حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تفاوت تلویزیون های QLED با Neo QLED چیست؟

هر کسی که به تلویزیون های جدید سامسونگ در سال ۲۰۲۱ نگاهی انداخته باشد،‌ متوجه شده است که سامسونگ از یک واژه جدید در کنار محصولات تازه معرفی شده خود استفاده کرده است : Neo QLED. بله، به اندازه کافی کلمات اختصاری در بازار تلویزیون ها موجود است و شاید از اینکه مجبور بوده اید مرتبا این کلمات و اصطلاحات را یاد گرفته و بررسی کنید، کلافه شده اید. هرچند Neo QLED آغازگر یک تغییر چشمگیر در فناوری تلویزیون های سامسونگ است  و اگر می خواهید درباره جدید ترین و بهترین تلویزیون ها اطلاعات داشته باشید، بهتر است نگاهی به این فناوری بیاندازید. ما در این مقاله  از Techradar نگاهی به تفاوت تلویزیون های QLED با Neo QLED خواهیم انداخت.

تفاوت تلویزیون های QLED با Neo QLED چیست؟

QLED به عنوان فناوری تلویزیون های برتر سامسونگ در چند سال گذشته مورد استفاده قرار گرفته است، اما Neo QLED با آن فرق دارد. خب پس Neo QLED چیست؟ در چه تلویزیون هایی استفاده شده است و تفاوت تلویزیون های QLED با Neo QLED چیست؟ بیایید به این سوال ها پاسخ دهیم.

Neo QLED چیست؟

Neo QLED نسخه تکامل یافته فناوری فعلی سامسونگ یعنی QLED است. QLED مخفف عبارت LED کوانتوم دات می باشد زیرا تلویزیون های QLED از فیلتر کوانتوم دات برای افزایش کنتراست و شادابی رنگ ها استفاده می کنند. از سال ۲۰۱۷ به این طرف سامسونگ در تمامی تلویزیون های رده بالای خود از فناوری QLED استفاده کرده است.  آنها نامگذاری رده تلویزیون های SUHD  (Super UHD) را تغییر دادند که یکی از دلایل این تغییر جلب توجه کاربران و مقایسه آن با تلویزیون های اولد بود که حالا بازار را در دست دارند.

تاثیر پنل های QLED به عوامل مختلفی بستگی دارد که از میان آنها می توان به پردازنده مورد استفاده و بهینگی نور پس زمینه پشت پنل اشاره کرد.

تفاوت تلویزیون های QLED با Neo QLED به فناوری مورد استفاده در نور پس زمینه بستگی دارد

تفاوت تلویزیون های QLED با Neo QLED به فناوری مورد استفاده در نور پس زمینه بستگی دارد

تلویزیون های QLED که قیمت پایین تری دارند معمولا از سیستم Edge-lit استفاده می کنند. در این سیستم، همانطور که از نامش پیداست، به جای اینکه به صورت مستقیم از پشت پنل به آن نور تابانده شود، از دو طرف این کار انجام می شود. با استفاده از این تکنیک، تلویزیون ها تا حدودی باریک تر خواهند بود، اما نور به شکل کاملا متعادلی در سطح صفحه پخش نخواهد شد و در نتیجه بهترین تصویر ممکن ارائه نمی شود.

تلویزیون های QLED گران قیمت از  تکنیک نور پس زمینه Direct Full Array استفاده می کنند که نور را از پشت پنل به آن می تاباند و به همین دلیل نیز کنترل دقیق تری بر میزان روشنایی و متعادل بودن آن دارد (در نتیجه در نقاط تاریک و روشن صفحه کنتراست بهتری را شاهد خواهیم بود، که برای هایلایت موثر HDR و کیفیت کلی تصویر ضروری است).

حتی این تلویزیون ها نیز کیفیت نور پس زمینه متفاوتی دارند که به حداکثر روشنایی ممکن (۱۰۰۰ نیت، ۲۰۰۰ نیت و …) و تعداد «نقاط قابل تنظیم» که می توانند سطح روشنایی خود را تغییر دهند، بستگی دارد. هر چقدر این نقاط بیشتر باشند، یعنی می توان کنترل بیشتری بر بخش های کوچک و جزئی صفحه داشت. بنابراین در واقع هر چقدر بیشتر باشند، بهتر است.

تفاوت تلویزیون های QLED با Neo QLED در این است که فناوری نور پس زمینه Mini LED جایگزین Direct Array شده است که در آن از ده ها هزار LED ریز برای کنترل روشنایی فوق العاده دقیق تر استفاده شده است. این فناوری هم سطح اولد نیست که در آن می توان هر پیکسل را به تنهایی کنترل کرد، اما بدون شک یک قدم رو به جلو برای نمایشگر های LCD به حساب می آید.

چه تفاوتی ایجاد می کند؟

اگر به صورت موثری استفاده شوند، نور پس زمینه Mini LED می تواند سطح عملکرد پنل های LCD را بیش از پیش به نمونه های اولد نزدیک کند. مزایای تئوری این فناوری تا حدودی قانع کننده هستند.  و البته آنها مشکلات شایع تلویزیون های اولد را ندارند. در تلویزیون های LCD/LED ما شاهد داستان ترسناک سوختن نمایشگر نیستیم. همچنین آنها بر خلاف اولد که به دلیل استفاده از عناصر ارگانیک در نهایت دچار افت عملکرد می شود، عملکرد پایدارتری دارند.

تفاوت تلویزیون های QLED با Neo QLED می تواند به کیفیتی نزدیک به پنل های اولد منجر شود

تفاوت تلویزیون های QLED با Neo QLED می تواند به کیفیتی نزدیک به پنل های اولد منجر شود

البته موفقیت Mini LED به این بستگی دارد که این فناوری چگونه پیاده سازی شود. وقتی شما نگاهی به بررسی های ما از تلویزیون های مختلف بیاندازید متوجه خواهید شد که تفاوت زیادی در عملکرد نمایشگر های LED-backlit LCD با قیمت ها و مشخصات مشابه وجود دارد و اگر برخی تلویزیون ها در کنترل چند نقطه تنظیم پذیر نور پس زمینه ناکام هستند، آیا می توان از آنها انتظار داشت که در کنترل کردن هزاران نقطه موفق باشند؟

کدام تلویزیون ها از فناوری Neo QLED استفاده می کنند؟

۲۰۲۱ اولین سالی است که ما شاهد ورود تلویزیون های Neo QLED به بازار هستیم. تمامی تلویزیون های 8K جدید سامسونگ از فناوری Neo QLED استفاده خواهند کرد و البته ادامه دهنده مسیر سامسونگ در دارا بودن پیشرفته ترین مشخصات رده خود نیز خواهند بود. این بدین معنی است که QN900 8K QLED ، QN800 8K QLED ، و QN700 8K QLED همگی از نور پس زمینه Mini LED بهره خواهند برد.

مدل های QN95A ، QN90A و QN85A نیز همگی تلویزیون های Neo LED هستند که دارای رزولوشن 4K می باشند. آسان ترین راه برای تشخیص این دستگاه ها توجه به نام محصول است. اگر به جای «Q» از «QN» استفاده شده بود، مشخص می شود که با یک Neo LED طرف هستید، همانند مدل Q80A که پایین تر از تلویزیون های 4K اشاره شده، قرار می گیرد.

قیمت تلویزیون های Neo QLED چقدر است؟

ارزان ترین تلویزیون Neo QLED ، مدل QN85A است که قیمت آن از  ۱۲۹۹ دلار برای اندازه ۵۵ اینچ آغاز می شود و بزرگترین مدل نیز، QN900 8K QLED است که با اندازه ۸۵ اینچی خود ۸۹۹۹ دلار برای شما هزینه خواهد داشت. پس می توان گفت این گستره قیمتی تلویزیون های Neo QLED امسال است.

دیگر چه تلویزیون های از فناوری Mini LED استفاده می کنند؟

سامسونگ تنها تولید کننده تلویزیون در دنیا نیست که از فناوری Mini LED استفاده می کند. ال جی نیز سری QNED خود را معرفی کرده است که در آن از نور پس زمینه Mini LED استفاده شده است. فیلیپس نیز در برخی از دستگاه های رده بالای خود همین رویه را پیش گرفته است و تی سی ال نیز از بزرگترین طرفداران Mini LED به حساب می آید.

نظر شما چیست؟ آیا تفاوت تلویزیون های Neo QLED با QLED می تواند شما را به خرید یکی از این تلویزیون ها ترغیب کند؟  

اشتراک در
اطلاع از
3 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
MOAZEZ

همه اینکارارو میکنی آخر تو مقایسه میای از میانرده سونی میخوری. اینا کیلومترها با سونی فاصله دارن تو بخش LED

xiaomi mi mix4

چرند و پرند نگو ۹ سال پیاپی. تاج پادشاهی تلوریونها که در منهتن نیویورک برگذار میشه جایزه اصلی به الجی داده میشه یا اگه به ces ها نگاه کنی همیشه جایزه نوآوری الجی سردمدار هست به خصوص در تلوزیون حالا شما اومدید از شرکتی صحبت می‌کنی که خودش پنلهاشو از الجی میگیره .

Milad7

سپاس 😘

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین کریم نژاد