطلاع می دهد. ضخامت مواد اصطکاکی روی لنت ترمز خودرو شما باید حداقل 3-6 میلی متر باشد. بازرسی بصری توسط یک تکنسین مورد اعتماد می تواند مشخص کند که چقدر عمر در پدهای شما باقی مانده است. لنت های فرسوده، توقف خودرو را در فاصله معقول دشوارتر می کند. استفاده از لنت های شدید، باعث آسیب به سایر قسمت های سیستم ترمز شما می شود. به عنوان مثال، اکثر خودروهای مدرن دارای چراغ نشانگر لنت ترمز کم یا برخی دیگر از علائم تشخیص زود هنگام در داشبورد شما هستند. هنگامی که لنت های ترمز نازک می شوند، یک سنسور مخصوص سیگنالی را به شما می گوید که لنت های شما باید تعویض شوند.

یکی دیگر از کاربردهای لنت ترمز خودرو این است که لنت های شما نیز مجهز به نشانگرهای سایش هستند. این نوارهای نازک فلزی به لنت ها متصل شده اند و هنگامی که لنت ها بسیار نازک می شوند، صدای جیغ بلندی ایجاد می کنند؛ بنابراین اگر صدای مهیبی را می شنوید، ممکن است لنت ترمز شما نیاز به تعویض داشته باشد. اگر وقتی ترمز را فشار می دهید فرمان شما تکان می خورد، این می تواند نشانه های دیگری باشد که نشان می دهد سیستم ترمز شما از جمله لنت های ترمز نیاز به توجه دارد.

عوامل موثر در بررسی کاربردهای لنت ترمز خودرو

هنگامی که وسیله نقلیه خود را برای لنت ترمز جدید سوار می کنید، می توانید انتظار داشته باشید که تعمیرگاه روش مشابه موارد زیر را انجام دهد:

وسیله نقلیه خود را از زمین بلند کرده و پشتیبانی کنید و چرخ ها و لاستیک ها را بردارید. بسیاری از دارندگان خودرو تعجب می کنند که آیا می توانند ترمز خود را سرویس کنند. در حالی که این روش کاملاً پیچیده نیست، برخی از خطرات ذاتی وجود دارد، از جمله نیاز به ایمنی جهت بلند کردن یک ماشین.

کولیس را جدا کرده و لنت های ترمز خودرو قدیمی را بردارید. این مرحله مستلزم آن است که یک تکنسین برای دسترسی به لنت های قدیمی، کولیس را جدا کند.

روتورها را برای دوام و ضخامت مناسب اندازه گیری کنید. برای اطمینان از اینکه روتورها درست می چرخند و در شرایط کافی برای مطابقت با مشخصات سازنده هستند، یک تکنسین روتور شما را با ابزارهای مخصوص اندازه گیری می کند. ممکن است روتور برداشته شده و دوباره استفاده شود، یا ممکن است تعویض شود.

لنت های ترمز خودرو را نصب کنید. این که آیا شما پدهای ارگانیک، نیمه فلزی یا سرامیکی را انتخاب کرده اید، تکنسین با استفاده از مواد مخصوص در این فرآیند، پدهای جدید را در براکت کالیپر قرار می دهد. پیستون کولیس را عقب بکشید و کولیس را دوباره نصب کنید. در انتها، چرخ ها را دوباره نصب کرده و خودرو را پایین بیاورید.

نتیجه گیری:

در حقیقت، انتخاب لنت ترمز خودرو با کمترین هزینه ممکن است وسوسه انگیز باشد. با این حال، مهم است که به خاطر داشته باشید که واقعاً آنچه را که برای آن هزینه می کنید، دریافت می کنید. لنت ترمز با کیفیت پایین، می تواند بسیار پر سر و صدا باشد، سریعتر فرسوده شود و همچنین باعث سایش سایر قطعات سیستم ترمز مانند روتور ترمز شود، این بدان معناست که در طولانی مدت هزینه بیشتری صرف می شود.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
واحد تبلیغات