حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

ماهواره های اینترنت ماهواره ای Starlink و OneWeb در مدار زمین مستعد برخورد هستند

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار داخلی، اینترنت

اینترنت ماهواره ای یکی از سرمایه گذاری های مهم و بزرگ برای آینده است. برای مثال شرکت هایی مانند وان وب (یک شرکت بریتانیایی) و استارلینک (امریکایی) در این زمینه فعال هستند. برای ارایه سرویس اینترنت ماهواره ای به هزاران ماهواره در مدار زمین نیاز است. جالب است بدانید که ماهواره های اینترنت ماهواره ای Starlink و OneWeb در مدار زمین مستعد برخورد هستند. اینقدر که هفته گذشته در فاصله حدود ۳۳ متری (۱۰۹ فوت) همدیگر عبور کردند.

احتمال برخورد ماهواره های اینترنت ماهواره ای Starlink و OneWeb

دیلی میل گزارش می دهد که دو ماهواره‌ از شرکت های مذکور در تاریخ ۱۵ فروردین در فاصله‌ی ۱۰۹ فوتی (معادل ۳۳ متر) یکدیگر قرار گرفتند. این موضوع باعث هشدارهایی از سمت مرکز کنترل فضایی “18th Space Control Squadron” ایالات متحده شد.

این تماس نزدیک در نتیجه جدیدترین پرتاب شرکت وان وب در تاریخ ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ رخ داد. در این پرتاب ۳۶ ماهواره به مدار ارسال شدند که برای قرارگیری در مدار مورد نظر باید از میان تعداد زیادی از ماهواره های استارلینک عبور می کردند.

این اولین مرتبه ای است که از زمان آغاز ارسال ماهواره‌های اینترنتی به فضا این شرکت ها از برخورد جلوگیری می‌کنند اما قطعا آخرین بار نخواهد بود. مرکز کنترل فضایی این رویداد را متوجه شد و بلافاصله پس از فعال شدن هشدارها، شرکت وان‌وب را مطلع کرد.

احتمال برخورد چقدر بوده است؟

احتمال برخورد ماهواره های اینترنت ماهواره ای Starlink و OneWeb

احتمال برخورد ماهواره های اینترنت ماهواره ای Starlink و OneWeb

آژانس فضایی ایالات متحده احتمال برخورد را ۱.۳ درصد تشخیص داده است. با وجود احتمال کم اما اگر این دو ماهواره برخورد می‌کردند هزاران قطعه‌ زباله‌ی فضایی دیگر به مدار اضافه می‌شد.

میلیون‌ها زباله‌ی فضایی در فضا وجود دارند که با سرعتی مشابه یک گلوله حرکت می‌کنند و می‌توانند ماهواره‌ها، تلسکوپ‌ها و فضاپیماها را تخریب کنند. دانشمندان ناسا نگرانند که آن‌ها در نهایت باعث ایجاد “سندرم کسلر” شوند.

به صورت خلاصه باید گفت که سندرم کسلر توسط دانشمند ناسا دونالد کسلر (Donald Kessler) در سال ۱۹۷۸ مطرح شد. این فرضیه بیان می‌کند که تراکم اجسام در مدارهای پایین زمین می‌تواند تا مرحله‌ی ایجاد برخورد افزایش یابد و پس از هر برخورد بر تعداد آن‌ها اضافه خواهد شد تا جایی که خروج از زمین برای انسان خطرناک شود.

متخصصان راه‌هایی برای کاهش تعداد ماهواره های موجود در مدار زمین پیشنهاد داده‌اند. متاسفانه تاکنون هیچ تصمیم رسمی توسط مسئولان اتخاذ نشده است. همچنین هیچ محافظتی برای شرکت‌ها وجود ندارد تا از عدم برخورد دستگاه‌شان با سایر شرکت‌ها اطمینان حاصل کنند.

زمانی که مرکز کنترل فضایی به شرکت وان‌وب درباره‌ی احتمال برخورد هشدار داد این شرکت به سرعت ایمیلی به شرکت استارلینک زد و امیدوار بود بتوانند ماهواره‌ها را جابه‌جا کرده و در فاصله‌ی ایمنی از یکدیگر قرار دهند.

کریس مک‌لافلین(Chris McLaughlin)، رئیس امور شرکت وان‌وب به ورج گفت:

شرکت SpaceX نرم‌افزار مبتنی بر هوش‌مصنوعی خود که برای جلوگیری از برخورد است را غیرفعال کرد تا OneWeb ماهواره‌اش را از مسیر برخورد دور کند.

تعداد ماهواره های وان وب و اسپیس ایکس در مدار

در حال حاضر وان وب ۱۴۶ ماهواره در مدار دارد. این در حالی است که شرکت اسپیس ایکس ۱۲۷۸ استارلینک در مدار دارد. به همین دلیل شرکت ایلان‌ ماسک برای شلوغ کردن فضا مورد انتقاد قرار گرفته است.

شرکت ارتباطات ویاست (Viasat) در ماه دسامبر از کمیسیون فدرال ارتباطات درخواست کرد تا ماهواره‌های استارلینک شرکت SpaceX را ارزیابی کند. این شرکت ادعا کرد که این مجموعه‌ ماهواره‌ها خطرات محیط زیستی به همراه خواهند داشت. در این سند به تعدادی از شکایت‌ها اشاره شده است از جمله:

  1. ۱- میزان خرابی ماهواره‌های اسپیس‌ایکس
  2. ۲- برخورد این دستگاه‌ها در مدار
  3. ۳- خطرات بازگشت آن‌ها به جو زمین

با این حال ماسک از این درخواست آگاه شد و کاری را انجام داد که اکثر میلیاردرها انجام می‌دهند: توییت کردن!

او در توییتی نوشت:

استارلینک خطری برای منافع شرکت ویاست دارد.

جان جانکا(John Janka) مدیر ارشد امور جهانی ویاست به دیلی‌میل گفت:

نگرانی در مورد زباله‌های فضایی، امنیت فضا و مشکلات برخورد در بین افراد حاضر در این صنعت افزایش یافته است. موضوع فقط اسپیس‌ایکس نیست بلکه تمام مجموع ماهواره‌هایی است که به فضا می‌روند. هر کسی می‌خواهد هزاران و ده‌ها هزار ماهواره به مدار بفرستد.

شرکت ایلان ماسک قصد دارد تا ده هزار استارلینک جدید در طول ۱۵ سال آینده به فضا بفرستد که طبق گفته‌ی ویاست به طور متراکمی فضا را شلوغ می‌کند.

جانکا می‌گوید:

این تعداد، تقریبا برابر با تعدادی است که از دهه‌ی ۵۰ تاکنون به مدار ارسال شده است. این موضوع باعث ایجاد نگرانی است.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید این شرکت اجازه شلوغ کردن مدار زمین را دارند؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)