حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

۱۳ نکته جالب از سریال بیتس متل که نمی دانید

نوشته

3 سال قبل | بدون دیدگاه | سریال، فیلم

سریال بیتس متل در سال ۲۰۱۳ از شبکه A & E پخش شد. این سریال اقتباسی از فیلم ترسناک سایکو (Psycho) ساخته آلفرد هیچکاک است. فیلم سایکو مانند شبیه هیچ فیلم ترسناک دیگری نیست، بلکه یک کلاسیک مشهور در سطح جهانی است که هنوز هم طرفداران زیادی را به خود جلب می کند. در ادامه ۱۳ نکته جالب درباره سریال بیتس متل و شباهت ها و تفاوت های آن با فیلم سایکو به نقل از therichest آمده است.

۱۳ نکته جالب از سریال بیتس متل که شاید نمی دانید

فیلم اصلی، داستان مردی را روایت می کند که به همراه مادرش صاحب یک متل هستند. در فیلم سایکو ماریان کرین نیز به داستان اضافه می شود. ماریان دختری است که می خواهد با یک مرد متاهل ازدواج کند اما معشوق او از نظر مالی آنقدر احساس ثبات نمی کند که بتواند از پس مخارج ماریان نیز برآید. ماریان تصمیم می گیرد که اداره امور را به دست خود بگیرد و ۴۰۰۰۰ دلار از اداره ای که در آن کار می کرد می دزدد. او به جای اینکه پول را به حساب صاحبش واریز کند، تصمیم می گیرد به سراسر کشور سفر کند.

ترسناک ترین فیلم های تاریخ سینما

طرح داستان اینگونه است که سفرهای او را نشان می دهد تا اینکه به بیتس متل می رسد و شخصیت چندگانه نورمن فاش می شود. سریال بیتس متل قبل از ماجرای ماریان کرین را نشان می دهد. هدف از این سریال این است که نشان دهد چرا نورمن به این وضعیت دچار شده است. این سریال با الهام از فیلم سایکو تبدیل به سریالی بی نظیر و فوق العاده گشت.

۱۳- بیتس متل وجود خارجی دارد

بیتس متل

بیتس متل وجود خارجی دارد

کوردالن شهری در شمال غربی ایالت آیداهو است و بیتس متل با ۱۳ اتاق در خیابان شرمن، شمال زمین گلف کوردالن واقع شده است. بیتس متل یکی از چهارده متل این منطقه است و کمی فرسوده شده است، اما نام آن برای جذب مشتری کافی است.

این متل در واقع در ابتدا متل نبوده است. در جنگ جهانی دوم آسایشگاه افسران ارتش بوده است و بعد از جنگ این ملک فروخته شد و تبدیل به متل شد و نام آن مهمانسرای رودوی بود. متل این بار به آقای رندی بیتس فروخته شد و او اسم متل را به فامیلی خود تغییر داد. بیتس متل در حال حاضر یک متل ارزان قیمت است که طرفداران و محققان ماوراءالطبیعه را به خود جذب می کند.

هیچ شواهدی مبنی بر کشته شدن یا مرگ در این متل گزارش نشده است اما کارکنان و مهمانان متل گزارش هایی از روح و شبح کرده اند. به کسانی که قصد دارند به بیتس متل سفر کنند، توصیه می شود که اتاق های ۱ یا ۳ را رزرو کنند. در این اتاق ها بیشترین گزارش ها شده است. مهمانان گزارش کرده اند که در این اتاق ها احساس سرمای ناگهانی می کنند یا اینکه کسی آن ها را تماشا می کند و صداهای غیرقابل توصیفی می شنوند. چراغ ها خاموش و روشن می شود، خاکستر سیگار از روی میز می ریزد و وسایل خود به خود جابجا می شوند. اما متاسفانه نورمن در این متل نیست.

۱۲- شخصیت های سریال از افراد واقعی الهام گرفته شده است

فیلم سایکو برگرفته از اد گین

فیلم سایکو و سریال بیتس متل از شخصیت واقعی اد گین الهام گرفته اند

فیلم سایکو در واقع برگرفته از کتابی به همین نام (۱۹۵۷) نوشته رابرت بلاک است. زمانی که بلاک کتاب خود را نوشت در ویسکانسین اقامت داشت و در آن زمان اد گین، قاتل زنجیره ای و آدم خوار معروف، در نزدیکی محل اقامت بلاک دستگیر شد. بلاک اساس شخصیت نورمن را بر این قاتل زنجیره ای بنا نکرده بود اما بعدا متوجه شد که این دو شباهت زیادی با هم دارند. اد گین و نورمن بیتس پیشینه خانوادگی مشابهی دارند. به عنوان مثال، مادر هر دو به طرز مشکوکی مرده است و گین نیز در رابطه با زنان وسواس بیمارگونه ای داشت.

۱۱- مادر در برابر نورما بیتس

نورما در سریال بیتس متل

نورما در سریال بیتس متل

در فیلم سایکو مادر نورمن شخصیتی بدبین دارد و دوست داشتنی نیست. اما در سریال بیتس متل، نورما انسانیت بیشتری دارد و اغلب اوقات در قالب مادری پریشان نشان داده می شود که سعی دارد از پسرش محافطت کند و یک زندگی عادی برای خودشان فراهم کند. فقط زمانی که نورمن خودش را مانند مادرش تصور می کند، نورما شخصیتی شیطانی پیدا می کند. حضور او در سریال به درک بهتر رابطه مادر پسری کمک می کند و اغلب اوقات رابطه ی آن ها را بسیار نزدیک و زننده نشان می دهد. پس از انجام یکسری تحقیقات مشخص شد که سازندگان سریال تصمیم داشتند مسیر پیچیده تری برای رابطه این مادر و پسر طی کنند و رابطه آن ها را فراتر از چیزی که بود نشان دهند که خوشبختانه این ایده رد شد!

۱۰- ورا فارمیگا در ابتدا نقش نورما را رد کرده بود

ورا فارمیگا در نقش نورما

ورا فارمیگا در ابتدا نقش نورما را برای بازی در سریال بیتس متل رد کرده بود

ورا فارمیگا با بازی درخشان خود در این سریال، برداشت درستی از نورما بیتس را به تصویر کشید، بنابراین جای تعجب است که چرا بعد از خواندن فیلم نامه علاقه زیادی به این نقش نداشت. او احساس کرد که بازسازی یکی از محبوب ترین فیلم های سینمایی به عنوان سریال تلویزیونی با شکست روبرو می شود. او تصور می کرد که این سریال مورد استقبال طرفداران دو آتیشه فیلم کلاسیک Psycho قرار نمی گیرد. خوشبختانه او اشتباه می کرد. حتی کسانی که دیوانه وار طرفدار هیچکاک هستند نمی توانند مجذوب این سریال نشوند. انتخاب فارمیگا برای نقش نورما یکی از تصمیمات درست او در عرصه بازیگری بود.

۹- پایان سریال مانند پایان فیلم نبود

پایان متفاوت سریال بیتس متل از فیلم سایکو

پایان متفاوت سریال بیتس متل از فیلم سایکو

در مصاحبه ای که تیم سازنده سریال با Entertainment Weekly داشتند، بیان کردند که اگر پایان سریال مانند پایان فیلم بود، هیجان خود را از دست می داد. در چندین موقعیت دیدیم که سریال مانند فیلم پیش نرفته است و اتفاقات خارج از تصورات بیننده رخ داده است. پس پایانی متفاوت نیز زیاد جای تعجب نداشت. اگر پایان فیلم سایکو را به خاطر نمی آورید باید بگویم در فیلم، نورمن دستگیر می شود و نظم و آرامش در جامعه برقرار می شود.

۸- بازیگر نورمن بیتس اصالتا انگلیسی است

فردی هایمور در سریال بیتس متل

فردی هایمور در سریال بیتس متل

فردی هایمور که نقش نورمن بیتس را عالی و بی نقص به تصویر کشید، در واقع اهل انگلیس است و در بیشتر فیلم ها نقش کودک را ایفا کرده است. او در فیلم هایی همچون Neverland, Charlie و Chocolate Factory بازی کرده است. واقعا تعجب آور است که این بازیگر با اینکه آمریکایی نیست در سریال بیتس متل لهجه بریتانیایی نداشت. وقتی به عقب بر می گردیم و به شخصیت نورمن فکر می کنیم، متوجه می شویم که صدای عجیب او و تلفظ غلیظ هجاها متناسب با شخصیت اوست. اما واقعیت این است که چون او لهجه آمریکایی ندارد، صدای او نسبت به بقیه بازیگران عجیب به نظر می رسد. او شخصیتی را به تصویر می کشد که رفتارهای رسمی و مناسبی دارد؛ شاید اصالت بریتانیایی او به این نقش آفرینی کمک کرده است.

۷- اشارات زیادی به فیلم سایکو شده است

شباهت سریال بیتس متل و فیلم سایکو

شباهت سریال بیتس متل و فیلم سایکو

صحنه های زیادی در سریال Bates Motel وجود دارد که شاهکار هیچکاک را منعکس می کند. به عنوان مثال خانه روی تپه و تاکسیدرمی نورمن در قسمت آخر فصل ۲ که یک جغد را در سالن نشان می دهد که به صحنه ای در فیلم روانی اشاره دارد. داستان سریال در دنیای امروزی رخ می دهد اما نورما و نورمن اغلب نسخه دهه ۵۰ و ۶۰ هیچکاک را به تصویر می کشند. بینندگان، سریال را به خاطر عدم وجود تکنولوژی مدرن در بیشتر قسمت ها زیر سوال می برند (به جز چند قسمت که نورمن را با آیفون می بینید) و به ما یادآوری می کند که داستان بیتس متل بیش از نیم قرن پیش به وجود آمده است. تهیه کنندگان یک قالب مناسب برای سریال ساختند و با نشان ندادن وسایلی مثل تلویزیون پلاسما و آیفون ۷، آن را محدود به یک تاریخ خاص نکردند. در بعضی صحنه ها نشان می دهد که از کامپیوتر استفاده می کنند یا تلفن همراه دارند اما نورما و نورمن زیاد با دستگاه های پیشرفته دیده نمی شوند.

۶- شخصیت دیلن ماسِت در سریال بیتس متل

دیلن ماسِت در سریال بیتس متل

شخصیت دیلن ماسِت در سریال بیتس متل

دیلن ماسِت برادر ناتنی و پسردایی نورمن است. سریال بیتس متل سعی دارد پشتوانه ای ارائه دهد که چه عواملی باعث شکل گیری شخصیت نورمن و تبدیل او به یک قاتل زنجیره ای شده است. مفهوم ذات در برابر تربیت و پرورش وقتی وارد سریال می شود که نگاهی گذرا به زندگی گذشته آن ها می شود. در فیلم روانی هیچ اشاره ای به برادر نورمن نمی شود اما در سریال Bates Motel دیلن نقش مهمی داشت. حضور او در ابتدا آزاردهنده است اما او بعدا تبدیل به کسی می شود که نورما و نورمن برای یک زندگی عادی به او تکیه می کنند. تنها باری که دیلن به بیننده اشاره می کند که نورما زنده نیست، جز اولین قسمت هایی است که او به نورمن یادآوری می کند که مادر مرده است؛ همان قسمتی که دیلن وارد خانه می شود و نورمن می گوید: «مادر؟ تویی؟» و دیلن از نورمن می خواهد که دست از این کارها بردارد. این صحنه به بیننده نشان داد که چه چیزی در ذهن نورمن می گذرد.

۵- شخصیت کیلب کلهون در سریال بیتس متل

شخصیت کیلب کلهون در سریال بیتس متل

شخصیت کیلب کلهون در سریال بیتس متل

شخصیت دیگری که در فیلم آلفرد هیچکاک به آن اشاره ای نشده است، کیلب کلهون برادر نورما است که در فصل ۲ به دنبال خواهر خود می گردد. معرفی یکی دیگر از اعضای خانواده دید وسیع تری از گذشته خانوادگی آن ها می دهد و نقش کلیب را زندگی نورمن به تصویر می کشد. در حالی که کیلب تلاش می کند تا با خواهرش در ارتباط باشد، واکنش های نورما نشان می دهد که گذشته تاریکی بین آن ها بوده است. با حضور او متوجه شدیم که مادر نورما مشکلات روانی داشته است و نورما از ترس اینکه پدرش کلیب را بکشد به کسی نگفته است که کیلب او را مورد آزار و اذیت قرار می داده است. خیلی عجیب است که او گفتگوی خود را در این مورد اینگونه به پایان رساند: «واقعا مهم نیست. فقط خواستم اگر اتفاقی افتاد یک نفر در جریان باشد.»

۴- چند تفاوت بین فیلم سایکو و سریال بیتس متل

چند تفاوت بین فیلم سایکو و سریال بیتس متل

چند تفاوت بین فیلم سایکو و سریال بیتس متل

هرچند که سریال بیتس متل از نظر بصری شباهت های زیادی با فیلم سایکو دارد، اما سازندگان فیلم قصد نداشتند که سریال تقلید کاملی از فیلم باشد. تفاوت های عمده ای بین سریال و فیلم وجود دارد؛ به عنوان مثال، فیلم سایکو شخصیت نورمن را در همان ابتدا معرفی نمی کند، اما سریال بیتس متل با معرفی نورمن و مادرش و تصویر زندگی روزمره آن ها به جای قتل ها شروع می شود. در فیلم سایکو در واقع نورما بیتس را نمی بینیم و همیشه با عنوان مادر به او اشاره شده است. اما در سریال بیتس متل، مادر اسم دارد و یکی از مهم ترین شخصیت های داستان است.

۳- سریال بیتس متل فضای کمی را برای خیال بافی بیننده باقی گذاشته است

نورما در سریال بیتس متل

سریال بیتس متل فضای کمی را برای خیال بافی بیننده باقی گذاشته است

فیلم سایکو به عنوان یک فیلم ترسناک روانی دسته بندی شده است. هیچکاک در تمام طول فیلم تخیل تصاویر و جزئیات ناخوشایند را به ذهن بیننده می سپارد. البته در زمان ساخت فیلم، جلوه های ویژه پیشرفت زیادی نداشت و نشان دادن صحنه های قتل نورمن تقریبا غیرممکن بود. در فیلم هیچکاک بیننده مجبور بود که خود تصویر قتل و اجساد مرده را تصور کند. این تصاویر به لطف پیشرفت های تکنولوژی در فیلم های امروزی به راحتی ساخته می شود.

۲- فیلم سایکو ۲

فیلم سایکو ۲

فیلم سایکو ۲

قبل از سریال بیتس متل، فیلم Psycho 2 در سال ۱۹۸۳ اکران شد. این فیلم زندگی نورمن را پس از آزادی او از موسسه روانی نشان می دهد و مشکلاتی که برای بازگشت به دنیایی واقعی باید با آن ها دست و پنجه نرم کند. نورمن عاشق دختری می شود که مادر دختر مخالف عشق آن هاست و نورمن بیچاره دوباره به حالت های قبلی دچار می شود. فیلم سایکو ۲ در قتل شباهت هایی با سریال بیتس متل دارد. مهمان های متل اغلب زن هستند که به طور مرموزی ناپدید می شوند. این فیلم ۲۲ سال بعد از دستگیری نورمن را نشان می دهد که در تمام این سال ها در یک سلول انفرادی بوده است. در سایکو ۲ نورما نقش پررنگ تری نسبت به فیلم اصلی دارد و از شخصیت او در سریال بیتس متل تقلید شده است، چرا که در هر دوی این اسپین آف ها نورما به نورمن می گوید: «نورمن همیشه یادت باشه که فقط مادرت تو رو واقعا دوست داره.» چندش آور است!

۱- ریانا طرفدار سرسخت سریال بیتس متل است

ریانا در سریال بیتس متل

ریانا در سریال بیتس متل

اگر بتوانیم در سریال موردعلاقه مان یک نقش نمادین را بازی کنیم خیلی جالب می شود. ریانا این حس را تجربه کرد. او در این سریال نقش ماریان کرین را بازی کرد. مری کرین دعوای نورمن با مادرش را شنید که بر سر اینکه چرا یک غریبه را به متل راه داده است بحث می کردند. ماریان به نورمن پیشنهاد می دهد که مادرش را در یک بیمارستان روانی بستری کند و متاسفانه همین باعث می شود که نورمن او را بکشد. در پایان فیلم هیچکاک، نورمن پس از قتل دستگیر می شود و تا زمان حبس وارد قالب شخصیت نورما می شود. این قسمت در سریال بیتس متل مورد استقبال بینندگان قرار گرفت چرا که خیلی مرسوم نیست که از یک خواننده مشهور در نقش مقتول استفاده شود. اما این بخش خوب از آب در آمد و استفاده از ریانا در این مجموعه یک موفقیت همه جانبه بود.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
عاطفه رشیدی