حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

جمع آوری اطلاعات توسط فیسبوک و گوگل بیش‌تر از هر اپلیکیشن دیگری است!

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، پیام رسان، شبکه‌های اجتماعی، گوگل

فیسبوک، یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های اجتماعی جهان و شرکت مادر دو شبکه اجتماعی محبوب واتس اپ و اینستاگرام است. پیش از این، شاهد جو منفی به وجود آمده علیه واتس اپ به دلیل جمع آوری اطلاعات کاربران بودیم. اما هم اکنون، آمارهای جدید نشان می‌دهند که جمع آوری اطلاعات توسط فیسبوک و گوگل در بیش‌ترین حد قرار دارد!

اپلیکیشن Facebook

مطمئناً شما هم از بازنگری سیاست‌های بسیاری از غول‌های فناوری در جمع آوری اطلاعات کاربران، مطلع هستید. اپل پیش از این در iOS 14.5 با قابلیت اجازه دادن برای ردیابی فعالیت‌های کاربران توسط اپ‌ها، این عمل را انجام داده است. گوگل نیز در حال انجام چنین کاری است.

 

آپدیت iOS 14.5 برای آیفون 6S و مدل‌های بعد از آن ارائه شد

 

اما اکنون، بحث ما در مورد آماری است که فعالیت‌های برنامه‌ها را نشان می‌دهد. به گزارش Gizchina، داده‌های اخیر، نشان می‌دهند که جمع آوری اطلاعات توسط فیسبوک، بیش‌تر از دیگر اپ‌ها است. این موضوع، به صورت محسوسی قابل مشاهده است. در ادامه، به جزئیات بیشتری از فعالیت فیسبوک در جمع آوری اطلاعات می‌پردازیم.

داده‌های کاربران اهمیت زیادی دارد

نظرسنجی‌های انجام شده در مورد اهمیت امنیت کاربران

نظرسنجی‌های انجام شده در مورد اهمیت امنیت کاربران

به تازگی، یک نظرسنجی ناشناس در مورد موضوع امنیت کاربران انجام شده است. در همین راستا، ٨٢ درصد از شرکت کنندگان این نظرسنجی‌ها، موافق محدود شدن دسترسی برنامه‌ها و توسعه دهندگان در جمع آوری اطلاعات بودند. علاوه بر این امر، ٧۶ درصد از کاربران علاقه‌ای به دریافت تبلیغات هدف گذاری شده ندارند. ۶٨ درصد نیز موافق اهمیت داشتن حریم خصوصی در فضای مجازی هستند. عجیب است که تعداد مردانی که مخالف دریافت تبلیغات هوشمند نیستند، ١١ درصد از زنان بیش‌تر است.

از سوی دیگر، آمار جالبی به دست ما رسیده است که نشان می‌دهد تا تاریخ ١۶ مه سال جاری (٢۶ اردیبهشت ١۴٠٠) تنها ١۵ درصد از کاربران اجازه ردیابی شدن توسط برنامه‌های شخص ثالث را صادر کرده‌اند. در ایالات متحده، ۶ درصد از کاربران اجازه می‌دهند تا ردیاب‌ها حتی برنامه سفر آن‌ها را دنبال کند.

جمع آوری اطلاعات توسط فیسبوک و گوگل

حال، از بحث اهمیت کاربران و این نظرسنجی‌ها که بگذریم، برنامه‌هایی هستند که به شدت به جمع آوری اطلاعات از کاربران علاقه مند هستند. در بخش پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی، اپلیکیشن فیسبوک پرچمداری این بخش را بر عهده گرفته است! در مقابل، شبکه اجتماعی تازه وارد کلاب هاوس، کم‌ترین داده‌ها را در بین شبکه‌های اجتماعی جمع آوری می‌کند. بخش پیام رسان‌ها نیز از حیث جمع آوری اطلاعات، در اختیار Facebook Messenger است. در بخش مرورگرها، کروم عنوان بیشترین جمع آوری اطلاعات را از آن خود کرده است. گوگل در همین جا متوقف نشده است. دو برنامه Youtube و Gmail در سبک کاری خود، بیشترین اطلاعات را از کاربران جمع آوری می‌کنند. در کل، گوگل و فیسبوک به شدت زیادی از داده‌های کاربران بهره گیری می‌کنند. برنامه محبوب Waze نیز در بخش مسیریاب‌ها، به شدت به اطلاعات کاربران نیازمند است.

آمار جمع آوری اطلاعات برنامه‌ها

آمار جمع آوری اطلاعات کاربران توسط برنامه‌های معروف مختلف

مشخصاً، برنامه‌های محبوب‌تر، اطلاعات بیشتری را از کاربران دریافت می‌کنند. اما در این بین، برنامه‌هایی وجود دارند که اصلاً نیازی به اطلاعات کاربران ندارند! این برنامه‌ها، اغلب برای بقا، از کاربران هزینه‌ای را برای ادامه فعالیت دریافت می‌کنند. در غیر این صورت، احتمالاً آن‌ها هم مجبور به جمع آوری اطلاعات کاربران خواهند شد. در انتها، این آمارها نشان می‌دهند که برنامه‌های Social Media یا همان شبکه‌های اجتماعی و تحویل غذا، به بیشترین اطلاعات از کاربران نیاز دارند. برنامه‌های خرید، دوست یابی و پرداخت در رتبه‌های بعدی قرار دارند. پیام رسان‌ها، در رتبه هشتم این دسته قرار دارند.

نظر شما در مورد این جمع آوری اطلاعات توسط فیسبوک و گوگل چیست؟ آیا احتمال می‌دهید که در آینده، این اقدامات کاهش بیابند؟ فکر می‌کنید که گوگل سیاست‌های بهتری در حفظ حریم شخصی خود دارد یا فیسبوک؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
نیما جلالی
رو نوک قله ☝️