حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

هر آنچه از iOS 15 انتظار داریم

نوشته

3 سال قبل | یک دیدگاه | iOS، اپل

وقتی اپل سال گذشته iOS ۱۴ را منتشر کرد، ویژگی هایی جدید زیادی از جمله شخصی سازی صفحه اصلی و ویجت ها بدون نیاز به جیلبرک، قابلیت های خودکار جدید در برنامه میانبرها، بهبود در پیام ها و خیلی چیزهای دیگر را عرضه کرد. با iOS ۱۴ اپل روح جدیدی در سیستم عامل موبایل خود دمید، ولی ما فکر می کنیم که در iOS 15 آنها حتی می توانند بهتر از این عمل کنند. در این مقاله لیستی از چیزهایی که دوست داریم در نسخه بعدی iOS برای آیفون ببینیم را برای شما جمع آوری کرده ایم.

هر آنچه از iOS 15 انتظار داریم

ویژگی های مورد انتظار در iOS ۱۵ :  سیستم شخصی سازی و تم آسان تر

افزودن امکانات شخصی سازی بیشتر می تواند کمک زیادی به زیبایی صفحه اصلی آیفون بکند

یکی از بزرگترین ویژگی هایی که در iOS ۱۴ عرضه شد، قابلیت شخصی سازی آیکون برنامه ها از طریق برنامه میانبرها است. شما همچنین می توانید ویجت های شخصی خودتان را برای صفحه اصلی درست کنید و برای انجام هیچکدام از اینها نیازی به جیلبرک کردن آيفون خود ندارید. هرچند بزرگترین مشکل استفاده از برنامه میانبرها برای تغییر آیکون برنامه این بود که یک پروسه این کار خسته کننده و زمان بر بود (شما باید هر آیکون را تک تک تغییر دهید) و هروقت که می خواهید برنامه ای که آیکون آن را از طریق میانبر ها تغییر داده اید، اجرا کنید، با یک نوتیفیکیشن آزاردهنده مواجه می شوید (هرچند برنامه میانبرها قبل از برنامه شما اجرا نخواهد شد، بنابراین این خودش یک قدم مثبت است).

من امیدوارم که آی او اس ۱۵  سبب شود که به طور کلی شخصی سازی سیستم عامل موبایلی اپل آسان تر شود. من بیشتر ترجیح می دهم که بتوان مستقیما از طریق تنظیمات برنامه آیکون را عوض کرد یا این کار را از طریق تنظیمات iOS انجام داد، نه اینکه به سراغ «میانبرها» بروم. یا اگر میشد کل تم را با یک تپ ساده برای همه جا به کار گرفت، چیزی شبیه Nova Launcher ،خیلی بهتر هم میشد.

یک چیز دیگر درباره شخصی سازی که می تواند سبب بهبود iOS ۱۵ شود اجازه دادن به کاربر برای داشتن فضای خالی بدون نیاز به اسکریپت یا راه حل جایگزین دیگری است. من افراد زیادی را می شناسم که تم های تحسین برانگیزی خلق می کنند و برای اینکار نیاز به فضای خالی دارند تا بتوانند ویجت ها و آیکون ها را هر کجا که می خواهند قرار دهند. اپل باید این پروسه را ساده تر کند تا ما آزادی بیشتری داشته باشیم و اینکار سبب می شود که شخصی سازی صفحه اصلی  بسیار آسان تر شود.

ویژگی های مورد انتظار در iOS ۱۵ : ویجت های تعاملی

ویجت های تعاملی نباز به باز کردن برنامه ها را کاهش خواهند داد

اگرچه اپل ویجت های صفحه اصلی را برای ما عرضه کرد، ولی آنها خیلی زیاد رفرش می شوند و اصلا به کاربر اجازه نمی دهند با آنها تعامل کند. iOS ۱۵ باید این مسئله را تغییر دهد و ویجت های تعاملی را اضافه کند تا شما بتوانید بدون نیاز به باز کردن خود برنامه، مستقیما با ویجت ها تعامل کنید.

درست است که برخی ویجت ها جالب، زیبا و حاوی اطلاعات مفیدی هستند، ولی اگر شما بتوانید کارهای خود را با آنها در صفحه اصلی انجام دهید، آنها می توانند بسیار بهتر باشند. به عنوان مثال من ترجیح میدهم ویجت PCalc روی صفحه اصلی باشد تا اینکه جای دور از دسترسی باشد و فقط از طریق Today view بتوان آن را مشاهده کرد یا دوست دارم به جای اینکه برنامه نوت برداری را باز کنم و سپس یک یادداشت جدید بنویسم، یک ویجت شبیه دفترچه یادداشت در صفحه اصلی داشته باشم که هر وقت لازم بود، یادداشت هایم را مستقیما از صفحه اصلی در آن تایپ کنم.

ویجت های تعاملی ضرورت باز کردن برنامه را از بین می برد و وقتی به صورت آماده به کار در صفحه اصلی در دسترس باشند، یعنی لازم نیست زیاد در صفحات بچرخید.

ویژگی های مورد انتظار iOS 15 : صفحه همیشه روشن

گوشی های اندرویدی چندین سال است از ویژگی صفحه همیشه روشن برخوردار هستند

یک ویژگی خاص اندروید که من آن را دوست دارم، داشتن صفحه همیشه روشن است. اپل این فناوری را با اپل واچ سری ۵ معرفی کرد و خیلی خوشایند خواهد بود اگر در آیفون نیز شاهد آن باشیم.

من وقتی تمام روز در حال کار هستم، اغلب آیفون ۱۲ پرو خود را روی یک پایه می گذارم. بودن صفحه همیشه روشن در آیفون بعدی به این معنی است که با یک نگاه سریع می توان متوجه زمان و نوتیفیکیشن های گوشی شد. هرچند برخی افراد شاید فکر کنند ممکن است سبب مصرف سریع باتری شود، اما دقیقا برعکس این قضیه درست است. زیرا در صفحه همیشه روشن فقط پیکسل های مورد نیاز برای نشان دادن متن، تصاویر یا گرافیک های مربوطه روشن می شوند و بقیه پیکسل ها خاموش می مانند. صفحه همیشه روشن مصرف انرژی کمی نیز دارد، به عنوان مثال در اکثر گوشی های سامسونگی که از صفحه همیشه روشن استفاده می کنند، باتری با نرخ یک درصد در هر ساعت مصرف می شود.

صفحه همیشه روشن همچنین یک ویژگی است که کاربران می توانند در دستگاه های اندرویدی غیر فعال کنند، بنابراین من تصور می کنم که همین کار را می توان در iOS ۱۵ و آیفون ها نیز انجام داد. من خیلی دوست دارم شاهد این ویژگی در آیفون باشم، اما اگر این ویژگی به آن خوبی که تصور می کنم نباشد ، می بایست همانند آخرین سری از اپل واچ هایی که از صفحه همیشه روشن پشتیبانی می کنند (سری ۵ و سری ۶) گزینه ای برای غیر فعال کردن آن موجود باشد. در هر حال صفحه همیشه روشن چیزی است که من و دیگران دوست داریم به عنوان یک گزینه در دسترس در iOS ۱۵ مشاهده کنیم.

ویژگی های مورد انتظار در iOS ۱۵ : پشتیبانی از RCS در پیام ها

در iOS ۱۴ امکان پاسخ دادن به یک پیام مشخص به iMessage افزوده شد

من قبلا هم گفته ام و باز تکرار می کنم‌ : ویژگی های جدید iMessage در iOS ۱۴ عالی هستند، مگر اینکه با کاربران اندرویدی صحبت کنید. بنابراین درست است که می توانید به یک پیام مشخص پاسخ دهید و حتی افراد را در چت های گروهی منشن کنید، ولی این ویژگی ها فقط در صورتی فعال خواهند ماند که مکالمات گروهی فقط با سایر کاربران اپل باشد. اگر حتی فقط یک کاربر غیر اپلی در گروه باشد، این ویژگی ها کار نخواهند کرد. لازم به ذکر نیست که شما فقط در حالتی می توانید نام گروه را تغییر دهید یا تصویری برایش انتخاب کنید که همه ی افراد از کاربران اپل باشند.

میدانم احتمال این کار کم است، اما اپل باید افزودن پشتیبانی از خدمات ارتباطی غنی (RCS) به برنامه پیام رسانش در IOS ۱۵ یا نسخه های بعدی آن را در نظر بگیرد. تعدادی از گوشی های هوشمند اندرویدی از RCS استفاده می کنند که برخی از ویژگی های مشابه با iMessage را به دستگاه های بیشتری و حتی وب خواهد آورد.

اگر اپل پشتیبانی از RCS را اضافه کند، بی نقص نخواهد بود، اما می تواند فاصله بین iMessage و پیامک را کمتر کند، حداقل تا حدی که نسبت به شرایط کنونی پشتیبانی iMessage و پیامک قابل تحمل تر باشد. منظور من این است که اگر حتی یک کاربر پیامکی در چت گروهی باشد، نمی توانید حتی از آن خارج شوید.

ویژگی های مورد انتظار iOS ۱۵ : تاریخچه Clipboard

برنامه Alfred برای مک می تواند مدیریت آیتم های کپی شده در Clipboard را به عهده بگیرد

من دیگران را نمی دانم، اما خودم در طول روز خیلی چیزها را کپی پیست می کنم. حال ممکن است لینک چیز جالبی باشد که پیدا کرده ام، یک مطلب یا عکس، و یا متنی باشد که می خواهم نقل قول کنم. در هر حال محتوای زیادی را در طول روز در Clipboard کپی می کنم. من ویژگی تاریخچه Clipboard برنامه Alfred برای مک را خیلی دوست دارم، زیرا می توانم به جستجو در چیزهایی که قبلا کپی کرده ام بپردازم و هرکدام را می خواهم با یک میانبر کیبورد سریع بالا بیاورم.

در iOS بدون استفاده از یک برنامه شخص ثالث شما قادر نخواهید بود تاریخچه Clipboard خود را مشاهده کنید. اپل می تواند مدیریت Clipboard بهتری را به iOS ۱۵ اضافه کند تا زندگی برای همه آسان تر شود. من معمولا در یک زمان کوتاه چندین چیز را در Clipboard خودم کپی میکنم- خیلی خوب میشود اگر بتوان به جای اینکه آیتم ها را تک تک کپی کنید و بین برنامه ها جابه جا شوید تا آنها را پیست کنید، میشد همه چیز را یکدفعه کپی کرد و سپس آنها را پیست کرد. اپل واقعا باید این را در نظر بگیرد که به جای استفاده از یک برنامه شخص ثالث، خیلی بهتر خواهد بود اگر شاهد مدیریت Clipboard در iOS باشیم.

موارد مورد انتظار در iOS ۱۵ : تقسیم صفحه

گوشی های اندرویدی از قابلیت تقسیم صفحه بهره می برند، در حالی که آیفون این ویژگی را ندارد

چند سالی می شود که تقسیم صفحه به عنوان یک ویژگی در خیلی از گوشی های اندرویدی حضور داشته است و دیگر وقت آن رسیده که اپل این ویژگی را به آیفون بیاورد. منظورم این است که این ویژگی حتی در iPadOS نیز موجود است، پس منطقی است اگر به iOS نیز اضافه شود.

این مخصوصا به این خاطر است که آیفون های بزرگی همچون آیفون ۱۲ پرو مکس به بازار عرضه شده اند، بنابراین قطعا باید تقسیم صفحه به iOS ۱۵ اضافه شود. تصور کنید که در حال انجام بازی Pokémon Go هستید و برنامه نقشه نیز باز است. من دیده ام که کاربران اندرویدی این کار را می کنند و راستش را بخواهید وقتی که Pokémon Go خیلی معروف بود و من آن را بازی می کردم، دوست داشتم این ویژگی را داشته باشم. همچنین موقعی که می خواهم چیزی روی آیفونم بنویسم (زیرا چیز دیگری همراهم نیست) و لازم است به یک پژوهش یا یادداشت رجوع کنم، این ویژگی فوق العاده عالی خواهد بود.

موارد مورد انتظار در iOS ۱۵ : پشتیبانی از Apple Pencil

Apple Pencil می تواند به بخشی جدایی ناپذیر از آیفون تبدیل شود

میدانم که وقتی استیو جابز برای اولین بار آیفون را معرفی کرد، یکی از جملات معروفش این بود: «چه کسی یک استایلوس می خواهد؟ شما باید آنها را بگیرید، بگذارید کنار و گمشان کنید. اه ، هیچکس استایلوس نمی خواهد، پس بیایید از استایلوس استفاده نکنیم».

احتمالا آپدیت iOS 15 به آیفون ۶ اس و قبل تر نخواهد آمد

درست است، و این خیلی پیشتر از این بود که اپل قلم استایلوس خودش Apple Pencil را معرفی کرد و سپس با عرضه Apple Pencil 2 طراحی آن را بهبود بخشید. تا وقتی که آیپد مناسب خود را داشته باشید،‌ ثابت شده که اپل پنسل یکی از بهترین لوازم جانبی است. اما آیفون چی؟ به هر حال برخی افراد واقعا از آیفون برای طراحی و کشیدن طرح اولیه استفاده می کنند. کمترین چیزی که در این باره میتوان گفت این است که افزودن پشتیبانی از Apple Pencil فوق العاده خواهد بود. کاربران می توانند از آیفون خود به عنوان دفترچه یادداشت استفاده کنند، چون یادداشت های دستنویس اضافه خواهند شد، و شما حتی می توانید فارغ از اینکه کجا هستید، بدون هدف خاصی خط خطی کنید. من فکر می کنم که ترجیح بدهم برای انتخاب گزینه ها و گشتن در صفحات مختلف نیز از آن استفاده کنم تا اینکه اثر انگشتم روی صفحه باقی بماند. شاید Apple Pencil بعدی از همه دستگاه های از جمله آیفون پشتیبانی کند. حداقل میشود امیدوار بود.

هر آنچه از iPadOS 15 انتظار داریم

iPadOS شباهت های زیادی با سیستم عامل موبایلی اپل دارد

iPadOS ماهیت مجزای خودش را دارد، اما با این وجود،‌ شباهت های زیادی نیز با iOS دارد. همچنین چند مورد وجود دارد که دوست داریم در نسخه بعدی iPadOS ببینیم.

ویجت ها همه جا باشند

یکی از جالب ترین چیزها در مورد ویجت های iOS ۱۴ این بود که می توانسید آنها را در هر جای صفحه اصلی بگذارید. هرچند اگرچه ویجت ها در iPadOS نیز هستند، فقط می توانید آنها را در منوی کناری صفحه اصلی داشته باشید. امیدوارم iPadOS ۱۵ این مشکل را حل کند و به ما اجازه دهد هرکجا که دلمان می خواهد ویجت هایمان را بگذاریم. به هر حال،‌ آیپد در مقایسه با صفحه آیفون فضای بیشتری دارد،‌ پس چرا باید در مورد ویجت ها به منوی کناری محدود باشیم؟ اصلا منطقی به نظر نمی رسد.

اضافه شدن App Library

از وقتی اپل App Library را به iOS ۱۴ اضافه کرد، من بیشتر صفحات هوم اسکرین گوشی را پاک کردم و برای مرتب کردن باقی برنامه هایم از App Library استفاده می کنم. همچنین اگر نتوانم برنامه ای را سریع از طریق گروه ها پیدا کنم،‌ به صورت دستی در App Library جستجو می کنم.

اما معلوم نیست به چه دلیلی App Library در iPadOS ۱۴ نیست، من امیدوارم که iPadOS ۱۵ نسخه بهینه شده ی App Library برای آیپد را عرضه کند زیرا می خواهم از شر صفحات متعدد برنامه ها خلاص شوم و همه چیز را در App Library آیپد پرو خود بگذارم. واقعا نمی فهمم چرا این ویژگی در آيپد وجود ندارد، این یکی از رازهای بزرگ اپل است.

پشتیبانی از چندین کاربر

شاید این چیزی نباشد که خیلی برای من مفید باشد (چون فقط خودم از آیپد استفاده می کنم)، ولی شاید خانواده های بزرگتر از پشتیبانی از چندین کاربر استقبال کنند. بله چندین پروفایل روی آیپد، درست شبیه حساب های کاربری در مک یا رایانه های شخصی. این ویژگی می تواند هنگامی که یک آیپد به صورت مشترک توسط چند نفر استفاده می شود، مفید واقع شود. در هر حال، هر خانه ای توانایی خرید چندین آیپد را ندارد، بنابراین کمی آسان تر کردن استفاده مشترک، خیلی ها را خوشحال خواهد کرد. مخصوصا از آنجایی که همه از برنامه های یکسانی استفاده نمی کنند یا ممکن است شما بخواهید چیزی را از بقیه مخفی نگه دارید.

اینها مهم ترین چیزهایی بودند که من امیدوارم در iOS ۱۵ و همچنین iPadOS ۱۵ ببینم. شما دوست دارید چه ویژگی هایی را در نسخه بعدی iOS ببینید؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Milad7

مصرف باتری را بهینه تر کن مرسی

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین کریم نژاد