حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

ساخت ایستگاه تحقیقاتی بین المللی قمری (ILRS) در نتیجه امضا تفاهم نامه همکاری چین و روسیه

نوشته

3 سال قبل | بدون دیدگاه | فناوری هوافضا

در دنیای امروز کشور ها به تنهایی قادر به پیشبرد برنامه های بزرگ و پر هزینه نیستند و باید با مشارکت با کشور های دیگر این پروژه های بزرگ را پیش ببرند. که یکی از بهترین نمونه های این گونه پروژه های بزرگ در زمینه هوا و فضا برنامه ساخت ایستگاه فضایی بین المللی هست که امریکا و روسیه به عنوان عضو های اصلی و کشور های دیگری مانند برزیل و ژاپن و کانادا و ایتالیا و اتحادیه اروپا در قالب همکاری با یکدیگر ایستگاه را ساخته  از ان استفاده میکنند. اخیرا چین و روسیه تفاهم نامه ای را برای ساخت ایستگاه تحقیقات بین المللی قمری (ILRS) و همکاری های فضایی که کشور های دیگر هم میتوانند در ان مشارکت کنند امضا کردند.

ایستگاه تحقیقاتی بین المللی قمری (ILRS)

در تاریخ ۹ مارس (۱۹ اسفند ۱۳۹۹) ژانگ کجیان، مدیر مرکز ملی فضایی چین (CNSA) و دیمیتری روگوزین، مدیر کل شرکت فضایی دولتی روسیه (روس کاسموس)، تفاهم نامه همکاری بین دولت جمهوری خلق چین و دولت فدراسیون روسیه را در مورد همکاری برای ساخت ایستگاه تحقیقات بین المللی قمری (ILRS) امضا کردند. CNSA و روس کاسموس به اصول “مشاوره مشترک ، ساخت مشترک و مزایای مشترک” پایبند خواهند بود وهمکاری گسترده سایر کشور ها را در ILRS را تسهیل می کنند، عضو شدن در این برنامه برای همه کشورهای علاقه مند و شرکای بین المللی آزاد است و این مشارکت مبادلات تحقیقات علمی و اکتشاف بشریت در فضا و استفاده از ان برای اهداف صلح آمیز را تقویت می کنند.

ILRS یک پایگاه آزمایشگاهی علمی جامع با قابلیت عملیات مستقل طولانی مدت است که در سطح ماه و یا در مدار ماه ساخته میشود و فعالیت های تحقیقاتی علمی مشترک بین چند رشته که هدف های گوناگونی دارند مانند اکتشافات در ماه و مشاهده ماه وآزمایش های علمی مختلف در ان انجام میشود.

در چارچوب ایجاد ILRS، چین و روسیه از تجربیات خود در زمینه علوم فضایی، تحقیق و توسعه و استفاده از تجهیزات و فناوری فضایی برای تهیه مشترک نقشه راه برای ساخت ILRS و انجام همکاری نزدیک در زمینه برنامه ریزی، نمایش، طراحی، توسعه، اجرا و بهره برداری از ILRS استفاده میکنند.

چین و روسیه به همکاری در زمینه های فناوری فضایی علمی و کاربردی متعهد شده اند. و بخشی از موافقت نامه ان ها  در مورد همکاری در چارچوب مأموریت چینی چانگ یی 7 (Chang’e-7) و برنامه لونا روسی است.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیررضا محمودی نژاد