حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تراشه هواوی Kirin 710A توسط SMIC چینی ساخته می شود

نوشته

3 سال قبل | 28 دیدگاه | پردازشگرها، هواوی

بیش از یک‌سال و نیم پیش بود که چیپست کایرین 710 (Kirin 710) رسما معرفی شد. پس از آن شاهد کایرین ۷۱۰ اف بودیم و بنابرمحدودیت‌های امریکا برای این برند موفق چینی، آن ها تا مدت‌ها از همین چیپست ها روی میان‌رده‌هایشان استفاده کردند و می کنند. هفته گذشته درباره معرفی آنر 9C با Kirin 710A به قیمت ۱۷۵ دلار خواندیم. این چیپست جدید ناشناخته می تواند جالب باشد چرا که امروز خبر می رسد تراشه هواوی Kirin 710A توسط SMIC چینی ساخته می شود. این یعنی حتی هواوی برای احتمال اعمال محدودیت توسط امریکا برای TSMC تایوانی هم آماده است.

تراشه هواوی Kirin 710A

در حال حاضر، اکثر شما باید موضوع ممنوعیت تجارت هواوی و آمریکا را به خوبی بدانید. این داستان از اردیبهشت ۹۸ آغاز شد، وقتی هواوی توسط بخش بازرگانی ایالات متحده به عنوان بخشی از جنگ تجاری ایالات متحده و چین در فهرست افراد موجود در ایالات متحده قرار گرفت.

از آن زمان، هواوی به طور چشمگیری تلاش کرده است تا از تهدیدی وجودی برای تجارت بین المللی تلفن های هوشمند خود جلوگیری کند، زیرا نتوانسته است از خدمات Google Mobile یا GMS در ارایه تلفن جدیدی که دارای تراشه های جدید است استفاده کند.

هواوی پی ۳۰ پرو نیو ادیشن با گوگل پلی سرویس ارایه خواهد شد

این شرکت مجبور شده است تا دوباره محصولات جدیدی را از قبل تولید کند، با نتایج عجیب و غریب مانند هواوی پی ۳۰ پرو نیو ادیشن و مجموعه ای از تلفن اقتصادی با چیپست‌های قدیمی در هند و اروپا. تغییرهای درشت و سیاسی به وجود آمده است اما حضور این شرکت در فهرست ممنوعیت حتی بعد از یک سال کامل دوام داشته است.

دولت ایالات متحده از آن زمان با نگرانی بیشتر این شركت را با هدف قرار دادن TSMC تایوان یعنی بزرگترین شرکت تولید نیمه هادی جهان، در تلاش برای مجبور كردن آن برای متوقف ساختن تراشه های هواوی، این شرکت را محدود کرده است. چون تمام تراشه های HiSilicon تاکنون توسط TSMC ساخته شده اند، اگر در انجام این کار موفق باشد هواوی با بحران بقا روبرو خواهد شد.

بحران COVID-19 و پیچیدگی های سیاسی آن فراتر از محدوده این مقالع است، اما منصفانه است که توجه داشته باشید كه شروع این بحران به معنای جنگ تجاری آمریكا و چین به دلیل اتهاماتی است كه از طرف هر دو طرف مطرح شده است، بدتر می شود.

احتمالا هواوی در سال جدید میلادی امیدوار بود که امضای توافق نامه تجارت فاز ۱ بین دو کشور رقیب امضا شود، اما اکنون اوضاع تغییر کرده است. در همین راستا، هواوی برای دستیابی به استقلال از سازندگان تراشه های خارجی، روی هدف بلند مدت خود تلاش کرده است.

SMIC

SMIC

روزنامه دولتی “گلوبال تایمز” اکنون گزارش داد که تراشه هواوی Kirin 710A ، مبتنی بر فناوری 14 نانومتری به تولید انبوه تجاری دست یافته است. این تراشه اولین تراشه خالص چینی با حقوق مالکیت معنوی مستقل (IP) است.

چیپست Kirin 710A توسط شرکت بین المللی نیمه هادی ساخت شانگهای (SMIC) مستقر در شانگهای تولید می شود. تاکنون TSMC تنها سازنده تراشه های HiSilicon هوآوی بوده است. در صنعت نیمه هادی تلفن های هوشمند جهانی ، TSMC و سامسونگ به عنوان تنها بازیکنان اصلی شناخته می شوند و TSMC سهم بازار بیشتری در موبایل‌ها دارد.

این امر نشانگر تغییر است زیرا TSMC و سامسونگ به ترتیب در تایوان و کره جنوبی مستقر هستند. هنوز هیچ سازنده تراشه چینی خانگی محبوبیت گسترده ای کسب نکرده است. بنابراین Kirin 710A می تواند یک تغییر بزرگ را نشان دهد.

این تراشه فرکانس اصلی ۲ گیگاهرتز دارد و از آنجا که این مشتق شده از Kirin 710 و Kirin 710F است، پیش بینی می شود که پیکربندی اصلی CPU و GPU یکسان باشند. گلوبال تایمز گزارش می دهد که تقریبا هر کارمند در SMIC شانگهای هفته گذشته یک تلفن Honor Play 4T دریافت کرده بود، با چاپ “Powered by SMIC FinFET” روی پشتش ارایه شده است.

این امر نشانگر تجاری سازی تراشه های ۱۴ نانومتری FinFET ساخته شده توسط SMIC است. روند تولید بسیار جالب توجه است، زیرا TSMC و سامسونگ از سال 2018 و 2019 به 7nm فرآیند FinFET دست پیدا کرده اند. با این حال، این اولین بار است که یک تولید کننده تراشه چینی حتی تراشه های قدیمی 14 نانومتری FinFET را نیز تجاری کرده است.

بنچمارک کایرین ۸۲۰

شرکت تابعه تراشه هواوی یعنی HiSilicion از تأیید یا انکار گزارش Global Times خودداری کرد. با این حال، شرکت تحقیقاتی مستقر در شنژن گفت که کارکنان تحقیقاتی از طرفین در سال گذشته مبادلات مربوط به این پروژه را آغاز کردند. طبق گفته این شرکت، آن ها از تولید انبوه موفق تراشه هواوی سود می برند، زیرا استفاده از تراشه های ارائه شده توسط یک تولید کننده واقع در سرزمین اصلی چین می تواند به کاهش احتیاج خود به TSMC مستقر در تایوان کمک کند.

این نشریه خاطرنشان می کند که قبلا تمامی تراشه های دستگاه های موبایل هواوی توسط HiSilicon طراحی شده و سپس توسط TSMC تولید شده اند. این مسئله زمانی به وجود آمده است که ایالات متحده برای چندین ماه در نظر دارد تا مانع از فروش تراشه های TSMC به هواوی شود.

شرکت SMIC امیدهای زیادی برای بومی سازی تولید تراشه در سرزمین اصلی چین و تبدیل شدن به بدیل جایگزین TSMC دارد. اوسط همین ماه این شرکت اعلام کرد که در لیست هیئت نوآوری علمی-تخیلی، به سبک NASDAQ در شانگهای اعمال می شود. پس از اخبار منتشر شده، سهام A مربوط به تجهیزات تولید تراشه در دوشنبه هفته جاری تقویت شد.

ما منتظریم ببینیم که چگونه این تحولات به وجود آمده است اما هیچ منکر این موضوع نمی تواند پیامدهای قابل توجهی در بازار تلفن های هوشمند داشته باشد. حمایت از گرایش استراتژی ارجح دولت است که این روزها اعمال می شود. مصرف کنندگان تحت تأثیر این سیاست های قدرت قرار خواهند گرفت و سایر ذینفعان نیز تحت تأثیر قرار می گیرند.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید هواوی موفق به بومی سازی کامل می شود؟

اشتراک در
اطلاع از
28 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
m.b

🤦‍♂️🙆‍♂️

Mahdi

Smic وای

Atta_h

دیگه صدردرصد هم مصرفشون بیشتره هم قدرتشون کمتره هم بهینه گی tsmc هم ندارن اونایی که از کایرین بالا میرفتن بیزحمت بیایین پایین زودتر چون قرار با کله سقوط آزاد کنید

_V_

خدایا بسه دیگه

مارا از شر خانواده کرین ۷۱۰ و البته اگزینوس ۹۶۱۰/۹۶۱۱ نجات بده

_V_

مگه همچنان های سیلیکون و tsmc همکاری ندارن و برای سال ۲۰۲۰ و حتی ۲۰۲۱ برای تراشه های پرچمدار قرارداد نزده بودن؟ پس این چیه😐

Atta_h

چیپ های میانرده ها دیگه همه توسطsmic تولید میشه ارزش خریدشون بدون گوگل پایین بود پایینترم میاد با این وضع

Atta_h

اصلاحیه.چیپ های میانرده ی هواوی

Milad7

سامسونگ و هواوی بدجوری مقاومت میکنن 😐 باو از اسنپ استفاده بکن دیگه

persepolis

برای چی از اسنپ باید استفاده بکنند!؟.

Atta_h

تو پردازنده ای که شرکت smic با فرایند 14نانومتری یا 16 نانومتری تولید میکنه توسال 2020 حاضری استفاده کنی اونم فقط بخاطر تعصبی که به هواوی داری؟ یعنی بخاطر تعصبت حاضری قید اسنپ بزنی پردازنده smis هواوی رو استفاده کنی عجب هوادارایی داره این هواوی بخاطر همینه خیالش اینقدر راحته

persepolis

نگاه عزیز شما هرچی که گفتن را میپذیری اما من کاملش را میخوانم…
مثلا همین که که میگی من متعصبم و از اسنپ خوب و جدید استفاده نمیکنم و کایرین 710 را ترجیح میدهم.
اولن من گفتم برای چی از اسنپ استفاده بکنه چون پردازنده 990 داره و…
این شرکتی که هواوی میخاد براش پردازنده بسازن…
اولا گفته شده 710 ابا این یعنی مثله همون 710 است؟شتید برای چیز دیگه باشد
دوما اینجا گفته نشده…(تو ترنجی)
شرکت smic فناوری 7 نانومتر هم داره،اول برای دست گرمی شرکت ها را مجاب میکنه نا اعتمادش برود بالا بعد چیز های دیگرش را رو کند.
چیز های دیگری هم بعدن مشخص میشود…
اگر مثله بعضی از دوستان دنیا و… انها اسنپ است…
اما من به پیشرفت نگاه میکنم

Atta_h

ما کاری به پرچمدارا نداریم پردازنده های میانرده با فرایند 14
نانو و16 تولید میشن که عمق فاجعه رو نشون میده بعدشم همون کایرین 990 هم مالی نیست هچین آش دهن سوزی نیست فعلا بحثبحث میانرده هاست کایرین 710 A با فرایند 14نانومتری یا 16 نانومتری توسال 2020واقعا خنده داره هیچ عقل سلیمی اسنپ میانرده 10نانو یا 8نانومتری ول نمیکنه بچسبه به smic درضمن کایرین 810 و720 توسط tsmc تولید شدن دیگه از این به بعد همونارم باید بده به smic تا با همدیگه بشینیم بخندیم بخاطر قدرت جدیدشون وبهینه نبودنشون ومصرف بالاشون بخاطر فرآیند 14و16نانومتریشون

Atta_h

بعدشم smic فقط فرآیند 14و16نانومتری داره که برای میانرده هاش میخواد استفاده کنه هیچ جا گفته نشده smic فرایند 7 نانومتری داره تو هم نمیخواد پشت هواوی رو بگیری یا از smic بری بالا چون مال این حرفا نیست حتی یک صدم tsmc هم نیست دیگه باید قبول کنی از ین به بعد میان رده های هواوی با پردازنده های آشغال میاد تو بازار همون تتمه مشتریای میان رده هاشونم میرن به طرف برندای دیگه بای کایرین بای tsmc بای هواوی

Atta_h

جایی این حرف نزنی میخندن بهت سامسونگ گوگل واپل تو میکی به زودی نابود میشن میشه بگی چرا اونوقت.. ولی میگی هواوی با این میانرده های بی ارزش و بدون خدمات گوگل ورابط کاربری مذخرفش نابود نمیشه ؟ واقعا ترولی خود هواوی ام قبول داره بدون گوگل داره نابود میشه ولی تو قبول نداری راستی چقدر از هواوی میگیری اینجوری پشتشو داری والا مدیر هواویم نمیتونه اینجوری از برندش دفاع کنه حداقل بگو یه y7p بدون گوگل بهت بدن

persepolis

حالا چرا عصبانی میشی…
چند تا نفس عمیق بکش…
برو یه اب قند بخور…
ترسیدی گفتم بای بای سامی و اپل و گوگل😁
خودت داری توهین میکنی و بای میگی… منم به برند بای گفتم
اگه نابود نشه ترس نداره…

Finch

آفرین همینجوری ادامه بدی جایگاه افسون رو از نظر چینی پرستی میگیری

persepolis

این که جایی نخوندی 7 نانومتری نداره،دلیل نمیشه که نداره
اگه اهل فناوری باشی به راحتی میفهمی که داره…
اون حرفت که گفته اگه مبان رده بزنه با 14 16 نانو منم قبول دارم.
ولی از کجا میدونی این را بزنه واسه میان ردش!؟.
بزودی باید با بای بای به سامسونگ و اپل و گوگل بگی…

Dr.Nazer

peroozi
“بزودی باید با بای بای به سامسونگ و اپل و گوگل بگی…”

سلام

persepolis

سلام
شما ناظر اینجا هستید یا کلا اسم همینه؟
ممنون

Dr.Nazer

نه بزرگوار ناظر سایت نیستم…😂
لقبمه دکتر ناظر…
فعلاً تمام مسئولیت‌های سایت رو آقای عط‌ایی قبول کردن و هم مدیریت سایت رو برعهده دارن هم نظارت روی کامنت‌ها و هم نویسندگی…

persepolis

خیلی هم عالی…
اون تیکه بود که انداختین!؟.

Dr.Nazer

تقریباً😁

AAAA_.reza._AAAA


یعنی الان باید واقعا توضیح بدیم که چرا به اسنپ علاقه داریم و سعیمون اینه که گوشی اسنپ بخریم؟ یا داری شوخی ای چیزی میکنی؟

persepolis

نگاه جناب رضا
علاقه شما به اسنپدراگون و بقیه را میدانم.
همان طور در بالا گفتم منم نظر شما در مورد 710 را قبول دارم…
همیشه اخبار فناوری را باید از چند تا خواند.
این شرکت فناوری 7 نانومتر و …هم دارد.
هنوز معلوم نیست عزیز این 710 مثله همون بشه نشه برای تلفن باشه یا نه یا برای دستگاه های پوشیدنی،شاید هم برای شروع کار( دست گرمی)smic باشه برای جلب اطمینان.
بعضی عزیزان درست شاید متوجه نشدند و فکر کردند منم باز هم از تولید 710 با نانوپایبن(14) خوشم میاد.نه.باید واقه بین باشیم…
شرکتی که فقط یه قابلیت داشته باشه هیچ وقت پیشنهاد به شرکتی نمیده.
این smic حداقل دو نانو داره 12 و 7 .چرا یه سرچ ساده نمیکنید و حمله میکنند.
با تشکر.

AAAA_.reza._AAAA

کایرین ۷۱۰ اینجا ، کایرین ۷۱۰ اونجا ، کایرین ۷۱۰ همه جا

ولی خدایی یکی به هواوی بگه نکن این کارو . من نظرم اینه که چند تا از بچه های سایتو ببرید چین که رسما با مدیر هواوی #صحبتتتتتت کنن و ۱۰۰ تومن هم بهش پول بدن تا بلکه بیخیال این کایرین ۷۱۰ بشه

eftekharifar

بازم 710؟؟؟؟؟
فکر کنم تا 710Z ادامه بدتش!

ali karimi

سلام امیدوارم تو انتخابات آینده آمریکا اون بایدنه کیه اون ببره البته به این امیدکه تحریم‌های هوادیو برداره، smic الان درسته که از مدیاتکوسامسونگو……..، ولی مطمئنأ به جاهای بهتری میرسه شک نکنید، اسنپ هم که الان میبینی شده اسنپ از اول مگه مشهور بوده یواش یواش شده الان قدرت چیپهای موبایل که همه قبولش دارن،حالا ببینیم در آینده چی میشه من به شخصه دوست ندارم هیچ شرکتی بخصوص این شرکت‌های معروف که تو ساخت گوشی هستن از بین برن، چون اینا همش به ضرر خودمونه هرچی رقابت بیشترباشه بهت ه، موفق باشید، خداحافظ

ali karimi

یه موضوع دیگم هست که بگم یه س یعها همچین میان میگن آه بازم کایرین 710 که یکی ندونه پیش خودش فکر میکنه اسنپ دراگون واسه اونه، آخه یکی نیست بگه آخه کله پوک بی آنتن اون کله بی مخت میتونه یه چیزی حتی نوک سوزن در حد کایرین 710 بسازه یا حتی اصلا بهش فکر کنه، والا بخدااینهمه طرفداری از این برند اون برند چی بهتون میرسه چی براتون داره فقط دوست دارین بیایین الکی فک بزنیدمثل این زنها، بیایین یچیز درست حسابی بگین که دونفردیگه از صحبت‌های شما یچیزی یاد بگیرن که البته چند نفرهمینطوری هستن تو ترنجی،پس لطفا این بچه بازی‌ها و بزارین کنار اگه واقعا بچه هستین که هیچی کاریش نمیشه کرد برین با اسباب بازی‌هاتون بازی کنید

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)