حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

جایگزینی فایل APK با AAB در اندروید برای نرم افزارهای کم حجم تر و اختصاصی تر

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | Android، تماشا کنید، حتما بخوانید

از ابتدای دنیای اندروید کاربران با فایل های APK به عنوان فایل های نصبی نرم افزاری این سیستم عامل روبه رو بودند. حالا اما خبر می رسد که از ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ شاهد جایگزینی فایل APK با AAB در اندروید برای نرم افزارهای کم حجم تر و اختصاصی تر خواهیم بود.

جایگزینی فایل APK با AAB

فرمت aab

فرمت aab

گوگل به زودی درخواست خواهد کرد که برنامه های جدید منتشر شده در Play Store به جای فرمت APK از فرمت Android App Bundle یا AAB استفاده کنند.

چرا این مهم است؟ خوب، در حال حاضر فقط Google Play Store از Bundles App پشتیبانی می کند. و بله Amazon Appstore که فروشگاه پیش فرض برنامه های Android در ویندوز ۱۱ خواهد بود از این فرمت پشتیبانی نمی کند. همچنین فروشگاه های برنامه شخص ثالثی که بطور بومی در آپدیت اندروید ۱۲ پشتیبانی می شوند، هم از این فرمت پشتیبانی نمی کنند.

البته گوگل Bundles App را به عنوان یک آپدیت ارایه می دهد. این قالب در سال ۲۰۱۸ معرفی شد و روشی برای ارائه به روزرسانی های کوچکتر به کاربران است. سرورهای فروشگاه نرم افزاری Play گوگل می توانند فقط فایل های مختص زبان کاربر، وضوح تصویر دستگاه و منابع اضافی برای دستگاه خاص شما را شناسایی کرده و یک APK بهینه شده را فقط برای شما ایجاد می کنند که حجم کمتری خواهد داشت. متاسفانه اما این فایل اگر برای کسی ارسال شود شاید روی دستگاه متفاوت آن خیلی خوب کار نکند. (به طور معمول، APK باید روی دستگاه های مختلف کار کند و منابعی را هم که شما نیازی ندارید را شامل می شود).

این ویدیو می تواند تا حدودی به شما توضیحات خوبی ارایه کند:

 

برخی از ویژگی های جالب توجه تر که توسط Bundles (پکیج ها، بسته ها) ارایه می شود، این است که می توان یک برنامه را به قطعات تقسیم کرد. یک بازی را تصور کنید، بسیاری از افرادی که آن را امتحان می کنند از مرحله اول عبور نمی کنند، پس چرا همه باید کل دیتای بازی همان اول دانلود شود؟

با Play Asset Delivery مرحله بعدی را فقط در صورت لزوم می توانید دانلود کنید. فروشگاه Play متوجه خواهد شد که کدام مشخصات برای دستگاه شما بهترین است. به عنوان مثال بازی می تواند بدون نیاز به بافت های با وضوح بالا در یک دستگاه رده پایین دانلود شود که باعث کاهش بیشتر حجم بازی می شود.

طبیعتا قالب App Bundle منبع باز است، بنابراین فروشگاه های دیگر می توانند آن را قبول کنند. بسیاری از توسعه دهندگان قبلاً از آن استفاده کرده اند. نزدیک به ۱۰۰۰ برنامه برتر Play در قالب ارایه Bundles شده اند. در کل، بیش از 1 میلیون برنامه در قالب Bundle در دسترس است. ساختن APK و بسته نرم افزاری Android نیز روند دشواری نیست، فقط با چند کلیک در ابزار اصلی (به عنوان مثال Android Studio ، Unity ، Unreal Engine و سایر ابزارها) این کار انجام خواهد شد.

و این فقط روی برنامه های جدید تأثیر می گذارد. به هر حال، برنامه های موجود می توانند همچنان به صورت APK به روزرسانی شوند.

نظر شما درباره این تغییر در آستانه ارایه اندروید ۱۲ چیست؟ به نظر می رسد گوگل تلاش دارد تا دستگاه های ارزان بتوانند بهترین عملکرد را داشته باشند. ندای ذهنی برای گسترش نفوذ با رهبری ساندارپیچای هندی که فقر را با پوست و اسخوان حس کرده است.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)