حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

ارزش مایکروسافت از ۲ تریلیون دلار گذشت

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | عملکرد تجاری شرکت ها، مایکروسافت

مایکروسافت جای خود را در تاریخ به عنوان دومین شرکت سهامی عام ایالات متحده که به ارزش بازار ۲ تریلیون دلار رسیده است، بدست آورد. این افزایش ارزش مایکروسافت را می توان در برنده شدن روی شرط بندی دانست که روی تسلط آن در رایانش ابری و گسترش نرم افزار سازمانی در دنیای پس از ویروس کرونا دانست.

ارزش مایکروسافت

سهام این شرکت روز سه شنبه در نیویورک به میزان ۱.۲ درصد افزایش یافت و این کافی بود که این شرکت نرم افزاری به گروه ۲ تریلیون دلاری ها بپیوندد. گروهی که در حال حاضر شرکت اپل تنها عضو آن است. آرامکو عربستان در دسامبر ۲۰۱۹ این آستانه را برای مدت کوتاهی سپری کرد، اما ارزش بازار آن در حال حاضر حدود ۱.۹ تریلیون دلار است.

مدیر ارشد اجرایی مایکروسافت یعنی ساتیا نادلا از زمان به دست گرفتن قدرت در سال ۲۰۱۴ این شرکت ردموندی مستقر در واشنگتن را با احتساب زیرساخت های آن و هم واحدهای ابری برنامه Office به بزرگترین فروشنده نرم افزار محاسبات ابری تبدیل کرده است. مایکروسافت همچنین تنها یکی از بزرگترین شرکتهای فن آوری ایالات متحده است که تاکنون از موج کنترل اخیر رگولاتورهای ضد انحصاری آمریکایی که به طور فزاینده ای فعال هستند، طفره رفته و به آن دست آزادتری در خرید و گسترش محصول می بخشد.

ساتیا نادلا

ساتیا نادلا

مایکروسافت در سال جاری تاکنون ۱۹ درصد سود کسب کرده که از اپل و آمازون نیز بهتر است. سرمایه گذاران انتظارات رشد طولانی مدت را برای درآمد و گسترش در زمینه هایی مانند یادگیری ماشین و رایانش ابری در سهام این شرکت پیش بینی کردند. نتایج سه ماهه سوم این شرکت که در اواخر آوریل منتشر شد، انتظارات را پشت سر گذاشت و رشد شدیدی را در بخشهای تجاری خود نشان داد.

هیلاری فریش، تحلیلگر ارشد تحقیقات در Clearbridge Investments گفت:

“مایکروسافت دست های زیادی در دست دارد و همه کارها را به خوبی انجام می دهد: بازی، خدمات ابری، اتوماسیون، تجزیه و تحلیل، هوش مصنوعی.” “این یک اسم جذاب در صنعت است و باید هم از بازگشایی اقتصاد و هم از تغییر بارزتر به سمت رایانش ابری بهره مند شود.”

بیل گیتس و پاول آلن در سال ۲۰۰۴

بیل گیتس و پاول آلن در سال ۲۰۰۴

مایکروسافت که در سال ۱۹۷۵ (جمعه ۱۵ فروردین ۱۳۵۴) توسط بیل گیتس و پاول آلن تاسیس شد. این شرکت صنعت نرم افزار رایانه شخصی را ایجاد کرد و سالها بر بازار سیستم عامل های کامپیوتر و نرم افزارهای آفیس تسلط داشت. وقتی که مرورگرهای اینترنتی مانند Netscape در دهه 1990 اهمیت یافتند، مایکروسافت برای معرفی محصول خاص خود که همراه با نرم افزار ویندوز بود اقدام کرد. این منجر به یک دادخواست ضد انحصاری شد، که در سال 1998 توسط دولت ایالات متحده تشکیل شد، و یک قاضی فدرال این شرکت را مجرم در سال 2000 تشخیص داد.

اگرچه مایکروسافت از تجزیه تجارت خود اجتناب کرد، مجازاتی که دولت در پرونده ضد انحصاری اعمال کرد باعث شد این شرکت در دهه آینده تا حد زیادی از ظهور نرم افزار تلفن همراه، رسانه های اجتماعی و جستجوی اینترنت را از دست بدهد و از رقبای جدیدتر مانند Google و nimbler عقب ماند. با یک سری تغییرات استراتژیک، در هفت سال گذشته نادلا مایکروسافت را به پیشتاز فناوری با تمرکز بر ابر، رایانه های سیار و هوش مصنوعی بازگرداند.

در حالی که مایکروسافت ۳۳ سال از IPO خود صرف کرد تا به ارزش ۱ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۹ برسد، ۱ تریلیون بعدی تنها در حدود دو سال برای این شرکت به دست آمد. این موفقیت در میان افزایش محبوبیت سهام فناوری قبل از همه گیری Covid-19 و در طی بحران سلامت وجود داشت. اپل سال گذشته با رسیدن به ارزش ۲ تریلیون دلار در تاریخ وال استریت ثبت شد.

ارزش اپل از ۲ تریلیون دلار عبور کرد

در میان شرکت های امریکایی، عدد ۲ تریلیون دلار توسط آمازون که ارزش فعلی اش حدود ۱.۸ تریلیون دلار است و Alphabet Inc (شرکت مادر گوگل) که ارزش آن در حدود ۱.۶ تریلیون دلار است، دنبال می شوند.

تحلیلگر لوگان پورک گفت:

“مایکروسافت همه فرصت ها را بررسی می کند: سرمایه گذاران در بازارها طرفدار آن هستند، رشد قوی و پایداری را ارائه می دهند و برای استفاده از روندهای بلند مدت سکولار که در فناوری می بینیم، در موقعیت بسیار خوبی قرار دارند.” “با توجه به نحوه سرمایه گذاری خود نسبت به رایانش ابری، این ارزش ۲ تریلیون دلاری تضمین شده است و حتی با توجه به عملکرد بسیار خوب، همچنان ارزش آن را حفظ می کند.”

طبق داده های جمع آوری شده توسط بلومبرگ، بیش از ۹۰ درصد تحلیلگران خرید مایکروسافت را توصیه می کنند، در حالی که هیچ یک از آنها موافق فروش سهام نیستند. میانگین هدف قیمت حدود ۱۱ درصد از سطح فعلی صعودی را نشان می دهد.

دلایل رشد مایکروسافت

مشاغل رایانش ابری مایکروسافت یک نیروی اصلی در پیشبرد بازار بوده است. بر اساس داده های جمع آوری شده توسط بلومبرگ، تجارت هوشمند رایانس ابری 33.8٪ از درآمد مایکروسافت در سال ۲۰۲۰ را به خود اختصاص داده است که برای اولین بار بیشترین درآمد در میان سه بخش اصلی است و از ۳۱ درصد در سال ۲۰۱۹ رشد کرده است. این جا رشد 24٪ درآمد را نسبت به سال گذشته نشان می دهد، در مقایسه با رشد 13 درصدی بهره وری و فرآیندهای تجاری و رشد 6 درصدی واحد محاسبات شخصی تر مایکروسافت.

نظر شما درباره رشد فوق العاده مایکروسافت چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)