حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

بررسی گلکسی A52 مدل 4G سامسونگ : بهینه ترین نسل Galaxy A

خانواده گلکسی A در سال ۲۰۲۱ با نام Galaxy Ax2 معرفی می شوند. این خانواده ۲ عضو برجسته و قدیمی به نام های گلکسی A5x و گلکسی A7x دارد. این گوشی ها جز پرفروش ترین های سامسونگ هستند. پس نخستین نگاه به Galaxy A52 حالا نوبت به بررسی آن است. بررسی گلکسی A52 مدل 4G سامسونگ را با عنوان “بهینه ترین نسل Galaxy A” برای شما آماده کرده ایم که می توانید به صورت ویدیویی و متنی آن را دیده یا بخوانید.

بررسی گلکسی A52 مدل 4G

گلکسی A52 در ۲ مدل 4G و 5G ارایه می شود. در بازار ایران هر ۲ مدل یافت می شود. در حال حاضر شاهد تفاوت قیمت حدود ۲۰ تا ۲۵ درصدی به آن ها هستیم. مدل 5G علاوه بر پشتیبانی از شبکه مخابراتی 5G، تراشه بهتر و نمایشگر ۱۲۰ هرتز را ارایه می کند. اینجا بررسی Galaxy A52 4G را با هم می خوانیم که با تراشه اسنپدراگون 720G همراه است.

گلکسی A52 مدل 4G

گلکسی A52 مدل 4G

گلکسی A52 مدل 4G در مدل ۸ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی با قیمت حدود ۸.۵ میلیون تومان (در لحظه نگارش این مطلب) در بازار ایران به فروش می رسد. اما آیا ارزشش را دارد؟ اجازه بدهید این دستگاه را بررسی کنیم.

شما می توانید بررسی ویدیویی Galaxy A52 4G را اینجا تماشا کنید. همچنین اگر مایل بودید، بررسی متنی آن هم در ادامه برای شما آماده شده است:

 

 طراحی Galaxy A52 سامسونگ

گلکسی A52 از زبان طراحی جدید سامسونگ برخوردار است. قاب پشتی که امسال مات شده، قاب دوربینی که در طراحی قابل لمس تر است و کسب گواهی IP67 که بار دیگر یک عضو مقاوم در برابر آب را به خانواده گلکسی A می آورد.

گلکسی A52

گلکسی A52

بدنه پلاستیکی Galaxy A52 با مات شدن قاب پشتی حتی جذاب شده است. جمع نشدن لکه انگشت روی قاب پشتی، حس خنثی تر آن و از همه مهم تر، تنوع ارائه شده نسبت به پلاستک های براق گرادیانتی واقعا خوب است.

برجستگی دوربین زیبا، متفاوت و قابل تمایز با دیگر رقباست. طراحی دوربین ها به صورت مجزا درون یک مستطیل برجسته انجام شده است. به این ترتیب شخصیت بیشتری به بخش دوربین داده می شود. همچنین حلقه مشکی دور فلاش برای همسان شدن طراحی آن با دیگر دوربین ها قابل توجه است.

ضخامت و وزن گلکسی A52 با توجه با باتری ۴۵۰۰ میلی آمپری آنقدر ها جذاب نیست. شاید یکی از دلایل آن را بتوان در گواهی IP67 دید اما به هر حال از نظر وزن و ضخامت می توان گفت که از رقابت کمی عقب است. البته سامسونگ تلاش کرده تا با یک نوار مشکی در بخش نمایشگر و ادامه دار شدن قاب پلاستیکی پشتی تا کناره فریم دستگاه، این ضخامت را کمتر نشان دهد:

سوراخ نمایشگر گلکسی A52 کوچکتر شده و حاشیه های نمایشگر با کمی بالانس شدن در بالا و پایین (کم شدن در پایین و زیاد شدن در بالا)، ظاهر یکدست تری را به دستگاه بخشیده است.

مشکلات کیفیت ساخت گلکسی A52

 

من کاربر سخت گیری در کیفیت ساخت هستم. در گلکسی A52 که در اختیار من بود به راحتی ۳ ایراد کیفیت ساخت وجود داشت.

  1. ۱- سینی سیم کارت کاملا بسته نمی شود.
  2. ۲- اعوجاج در فریم پلاستیکی اطراف دستگاه.
  3. ۳- حلقه نقره ای دوربین سلفی با حاشیه مشکی اطراف آن، هم مرکز نیست.
سینی سیم کارت کاملا بسته نمی شود.

سینی سیم کارت کاملا بسته نمی شود.

اعوجاج در فریم پلاستیکی اطراف دستگاه.

اعوجاج در فریم پلاستیکی اطراف دستگاه.

حلقه نقره ای دوربین سلفی با حاشیه مشکی اطراف آن، هم مرکز نیست.

حلقه نقره ای دوربین سلفی با حاشیه مشکی اطراف آن، هم مرکز نیست.

توجه داشته باشید که این ممکن فقط مربوط به دستگاه من باشد و شاید در دیگر دستگاه های موجود در بازار دیده نشود اما این ها مواردی که من رصد کردم و باید عنوان کنم. چنین مشکلاتی در ساخت یک موبایل سبب می شود که در کمی از قیمت بیشتر از رقبا، ناامید شوید.

نمایشگر گلکسی A52 مدل 4G سامسونگ

گلکسی A52 از نمایشگر بالاتر از ۶۰ هرتز بهره می برد. چرا می گوییم بالاتر از ۶۰ هرتز؟ چون بین مدل 4G و 5G اختلاف وجود دارد. مدل 4G گلکسی A52 که در این بررسی حاضر است، نمایشگر ۹۰ هرتز دارد اما برادر 5G آن یک پنل ۱۲۰ هرتز ارایه می کند.

نمایشگر گلکسی A52

نمایشگر گلکسی A52

باز هم نمایشگر OLED با رفرش ریت بالاتر از ۶۰ هرتز در سال ۲۰۲۱ و برای یک موبایل میان رده، جذاب است. پنل ۶.۵ اینچی با رزلوشن FHD مجهز شده و پشت شیشه گوریلا گلس نسل ۵ نشسته است. یک پنل نمایشگر در بخش نرم افزاری به فیلترهوشمند نورآبی هم مجهز شده است تا در طول روز میزان نور آبی ساطع شده از نمایشگر را مدیریت کند.

اگر محتوای HDR و با کیفیت را روی این پنل نگاه کنید، ناخودآگاه چند ثانیه ای محو آن می شوید. البته که قرار نیست این پنل از پنل های پرچمدار بهتر باشد ولی همواره پنل OLED موبایل های سامسونگ کیفیت بسیار خوبی ارایه می کنند.

نمایشگر همیشه روشن یا AOD در گلکسی A52 به معنی واقعی کلمه همیشه روشن است، البته اگر شما بخواهید. من این ویژگی را بسیار دوست دارم و برای چک کردن نوتیفیکیشن ها در کنار ساعت، تاریخ و باتری گوشی خود از آن استفاده می کنم. البته همانند چیزی که در بررسی گلکسی S21 به شما گفتیم، این ویژگی در One UI 3.1 مصرف باتری بالایی دارد و دلیل دقیقش هنوز مشخص نیست. من حدس می زنم به دلیل خاموش نشدن این پنل در طول شب باشد.

حسگر اثرانگشت گلکسی A52 چطور است؟

 

همانطور که بود! همانطور که در گلکسی A50 و گلکسی A51 آزاردهنده بود! این حسگر اثرانگشت اپتیکال واقعا خوب نیست سامسونگ و اگر آن را با یک نمونه خازنی سنتی روی لبه دستگاه جایگزین کنی من از تو ممنون می شوم!

بیشتر گله من درباره سرعت حسگر اثرانگشت یکپارچه با نمایشگر گلکسی A52 است. اینجا شما باید همانند نسل های قبلی حتما حدود نیم ثانیه انگشت خود را در محل مشخص شده نگاه دارید. البته باز شدن قفل دستگاه در حالتی که در صفحه قفل هستید (روی نمایشگر همیشه روشن نیستید) بهتر است.

دوربین گلکسی A52

اگر دوربین برای شما اهمیت دارد، مدل 4G با 5G گلکسی A52 تفاوتی با هم ندارند. در بین دوربین چهارگانه این دستگاه باید گفت که دوربین اصلی نسبت به نسل قبلی پیشرفت خیلی خوبی داشته است. این پیشرفت ها عبارت اند از:

  1. ۱- اضافه شدن OIS یا لرزشگیر اپتیکال تصویر
  2. ۲- گشودگی دیافراگام فراخ تر f/1.8
  3. ۳- حسگر تصویر جدید
  4. ۴- رزلوشن تصویر بالاتر

اضافه شدن OIS بسیار مهم است. این به عکاسی در شرایط نوری ضعیف کمک می کند، کیفیت فیلم برداری در حال حرکت را بهبود می بخشد و برای زوم دیجیتال یک تکیه گاه خوب است. هر چند در حین فیلم برداری و در کادر نرم افزار دوربین (ViewFinder) لرزش تصویر زیاد است اما در ویدیو ثبت شده اینطور نیست.

همچنین به لطف دیافراگم بازتر و لرزشگیر اپتیکال تصویر در کنار حسگر تصویر جدید باید گفت که عملکرد شرایط نوری ضعیف بهبود خوبی داشته است. این زمینه ای است که همواره خانواده گلکسی A مشکل داشتند.

دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی حالت شب هم دارد. عکاسی با این دوربین و زاویه دید باز ۱۲۳ درجه ای آن خوب است. البته به دلیل همین زاویه دید عریض، در گوشه ها شاهد اعوجاج تصویر هستیم که سامسونگ با نرم افزار خود تلاش می کند آن را برطرف کند ولی خیلی موفق نیست.

۲ دوربین ۵ مگاپیکسلی کم کاربرد

 

البته که حضور ۲ دوربین ۵ مگاپیکسلی کم کاربرد بهتر از ۲ دوربین ۲ مگاپیکسلی کم کاربرد است (!)‌ اما حقیقتا همچنان حداقل حضور دوربین عمق سنج را لازم نمی دانم. دوربین ۵ مگاپیکسلی ماکرو بد نیست و می تواند تصاویر خوبی را نسبت به رقبا ثبت کند. همچنین بخش نرم افزاری سامسونگ هوشمند است و در صورت نزدیک شدن بیش از حد به سوژه، به شما می گوید روی گزینه ظاهر شده تپ کنید و به عکاسی ماکرو هدایت شوید.

در بخش نرم افزاری شما فیلم برداری حرفه، عکاسی Single Take، حالت شب و دیگر ویژگی ها را دارید که به شما کمک می کند بهترین خروجی را از دستگاه خود بگیرید. البته حالت فیلم برداری حرفه ای نمی تواند مانند پرچمدارهای جدید سامسونگ از میکروفون های متفاوت استفاده کند.

دوربین سلفی امسال هم ۳۲ مگاپیکسلی است و روی کاغذ تفاوت زیادی با گلکسی A51 ندارد. در بخش نرم افزاری شما می توانید مشخص کنید که تصاویر سلفی با نور واقعی تر و بدون هیچ گونه روتوش را ثبت کند.

فیلم برداری دوربین اصلی و دوربین سلفی تا رزلوشن 4K در دسترس است اما پیشنهاد ما همان FHD است. در بخش فیلم برداری می توانید بین دوربین فوق عریض و دوربین اصلی سوییچ کنید که خوب است.

در مجموع بخش دوربین گلکسی A52 مسلما بهترین تجربه در بین تمام Galaxy A5x ها است.

عملکرد گلکسی A52 سامسونگ مدل 4G

تراشه اسنپدراگون ۷۲۰ جی به همراه حداقل ۴ گیگابایت حافظه رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی برای Galaxy A52 4G خیلی بد نیست و همزمان خیلی هم خوب نیست. این را می توان در تصمیم بازار هم دید که نمونه های ۸ گیگابایت رم آن در بازار به وفور موجود است.

سامسونگ این سخت افزار را با اندروید ۱۱ و رابط کاربری One UI 3.1 کنترل می کند. سیستم عاملی که وعده ۳ سال آپدیت اساسی اندروید و رسیدن به اندروید ۱۴ را دارد.

اما خروجی آن چطور است؟ می توانید نتیجه بنچمارک های Geekbench و 3D Mark را اینجا ببینید:

در بحث بازی ها اما اگر حداکثر فریم ریت را می خواهید، حداقل گرافیک نصیب شما می شود؛ با عرض شرمندگی به G حاضر در Snapdragon 720G (!). این در بازی های PUBG و Call Of Duty: Mobile صادق است. با این حال اگر کیفیت بهتر می خواهید، گلکسی A52 مدل 4G می تواند با کیفیت HD و فریم ریت High به اجرای پابجی بپردازد که البته خالی از لگ نیست.

برای بازی ها دیگر مانند Asphalt 9 می توان گفت که عملکرد بهتر است. همچنین بازی های ساده تر مثل مجموعه Clash از سوپرسل به راحتی اجرا می شوند.

اجرای نرم افزارها و جابه‌جا شدن بین آن ها خوب است و نمی توان مشکل حادی پیدا کرد، همانطور که نمی توان گفت که همه چیز بدون نقص است. به هر حال ما درباره یک گوشی میان رده صحبت می کنیم.

کیفیت صدا گلکسی A52

این بخش در خیلی خوب است. بلندگوی استریو در گلکسی A52 به صورت ناهمسان تهیه شده است. بلندگوی اصلی در لبه پایین و بلندگوی دوم در بلندگوی مکالمه قرار دارد. خوبی این چینش آن است که در هنگام بازی کردن حداقل بلندگوی مکالمه را با دستتان نمی پوشانید!

همچنین با پشتیبانی از Dolby Atmos می توان گفت که کیفیت صدای بلندگوها و همچنین خروجی صدا روی هندزفری مناسب است.

باتری ۴۵۰۰ میلی آمپری و شارژر ۱۵ وات درون جعبه قطعا از رقابت عقب است. هر چند Galaxy A52 از شارژر با توان ۲۵ وات پشتیبانی می کند اما این شارژر دروت جعبه قرار ندارد. در مقایسه با شارژرهای ۴۰ وات و ۳۳ وات نمونه های ارزان تر هواوی و شیائومی، این تصمیم حقیقتا خیلی دل انگیز نیست. ماندگاری باتری گلکسی A52 مدل 4G خوب ارزیابی می شود و شارژ کامل باتری آن تقریبا ۲ ساعت زمان نیاز دارد.

جمع بندی

برای جمع بندی بررسی گلکسی A52 مدل 4G باید بگویم که لطفا به ۱ موضوع بسیار مهم توجه کنید. اگر شما کاربری هستید که دیر به دیر موبایل خود را عوض می کنید یا این گوشی را برای چنین کاربری می خواهید بخرید، باید بدانید که ۳ سال آپدیت نرم افزاری اندروید بسیار مهم است. گلکسی A52 با اندروید ۱۱ ارایه می شود و تا اندروید ۱۴ باید آپدیت بگیرد. این یعنی ۳ سال پشتیبانی که فعلا در دنیای اندروید بسیار کمیاب است.

اگر مقایسه کنید با یک موبایل ارزان تر از از برندهای رقیب که اندروید ۱۰ یا اندروید ۱۱ دارند، آن ها فقط ۲ نسل آپدیت اندروید می گیرند. یعنی دستگاه مجهز به اندروید ۱۰ که با اولین آپدیت ارایه شده برای گلکسی A52 از دور به در می شود و دستگاه مجهز به اندروید ۱۱ تا اندروید ۱۳ به روز خواهد شد.

به صورت خلاصه یعنی اگر مثلا گلکسی A52 مدل 4G برای شما ۹ میلیون تومان هزینه داشته باشد و شما حداقل ۳ سال (در حقیقت تا پایان پشتیبانی اندروید ۱۴ می شود ۴ سال) از آن استفاده کنید، سالی ۳ میلیون تومان برای داشتنش هزینه کرده اید. حال اگر یک دستگاه حتی ۳ میلیون تومانی رقیب با اندروید ۱۰ بخرید، فقط ۱ سال دیگر آپدیت هستید و این می شود همان سالی ۳ میلیون تومان. یا اگر یک دستگاه ۶ میلیوم تومانی با اندروید ۱۱ از رقیب بخرید، یعنی باز هم سالی ۳ میلیون تومان هزینه برای داشتن آن.

این در حالی است که گلکسی A52 مدل 4G علاوه بر نمایشگر با کیفیت، یک دوربین خیلی خوب و طراحی جذابی هم دارد.

البته که نمی شود گفت گلکسی A52 مدل 4G به صورت مطلق، ارزشمندترین موبایل میان رده در بازار است اما این موضوع “پشتیبانی نرم افزاری” در هنگام خرید بسیار مهم است که به آن توجه کنید.

نظر شما درباره گلکسی A52 مدل 4G چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
14 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Tanha122

البته ک گوشی خیلی خوبیه ولی ای 52 فایو جی ارزش خرید بیشتری داره صحفه نمایش بهتر و چیپست بهتر تو یکی از سایت ها 9 و800 هم دیدم ک قیمت خوبیه و واقعا ارزش خرید بالایی داره به هر حال هرکی میخره مبارکش باشه

5G

نظر شما A52 4g یا Mi11 lite 4g کدوم بهتره؟

Mohammadreza

خودم هم قصد خرید موبایل تو همین رنج قیمتی رو دارم
بین این دو گزینه گیر کرده بودم که در نهایت بی خیال این دو شدم و سراغ Redmi note 10 pro رفتم.
اما اگر فقط بین این دو گزینه موبایل میخوای به غیر از وزن و ضخامت کم و خوش دستی و کمی قدرت بیشتر پردازنده در باقی موارد یا مساوی هستن یا A52 گزینه بهتریه.
در کل اگر من باشم A52 رو انتخاب میکنم.
اگر هم قدرت پردازنده ملاک خرید موبایل برات باشه poco x3 pro گزینه بسیار خوبیه
الان قیمتش به زیر 8 تومن رسیده

Mahdi

ایول جناب عط۱یی چقدر فعال شدید

Tanha122

گوشی نوت ده پرو شیائومی ۱۲۸ رم ۸ قیمت ده و ۸۰۰ به هیچ عنولن ارزش خرید نداره فعلا

Mohammadreza

8.300.000
128 گیگابایت رم 6
قیمت رم هشت رو قبول دارم اما رم 6 با این قیمت واقعا ارزش خرید داره

M.Y

نه میاد پایین تر…

صدرا مخملی

آره فعلا قیمتش بالاست یخرده دندون رو جیگر بزاری هم بیشتر میشه هم قیمتش کمتر میشه

Mohammadr

سلام داداش.. درباره صفحه پرسیده بودی، شرمنده دیر دیدم..
والا من فقط یکبار سمت امولد رفتم برای امتحان (می نوت 10) که خب با توجه به رنگ سفید که امولدا زرد نشون میدن و داستانای سایه انداختن که حتما امولد دست من بمونه سایه میندازه(چون زیاد رو ی صفحه باید بمونم) و… انتخاب شخصیم ips هست و مطمئنا از این مدل دفاع می‌کنم…
حالا می 10تی واقعا چیزی کم نداره… همه چی عالی، فوق العاده روون، قدرت پردازشی، دوبین با جیکم عالی(بدون جیکم راضی کننده)، رنگ ها خیلی خوب، اصلا وقتی رنگ سفید تو امولد زرده، حس خوبی نمیده…
یکی نقطه ضعف های بزرگ ips ها خمین مصرف انرژیشون هست دارک مود هم روشون جواب نیست، ولی می 10 تی با اینکه 144 هرتزه ولی واقعا باتری لایف عالیی داره… اینشتا ک کصرفش بیشتره با تل و وب گردی و واتساپ، با نت داده دائم روشن و بلوتوث برای هنزفری، راحت 14 ساعت اسکرین میده (البته بعد ی مدت… یکی دو روز اول شارژش زودتر خالی میشه تا یاد بگیره…)
مشکلاتشم اون روز گفتم
نبود جک هدفون
وزن نسبتا زیاد برای کسی که عادت نداره یا دستاش کوجیکه
بیرون زدگی دوربین ک باید ی محافظ بگیری

دکتر ناظر هم اطلاعاتش از من بیشتره هم تجربه ش، و هم با s20fe و mi 10t کار کرده.. اون روز هم گفت که درسته s20fe امولده ولی نوع امولدش خیلی ضعیفه، حتی از a71 ضعیفتر…
خلاصه اینکه، صفحه نمایشش خیلی خیلی خوبه….

Mohammadreza

ممنونم،دمت گرم

Mohammadreza

بررسی خیلی عالی بود.
ازتون تشکر میکنم تنوع بررسی ها و تعدادشون هم خیلی بیشتر شده.
————–
بدون شک یکی از ارزشمند ترین میان رده های بازاره و قطعا فروش بالایی رو تجربه میکنه.

afsoon

نسخه فور جی که مفت گرونه ولی نسخه فایو جی اگر اینجوری که دوستان میگن قیمتش در حد هشت نه ملیون باشه گزینه خوبی هست .هرچند نوت تن پرو هم با قیمت صد دلار پایین تر تو ایران هم قیمت این میخاد فروش بره .کفه ترازو از نظر دوربین و کیفیت ساخت و بدنه به نفع نوت تن پرو هست ولی قیمت گذاری سامسونگ واسه ایران انگاری صد دلار تخفیف بهت داده شده .ضد آب بودنش هم نقطه قوت خوبی هست .من اگر بین این دو تا گیر میکردم ای پنجاه و دو فایو جی می‌گرفتم

Milad7

مرسی مثل همیشه عالی👌 نسخه فایوجی ارزش خرید بیشتری داره

hamidtn

بررسی عالی بود .

آقای عطایی به نکته ای اشاره کرد که هیچ سایتی اشاره نکرد .

اینکه اگه طراحی بدون فریم دور گوشی بود و قاب پشت گوشی یکپارچه بود عالی میشد .

به نظرم تنها نکته منفی تعداد زیاد لنز که واقعا تهوع آور هست دیگه و خسته کننده شده .

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)