حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

افزایش شدید جستجو کلمه “مهاجرت” در گوگل پس از تصویب طرح صیانت

نوشته

2 سال قبل | 4 دیدگاه | اخبار داخلی، اینترنت

گوگل تقریبا یکی از قابل اتکاترین منابعی است که رفتار کار را نشان می دهد. به هر حال همه ما در خلوت خود، درباره علاقه مندی‌هایمان، نگرانی‌هایمان، دانادانسته‌هایمان و … در این موتور جستجو به گشت و گذار می پردازیم. پس از رای مثبت به بررسی طرح صیانت طبق اصل ۸۵ قانون اساسی به نظر می رسد موج ناامیدی عجیبی ایجاد شده است. این را به راحتی می توان از روی افزایش شدید جستجو کلمه “مهاجرت” در گوگل پس از تصویب طرح صیانت بررسی کرد. شاید بگویید آیا می تواند کار ربات ها باشد؟ درباره‌ش صحبت می کنیم.

جستجو کلمه مهاجرت : بازخورد سریع نسبت به بررسی آزمایشی طرح صیانت

گوگل ترندز (Google Trends) یک ابزار رایگان از موتورجستجو گوگل است که داده های کلی جستجو جمعی کاربران را نشان می دهد. شما می توانید خودتان با استفاده از این ابزار به بررسی علاقه مندی یا موضوعات داغ کاربران در موقعیت های جغرافیایی مختلف و چندین فاکتور دیگر، بپردازید.

وقتی به بررسی کلمه “مهاجرت” در ۱۲ ماه اخیر نگاه کنید، نمودار زیر را می بینید:

جستجو کلمه مهاجرت - بازه ۳۰ روز اخیر - گوگل ترندز

جستجو کلمه مهاجرت – بازه ۱۲ ماه اخیر – گوگل ترندز

همانطور که می بینید، یکی از پیک های بزرگ جستجوی کلمه مهاجرت را در محدوده جغرافیایی ایران و طبق Google Trends می توان مربوط به آبان ۱۳۹۹ دانست. جایی که بیشتر نگاه ها به انتخابات امریکا بود و اینکه در آینده چه اتفاقی برای شرایط موجود خواهد افتاد.

حالا اما شاهد یک پیک دیگر و پیش بینی یک پیک دیگر هستیم. وقتی روی بازه ۱۲ ماه اخیر باشید، داده روزهای اخیر دخیر نمی شود. اگر بازه را کمی کوچکتر کنیم تا داده ها را دقت بیشتری ببینیم، به موضوع جالبی می رسید. جستجو کلمه مهاجرت در ۷ روز اخیر به ما سرنخ جالب می دهد:

جستجو کلمه مهاجرت - بازه ۷ روز اخیر - گوگل ترندز

جستجو کلمه مهاجرت – بازه ۷ روز اخیر – گوگل ترندز

همانطور که می بینید، از دیروز عصر که موضوع رای مثبت به بررسی طرح صیانت طبق اصل ۸۵ قانون اساسی به میان آمده است، رشد شدید بیش از ۱۰ برابری را برای جستجوهای مهاجرت داریم. موضوعی که در هفته اخیر واقعا خیلی محبوب نبوده است، پس از رای مثبت به بررسی آزمایشی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی به شدت اوج گرفته است.

داده های بسیار جالب دیگری درباره مقاصد مهاحرت و دغدغه های کاربران هم در جزئیات دیگر این گزارش عمومی و رایگان وجود دارد که در صورت علاقه مندی می توانید آن را خودتان بررسی کنید.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید تاثیر این طرح صیانت روی فضای مجازی و تجربه ما از اینترنت چطور باشد؟ شما با تصویر این طرح، لحظه ای به مهاجرت فکر کرده اید؟ توجه داشته باشید که این جستجوها لزوما همه اش به مهاجرت منجر نمی شود. این نشان می دهد که وضعیت روانی جامعه در جایی است که برایش کنجکاوی مهاجرت رنگ و بوی قوی تری پیدا کرده و می خواهد بداند چطور می تواند مهاجرت کند. این خود زنگ خطر بزرگی است.

طرح مجلس درباره فضای مجازی در شرف تصویب: احراز هویت همه کاربران و حبس و جزای نقدی برای توزیع و انتشار فیلترشکن

اشتراک در
اطلاع از
4 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
persepolis

اقای عطایی لینک پخش زنده سری پی 50 را بزارین. ممنون

AŁɪ

مرز هارو باز کنید اگر یک نفر توی ایران موند 🙂هرچی خواستید بگید ، اون وقت .

ali_s

همیشه پرجستجو بوده مهاجرت

david2arc

اولین اقدام هر ایرانی در مشکلات پیش رو…
شد شد، نشد میرم آلمان 😂

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)