حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نقد و بررسی تبلت هواوی MatePad T10

نوشته

3 سال قبل | 6 دیدگاه | تبلت، هواوی

هواوی علاوه بر حضور قوی در دنیای موبایل، تبلت های خوبی هم دارد. این محصولات در رده بندی اقتصادی تا پرچمدار برای خرید در دسترس هستند. امروز می خواهیم یک نمونه اقتصادی از تبلت های هواوی را بررسی کنیم. نقد و بررسی تبلت هواوی MatePad T10 می خواهد به شما بگوید که اگر در این دوران آموزش مجازی و جلسات از راه دور نیاز به یک گزینه خوش قیمت دارید، آیا این تبلت هواوی برای شما مناسب است یا نه.

هواوی MatePad T10 یک مدل T10s هم دارد که از روی لیست مشخصات می توان گفت فقط شاهد رزلوشن بیشتر در مدل T10s (و البته اندازه کمی بزرگتر نمایشگر و همزمان حاشیه نمایشگر کمی کمتر) هستیم. دستگاه ارسالی برای ما MatePad T10 است و تقریبا همه تجارت با این دستگاه می تواند برای T10s هم صادق باشد، مگر در بخش نمایشگر و تاثیر کمی در بخش عملکرد.

اجازه بدهید بررسی هواوی MatePad T10 را با بخش طراحی آن آغاز کنیم.

طراحی Huawei MatePad T10

تبلت هواوی MatePad T10

تبلت هواوی MatePad T10

همانطور که از نام T10 پیداست، این یک تبلت ۱۰ اینچی است. البته اگر بخواهیم روی اعداد خیلی دقیق بشویم، یک تبلت ۹.۷ اینچی را شاهد هستیم. وقتی جعبه آن را باز می کنید با یک تبلت موقر روبه‌رو می شوید.

با نگاهی به لوازم جانبی می بینید که یکی از کندترین شارژرهای ساخت هواوی اینجا وجود دارد! شارژر ۵ واتی (۵ ولت ۱ آمپر) که خروجی USB A دارد. کابل USB A به USB C هم درون جعبه وجود دارد. به این ترتیب اگر هندزفری می خواهید باید آن را جداگانه تهیه کنید.

این یک تبلت شیک است که طراحی قاب دوربین زیبایی خاصی به آن می دهد. برجستگی ناچیز دوربین تکی دایره ای با طرح خاصی که درون کادر دایره ای دارد و روی محل تلاقی بخش پلاستیکی و فلزی نشسته است، در نگاه من جذاب بود.

رنگ آبی سوره ای همچنین به نگاه متفاوت تر این تبلت کمک می کند. خوشبختانه یا نه، این تنها رنگی است که می توانید میت‌پد داستان ما بخرید.

قاب پشتی چیز دیگری ندارد، یعنی حتی فلاش LED دوربین هم ندارید و لوگوی هواوی که خیلی محو روی مرکز این قاب نشسته هم قابل ذکر است. روی بخش جلویی تبلت حتی لوگوی هواوی نیست. از نظر زیبایی به نظر من اینطور بهتر است. جهت صحیح یا جهت توصیه شده در دست گرفتن تبلت هم با کمک روزنه دوربین سلفی که روی حاشیه‌ی بالای نمایشگر است، مشخص می شود. این روزنه حقیقتا خیلی اصطلاحا “توی چشم” است.

همینجا جا دارد که به نوار لاستیکی دور قاب دستگاه در بخش نمایشگر اشاره کنم که به مقاومت دستگاه در مقابل زمین خوردن می تواند کمک کند.

وزن ۴۵۰ گرمی هواوی MatePad T10 نه خیلی کم است و نه خیلی زیاد. با توجه به اینکه باتری آن ۵۱۰۰ میلی آمپری است، انتظار داشتیم که کمی سبک تر باشد. در مقابل ضخامت ۷.۸۵ میلی متری آن مناسب ارزیابی می شود. البته در دنیای تبلت ها برای تبلت ها تا ضخامت ۵.۹ میلی متر را هم داریم اما بیاید به این تبلت اقتصادی‌مان سخت نگیریم.

یکی از خوبی های طراحی قاب جلویی این است که حاشیه هیا آن متقارن بوده و ناهماهنگی در این بخش نمی بینیم. همچنین خیلی خوب است که این تبلت با پورت USB C مجهز شده است. جک ۳.۵ میلی متری صدا در کنار این پورت و سینی سیم کارت هیبریدی قرار دارد. هیبریدی بودن سینی سیم کارت یعنی شما یا می توانید ۲ سیم کارت داشته باشید یا ۱ سیم کارت و ۱ مموری کارت (microSD).

همچنین با قرار گرفتن بلندگوهای استریو همسان در دو لبه کوتاه تر تبلت، مشخص است که هواوی می خواهد این تبلت را بیشتر به صورت افقی استفاده کنید. این طراحی برای بازی ها و دیدن فیلم خیلی خوب است. البته وقتی بخواهید بازی مانند پابجی داشته باشید، دست های شما روی بلندگوها را تا حد قابل توجهی می پوشاند.

هواوی ۲ میکروفون روی لبه بالای تبلت قرار داده است و همینجا دکمه های تنظیم حجم صدا و قفل قرار دارند.

به صورت کلی می توان گفت که تبلت هواوی MatePad T10 در بخش طراحی عملکرد خوبی دارد که به نقطه قوت آن تبدیل می شود.

نمایشگر تبلت هواوی میت‌پد T10

نمایشگر ۹.۷ اینچی را می توان یکی از بهترین انتخاب ها برای کاربرانی دانست که می خواهند همزمان یک تبلت بزرگ و یک تبلت قابل حمل داشته باشند. هواوی همین انتخاب را برای MatePad T10 انجام داده است.

این پنل ۹.۷ اینچی با رزلوشن HD+ ارایه می شود. رزلوشن دقیق آن ۱۲۸۰ در ۸۰۰ پیکسل است. با این رزلوشن و اندازه نمایشگر به چگالی تصویر ۱۵۶ پیکسل در هر اینچ مربع یا 156ppi می رسیم. پر واضح است که این چگالی تصویر مطلوبی نیست اما اگر از فاصله مناسب به آن نگاه کنید (یعنی خیلی نزدیک نباشید) شاید خیلی هم بد نباشد.

هواوی می داند که خیلی از خریداران این تبلت برای مطالعه فایل های متنی، وبگردی یا استفاده از نرم افزارهای آموزش آنلاین استفاده می کنند. کاربری هایی که نیاز دارد چشم کاربر خیلی روی نمایشگر خیره باشد. خوشبختانه به همین دلیل ویژگی Eye Comfort را اینجا داریم. به لطف این ویژگی، نور آبی ساطع شده از نمایشگر به حداقل خود می رسد. به این ترتیب چشم شما کمتر خسته می شود و اگر مثلا قبل از خواب با دستگاه کار می کنید، خواب بهتری خواهید داشت.

یک ویژگی eBook Mode هم وجود دارد. با این ویژگی نمایشگر شما سیاه و سفید می شود. علاوه بر کاهش مصرف انرژی، این حالت برای مطالعه کتب می تواند خیلی راحت تر باشد و وقتی که Eye Comfort روشن شود، حس ورق کاغذ را خواهید داشت. البته اگر از چگالی تصویر کم نمایشگر بگذریم.

برای خوانایی بهتر متون، شما می توانید اندازه نوشته ها و اندازه کلی المان های رابط کاربری را با ۲ اهرم مختلف تغییر دهید. به این ترتیب اگر مثلا شخص خریدار شاید کمی چشمش ضعیف باشد، می تواند محتوا را در اندازه مناسبی داشته باشد و در خوانایی متون اذیت نشود.

علاوه بر آن می توانید گرمای رنگ سفید را در بخش تنظیمات نمایشگر به دلخواه خود تغییر دهید. رابط کاربری EMUI 10.1 به شما حالت Dark Mode را هم می دهد. هر چند پنل IPS است اما برای کار طولانی مدت با تبلت و به خصوص در فضای داخلی می تواند مفید باشد.

درباره کیفیت بازتولید رنگ ها، حداکثر روشنایی،‌ حداقل روشنایی، زاویه دید و دقت رنگ ها باید بگویم نمی توانید انتظار یک پنل رده بالا داشته باشید، چون به هر حال یک دستگاه اقتصادی خریده اید. نمایشگر هواوی MatePad T10 به صورت کلی در حدود متوسط ارزیابی می شود.

دوربین تبلت MatePad T10

همانطور که از یک تبلت انتظار می رود، دوربین هواوی MatePad T10 یک نمونه ساده در نوع خود است.

دوربین اصلی ۵ مگاپیکسلی است. فوکس خودکار روی این دوربین ارایه می شود. گشودگی دیافراگم f/2.2 روی لنز این دوربین قرار گرفته است. فیلم برداری با این دوربین در رزلوشن FHD انجام می شود.

کیفیت؟ انتظاری نداشته باشید. برای عکس گرفتن از نوشته ها خوب است. برای عکاسی در شرایط نوری خیلی خوب، خوب است. حالت HDR و Panorama در رابط کاربری دوربین وجود دارد. همچنین حالت عکاسی Pro با کنترل روی فوکس و سرعت شاتر (کندترین : ۰.۵ ثانیه) ارایه می شود.

با دوربین اصلی من در اسکن بارکدها عموما مشکل داشتم و گاها به نتیجه نمی رسید. این بیشتر به تنظیم فوکس و اکسپوژر اشتباه برمی گردد که می تواند به صورت نرم افزاری برطرف شود.

دوربین سلفی این تبلت را می توانید با دوربین سلفی یا به اصطلاح صحیح تر، با وبکم لپتاپ ها مقایسه کنید. برای مکالمه ویدیویی خوب است، برای سلفی های خیلی ساده هم بد نیست.

دوربین سلفی تبلت هواوی MatePad T10 فوکس ثابت دارد، گشودگی دیافراگمش f/2.4 بوده و فیلم برداری HD انجام می دهد. این یعنی مثلا شما با سرویس های تماس ویدیویی که کیفیت FHD ارایه می کنند، نمی توانید با حداکثر کیفیت تماس بگیرید.

این تقریبا یک عملکرد معمول برای دوربین تبلت هاست اما مثلا مشکلاتی که در اسکن کردن بارکد وجود داشت، واقعا نباید وجود داشته باشد. عموما کاربران هم در این بخش خیلی انتظار بالایی ندارند.

عملکرد تبلت Huawei MatePad T10 

هواوی MatePad T10 تراشه ای بر مبنای تراشه معروف Kirin 710 را دارد. اینجا ما Kirin 710A را می بینیم. تراشه که ای که توسط SMIC چین ساخته شده است. تراشه ۱۴ نانومتری شاید این روزها خیلی محبوب نیست اما به لطف رابط کاربری EMUI 10.1 می توان گفت که بهینه سازی خوبی برای اجرای برنامه ای سبک و جابه جا شدن بین آن ها انجام شده است.

سیستم عامل این تبلت اندروید ۱۰ است که GMS یا خدمات موبایلی گوگل را ندارد. این را از روی جعبه دستگاه هم که عبارت “Explore it on App Gallery” نوشته شده، می توان فهیمد. جای انکاری وجود ندارد که این موضوع محدودیت هایی خواهد داشت اما برخی کاربران می پرسند که آیا گوگل روی این گوشی ها باز نمی شود؟ یا مثلا گوگل کروم روی آن ها نصب نمی شود؟ نه اینطور نیست. شما می توانید از سرویس های گوگل به صورت تحت وب استفاده کنید و حتی گوگل کروم را نصب کنید (اما سینک نمی شود).

شما می توانید با حساب کاربری هواوی یا Huawei ID خود از App Gallery این شرکت بازی ها و برنامه هایی را دانلود کنید. اگر می خواهید گستره انتخاب شما بیشتر باشد، بازار یا ApkPure (جدیدترین نسخه، چون نسخه های قبلی به بدافزار آلوده شده بود) را نصب کنید.

درباره به روز شدن به نسخه جدید اندروید نمی توان انتظار خاصی داشت. درباره آپدیت به MIUI 11 هم اطلاعات مشخصی ارایه نشده است.

بیشتر از اینکه بخواهید نگران تراشه Kirin 710A باشید باید با حافظه داخلی ۱۶ گیگابایتی و حافظه رم ۲ گیگابایتی توجه کنید. همچنین از این ۱۶ گیگابایت که کلا ۱۵ گیگابایت وجود دارد ذاتا و از این ۱۵ گیگابایت نزدیک به ۷ گیگابایت آن با سیستم عامل اشغال شده است. عملا شما اینجا ۸ گیگابایت حافظه داخلی دارید.

خبر خوب اما پشتیباتی از مموری کارت MicroSD است. شما تا حداقل ۵۱۲ گیگابایت حافظه جانبی می توانید به این تبلت اضافه کنید.

البته، برای من جالب بود که با همین تراشه و همین میزان حافظه، بازی PUBG را با کیفیت Balanced و فریم ریت High خوب اجرا می کند. البته که در صحنه های پرتحرک مثل سواری ماشین کمی لگ وجود دارد ولی باید واقع بین باشیم، از این دستگاه انتظار بازی سنگین که نداریم!

بازی های کم گرافیک تر مانند Clash Royal یا Two Dots خیلی خوب و روان اجرا می شوند. یکی از دلایل عملکرد خوب این تبلت در بخش بازی را می توان GPU Turbo هواوی دانست.

البته با وجود بلندگوی استریو همسان در دولبه دستگاه اما بلندی صدا در بازی PUBG خیلی خوب نبود و پایین تر از حد انتظار ظاهر شد. این موضوع در پخش ویدیو هم قابل گزارش است اما در پخش موسیقی شرایط کمی بهتر است. دمای تبلت در طول بازی یا بنچمارک ها خیلی خوب مدیریت شد و مشکلی از این بابت گزارش نمی شود.

باتری ۵۱۰۰ میلی آمپری این تبلت عملکرد خوبی دارد و با توجه به رزلوشن پایین صفحه نمایش، می توانید حداقل یک روز روی آن حساب کنید. سرعت شارژ اما با شارژر ۵ واتی خوب نیست و بیش از ۳ ساعت زمان نیاز است.

رابط کاربری EMUI 10.1 ویژگی های دوست داشتنی خوبی دارد. مثلا ژست های لمسی جدید اندروید اینجا هستند. در بخش ویرایش اسکرین شات ویژگی های خوبی دارد که به مصارف آموزشی و مرور اسناد و مدارک بسیار کمک می کند.

متاسفانه چندین پوشه غیر مرتبط و غیرقابل حذف روی گوشی وجود دارد که واقعا حضورشان برای من جذاب نبود. حداقل امکان حذف این پوشه ها باید وجود داشت. همچنین ویژگی GPU Turbo در این رابط کاربری و روی این تبلت هست که به بهبود عملکرد بازی ها و پردازش های گرافیکی کمک می کند.

جمع بندی

تبلت هواوی MatePad T10 مشخصا برای استفاده هایی مانند برنامه شاد برای معلمان و دانش آموزان می تواند مناسب باشد. اگر بخواهید بازی های منطقی با آن انجام دهید هم ناامیدتان نمی کند. بخش دوربین حرف زیادی برای گفتن ندارد حقیقتا و شاید از تبلت انتظاری نمی رود.

عمر باتری خوب اما شارژر درون جعبه کند است، صدای استریو حس استریو بودن خوبی دارد اما بلندی خوبی ندارد. طراحی این تبلت زیباست و در مجموع می توان گفت که ظاهرش از قیمتش بالاتر می ایستد، به خصوص این تک رنگ سورمه ای جذاب.

بخش سخت افزار و نرم افزار آن واقعا به روز نیست اما همان بسته ارائه شده با هم خوب کار می کند. به خصوص اگر خیلی به فکر بازی نباشید، خیلی خللی به تجربه کاربری شما وارد نمی کند مگر اینکه خیلی به سرویس های موبایلی گوگل یا GMS متکی باشید. دوباره یادآور می شوم که نبود GMS به این معنی نیست که مثلا گوگل روی گوشی شما باز نشود یا گوگل کروم را نتوانید داشته باشید.

نظر شما درباره این تبلت چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
6 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نیما جلالی

بررسی جامع و کاملی بود🙏

ممد بمولا

جالبه پابجی اجرا شده :/
با رم و حافظه بالاتر و شارژر سریع تر میشد بهش فک کرد اما الان… نه!

Sarnevesht

دوست عزیز باید با توجه به قیمت ازش انتظار داشت.. این تبلت الان حدود 3 میلیون 700 تومن الی 4 میلیون هست.. با 4 تومن شما چی میتونین بخرین. فوقش یدونه A10 که پردازندش خیلی داغونه و عملکردش مثل اینه و حتی ضعیف تر…..
به نظر من تنها ضعفش مقدار حافظه هست. بقیه چیز ها تو این رنج قیمتی همینه

اون فردی که هی ترول هوآوی هست و به بقیه برندا تیکه میندازه کجاست تا بیاد این تبلتو پرچمدار تمام عیار معرفی کنه؟😂😂😂😂🤭🤭🤭🤫🤫🤫

و بیایم دیسلایک باعشق پای کامنتش بکوبیم😂😂

Milad7

ممنون خسته نباشید😇

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)