حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

DxOMark ادعا می کند که نمایشگر های اولد برای شما ضرر دارند؛ اما علت آن چیست؟

نوشته

2 سال قبل | 2 دیدگاه | تست، نمایشگر

موارد بسیاری در رابطه با استفاده از تلفن همراه وجود دارد که پس از تجربه آنها در طولانی مدت، ممکن است با سردرد روبرو شوید. علت اصلی این سردرد، سوسو زدن نمایشگر می باشد که به طور مداوم اتفاق می افتد، گرچه ما متوجه آن نمی شویم. اما چشم ها به این سوسو زدن ها پاسخ می دهند و بسته به روشنایی صفحه، باعث انبساط و انقباض عنبیه می شوند. طبق آزمایش صورت گرفته توسط وب سایت DxOMark و نتایج گزارشات آنها، نمایشگر های اولد تا حدودی برای چشمان ما ضرر دارند چراکه باعث ایجاد واکنش های فیزیولوژیکی چشم شده و مواردی مانند سردرد را به خود به همراه خواهند داشت.

علت ضرر نمایشگر های اولد از زبان DxoMark

طبق این آزمایش، در مدت زمان استفاده طولانی مدت از نمایشگر گوشی ها، عنبیه به طور مکرر منبسط و منقبض می شود، و به همین دلیل چشم ها احساس خستگی می کنند؛ به خصوص هنگام استفاده از شرایط نوری کم و یا تاریکی مطلق. در آخرین گزارش منتشر شده توسط DxOMark، ادعا شده است که نمایشگرهای OLED در مقایسه با نمایشگرهای LED برای کاربران مضر هستند. حال بیایید نگاهی دقیق تر به علت این موضوع بیندازیم.

سوسو زدن نمایشگر گوشی های هوشمند

همانطور که همه ما می دانیم، امروزه تلفن های هوشمند مجهز به فناوری های صفحه نمایش LCD یا OLED هستند و مسئله سوسو زدن، مشکل بزرگی برای هر دو پنل می باشد. پنل های LCD از یک منبع نور پس زمینه LED روشن استفاده می کنند و هیچ نوری از خود ساطع نمی کنند، این حالت، میرایی روشنایی را که عمدتا توسط فیلتر رنگی RGB (قرمز، سبز و آبی) ایجاد می شود، جبران می کند. از طرف دیگر و در پنل های اولد، برای هر پیکسل از OLED استفاده می شود که می تواند نور را ساطع کند.

وب سایت DXOMark در مورد این آزمایش خود بیان می کند:

“صفحه نمایش LCD و OLED دارای روش های مختلف تغذیه برای منابع نور هستند، هر دو فناوری اثر سوسو زدن را دارند. با این حال، تأثیر سوسو زدن صفحه های OLED معمولاً بیشتر از LCD است. اول از همه، دامنه فرکانس صفحه نمایش OLED و صفحه نمایش LCD PWM متفاوت است؛ دامنه فرکانس PWM صفحه اولد بین 50 ~ 500 هرتز می باشد، در حالی که فرکانس PWM ال سی دی حدود 1000 هرتز یا بالاتر است. ثانیاً، از آنجا که چشم انسان به لرزشی تا 250 هرتز حساس است (حداقل برای اکثر افراد)، تعجب آور نیست که صفحات OLED بیشتر از LCDها باعث خستگی چشم می شوند”.

ضرر نمایشگر های اولد

ضرر نمایشگر های اولد

توضیحاتی راجع به فرکانس های PWM

علاوه بر این، این گزارش توضیح می دهد که مدل سازی روشن و خاموش شدن نمایشگر، یک “چرخه” نامیده می شود در حالی که مدت زمان روشن و خاموش شدن LED، “چرخه کار” نامیده می شود. طبق این گزارش، فناوری PWM در محیط کم نور یا کاملا تاریک، معایب قابل توجهی دارد. هنگامی که روشنایی به کمترین میزان تنظیم می شود، دوره چرخه کار بسیار کوتاه می شود. در فرکانس های PWM پایین تر، سوسو زدن صفحه نمایش افزایش می یابد و در نهایت باعث ایجاد سردرد می شود.

“ما عمدتا از دستگاهی استفاده می کنیم که می توان آن را “scintillometer” نامید (Westar Display Technologies ‘TRD-200)، که هدف آن اندازه گیری نوسان سریع روشنایی است. مهندسان ما از معیارهای دقیق برای اندازه گیری سوسو زدن روی صفحه نمایش هر تلفن هوشمند پیروی می کنند.”

این مورد، علت همان حالتی است که در استفاده از تلفن های هوشمند یا خواندن متن یا تماشای فیلم در رختخواب در طول شب، بیشتر در معرض سردرد قرار می گیرید. برای اطلاع از جزئیات بیشتر در مورد مسئله سوسو زدن صفحه نمایش OLED و LCD، می توانید به وب سایت رسمی این مرجع مراجعه کنید.

روش ارزیابی دوربین های موبایل توسط DxOMark به روز می شود

نظر شما راجع به بیانات سایت دگزو راجع به ضررات نمایشگرهای اولد در مقایسه پنلهای LCD چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
MiM6ChE

DC dimming سلام رسوند.

Sarnevesht

نظر شما راجع به بیانات سایت دگزو راجع به ضررات نمایشگرهای اولد در مقایسه پنلهای OLED عادی چیست؟🤔🤔🤔
منظورتون اولد و ال سی دی هست؟

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی