حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چرا امتیاز دوربین گلکسی اس ۲۱ اولترا در DxOmark اینقدر پایین است؟

نوشته

3 سال قبل | 33 دیدگاه | برترین‌های ترنجی، تست، دوربین، سامسونگ

دیروز با هم در ترنجی خواندیم که امتیاز DxO دوربین گلکسی اس ۲۱ اولترا سامسونگ منتشر شده و پایین تر از گلکسی اس ۲۰ اولترا است. حتی اگر به ۱۶ دستگاهی که بالاتر از این پرچمدار مدعی در بخش دوربین، قرار گرفته اند نگاه کنید؛ آیفون ۱۲ با ۲ دوربین را می بینید که حتی دوربین تله ندارد. اما چطور می شود که اینطور می شود؟ چرا امتیاز دوربین گلکسی اس ۲۱ اولترا در DxOmark اینقدر پایین است؟ خب این مشخص نخواهد شد مگر اینکه برویم و بررسی DxOmark از دوربین Galaxy S21 Ultra را خط به خط بخوانیم و ببینیم چرا این امتیاز ارایه شده است؟ البته پیش از هر چیز توجه داشته باشید که امتیاز برای مدل اگزینوس گلکسی اس ۲۱ اولترا است و هنوز درباره عملکرد مدل اسنپدراگون ۸۸۸ اطلاعی نداریم.

دوربین گلکسی اس ۲۱ اولترا

با نمره کلی ۱۲۱ از DXOMARK باید گفت که سامسونگ Galaxy S21 Ultra 5G مدل اگزینوس عملکرد خوبی در بخش دوربین ارائه می دهد اما در دسته بندی گوشی های پرچمدار پریمیوم تا حدی از بهترین رقبا، عقب است. حتی به طور غیرمنتظره، امتیاز DxO گلکسی اس ۲۰ اولترا با عدد ۱۲۶ بالاتر از گلکسی اس ۲۱ اولترا است. این زمانی عجیب تر می شود که گلکسی اس ۲۰ اولترا در مقایسه با گلکسی اس ۲۱ اولترا، در بخش فوکس دوربین اصلی ضعف داشت، دوربین تله محدود تری دارد، دوربین زاویه دید عریض آن فوکس خودکار ندارد و نرم افزار و سخت افزاری قدیمی تری هم دارد!

امتیاز DxO دوربین گلکسی اس ۲۱ اولترا سامسونگ منتشر شد: پایین تر از گلکسی اس ۲۰ اولترا!

به جزئیات امتیاز کسب شده توسط دوربین گلکسی اس ۲۱ اولترا که توجه کنید:

جزئیات امتیاز DxO دوربین گلکسی اس ۲۱ اولترا سامسونگ

جزئیات امتیاز DxO دوربین گلکسی اس ۲۱ اولترا سامسونگ

امتیاز بخش عکاسی ۱۲۸ است که ۱۶ امتیاز پایین تر از هواوی Mate 40 Pro Plus قرار می گیرد. هواوی پی ۴۰ پرو پلاس با امتیاز کلی ۱۳۹ در صدر جدول DxO است. در حالی که سامسونگ بسیاری از تست ها را به خوبی انجام می دهد، اما در اکثر دسته های آزمایش شده جای پیشرفت وجود دارد، مخصوصاً اگر مشخصات سخت افزاری دوربین سطح بالای آن را در نظر بگیرید.

گلکسی اس ۲۱ اولترا 5G رنگ های محیطی و رنگ پوست خوبی را در شرایط نوری مناسب ثبت می کند

گلکسی اس ۲۱ اولترا 5G رنگ های محیطی و رنگ پوست خوبی را در شرایط نوری مناسب ثبت می کند

نوردهی هدف معمولا دقیق و دامنه دینامیکی گسترده است که جزئیات خوبی را در هر دو قسمت پرنور و سایه های قاب نشان می دهد. پردازش HDR با تفاوت محسوسی بین عکسهای متوالی ثبت شده از یک صحنه ثابت، می تواند کمی ناپایدار باشد.

رنگ محیط و رنگ پوست در عکاسی و در نور مناسب، دلپذیر به نظر می رسد، اما در نور کم میزان اشباع کاهش می یابد. سیستم فوکوس خودکار در صحنه های کم نور و کنتراست بالا نیز کند می شود، اما در غیر این صورت دستگاه بیشتر تصاویر با فوکوس دقیق ارائه می دهد.

حفظ تعادل بین دو فاکتور بافت و نویز بخشی است که گلکسی S21 Ultra 5G بیشترین نیاز به پیشرفت را دارد، به خصوص میزان نویز بسیار بدتر از برخی رقبای مستقیم است. هنگام عکسبرداری در فضای بسته و در نور کم، جزئیات ریز به طور محسوسی از بین می رود. همزمان، نویز تقریباً در همه تصاویر قابل مشاهده است، حتی گاهی تصاویر ضبط شده در نور شدید. نویز تصویر می تواند کاملا مزاحم باشد و فقط به شکل نویز برفکی (نقطه نقطه، همان نویزی که همه میشناسیم) محدود نمی شود، بلکه گاهی اوقات نویز رنگی نیز قابل مشاهده است.

عملکرد دوربین فوق عریض به نمره ۷۶ در بخش زوم کمک می کند. دوربین فوق عریض یک میدان دید گسترده را ارائه می دهد، اما مانند دوربین اصلی، نویز روی کیفیت تصویر تأثیر منفی می گذارد. خروجی دوربین تله مطابق با انتظاراتی نیست که با ارایه دوربین تله دوگانه ۳ برابر و ۱۰ برابر اپتیکال، ایجاد می شود. سطح جزئیات در سراسر محدوده زوم تله نسبتا کم است و دارای مصنوعات بافتی و تلفیقیِ غیرطبیعی است.

دوربین فوق عریض زاویه دید خوبی را ارایه می کند

دوربین فوق عریض زاویه دید خوبی را ارایه می کند

با نمره ۹۸ در بخش ویدئو، سامسونگ با رقبای مستقیم خود برای فیلمبرداری در یک سطح نیست و با دستگاه های کمی قدیمی تر و ارزان تر مانند هوای P40 و گوگل Pixel 4a (گوشی تک دوربینه ۳۵۰ دلاری!) مطابقت دارد.

نیمه پر لیوان، اکسپوژر پایدار و داینامیک رنج نسبتاً گسترده است به شرطی که در نور کم فیلم برداری نکنید. فوکوس خودکار معمولا وضوح را حفظ می کند و به لطف نرخ فریم ۶۰ فریم در ثانیه، حرکت عمدتا خوب و روان به نظر می رسد.

با این حال، سطح جزئیات ثبت شده نسبت به دستگاه های رقیب به طور محسوسی کمتر بوده با مصنوعات “بافت متحرک” همراه می باشد که اغلب قابل مشاهده است. در اکثر شرایط فیلم برداری، نویز نیز زیاد است. رنگ ها تمایل به اشباع نسبی دارند و میزان تعادل رنگ سفید معمولاً کیفیت کلی فیلم را کاهش می دهد.

لرزشگیر دوربین نیز در این امتیاز کم می تواند موثر باشد. هنگام ضبط در حالت ثابت هنوز مقداری لرزش در دوربین وجود دارد و در هنگام حرکت دوربین، افکت ژله ای یا “jello effect” نسبتاً قوی قابل مشاهده است.

چرا عکاسی گلکسی اس ۲۱ اولترا پایین تر از رقباست؟

عکاسی گلکسی اس ۲۱ اولترا

عکاسی گلکسی اس ۲۱ اولترا

سامسونگ Galaxy S21 Ultra مدل اگزینوس نمره عکاسی ۱۲۸ را کسب می کند. در این بخش، ما به بررسی دقیق هر یک از زیر نمره ها نگاه می کنیم و کیفیت تصویر را با برخی از رقبای اصلی مقایسه می کنیم.

اکسپوژر و کنتراست

همانطور که از یک دستگاه پیشرفته در سال 2021 انتظار داریم Galaxy S21 Ultra قادر به تنظیم اکسپوژر مناسب در هر شرایطی، از تابش آفتاب کم تا شرایط نور کم باشد.

این تصویر نشان می دهد دوربین حتی در هنگام ضبط صحنه های چالش برانگیز با نور پس زمینه، کنتراست خوبی را بر روی سوژه حفظ می کند. دامنه دینامیکی کلی در شرایط بیرونی و تحت نور معمولی داخلی بسیار خوب است. کمی بهتر از اپل iPhone 12 Pro Max است اما کاملا در حد هواوی Mate 40 Pro نیست که جزئیات بیشتری را در هر دو قسمت روشن و تاریک صحنه حفظ می کند.

در حالی که دامنه دینامیکی سامسونگ به هیچ وجه بد نیست، اما با نگاهی به مشخصات سنسور و چیپست، ما فکر می کنیم که باید امکان پردازش HDR بهتر می بود. ما همچنین برخی از بی ثباتی ها را در تناسب نقشه و تنش در عکس های متوالی HDR مشاهده کردیم، مانند مثال زیر. در بیشتر مواقع هنوز با دامنه دینامیکی خوبی روبرو می شوید، اما گاهی اوقات دوربین از قابلیت HDR خود نهایت استفاده را نمی کند.

رنگ

این دوربین رندر رنگی معمول سامسونگ را با سطح اشباع بالا و رنگ پوست خوب، حتی در صحنه های دارای نور پس زمینه دشوار تولید می کند. همچنین غالبا مقداری رنگ فیروزه ای به آسمان اضافه می شود. (ممکن است برخی اشباع را کمی زیاد بدانند، اما این سبک سامسونگ معمولی است و مانند بسیاری از موارد، تقریباً ترجیح شخصی است.) در نیمه خالی لیوان، تعادل رنگ سفید می تواند هنگام عکسبرداری در سایه مایل به آبی باشد.

در نور کم شاهد کمبود اشباع رنگ هستیم. در چنین شرایطی رقبایی مانند هواوی میت ۴۰ پرو و ​​آیفون ۱۲ پرو مکس کمی رنگ دلپذیرتری را ارائه می دهند.

نکته مهم: آزمایش کنندگان ما همچنین مشاهده کردند که سامسونگ رندر نسبتاً خنثی را برای منابع نور گرم (در نمونه های بالا خنثی تر بودن رنگ گرم پس زمینه سوژه مشخص است) انتخاب می کند. اگرچه این می تواند به رنگ دلپذیری منجر شود، اما به نظر می رسد نویز تصویر را نیز در چنین صحنه هایی افزایش می دهد. به نظر نمی رسد که این تصمیم به طور کلی به خوبی مدیریت شده باشد و سطح نویز کمتری باید قابل دستیابی باشد.

فوکس خودکار

در بیشتر مواقع می توان به فوکس خودکار S21 Ultra 5G اعتماد کرد، به جز در نور بسیار کم، جایی که برخی از تصاویر با فوکس اشتباه در آن وجود دارد. فوکوس خودکار در نور کم به طور محسوسی کند می شود. در این نمودار می توانید ببینید که تلاش دوربین برای قفل کردن فوکوس در ۲۰ لوکس طولانی تر است.

سامسونگ بر خلاف بسیاری از رقبای پرچمدار خود، از بافر مداوم و تاخیر شاتر صفر در همه شرایط استفاده نمی کند، به این معنی که زمان ضبط کمی کندتر از دستگاه های رقیب است. در نتیجه، ممکن است لحظه سرنوشت ساز را از دست داده و سوژه ای را با چشمان بسته یا شخص را در حال حرکت، ثبت کنید.

عمق میدان نسبتا کم است، به این معنی که سوژه های پشت سوژه اصلی تمایل دارند کمی نرم (مات) شوند.

باور کنید یا نکنید امتیاز بخش فوکس گلکسی اس ۲۰ اولترا برابر با ۹۶ است و گلکسی اس ۲۱ اولترا امتیاز ۹۱ را کسب می کند. این در حالی است که مشکل فوکس گلکسی اس ۲۰ اولترا در گلکسی اس ۲۱ اولترا برطرف شده است!

بافت و نویز

سطح جزئیات ثبت شده توسط دوربین S21 Ultra مناسب است اما کمتر از آن است که از یک دستگاه پرچمدار با این مشخصات سخت افزاری انتظار داریم. دوربین تمایل دارد سازگاری خوبی بین حفظ بافت و کاهش نویز در عکسهای پرتره، به ویژه در عکسهای داخلی و هنگام عکسبرداری از صحنه ها با نور شدید بیرون، پیدا کند. با این حال، از دست دادن جزئیات اغلب در عکسهای منظره، حتی اگر در نور شدید ثبت شود، قابل مشاهده است. همچنین نویز (و اقکت ringing – به خط ایجاد شده دور زرافه توجه کنید) بیشتر از آن چیزی است که ما می خواهیم در آسمان و در مناطق تاریک این عکس ببینیم.

نتایج دنیای واقعی بالا با اندازه گیری های ما در آزمایشگاه تأیید می شود، جایی که حفظ جزئیات S21 Ultra 5G به طور مشخص کمتر از هواوی Mate 40 Pro است.

میزان نویز زیاد و کمبود جزئیات دقیق نیز در این عکس پرتره در نور کم بسیار مشهود است.

نتایج اندازه گیری نویز در آزمایشگاه نیز مشابه شرایط واقعی است. نویز S21 Ultra بالاتر از iPhone 12 Pro Max و هواوی Mate 40 Pro هم در شاریط نور شدید و هم در شرایط نور داخلی است. در شرایط نور کم اما مشابه دستگاه اپل رفتار می کند.

گلکسی S21 Ultra 5G حتی نویز تصویر بیشتری نسبت به مدل قبلی خود یعتی S20 Ultra 5G ثبت می کند. این موضوع در نمونه زیر کاملا مشهود است. نویز در S21 Ultra 5G غالباً به صورت نویز ساختاری به نظر می رسد و شامل نویز رنگی کروم هم است، که بیشتر از نویز برفکی معمول و مزاحم است.

مصنوعات یا Artifacts

مصنوعات تصویری به طور کلی در Galaxy S21 Ultra 5G مدل اگزینوس کاملاً کنترل می شوند. با این حال، آزمایش کنندگان ما مصنوعاتی را مشاهده کردند، از جمله مقداردهی رنگ و افکت ringing. شما می توانید دومی را به وضوح در این تصویر ببینید.

همچنین از دست دادن میزان شفافیت (اینجا معادل acutance) در زمینه تصویر و لنز flare (بازتاب نور در لنز) در برخی از تصاویر وجود دارد. مورد دوم را می توان در این نمونه زیر به وضوح مشاهده کرد. برخی از flare در تصاویر هواوی و اپل نیز قابل توجه است، اما تأثیر آن بسیار ضعیف تر است.

عکاسی در شب

هنگام عکاسی در شرایط کم نور و شب، تعادل رنگ سفید و ارائه رنگ حتی در شرایط نوری چالش برانگیز دقیق است. در مورد اکسپوژر نیز همین مسئله وجود دارد، اما اگر دوربین فلاش را استفاده نکند، سطح جزئیات گرفته شده بسیار کم است.

اکسپوژر در این صحنه خوب است، اما از دست دادن جزئیات و سر و صدای ساختار یافته کاملاً مشهود است. هر دو دستگاه دیگر در مقایسه نتیجه بهتری دارند.

بوکه

تصاویر پرتره گرفته شده در حالت بوکه، به لطف دیافراگم کاملاً شبیه سازی شده، جداسازی سوژه را خوب نشان می دهند. شیب کاهش عمق تصویر (مات شدن تصویر) نیز به خوبی از جلوی صحنه به پس زمینه ادامه پیدا می کند. برخی از بی ثباتی های تاری و ارائه رنگ غیر طبیعی گاهی اوقات قابل مشاهده است، اما به طور کلی حالت بوکه S21 Ultra 5G یک جلوه طبیعی ایجاد می کند که خیلی دور از واقعیت نیست.

با این حال، کیفیت بوکه نسبت به مدل قبلی S20 Ultra 5G (Exynos) که در این رده بندی امتیاز ۷۵ را کسب کرده، پایین تر است (امتیاز گلکسی اس ۲۱ اولترا در این بخش ۷۰ است!). مدل قدیمی جزئیات بهتر، نویز کمتری و جداسازی کمی دقیق تر سوژه از پس زمینه را ارایه می کرد.

پیش نمایش نرم افزار دوربین

گلکسی S21 Ultra 5G نمره خوبی برای پیش نمایش نرم افزار دوربین کسب می کند، اما در برخی زمینه ها هنوز جای پیشرفت وجود دارد. کاری که سامسونگ به خوبی انجام می دهد انتقال بین دوربین ها هنگام بزرگنمایی است. این کار در هنگام استفاده زوم دوانگشتی و حتی استفاده از دکمه های نرم افزاری روی صفحه خوب انجام می شود.

پیش نمایش HDR و اثر بوکه مناسب است اما کاملاً عالی نیست. تصویر پیش نمایش دارای مقداری پردازش HDR و افکت بوکه هست (هنگام عکسبرداری در حالت بوکه) اما این پیش نمایش نسبت به تصویر نهایی کمی متفاوت است. پردازش HDR پس از ثبت تصویر قوی تر است و اثر بوکه جداسازی سوژه را بسیار بهتر و شیب کاهش عمق میدان را بهتر نشان می دهد.

زوم

سامسونگ Galaxy S21 Ultra 5G مدل اگزینوس نمره زوم ۹۶ (حداکثر امتیاز با ۱۳۳ در اختیاز شیائومی می ۱۰ اولترا است) را کسب می کند، و آن را در همان سطح Note 20 Ultra 5G قرار می دهد. همچنین با این امتیاز به رتبه دهم در این دسته بندی می رسد. نمره زوم شامل دوربین تله و دوربین فوق عریض است. در این بخش، ما نگاه دقیق تری به چگونگی دستیابی به این زیر امتیازها می اندازیم و کیفیت تصویر بزرگنمایی را با برخی از رقبای اصلی مقایسه می کنیم.

گلکسی S21 Ultra 5G توانایی ضبط تصاویر تله با کیفیت خوب را دارد، اما با توجه به مشخصات سخت افزاری چشمگیر با ۲ دوربین تله (یک دوربین میان برد تله ۳ برابر اپتیکال و یک لنز پریکسوپی برای زوم دوربرد ۱۰ برابر اپتیکال با فاصله کانونی معادل ۲۴۰ میلی متر)، انتظار داریم کمی بهتر باشد. با نمره 96 دوربین در رده های بالاتر رتبه بندی قرار نمی گیرد و همچنین امتیاز کمتری نسبت به مدل قبلی S20 Ultra 5G با ۱ دوربین تله پریسکوپی با بزرگنمایی اپتیکال فقط ۴ برابری دارد.

علی رغم مشخصات قوی در بخش بزرگنمایی، تصاویر زوم تله S21 Ultra ارائه دهنده عملکرد غیر طبیعی و جزئیات پایین تر از بهترین دستگاه و حتی S20 Ultra در بخش تله است.

برای تست تله ما دستگاه ها را در فاصله ای ثابت از چارت ها قرار می دهیم و بزرگنمایی را انجام می دهیم تا قاب بندی یکسان در همه دستگاه ها بدست آید. بیایید نگاهی دقیق به برخی از نمونه ها بیندازیم.

این یک زوم نزدیک (تقریبا ۲.۵ برابر) است که با روشنایی ۱۰۰۰ لوکس انجام می شود. در این شرایط تله، دستگاه باید از دوربین اصلی برای بزرگنمایی دیجیتالی استفاده کند، اما وضوح تصویر ۱۲ مگاپیکسلی این دوربین میزان جزئیاتی را که می توان هنگام بزرگنمایی ثبت کرد، محدود می کند. هر دو گوشی هوای Mate 40 Pro و S20 Ultra در این شرایط جزئیات و بافت عملکرد بهتری دارند. همچنین در عکس S21 Ultra نمونه افکت ringing در امتداد لبه ها وجود دارد.

نتایج در بزرگنمایی ۱۰۰ لوکس (نور کم) و برد متوسط ​​(تقریبا ۴ برابر) نیز مشابه هستند. هواوی Mate 40 Pro به وضوح بهترین دستگاه در این مقایسه است، گلکسی S21 نسبت به مدل قبلی خود عقب است و جزئیات کمتری را به خود اختصاص می دهد و نویز کمی بیشتری را نشان می دهد.

عکسبرداری در زوم دوربرد (تقریبا ۸ برابر) در نور کم هر موبایلی را به حد محدودیت خود می رساند، اما برخی از آنها هنوز از دیگران بهتر هستند. تقریباً هیچ جزئیاتی در تصویر S21 Ultra باقی نمانده و نویز زیادی قابل مشاهده است. دو تصویر دیگر برای چاپ در مقیاس بزرگ ایده آل نیستند، اما جزئیات قابل توجهی نسبت به پرچمدار جدید سامسونگ را ارائه می دهند.

نمونه زیر با شرایط دورتر معادل ۱۱۰ میلی متر ثبت شده است. گستره دینامیکی باز هم خوب است و جزئیات خوبی را در آسمان روشن و همچنین در مناطق سایه ثبت می کند. با این حال، بافتها غیرطبیعی به نظر می رسند (سطح آب) و در برخی مناطق نویز زیادی وجود دارد – به عنوان مثال، روی چمن های حاشیه دریا.

بسیاری از تصاویر زوم از راه دور نیز مصنوعات فیوژن قوی را نشان می دهد که هنگام ادغام داده های تصویر از دو یا چند دوربین برای ایجاد تصویر نهایی، رخ می دهد. به عنوان مثال، یک اثر شبح کاملا غیرمنتظره در پس زمینه این عکس پرتره قابل مشاهده است:

دامنه دوربرد ۱۰ برابر S21 Ultra 5G یک امتیاز مثبت است که ما در نمره تله خود نیز حساب کردیم، اما دامنه طولانی به تنهایی برای جبران کمبود جزئیات، مصنوعات فیوژن و کیفیت کلی تصویر پایین تر در این زمینه کافی نیست.

نظر ترنجی:

موضوعی که مشخص است، “پردازش نرم افزاری” عجیب و نسبتا پرنویز در گلکسی اس ۲۱ اولترا است. همچنین در پردازش تصویر زوم عملکرد خوبی وجود ندارد. البته که متاسفانه روش اندازه گیری DxO در زوم روی اعداد ۲.۵ برابر، ۴ برابر و ۸ برابر است.

عدد ۲.۵ و ۸ برابر برای گلکسی اس ۲۱ اولترا به ترتیب یعنی زوم روی دوربین اصلی و زوم روی دوربین تله ۳ برابری. این یعنی زوم دیجیتالی که مشخصا نمی توان انتظار بالایی از آن داشت.

هر چند که شات هایی روی ۲۰۰ میلی متر هم گرفته شده است اما دوربین ۱۰ برابر اپتیکال این دستگاه روی ۲۴۰ میلی متر تنظیم شده. در حقیقت این مشکل به انتخاب اندازه بزرگنمایی در تست DxO هم بازمیگردد که بیشتر به خروجی نرم افزاری این دستگاه رسیده است.

البته که نمی توان منکر ضعف های پردازش تصویر گلکسی اس ۲۱ اولترا شد و تقریبا می توان گفت که آن سخت افزاری پیشرو اینجا قربانی پردازش ضعیف نرم افزاری شده است.

دوربین فوق عریض

دستگاه های سامسونگ معمولا در دوربین فوق عریض عملکرد خوبی دارند و S21 Ultra 5G نیز از این قاعده مستثنی نیست. امتیاز ۴۶ (بهترین امتیاز ۵۳ و برای شیائومی می ۱۰ اولترا است) آن را کاملاً در میان ۱۰ رتبه برتر این بخش قرار می دهد. تصاویر گرفته شده با دوربین فوق عریض سامسونگ معمولا اکسپوژر دقیق و داینامیک رنج خوبی را نشان می دهد. برای نیمه خالی لیوان باید گفت که گاهی اوقات عدم تعادل تراز سفیدی قابل توجه است و سطح نویز تصویر بالاتر از آنچه ما می خواهیم است، به خصوص در صحنه های داخلی.

در این مقایسه شرایط داخلی، تصویر سامسونگ کمی گرم و نویز بسیار قوی را نشان می دهد. هواوی تصویری تمیزتر از خود به ثبت می رساند اما با بازیگران آبی مایل به زور ارائه می شود. تصویر اپل نیز کاملاً پر نویز است اما بهترین رنگ را ارائه می دهد.

لازم به ذکر است که دوربین بسیار عریض وقتی به سوژه نزدیک تر از ۱۰ سانتی متر نزدیک شوید به طور خودکار در حالت ماکرو قرار می گیرد. این می تواند تقریباً به اندازه ۲ سانتی متر نزدیک شود. اگرچه این حالت نمای نزدیک بسیار روان و پایدار نیست و به نظر می رسد راهی برای غیرفعال کردن آن نیز وجود ندارد.

چرا امتیاز فیلم برداری دوربین گلکسی اس ۲۱ اولترا پایین است؟

امتیاز کلی ویدیوی یک دستگاه، از عملکرد و نتایج آن در بخش عکاسی، حاصل می شود. سامسونگ Galaxy S21 Ultra 5G در حالت 4K / 60 فریم در ثانیه آزمایش شده و نمره بخش ویدیو ۹۸ است. این یک نتیجه مناسب است، اما در سطح برخی از رقبای اصلی خود نیست. در این بخش، با مقایسه برخی از رقبای اصلی آن، نقاط قوت و ضعف دستگاه برای فیلمبرداری را با دقت بررسی می کنیم.

گلکسی S21 Ultra همراه با توانایی ضبط فیلم 8K و HDR10+ است، اما حالت اول در شرایط کمی قابل استفاده است و مورد دوم با وضوح 4K در دسترس نیست. ما تصمیم گرفتیم دستگاه را در وضوح 4K و با سرعت 60 فریم در ثانیه آزمایش کنیم زیرا این تنظیمات بهترین نتیجه کلی را در بین تمام ویژگی های کیفیت تصویر ارائه می دهد.

اکسپوژر در فیلمبرداری Galaxy S21 Ultra 5G در شرایط کم نور ممکن است گاهی کم باشد. در حقیقت این بخش به طور کلی پایدار بوده و فقط با بی ثباتی های جزئی گاه به گاه همراه است.

از نظر گستره دینامیکی، سامسونگ در شرایط داخلی و خارجی عملکرد خوبی دارد. از این نظر کمی بهتر از هواوی Mate 40 Pro است، اما در سطح آیفون ۱۲ پرو مکس نیست، خصوصا وقتی که به مدیریت نقاط پرنور نگاه می کنید. برخی از جزئیات کم در مناطق سایه نیز قابل مشاهده است.

نمونه های فیلم برداری این بخش را از بررسی اصلی و یوتیوب DxO تماشا کنید.

جای پیشرفت برای بهبود رنگ در کلیپ های ویدئویی وجود دارد. تعادل رنگ سفید در تمام شرایط آزمایش شده کاملاً پایدار است، اما اغلب تغییر رنگی ناچیزی نیز قابل مشاهده است. علاوه بر این، سطح اشباع در تمام شرایط نوری در کم است.

نمونه های فیلم برداری این بخش را از بررسی اصلی و یوتیوب DxO تماشا کنید.

فوکس خودکار S21 Ultra 5G به طور کلی در حین ضبط ویدئو عملکرد خوبی دارد و عموماً سوژه را دقیقاً در فوکس نگه می دارد. برخی از مشکلات فوکس را فقط در صحنه هایی با نور پس زمینه قوی مشاهده کردیم.

نمونه های فیلم برداری این بخش را از بررسی اصلی و یوتیوب DxO تماشا کنید.

سامسونگ از نظر بافت در فیلم تا حدودی از رقابت عقب است. جزئیات کم و نرم هستند و “مصنوعات بافت متحرک” (مورادی که به نظر می رسد عناصر بافت صحنه شناور هستند) گاهی اوقات قابل مشاهده است. کمبود بافت و جزئیات با اندازه گیری های ما در آزمایشگاه تأیید می شود.

نویز در کلیپ های ویدئویی ضبط شده در همه شرایط قابل مشاهده است. علاوه بر نویز عادی، نویز شدید رنگی در نور کم نمایان می شود. نویز در شرایط کم نور در نور شدید فضای بیرونی نیز قابل مشاهده است ، اما تفاوت بین S21 Ultra و iPhone 12 Pro Max و هواوی Mate 40 Pro در شرایط داخلی و نور کم بیشتر به چشم می خورد.

جزئیات کمتر و سطح نویز بالاتر از S20 Ultra 5G قبلی است. می توانید آن را در این مقایسه داخلی مشاهده کنید.

نمونه های فیلم برداری این بخش را از بررسی اصلی و یوتیوب DxO تماشا کنید.

تفاوت از نظر بافت فیلم بین S21 Ultra 5G و S20 Ultra 5G توسط اندازه گیری های آزمایشگاهی ما تأیید می شود.

به نظر می رسد مانند بزرگنمایی در فاصله نزدیک، خروجی 12 مگاپیکسلی سنسور، جزئیات را در فیلم 4K محدود می کند. این موضوع وضوح کافی برای فیلم هایی 4K که لرزشگیری شده فراهم نمی کند. ویدیوهایی که که برای موثر بودن تثبیت کننده ویدیوی الکترونیکی نیاز به برش بین ۱۵ تا ۳۰ درصد از قاب اصلی دارد. این امر نوعی Upscaling را به یک ضرورت تبدیل می کند اما همراه با از دست دادن جزئیات تصویر است.

به لطف فریم ریت ۶۰ ثانیه، هنگام جابجایی دوربین هیچ افکت مصنوعی وجود ندارد. با این حال، تصاویر اغلب شبح ها و مصنوعات افکت ringing را نشان می دهد.

تثبیت کننده ویدئو حرکت پیاده روی را به خوبی خنثی می کند، اما یک افکت ژله ای قابل مشاهده است و این لرزشگیر به عنوان بهترین مدل در کلاس خود نیست. در صحنه های ثابت، لرزشگیر نسبتا کارآمد است، اما برخی از حرکات باقی مانده با فرکانس بالا گاهی اوقات قابل مشاهده است. مصنوعات حاصل از تغییر قاب نیز قابل مشاهده است.

نمونه های فیلم برداری این بخش را از بررسی اصلی و یوتیوب DxO تماشا کنید.

نتیجه گیری

دوربین گلکسی اس ۲۱ اولترا

دوربین گلکسی اس ۲۱ اولترا

سامسونگ Galaxy S21 Ultra 5G (Exynos) تقریبا در همه شرایط قادر به ثبت عکس ها و ویدیوهای مناسب است. با این حال، با توجه به مشخصات سخت افزاری جذاب و وضعیت آن به عنوان یک پرچمدار مهم در سبد سامسونگ، منصفانه است که بگوییم انتظار داشتیم حداقل ۱۰ امتیاز بالاتر ثبت شود.

سامسونگ S21 Ultra 5G تقریبا در تمام گروه های آزمایشی (حتی برای بزرگنمایی) در مقایسه با رقبای مستقیم مانند هواوی Mate 40 Pro و iPhone 12 Pro Max عقب است، جایی که از نظر تئوری دوربین دوگانه تله باید یک مزیت قابل توجه به سامسونگ بدهد. با کمال تعجب، این گوشی حتی نمی تواند با مدل قبلی خود یعنی Galaxy S20 Ultra و سایر دستگاه های کمی قدیمی (به عنوان مثال iPhone 11 Pro Max) رقابت کند.

بدون شک سامسونگ Galaxy S21 Ultra 5G یک دستگاه هیجان انگیز با یک چیپست قدرتمند و نمایشگر چشمگیر است. اما اگر دوربین در اولویت است، در حال حاضر تعدادی گزینه بهتر برای انتخاب وجود دارد، اما امید است که سامسونگ بتواند برخی از موارد مشخص شده در این بررسی را با به روزرسانی سیستم عامل برطرف کند و بنابراین فاصله بین S21 Ultra 5G دستگاه های دارای رتبه برتر را کاهش دهد.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید لیاقت سامسونگ گلکسی اس ۲۱ اولترا در بخش دوربین همین امتیاز و رتبه ۱۷ در لیست DxO است؟

اشتراک در
اطلاع از
33 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
m.b

عجب سوال خوبی…
#خساست

mostafa3

چون افتاده دنبال مگاپیکسل بازی
این سنسور جدیدش همون سنسوره نسل اوله فقط اسمش عوض شده
از وقتی سنسورهای سونی گذاشت کنار پسرفت کرد

Dr.Nazer

ISP اگزینوس ۲۱۰۰ مشکل جدی داره مثل اینکه…

m.b

جدا؟🤔
یعنی یبارم سامسونگ اومد یه چیپست خوب زد که عملکردش تر نباشه اما تو isp گند زد؟! 🤔 🤦‍♂️
پس چرا تستای یوتیوب اینطور نبود؟ 🤔

Dr.Nazer

نرم‌افزار سامسونگ همون‌طور که چنل تل‌گرام ترنجی هم نوشته مشکل داره همچنان، اما ISP هم دخیله توی این موضوع.
خصوصاً توی فیلم‌برداری میگن که تفاوت زیادی داره.
همچنین دما و رنگ و پردازش تصویر که نسخه‌ی اسنپ بیشتر به آیفون شبیهه ولی اگزینوس گیج میزنه و نویز داره و …
مستر هوز د باس هم توی ویدیوش چندتا سمپل نشون داد

بعد عملکرد کلی چیپ هم همچین چیز خاصی هم نیستا😂 باتریش رسیده به اسنپ و کنترل دماش هم نسبت به ۹۹۰ بهتر شده ولی افت عملکرد و پایداری نه‌چندان جالب همچنان به قوت خودش باقیه…
۲۱ الترای اگزینوس توی Wild Life Stress Test ۳دی مارک مث اینکه حدود ۶۴ درصد پایداری داره و من تست گرفتم با گوشی خودم و اگزینوس ۹۸۲۰، و ۹۸.۸ درصد شد!

Mahdi

آره منم مقایسه فیلمبرداری اسنپ و اگزینوسو دیدم تفاوتش زیاد بود

Mahdi

چرا تو تست های یوتیوب هم دیدم مشکل داشت نسخه اگزینوسش

m.b

باز نسبت به نسل قبل خیلی پیشرفت داشت… من تو یکسال اینهنه پیشرفت تو چیپست سامسونگ تا حالا ندیده بودم… حداقل تو گیک‌بنچ در مجموع عالی بوده…

mostafa3

هنوز یادم نمیره
s21 ultra بهترین دوربین تله فوتو در دنیای موبایل رو خواهد داشت قبل از معرفی
بعد معرفی بدترین رو داره

آره ناظر جان چمن زرده اسمونم سفیده
ببین درسته ispش چنگی به دل نمیزنه ولی بیا به من و بقیه قسم بخور دوربین می10 پرو ازش بهتره یا کیفیت زومش در حد نمرش هست

پی نوشت:
فقط نمیدونم چه طور فقط تو dxo میبینم داینامیک رنج میت 40 پرو بهتره درحالی که یک ویدیو یا سایتی که اینارو مقایسه کرده دیده باشم همچین چیزی… نه!

Auroro

عجب

amir_galaxy

دوستان برید بررسی the verge رو بخونید،توش گفته اس ۲۱ الترا بهترین دوربینی هست که تو گوشی های اندرویدی داره،سایت فون آرنا هم blind camera test گذاشت و اس ۲۱ الترا اول شد.بررسی یوتوبر ها رو ببینید خیلی ها به عنوان بهترین کمرافون حال حاضر ازش نام میبرن.تا الان نظر هیچ سایت و کارشناس و مرجعی با نظر dxo یکی نبوده
من خودم اس ۲۱ الترا خریدم و واقعا دوربینش بی نظیره

Finch

بهترین کمرافون
می 10 اولترا و خاندان میت 40 خودکشی کردن

ممد بمولا

حالا دلیل نمره کم مشخص شد آیا؟

بله عزیزم پول
وگرنه این مشکلاتو که خیلی بیشتر اکثر گوشیای تاپ این جدول دارن
دقت کردی چه عجیبه تمام این مشکلا تو این سایته هست‌؟ البته یادمون نمیره گاهی اوقات برندای چینی شدید! فقط تو صحنه های dxo عکسای خوبی میندازن ولی توی عمل… البته نه همشون ولی بعضیایی که بالای جدولن اینطورین دیگه!
چند مرتبه هم تقلباشون لو رفته ولی تو سکوت بهش رسیدن
به عنوان مثال میت 40 پرو شدید تو داینامیک رنج ویدیو و لرزش گیر ضعف داره
یا می10 الترا گاهی اوقات اورشارپ میکنه عکسو

اگر دوربین مثلا نوت 20 الترا بده چرا از نظر خیلی یوتوبرای معروف بهترین کمرا فون سال پیش بود؟
بله
بله! شما و سایت بمال چینیا درست میگه و یوتوبر هایی مثل mkbhd و آرون و سایتایی مثل ورج و یا دیجیتال فوتوگرافی ریویو که میگن عکاسی با موبایلو به یک سطح دیگه برده و یا از دوربینای نوت 20 الترا و اس21الترا به عنوان بهترین یا سه تای از بهترین کمرا فونا یاد میکنن
یا میگن تو اندرویدی ها بهترین عملکرد فیلم برداریو داره همشون از دم دروغ گو و شیاد و مزدور و بی اعتبار هستن
این وسط فقط dxo (که نمیدونم چه طور عکس میندازه که داینامیک رنج میت 40 ازش بیشتره باید بریم از خودشون بپرسیم) حرفش سند و اعتبار هست با عکسایی که نمونش هیچ جا پیدا نمیشه

توییت جدید آیس یونیورس رو ببینی خیلی خوب گفت
هرکی به dxo اعتقاد داره خر ترین آدم روی زمینه 😂😂

Mahdi

روزایی که خونه نیستیمو پار.تی میکنیم سمیه 😂

Milad7

دیگه دوره ی پول مفت گذشت! #دگزو

Finch

واقعا فاز کسایی که پول پول میکنن رو درک نمیکنم
دگزو میخاست پول بگیره ب نمتیشگر های سام هم نمره پایین میداد دیگه

Mahdi

نمایشگر رو نمیتونه کم بده خیلی ضایع میشه ولی دوربین رو میتونه

Finch

اها حق با شماست

Mahdi

خیر حق همیشه با توئه

ARMTIN

خلاصه مطلب بالا اینکه ؛
سخت افزار دوربین عالی هست ، اما الگوریتم نرم افزاری دوربین گند زده به همه چیز … 😕😕😕😕

AŁɪ

از اولشم مالی نبود

Mohammadr

والا سخت افزارش خوبه… ولی وقتی عکسارو مقایسه میکنی، واقعا تو بعضی شرلیط مشکل داره…
در واقع همه گوشی‌های بالای لیست تو بعضی شرایط مشکل دارن حتی میت 40 پرو (پلاس) و می 10 اولترا و…
اما اس 21 اولترا واقعا بعضی جاها گند زده (بررسی رو ببینید مشخصه، نویزش موقع کراپ خیلی بالاس یا بازتاب نور تو لنز موقع عکس برداری از روبروی خورشید…)
شاید این امتیاز براش مناسب نیست و کمه، اما جوری صحبت نکنید که مثلا حقش 140ه،اما دگزو بهش 121 داده! هممون ایراداتشو میبینیم…
شاید حوالی 130 مناسبتر بود
.
.

MH

و باز هم گ.دا بازی سامسونگ🥱

MH

البته مشکل از سام نی
نرخ دگزو جان رفته بالا😂

ali karimi

سلام، بعضی دوستان میگن دگزو پول ورفته خب یعنی چقدر گرفته بخاطر یه امتیاز کم دادن، جون اینطوری اعتبارشو مسبره زیر سوال، واسه همین مسگم یعنی چقدر پول گرفته که بخواد اینکارو کته، از یک طرفم میگم از سامسونگ بعید نیست که مثلا دوربین پرچمدار امثالش از پرچمدار سال قبلش ضعیف باشه نه سامسونگ شرکتهای دیگم ممکنه واسشونذاینَور مشکلی پیش بیاد

Dr.Nazer

مگه اعتباری داره که بره زیر سؤال؟

MH

دبیر املاتو پیدا کنم با اس21 اولترا میکشمش😐

MH

ترنجی خراب شد فکر کنم😐پیام ها اشتباهی میره

MH

دبیر املاتو پیدا کنم با قاشق میکشمش😐

Mortazavi

فقط هوآوی

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)