حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

واتس اپ را چه کنیم؟ اعمال شرایط استفاده جدید Whatsapp از ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰

به یاد دارید که برای شما در ترنجی نوشتیم اطلاعیه جدید واتس اپ چیست؟ داستان پر پیچ و تابی بود که می توانید خط زماتی آن را از این پست راهنما اینستاگرام ترنجی به راحتی دنبال کنید. به هر صورت مهلت اعمال اجباری این شرایط جدید از ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ به ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ منتقل شده است. این یعنی کمتر از ۳ هفته دیگر. بیاید ببینیم که واتس اپ را چه کنیم؟ برای پاسخ به این پرسش باید اول مرور کنیم که داستان Whatsapp چه بود، بعد به واتس اپ بیزنس بپردازیم. پس از آن بگویم چه اطلاعاتی و در چه جهتی استفاده خواهند شد، با رقبا مقایسه کنیم و در نهایت بگوییم اگر با شرایط جدید موافقت نکنید، چه اتفاقی می افتد. همه این ها در یک ویدیو و چند پاراگراف برای شما آماده شده است.

واتس اپ را چه باید کرد؟!

اگر دوست دارید همه چیز خیلی خلاصه و مرتب و در حدود ۶ دقیقه به شما توضیح داده شود، ویدیو زیر برای شما ساخته شده است:

 

اگر هم دوست دارید که کمی جزئیات بیشتر را در متن بخوانید، اینجا می خواهیم بگوییم که ماجرای Whatsapp چیست؟

مقدمه: پیام رسان Whatsapp کاملا رایگان نبود و پس از خرید فیسبوک رایگان شد.

ابتدا باید یادآوری کنم که زمانی واتس اپ فقط سال اول استفاده‌اش رایگان بود. پس از آن باید سالانه مبلغ ۹۹ سنت پرداخت می کردید تا از آن استفاده کنید.

وقتی فیسبوک واتس اپ را به قیمت ۱۹ میلیارد دلار خرید، این هزینه برداشته شد و با یک سرویس پیام رسان اینترنتی رایگان مواجه شدیم. سرویسی که پس از خریده شدن توسط فیسبوک، برخلاف تغییرات زیاد اینستاگرام پس از خریده شدن توسط فیسبوک، تغییر اساسی و خوبی نکرد.

بخش اول: چرا شرایط استفاده از Whatsapp تغییر کرد؟

واتس اپ را فیسبوک خرید

پیام رسان Whatsapp را فیسبوک خرید

مشخصا هیچ گربه ای محض رضای خدا موش نمی گیرد، آن هم فیسبوک! سال ۲۰۲۱ سالی است که فیسبوک می خواهد از سرمایه گذاری عظیم خود، استفاده علنی و بزرگتری داشته باشد. نقشه درآمدی سرویس های اینترنتی عموما وایسته به تبلیغات است. تبلیغات یا مستقیم است یا غیرمستقیم و یا با فروش اطلاعات خاصی از کاربران. فیسبوک برای درآمد از واتس اپ به گزینه آخر دست انداخته است.

واتس اپ بیزنس بخشی است که فیسبوک از آن برای برنامه تبلیغاتی خود استفاده خواهد کرد. اما Whatsapp Business چیست؟

بخش دوم: Whatsapp Business چیست؟

واتس اپ

واتس اپ بیزنس با حرف B در وسط آیکون سبز رنگ، سمت چپ آیکون معمول واتس اپ مشاهده می شود.

 

واتساپ بیزنس

واتساپ بیزنس

به صورت خلاصه باید گفت که Whatsapp Business به دلیل ابزارهایی که برای کسب و کارها دارد، به انتخاب مناسبی از سوی آن ها تبدیل شده است.

شما اگر کسب و کاری دارید و می خواهید با مشتری خود در ارتباط باشید، با نسخه بیزنس Whatsapp می توانید پیام خوش آمد گویی داشته باشید، پاسخ سریع تنظیم کنید، کاتالوگ، ساعت کاری، آدرس و … را به مشتری خود ارایه دهید.

ابزاری مفیدی است که در ایران کمتر کاربرد دارد. البته اینطور نیست که اصلا از آن استفاده نشود.

امکانات واتساپ بیزنس

امکانات واتساپ بیزنس

نسخه بیزنس Whatsapp چون استفاده تجاری دارد، فیسیوک هم تصمیم گرفته تا از آن کسب درآمد داشته باشد. شاید این تصمیم بهتر از نمایش مستقیم تبلیغات، مثلا در استاتوس های این پیام رسان باشد، نه؟

اما چطور بفهمیم که با یک حساب بیزنسی در Whatsapp صحبت می کنیم؟

به سادگی، وقتی که شما وارد چت با یک حساب بیزنس شوید، به شما اطلاع داده می شود. شما پیامی واضح و مشخص مانند تصویر زیر خواهید دید:

بخش سوم: پیام رسان Whatsapp چه اطلاعاتی را از من جمع آوری می کند و به فیسبوک می دهد؟

بسیار مهم است که بدانید اطلاعات و چت های حساب های شخصی واتس اپ (آیکون سبز معمول واتس اپ) پایش و پردازش نمی شود. این اطلاعات با رمزگذاری End-to-End ارسال می شوند.

چت هایی که شما با یک حساب بیزنسی واتساپ داشته باشید، پردازش خواهد شد. واتساپ بیزنس آیکون سبز دارای یک حرف B در وسط آن است. همانطور که چند خط بالاتر هم گفتیم، اگر با حساب شخصی خود، با یک حساب بیزنس چت کنید؛ اینطور به شما اطلاع داده می شود.

بخش چهارم: چه استفاده از اطلاعات چت های من با حساب بیزنسی واتساپ می شود؟

تبلیغات! مثلا تصور کنید که شما به یک کسب و کار اینترنتی که واتساپ بیزنس دارد، پیام می دهد که “آقا این تی-شرت چند” یا “این دامن چه رنگ هایی دارد” یا “خانم این پاوربانک چه مشخصاتی دارد”.

فیسبوک با پردازش این اطلاعات متوجه می شود که مثلا آقای سینا عطایی می خواهد پاوربانک بخرد. این اطلاعات با مشخصات حساب کاربری من جمع آوری می شود و در پلتفرم های دیگر این شرکت مانند شبکه اجتماعی فیسبوک یا اینستاگرام یا دیگر شرکای تجاری این شرکت، برای تبلیغات استفاده می شود.

به این صورت که در آینده نزدیک من در اینستاگرام مثلا تبلیغات پاوربانک خواهم دید.

بخش پنجم: واتس اپ و فیسبوک حق چنین کاری دارند؟

شما در حال استفاده از یک سرویس رایگان هستید. همچنین شرایط استفاده آن مشخص است. پس محدودیتی برای فیسبوک وجود ندارد. از نظر اخلاقی اما شاید کمی کار خاکستری باشد. کار خاکستری که در حال حاضر مثلا گوگل به گستردگی هرچه تمام تر انجام می دهد.

بحث Whatsapp به دلیل اینکه پیام رسان است، کمی حساس تر شد. البته اینکه پیام رسان های دیگر مثل تلگرام و سیگنال چنین کاری نمی کنند هم بی تاثیر نیست. البته شرایط استفاده هر سرویسی می تواند تغییر کند ولی فعلا شرایط این است.

بخش ششم: اگر با شرایط استفاده جدید واتساپ موافقت نکنم، چه اتفاقی می افتد؟

اگر با شرایط استفاده جدید واتس اپ موافقت نکنیم، چه اتفاقی می افتد؟ پاسخ Whatsapp

پاسخ این پرسش را که اگر با شرایط استفاده جدید واتس اپ موافقت نکنیم، چه اتفاقی می افتد، ۲ ماه پیش در ترنجی برای شما نوشتیم.

ممکن است از خود بپرسید که اگر ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ بشود و با شرایط و ضوابط جدید موافقت نکنید چه اتفاقی می افتد. امروز، این شرکت پاسخ این پرسش را داد. اگر بعد از ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ شرایط جدید را رد کنید، برای چند هفته، همچنان می توانید تماس و نوتیفیکیشن دریافت کنید، اما قادر به خواندن یا ارسال پیام در واتس اپ نخواهید بود.

مشخص نیست که پس از این چند هفته چه اتفاقی می افتد، اما WhatsApp سیاست جدیدی را برای حذف حساب هایی که ۱۲۰ روز غیرفعال هستند اعمال می کند و اگر اعلامیه جدید را رد کنید ممکن است به همین ترتیب حساب شوید.

تقریبا گویی Whatsapp شما یک طرفه می شود. ابتدا محدودیت و سپس شاید مسدود شدن در انتظار شما خواهد بود.

جمع بندی

شرایط استفاده جدید واتس اپ

اعلامیه شرایط استفاده جدید واتس اپ

اطلاعات حساب های واتس اپ غیربیزنسی که با یکدیگر صحبت می کنند، برای مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد. مکالماتی که حداقل یک سوی آن ها اکانت بیزنس Whatsapp داشته باشد، پایش خواهند شد و به مقاصد تبلیغاتی. البته در بازارهایی که سرویس پرداخت واتس اپ وجود دارد، اطلاعات آن هم جمع آوری می شود اما این سرویس در ایران غیرفعال است و ارتباطی به پرداخت های بانکی شما ندارد.

از نظر کلی اینکه به غول های بزرگ فناوری کمک نکنیم بیش از این بزرگ شوند، باید هدف اصلی ما باشد. البته ما در ایران با محدودیت های گسترده در بحث پیام رسان های همه گیر جهانی رو به رو هستیم. به شکلی که تنها همین Whatsapp است که در اختیار ماست.

درست است که تلگرام را داریم اما مشروط به متصل بودن فیلترشکن هر دو طرف مکالمه است. پس برای پیام های فوری و تماس های اینترنتی شاید گزینه ای بهتر از واتس اپ نباشد، به خصوص که سیگنال هم در ایران فیلتر شد.

در غیر این صورت به سادگی هر چه تمام تر می شد چت ها و گروه های Whatsapp را به تلگرام منتقل کرد. در همین راستا ما هم مثل پویش جهانی نسبتا پررنگی که وجود دارد، از واتس اپ به سیگنال یا تلگرام کوچ می کردیم. حیف که به هر حال تلگرام فیلتر است.

همه چیز درباره انتقال چت و گروه واتس اپ به تلگرام ✅

 

در نهایت، تصمیم با شماست. تا شنبه ۳ هفته دیگر، یعنی ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ فرصت دارید که تصمیم بگیرید. این مطلب را برای دوستان خود هم به اشتراک بگذارید و نظر آن ها را جویا شوید. همچنین برای اشتراک راحت می توانید پست IGTV اینستاگرام ترنجی را به اشتراک بگذارید.

تصمیم شما چیست؟ و البته چرا؟

اشتراک در
اطلاع از
12 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خدا میدونه این مارک زاکربرگ ا.ح.م.ق چه بلایی میخواد سر واتساپ بیاره…….
خودت به دادمون برس…..

Auroro

شرایط حدید چیه

شرایط جدیدش اینه.
کباب میدن میری میبینی خر داغ میکنن.🙂
استفاده از دیتای کاربرا برای کسب درآمد و اینا…..

Auroro

یچیزیو قبول دارین؟
ازونور که ۲و نیم ماه تو فروردین بودیم
ازین طرف اردیبهشت الان باید دوم میبود ولی هفتمه، سرعتش دوسه برابره

خب فروردین و اردیبهشت وظایفشونو معلوم کردن😂😂

ahmad

من اکانتمو پاک کردم برنامشم حذف کردم تلگرام بهترینه

ahmad

من دلیت اکانت زدم برنامه را هم پاک کردم

TheFreeCritic

بخاطر یه عده از تل استفاده نمیکنن مجبور شدم موافقت کنم دیگه . ای کاش رو همه یه تل نصب بود این اپ لعنتی خاااااکینگ رو پاک میکردم

Mahdi

همون موقع خداحافظی کردم باهاش هر چند شاید ماهی یه بار یه سر میزدم بهش ، واسم بودن و نبودنش فرقی نداره من تل استفاده میکنم

david2arc

این کار آب به آسیاب بقیه رقبا ریختنه
همه به سمت تل مهاجرت میکنن

Milad7

مثل ی آشغال دور میندازیمش🤣

M.Y

مجبوریم موافقت کنیم 😢

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)