حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

پایان کار مرورگر اینترنت اکسپلورر مایکروسافت پس از 27 سال؛ خداحافظ ستاره ویندوز

مرورگر معروف و نوستالژيک مایکروسافت، اینترنت اکسپلورر، اکنون به پایان کار خود رسیده است. مایکروسافت امروز پس از 27 سال، Internet Explorer را بازنشسته می‌کند. مرورگر وب قدیمی به‌نفع Microsoft Edge کنار گذاشته شده و از امروز پشتیبانی رسمی از IE 11 متوقف می‌شود. این پایان عصر اولیه‌ی اینترنت است؛ پس از اینکه مایکروسافت در ابتدا و با انتشار ویندوز 10 در سال 2015، سعی کرد تا حد زیادی از برند اینترنت اکسپلورر دور بماند.

پایان کار مرورگر اینترنت اکسپلورر مایکروسافت

کاربران عادی شاید شاهد تغییرات زیادی از پس تصمیم جدید مایکروسافت نباشند. به‌هرحال، استفاده از اینترنت اکسپلورر در سال‌های اخیر به‌شدت افت پیدا کرده بود و StatCounter نشان می‌دهد که اینترنت اکسپلورر کمتر از نیم درصد از کل بازار مرورگرها را در اختیار دارد. مایکروسافت سال‌هاست که تلاش می‌کند مردم را از استفاده از اینترنت اکسپلورر منع کند.

مایکروسافت در ماه‌های آینده دستور جدیدی را ارائه خواهد کرد که کسانی را که هنوز از اینترنت اکسپلورر استفاده می‌کنند، به‌سمت مایکروسافت Edge هدایت می‌کند. درنهایت، اینترنت اکسپلورر به‌عنوان بخشی از به‌روزرسانی آینده ویندوز برای همیشه غیرفعال خواهد شد.

پایان کار مرورگر اینترنت اکسپلورر مایکروسافت

پایان کار مرورگر اینترنت اکسپلورر مایکروسافت

درحالی‌که مایکروسافت به‌عنوان مرورگر پیش‌فرض ویندوز 11 به Edge مهاجرت کرده است، موتور MSHTML که اینترنت اکسپلورر را تأمین می‌کند هنوز بخشی از ویندوز 11 به‌شمار می‌رود. این موتور صرفاً برای حالت IE در Microsoft Edge وجود دارد و مایکروسافت می‌گوید که کماکان از این حالت در Edge حداقل تا سال 2029 پشتیبانی می‌کند.

کسب‌وکارها عمدتاً از حالت IE’s Edge برای برنامه‌های وب و سایت‌هایی که آن‌قدر قدیمی هستند که هنوز به اینترنت اکسپلورر نیاز دارند، استفاده می‌کنند. مایکروسافت این حالت اینترنت اکسپلورر را برای Edge در سال 2019 ایجاد کرد و از کنترل‌های قدیمی‌تر ActiveX که بسیاری از سایت‌های قدیمی هنوز از آن‌ها استفاده می‌کنند، پشتیبانی می‌کند. ازنظر معنوی، اینترنت اکسپلورر ازطریق این حالت ادامه خواهد داشت، اما دیگر خود برنامه اصلی IE وجود نخواهد داشت.

برخی از کسب‌وکارها همچنان با بازنشستگی اینترنت اکسپلورر غافلگیر می‌شوند یا نمی‌توانند به‌موقع استفاده از آن را به‌طور کامل حذف کنند. Nikkei این هفته گزارش داد که برخی از سازمان‌های دولتی و مؤسسات مالی در ژاپن در پاسخ به بازنشستگی IE کند بوده‌اند. برای مثال، وب‌سایت خدمات بازنشستگی ژاپن همچنان باید در حالت IE’s Edge فعالیت کند.

احتمالاً هزاران کسب‌وکار مشابه و نمونه‌هایی از استفاده از اینترنت اکسپلورر در سراسر جهان نیز وجود دارد. مایکروسافت سال‌هاست که درباره بازنشستگی اینترنت اکسپلورر هشدار می‌دهد و هنوز هم با احتیاط با اعلان‌ها و تغییر مسیرها پیش می‌رود تا زمانی که این مرورگر به‌طور کامل در ماه‌های آینده حذف شود.

کاربران ویندوز 11 نگران اینترنت اکسپلورر نخواهند بود، زیرا این مرورگر حتی با نسخه قابل‌دسترس IE نیز عرضه نمی‌شود. این اولین باری است که مایکروسافت بیش از 20 سال، IE را با نسخه جدید ویندوز همراه نکرده است.

نظر شما پیرامون پایان کار مرورگر اینترنت اکسپلورر از سوی مایکروسافت پس از نزدیک به 30 سال و برای همیشه چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی