حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چرا مایکروسافت سرانجام تصمیم به بازنشسته کردن اینترنت اکسپلورر پس از 25 سال گرفت؟

نوشته

2 سال قبل | 2 دیدگاه | مایکروسافت، مرورگر

غول فناوری مایکروسافت اخیراً از بازنشسته کردن مرورگر وب قدیمی خود، اینترنت اکسپلورر، به نفع محصول جدیدتر، Microsoft Edge خبر داد. با پشتیبانی از اینترنت اکسپلورر که فقط تا 15 ژوئن 2022 ادامه دارد، کاربران باقیمانده آن، بیش از یک سال برای یافتن گزینه دیگری فرصت دارند. اما مسلماً بیشتر کاربران وب، از قبل این کار را انجام داده اند.

بازنشسته کردن اینترنت اکسپلورر پس از بیش از 25 سال

در حالی که سقوط احتمالی اینترنت اکسپلورر توسط کسانی که روندهای وب را تحت نظر دارند، به عنوان یک پایان پیش بینی شده تلقی می شد، اما این خبر ممکن است برای کسانی که تا حدودی به روز نیستند، یک سورپرایز ناخواسته باشد.

در اکثر موارد اما، به جای سروصدای زیاد، فقط زمزمه آن به گوش می رسید. پاورقی ای در انتهای یک داستان شاخص که بیش از 25 سال طول کشیده است.

اکنون بعنوان یک فعال در صنعت IT، برخی از دلایل احتمالی این تصمیم و آنچه را که می توانیم از آن یاد بگیریم، بیان خواهیم کرد.

در جستجوی پاسخ

تقریباً همه با ایده “گوگل کردن” چیزی آشنا هستند، اما چیزی به عنوان “مایکروسافت کردن” وجود ندارد. چگونه گوگل موفق شد تا نام خود را بعنوان مترادف جستجوی وب، بر سر زبان ها بیاندازد؛ در حالی که مایکروسافت، با وجود سابقه طولانی و پیشگامانه خود، نتوانست از پس این کار برآید؟

پاسخ، سهم بازار است. گوگل 92.24 درصد از جستجوهای وب را انجام می دهد، بیش از 3.5 میلیارد درخواست در روز. موتور جستجوی خود مایکروسافت، بینگ اما، رقم ناچیز 2.29 درصد را به خود اختصاص داده است.

سهم گوگل در جستجوی وب در مقایسه با دیگر رقبا

سهم گوگل در جستجوی وب در مقایسه با دیگر رقبا

به راحتی می توان فهمید که چرا کاربران مرورگر وب خود گوگل، Chrome، را به Internet Explorer مایکروسافت ترجیح می دهند، که از Bing به عنوان موتور جستجوی پیش فرض استفاده می کند. کاربرانی که جستجو از طریق گوگل را ترجیح می دهند (که تقریباً شامل همه می شود) می توانند گوگل را به موتور جستجوی پیش فرض اینترنت اکسپلورر تبدیل کنند. اما احتمالاً نصب Chrome و استفاده از گوگل از آنجا آسان تر است.

موفقیت باعث ایجاد رضایت می شود؛ رضایت خطر سقوط را افزایش می دهد

مایکروسافت همیشه بازیکن ضعیفی نبوده است. وقتی اینترنت در ابتدای راه خود بود، این شرکت نیز، یک پیشرو در بازار به شمار می رفت. قبل از اینکه فروشگاه های برنامه، یا 5G یا حتی رایانه های شخصی گسترده وجود داشته باشد، کامپیوترهای بزرگ اصلی با سیستم عامل های “غیر دوستانه” مبتنی بر Unix در دهه 1970، ساخته شده بودند.

این سیستم ها مانند استخوان های برهنه ای بودند که در هر جا و هر زمانی می توانستید دریافت کنید، با توجه کمی که به گرافیک یا قابلیت استفاده بودن داشتند. مرورگر وب اصلی یونیکس، Netscape، به همین ترتیب بدون هیچ زحمتی در دسترس بود.

اینجاست که مایکروسافت با تمرکز بر “رایانه های شخصی”، وارد عمل شد. با عرضه اینترنت اکسپلورر در سال 1995، به همراه طراحی بسیار بهتر و رابط کاربری پویاتر، مایکروسافت خود را در خط مقدم دنیای دیجیتال تقویت کرد.

بازنشسته کردن اینترنت اکسپلورر

بازنشسته کردن اینترنت اکسپلورر

اما همانطور که Benjamin E. Mays مشهور، وزیر باپتیست و رهبر حقوق مدنی ایالات متحده هشدار داد، “تراژدی زندگی غالباً در شکست ما نیست، بلکه در خودآموزی است.”

مایکروسافت با تثبیت شهرت خود، دیگر مانع توسعه اینترنت اکسپلورر نشده و شروع به فعالیت در جای دیگری کرده بود. ویندوز را به طور مداوم بهبود می بخشید اما به مرورگر وب خود اهمیتی نمی داد. از آن زمان به بعد، اینترنت اکسپلورر همیشه در معرفی نوآوری های تازه مانند مرور برگه ای و تب های جستجو، مهمان ناخوانده و دیروقت مایکروسافت بود. در اینجا بود که این مرورگر، بیش از پیش فرسوده شده و سقوط می کرد.

مشکلات سازگاری

یکی از بزرگترین مشکلات متخصصان اینترنت را می توان ناسازگاری برخی از مرورگرهای وب دانست. صرف ساعت ها پرداختن به صفحات وب، طاقت فرسا و کسل کننده است؛ به خصوص در برخی از مرورگرها که به درستی اجرا نمی شوند.

این نگرانی حتی به توسعه دهندگان داخلی مایکروسافت نیز سرایت کرد. در یک پست وبلاگ در سال 2019 با عنوان “خطرات استفاده از Internet Explorer به عنوان مرورگر پیش فرض شما”، Chris Jackson از مایکروسافت هشدار داده بود:

“[…] این روزها توسعه دهندگان به طور کلی Internet Explorer را تست نمی کنند. آنها در حال آزمایش بر روی مرورگرهای مدرن هستند.”

پیام واضح بود: توسعه دهندگان وب با اینترنت اکسپلورر ارتباط خوبی ندارند، بنابراین سایتهایی که در مرورگرهای دیگر، خوب کار می کنند ممکن است در اینجا کار نکنند، و این مشکل بدتر نیز خواهد شد.

مایکروسافت که اطمینان یافته بود اینترنت اکسپلورر سهم خود در بازار را از دست داده است، توجه خود را به مرورگر جدید یعنی Microsoft Edge منعطف کرد. اما بازار ممکن است پیش از این به تسخیر رقبا درآمده باشد. بازار اکنون، در تصاحب Google Chrome ،Safari Apple ،Mozilla’s Firefox و تعداد زیادی مرورگر منبع باز است.

گوشی های همراه، از علل بازنشسته کردن اینترنت اکسپلورر

در اینجا آمار کلیدی دیگری وجود دارد که نشان دهنده افت اینترنت اکسپلورر است: در سال 2020، بیش از دو سوم کل بازدیدها در دنیای وب، از طریق گوشی های تلفن همراه انجام شده است.

در نتیجه مرورگری که بتواند در چندین سیستم عامل همگام سازی شود، برگ برنده را در دست دارد. در دنیایی پر از دستگاه های اپل و اندروید، اصطلاح “تلفن ویندوز” تاریخ گذشته به نظر می رسد، که تقریباً همین گونه نیز است. پشتیبانی از سیستم عامل تلفن های ویندوزی در سال 2017، فقط هفت سال پس از آغاز به کار مایکروسافت در این حوزه، به پایان رسید.

برتری از آن مرورگری است که در دستگاه های متفاوت تری استفاده شود

برتری از آن مرورگری است که در دستگاه های متفاوت تری استفاده شود

بنابراین، از زمان ظهور عصر اینترنت (یا حداقل از زمانی که اینترنت به طور واقعی جریان اصلی خود را پیدا کرد)، اینترنت اکسپلورر موفق نشد از بسیاری جهات به وظیفه اصلی خود ادامه دهد.

علی رغم موفقیت تبلت های سرفیس، مایکروسافت نتوانست جای پای خود را در بازار گوشی های هوشمند حفظ کند، که ممکن است عدم تمایل آن برای ادامه توسعه اینترنت اکسپلورر را توضیح دهد. یا شاید برعکس باشد و سرعت اینترنت اکسپلورر، دلیل استفاده نکردن کسی از گوشی ویندوزی است.

اما نکته آخر اینکه اینترنت اکسپلورر حتی از انطباق پذیری مورد نیاز کاربران حرفه ای وب نیز، برخوردار نیست. و از سال آینده، حتی کاربران غیر حرفه ای نیز به آن اعتماد نخواهند کرد.

این مقاله توسط Vinh Bui، مدرس دانشگاه Southern Cross، از مجله The Conversation تحت مجوز Creative Commons بازنشر شده است. مقاله اصلی را می توانید از این لینک بخوانید.

در نهایت، نظر شما چیست؟ شما علت بازنشسته کردن اینترنت اکسپلورر توسط مایکروسافت را چه می دانید؟ آیا از کاربران حرفه ای آن بوده و خاطرات شیرین و تلخی زیادی را با آن تجربه کرده اید؟ در هر حال، اینترنت اکسپلورر را می توان مادر اینترنت و همان چیزی که از شروع آغاز به کار وب، با آن همراه بوده است، دانست.

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
صدرا مخملی

منم واقعا این مرورگر رو دوست نداشتم خیلی کند بود و فضاش اصلا جالب نبود امکانات خوبی هم به آدم نمیداد برای باز شدن عکس کلی طول میکشید واقعا کروم بهتره

david2arc

سوال اینجاست
چرا مایکروسافت تصمیم به بازنشسته کردن اینترنت اکسپلورر پس از 25 سال گرفت؟ بیست سال تاخیر داشت ، چون کند و قدیمی شده بود همون بیست سال قبل

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی