حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اولین نگاه به HarmonyOS هواوی : از انیمیشن بوت و کنترل سنتر جدید تا گذاری در رابط کاربری

سیستم عامل جدید! این چیزی نیست که هر روز در دنیای موبایل ببینید. شخصا خیلی دوست دارم این سیستم عامل اختصاصی هواوی را تست کنم ولی فعلا فرصتش دست نداده است. با این حال امشب می توانیم اولین نگاه به HarmonyOS هواوی را داشته باشیم. در این مطلب اطلاعاتی از انیمیشن بوت و کنترل سنتر جدید تا گذاری در رابط کاربری هارمونی هواوی را خواهیم داشت.

هواوی HarmonyOS 

HarmonyOS

HarmonyOS

تصویر بالا، تصویر بوت سیستم عامل HarmonyOS هواوی است. من تا کنون لوگو مشخصی از این سیستم عامل ندیدم که به صورت رسمی رونمایی شود. البته پیش از این لوگو غیر رسمی برای این سیستم عامل در بازار جهانی و در بازار چین (HongmengOS) دیده بودیم که اصلا شبیه این نیست. به نظر می رسد که هواوی همین طراحی ساده را برای سیستم عامل خود در نظر بگیرد.

در حقیقت اگر بخواهیم به iOS و اندروید هم نگاه کنیم، لوگو خیلی خاصی ندارند مگر این که به ربات سبز اندروید که خیلی وقت است آن را ندیدیم، اشاره کنید.

اما درون سیستم عامل HarmonyOS چه می گذرد و رابط کاربری آن چطور است؟

کنترل سنتر HarmonyOS

کنترل سنتر HarmonyOS

کنترل سنتر HarmonyOS

این تصویر به عنوان اولین اسکرین شات از سیستم عامل هارمونی هواوی منتشر شده است. شاید بپرسید که آن خطوط شکسته جز رابط کاربری است یا نه؟ خب باید بگویم جز پس زمینه است. چطور به این رسیدم؟ چون یک ویدیو کوتاه دیگر هم از HarmonyOS منتشر شده (۲ ویدیو در ادامه خواهید دید) که این بخش را به ما نشان می دهد.

من ۲ اسکرین شات دیگر از بخش کنترل سنتر سیستم عامل هارمونی اینجا برای شما ارایه می کنم:

کنترل سنتر HarmonyOS در تم روشن

کنترل سنتر HarmonyOS در تم روشن

از این زاویه بدون شک می توان گفت که رابط کاربری سیستم عامل هارمونی هواوی شبیه به MIUI 12 است. البته این شباهت ظاهری است و در باطن و عملکرد (UX) با رابط کاربری شیائومی متفاوت است.

اینجا ما گزینه های پرکاربرد را به صورت ثابت و در اندازه بزرگتر داریم. در این کاشی های بزرگ با گوشه های گرد اطلاعات مورد نیاز درباره آن بخش نمایش داده می شود. مثلا به چه بلوتوث یا Wi-Fi متصل هستید. همچنین کاشی مخصوص موزیک پلیر هم اینجا وجود دارد که شبیه به اندروید ۱۲ است.

بخش نوتیفکیشن ها هم شبیه به MIUI 12 یا بهتر بگویم، شبیه به iOS شده و باید برای دسترسی به آن از سمت چپ به پایین سوایپ کنید. سوایپ از سمت راست، بخش کنترل سنتر را که در اسکرین شات های بالا دیدید، فراخوانی می کند.

همچنین این رابط کاربری روی گوشی تاشو Mate X2 که نمایشگر بزرگتری دارد، تطبیق پذیر به نظر می رسد و به شکل زیر خواهد بود:

کنترل سنتر HarmonyOS روی Mate X2

کنترل سنتر HarmonyOS روی Mate X2

اما همه چیز به اینجا ختم نمی شود. در Home Screen یا صفحه اصلی HarmonyOS ما شاهد ۲ ویژگی کاملا جدید هستیم که دوست داشتنی و به نظر من پرکاربرد هستند.

هنوز اسم های مشخصی برای آن ها نداریم اما من دوست دارم اولی را “پوشه بزرگ” و دومی را “ویجت سریع” بنامم.

پوشه خاص در Home Screen سیستم عامل هواوی HarmonyOS

پوشه خاص در Home Screen سیستم عامل هواوی HarmonyOS

پوشه بزرگ چیست؟ همانطور که در اسکرین شات بالا می بینید، یک پوشه بزرگتر وجود دارد. برای دسترسی به محتوای این بخش نیازی نیست وارد آن شوید. بلکه با تپ کردن روی آیکون هم نرم افزار، باز خواهد شد. با این حال فاصله بین آیکون ها کم شده و تقریبا شبیه به یک گروه کوچک هستند.

به نظر من این خیلی کاربردی است. به خصوص برای کاربرانی مثل من که عادت به پوشه بندی دارند و نمی خواهند برای دسترسی به هر نرم افزار، ابتدا وارد پوشه شوند و سپس برنامه را باز کنند. اینجا برنامه مستقیما باز خواهد شد.

این توصیف را می توانید در ویدیو زیر از سیستم عامل هارمونی هواوی بهتر ببینید و درک کنید. این ویدیو روی یک گوشی ساده از هواوی ثبت شده است.

 

اما ویجت سریع چیست؟ همانطور که گفتیم این توصیف زبانی من است و احتمالا نام اصلی ویژگی متفاوت باشد.

در این ویژگی، شما با نگاه داشتن انگشت خود روی آیکون نرم افزار و (احتمالا یک سوایپ کوچک) می توانید به ویجت پرکاربرد آن نرم افزار دسترسی داشته باشید! این برای دسترسی به ویجت ها که با آمدن iOS 14 مهم تر شده اند و یک ویژگی قدیمی در اندروید است، بسیار مهم به نظر می رسد. همچنین به نظر من بسیار کاربردی خواهد بود.

در ویدیو زیر از HarmonyOS هواوی می توانید به این ویژگی هم نگاهی داشته باشید. این ویدیو روی گوشی تاشو هواوی Mate X2 ثبت شده است.

 

در اولین نگاه به HarmonyOS می توانم بگویم که ۲ نوآوری مذکور را دوست داشتم. همچنین کنترل سنتر جدید می تواند جذاب باشد. البته سیستم عامل هارمونی درباره این ها نیست، درباره پشتیبانی توسعه دهنده و گستره نرم افزاری و بازی هاست. ما هنوز در این زمینه اطلاعات رسمی نداریم.

فکر می کنید که هواوی بتواند با HarmonyOS موفق باشد؟ نظر شما درباره این سیستم عامل چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
18 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
S AH

خدا بده از این شانسا ۷۰ – ۸۰ تا وایفای پیشنهاد داشت😐☹️

نیما جلالی

فوق العاده بهتر هست نسبت به EMUI 11

البته EMUI یکی از چندین پوسته ی شخصی سازی شده برای اندروید هست که EMUI 11 کامل ترین و بهترین نمونه در نوع خودشه(نسبت به همه ی EMUI ها) اما هارمونی او اس حداقل تا زمانی که فقط رو گوشی های هواوی و بعضاً آنر سوار بشه(قبل از فراگیر شدن در برندهای مختلف چینی با رابط اختصاصی خودشون) رویکردش تقریباً مشابه ios و ipad os هستش که بخش رابط کاربری(UI) و تجربه ی کاربری(UX) رو باهم تلفیق می‌کنه…
به عبارت دیگه احتمالاً هارمونی او اس روون ترین ، بهینه ترین و یکپارچه ترین تجربه ی نرم افزاری رو ، رو دیوایس های خود هواوی داشته باشه(هم نوع اندروید استوک و خام) تا سایر OEM هایی که برنامه داشته باشن بخوان بعداً ازش استفاده کنن…
به عنوان فرضیه میشه به این نکته هم اشاره کرد که از اونجایی که هارمونی هم مثل اندروید سیستم عامل اوپن سورس هست و دست توسعه دهنده هارو برای تغییرات ظاهری و فیچرها باز می‌ذاره و در عین حال تقریباً هسته و بیس مشابهی هم دارن شاید مثل اندروید براش رام های رسمی و غیر رسمی متنوعی هم توسعه پیدا کنه و حتی خود هواوی راهبرد گوگل رو در پیش بگیره و همون‌طور که تو دنیای اندروید؛ پیکسل اکسپرینس وجود داره،هواوی هم رام رسمی و مختص به خودشو برای دیوایس های سایر برندها که از این اکوسیستم بهره میبرن توسعه بده و در فروشگاه اپ گالری انتشار بده…

max03

قشنگ برداشته کپی MIUI و IOS زده،هرچند MIUI هم خودش کپی زده از IOS😑

DeeJay_Magic

رفیق خود miui از روی emui هم اسم و رابط رو کپی زده شما برعکس میگی😐😐😐

اینکه با می یو آی و آی او اس مو نمیزنه….!!

Farcry

درواقع از ios بوده.خود miui از ios الهام شدید گرفته.کنترل سنتر آیفون اگر نگیم از زمان ios 7 ولی دقیقا از ios 11 این مدلی بوده (توی نت سرچ کنید control center ios 11 به جز کنترل روشنایی بقیه موارد شباهت 100 درصدی با کنترل سنتر آیفون 11 داره) غیر از اون هم رابط دوربین اکثر گوشی های اندرویدی از رابط دوربین آیفون و سری اکسپریا سونی الهام گرفته شده (دقیق به خاطر ندارم توی آیفون زودتر این رابط کاربری استفاده شده بود یا سری اکسپریا)
درکل به جز صفحه بوت لانچ سیستم عامل هارمونی فرقی با EMUI نداره

Farcry

آیفون ۱۱ نه ios 11

به قول معروف اسکی رفتن از اپل….😂🤦🏻‍♂️

Amin B3DA

تشکر بابت استفاده کلمه الهام بجای کپی (زیبا صحبت کنیم)

m.b

👌روش خیلی جنگیدیم… خداروشکر جایگزین شد…

persepolis

سلام
یه چند هفته کامپیوترم خراب بود
این هم تصویر گوشی پی 50
بقیش حوصلم نی.

comment image

persepolis

comment image

comment image

Huawei برای 19 دستگاه ، فرآیند بتا توسعه دهنده HarmonyOS 2.0 را راه اندازی می کند

در 21 آوریل ، هواوی رویداد توسعه دهنده Beta HarmonyOS 2.0 Mobile خود را به دستگاه های بیشتری از جمله تلفن تاشو Huawei Mate X2 ، مدل های سری Huawei Mate 40 و تلویزیون های هوشمند Huawei Smart Display گسترش داد. از طرف دیگر ، کاربران تلفن های هوشمند هواوی هنوز منتظر شرایط خود برای دریافت اعلامیه بتا عمومی هستند.

در اصل ، نسخه بتا توسعه دهنده HarmonyOS 2.0 برای دستگاه های Huawei P40 ، Mate 30 و MatePad Pro در دسترس بود. از دسامبر سال 2020 ، این دستگاه ها یک سری بهینه سازی جدید را برای آخرین نسخه های HarmonyOS 2.0 و سه به روزرسانی بتا برای توسعه دهندگان دریافت کرده اند که جدیدترین API ها را نصب می کنند.

نسخه فعلی توسعه دهنده تلفن همراه بتا HarmonyOS تغییرات زیر را ایجاد می کند:

بیش از 15000 API (پشتیبانی از برنامه های تلفن همراه / PAD ، صفحه عریض ، پوشیدنی ، ماشین و ماشین)
چارچوب برنامه توزیع شده
توزیع کنترل های رابط کاربر
DevEco Studio 2.0 Beta3

در زیر می توانید دستگاه هایی را که بخشی از برنامه بتا HarmonyOS 2.0 Mobile Developer و دستگاه هایی است که قبلاً اضافه شده بودند ، بررسی کنید.

توجه: اصطلاحات ذکر شده در زیر شامل نام تلفن همراه با مدل ها و نسخه EMUI مورد نیاز برای شرکت در رویداد بتا توسعه دهنده HarmonyOS 2.0 Mobile است. همچنین لازم به ذکر است که مدلهای موجود در لیست فقط می توانند در چین شرکت کنند.

Huawei Mate X2 (TET-AN00) – EMUI 11.0.0.160
Huawei Mate 40 (OCE-AN10) – EMUI 11.0.0.170
Huawei Mate 40E (OCE-AN50) – EMUI 11.0.0.130
Huawei Mate 40 Pro (NOH-AN01 / NOH-AN00) – EMUI 11.0.0.170
Huawei Mate 40 Pro + (NOP-AN00) – EMUI 11.0.0.170
Huawei Mate 40 RS Porsche Design (NOP-AN00) – EMUI 11.0.0.170
هواوی P40 (ANA-AN00 / TN00) – EMUI 11.0.0.176
Huawei P40 Pro (ELS-TN00 / TN00) – EMUI 11.0.0.176
Huawei P40 Pro + (ELS-AN10) – EMUI 11.0.0.176
Huawei Mate 30 4G (TAS-AL00 / TL00) -EMUI 11.0.0.175
Huawei Mate 30 Pro 4G (LIO-AL00 / TL00) -EMUI 11.0.0.175
Huawei Mate 30 5G (TAS-AN00) – EMUI 11.0.0.175
Huawei Mate 30 Pro 5G (LIO-AN00) – EMUI 11.0.0.175
Huawei Mate 30 RS Porsche Design (LIO-AN00P) – EMUI 11.0.0.175
Huawei Mate 30E Pro 5G (LIO-AN00m) – EMUI 11.0.0.175
Huawei MatePad Pro (MRX-AL09 / AL19 / W09 / W19 / W29 / W39) -EMUI 11.0.0.180
Huawei MatePad Pro 5G (MRX-AN19) -EMUI 11.0.0.1.180
Huawei Smart Screen S Pro (KANT-370S / 360S) – 2.0.0.172 (SP3)
Huawei Smart Screen S – (KANT-370/360 / 350C / 350B) – 2.0.0.172 (SP3)

m.b

Ios…

Dr.Nazer

عالیه
کنترل سنتر می‌یوآی، آیکونا هم ترکیبی با کالر او اس

Dr.Nazer

توی کنترل سنتر اگه به ترتیب بخش‌ها و خصوصاً اون دو آیکون ستینگ و Edit گوشه بالا سمت راست دقت کنید ببشتر شبیه می‌یوآیه تا کپی مستقیم از آی‌او‌اس باشه.

ممد بمولا

امیدوارم هواوی دست توسعه دهنده هارو باز بزاره و بشه آنلاک کرد گوشیاشو تا بتونیم به پورت این سیستم عامل جذاب و روان دسترسی داشته باشیم، هرچند بعیده 🙁

Milad7

اینکه دیگه خیلی شبیه به ios شده 😐

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)