حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

۱۷ درمان خانگی برای تسکین سردرد – قسمت اول

نوشته

3 سال قبل | 4 دیدگاه | پزشکی و سلامت، سبک زندگی

سردرد یک عارضه شایع است که بسیاری از افراد روزانه با آن دست و پنجه نرم می کنند. سردردها طیف گسترده ای دارند؛ می توانند کمی آزادهنده یا کاملا غیرقابل تحمل باشند، در هر صورت می توانند زندگی روزمره شما را مختل کنند. اگرچه داروهای زیادی با هدف تسکین سردرد موجود است، تعدادی درمان طبیعی و موثر نیز وجود دارد. در اینجا ۱۷ روش درمان خانگی برای تسکین سردرد به نقل از healthline وجود دارد. در این قسمت، به بررسی ۹ مورد می پردازیم.

درمان خانگی سردرد

انواع مختلفی سردرد وجود دارد که سردردهای تنشی شایع ترین آن ها هستند. سردردهای خوشه ای دردناک هستند و به صورت گروهی یا خوشه ای اتفاق می افتد در حالی که میگرن نوعی سردرد متوسط ​​تا شدید است. برای درمان خانگی سردرد می توانید یک یا چند مورد از روش های زیر را امتحان کنید.

۱- آب بنوشید

نوشیدن آب

درمان خانگی سردرد

کم آبی بدن ممکن است شما را به سمت سردرد سوق دهد. در حقیقت، مطالعات نشان داده است که کم آبی مزمن یکی از دلایل عمده سردردهای تنشی و میگرنی است. خوشبختانه، تحقیقات نشان داده است که نوشیدن آب علائم سردرد را در اکثر افراد دچار کم آبی در طی ۳۰ دقیقه تا سه ساعت تسکین می دهد.

علاوه بر این، کمبود آب بدن می تواند باعث کاهش قدرت تمرکز و تحریک پذیری شود و علائم شما را حتی تشدید کند. برای جلوگیری از سردردهای ناشی از کم آبی، در طول روز به اندازه کافی آب بنوشید و غذاهای غنی از آب بخورید.

۲- منیزیم مصرف کنید

منیزیم

درمان خانگی سردرد

منیزیم یک ماده معدنی مهم است که برای عملکردهای بی شماری در بدن ضروری است، از جمله کنترل قند خون و انتقال پیام های عصبی. جالب است بدانید که منیزیم نیز یک داروی بی خطر و موثر برای سردرد است.

شواهد نشان می دهد که کمبود منیزیم در افرادی که به طور مکرر دچار سردردهای میگرنی می شوند، در مقایسه با کسانی که این مشکل را ندارند، بیشتر است.

نتایج مطالعات حاکی از آن است که درمان از طریق مصرف ۶۰۰ میلی گرم سیترات منیزیم خوراکی در روز به کاهش شدت و تعداد حمله های سردردهای میگرنی کمک می کند. با این حال، مصرف مکمل های منیزیم می تواند در برخی افراد عوارض گوارشی مانند اسهال ایجاد کند، بنابراین بهتر است برای درمان علائم سردرد با دوز کمتری شروع کنید.

۳- خواب کافی داشته باشید.

خواب

درمان خانگی سردرد

کم خوابی از بسیاری جهات می تواند برای سلامتی شما مضر باشد و حتی ممکن است در برخی افراد باعث ایجاد سردرد شود.

به عنوان مثال، یک مطالعه شدت و تعداد حمله های سردرد را در کسانی که کمتر از شش ساعت در شب می خوابند و کسانی که بیشتر می خوابند مقایسه کرد. این مطالعه نشان داد کسانی که خواب کمتری دارند سردردهای مکرر و شدیدتری دارند.

با این حال، ثابت شده است که زیاد خوابیدن هم باعث ایجاد سردرد می شود. پس خواب به اندازه کافی و مناسب برای افرادی که به دنبال پیشگیری طبیعی از سردرد هستند مهم است. در اکثر مطالعات، بهترین و سودمندترین میزان خواب، ۷ تا ۹ ساعت خواب شبانه توصیه شده است.

۴- از غذاهای حاوی هیستامین زیاد پرهیز کنید.

غذاهای هیستامین دار

درمان خانگی سردرد

هیستامین یک ماده شیمیایی است که به طور طبیعی در بدن یافت می شود و در سیستم ایمنی بدن، گوارش و عصب نقش دارد. هیستامین همچنین در برخی از غذاها مانند پنیرهای کهنه، غذای تخمیر شده، آبجو، نوشیدنی های الکلی، ماهی دودی و گوشت های شور یافت می شود.

۱۷ درمان خانگی برای تسکین سردرد – قسمت دوم

مطالعات نشان می دهد که مصرف هیستامین در افرادی که به آن حساس هستند می تواند باعث میگرن شود. بعضی از افراد قادر نیستند به درستی هیستامین را دفع کنند زیرا عملکرد آنزیم های مسئول تجزیه آن در بدن آن ها مختل شده است.

حذف غذاهای غنی از هیستامین از رژیم غذایی ممکن است یک استراتژی مفید برای پیشگیری از سردرد در افرادی باشد که مرتباً دچار سردرد می شوند.

۵- از اسانس های روغنی استفاده کنید.

اسانس های روغنی

درمان خانگی سردرد

اسانس های روغنی مایعات بسیار غلیظی هستند که حاوی ترکیبات معطر از گیاهان مختلف هستند. آن ها فواید درمانی زیادی دارند و اغلب به صورت موضعی استفاده می شوند، اگرچه برخی از آن ها خوراکی نیز هستند.

اسانس های روغنی نعنافلفلی و اسطوخودوس به ویژه در هنگام سردرد بسیار مفید هستند. ثابت شده است که ماساژ شقیقه ها با استفاده از روغن نعناع فلفلی علائم سردرد تنشی را کاهش می دهد.

با مالیدن کمی روغن اسطوخودوس روی قسمت بالایی لب و استنشاق آن، درد میگرن و علائم مرتبط با آن بسیار کاهش می یابد.

۶- ویتامین ب کمپلکس مصرف کنید.

ویتامین ب کمپلکس

درمان خانگی سردرد

ویتامین های گروه ب دسته ای از ریز مغذی های محلول در آب هستند که وظایف بسیار مهمی در بدن دارند. به عنوان مثال، آن ها در سنتز انتقال دهنده عصبی نقش دارند و به تبدیل غذا به انرژی کمک می کنند. برخی از ویتامین های گروه B ممکن است در برابر سردرد اثر محافظتی داشته باشند.

چندین مطالعه نشان داده است که مکمل های ویتامین B شامل ریبوفلاوین (B2) ، اسیدفولیک، B12 و پیریدوکسین (B6) ممکن است علائم سردرد را کاهش دهند. ویتامین های B کمپلکس موجود در بازار حاوی تمام هشت نوع ویتامین B هستند و روشی ایمن و مقرون به صرفه برای درمان طبیعی علائم سردرد هستند.

ویتامین های گروه B اگر به طور منظم مصرف شوند، بی خطر تلقی می شوند، زیرا محلول در آب هستند و مقدار بیش از حد آن از طریق ادرار دفع می شود.

۷- از کمپرس سرد استفاده کنید.

کمپرس سرد

درمان خانگی سردرد

استفاده از کمپرس سرد ممکن است به کاهش علائم سردرد کمک کند. استفاده از کمپرس سرد یا یخ در ناحیه گردن یا سر، التهاب را کاهش می دهد، رسانایی عصب را کند می کند و رگ های خونی را منقبض می کند. همه اینها به کاهش درد سر کمک می کند. در یک مطالعه بین 28 زن، استفاده از بسته ژل سرد به طور قابل توجهی درد میگرن را کاهش داد.

برای تهیه کمپرس سرد، یک کیسه را از یخ پر کنید و آن را در یک حوله نرم بپیچید. مطمئن شوید که از کیسه، آب به بیرون نفوذ نمی کند. برای از بین بردن سردرد کمپرس را روی سر، پشت گردن یا شقیقه ها قرار دهید.

۸- مصرف کوآنزیم Q10 را فراموش نکنید.

کوآنزیم

درمان خانگی سردرد

کوآنزیم Q10 یا  CoQ10 ماده ای است که به طور طبیعی توسط بدن تولید می شود و به تبدیل غذا به انرژی کمک می کند و به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند.

مطالعات نشان داده است که مصرف مکمل  CoQ10ممکن است یک روش موثر و طبیعی برای درمان سردرد باشد.

به عنوان مثال، یک مطالعه در ۸۰ نفر نشان داد که مصرف ۱۰۰ میلی گرم مکمل CoQ10 در روز باعث کاهش تعداد حمله های میگرنی، شدت و مدت زمان آن می شود.

مطالعه دیگری شامل ۴۲ نفر که میگرن را به طور مکرر تجربه می کردند نشان داد که سه دوز ۱۰۰ میلی گرمی از CoQ10 در طول روز به کاهش دفعات حمله های میگرن و علائم مرتبط با میگرن مانند حالت تهوع کمک می کند.

۹- حذف ماده غذایی محرک سردرد از رژیم خود

حذف مواد غذایی محرک

درمان خانگی سردرد

مطالعات نشان می دهد که عدم تحمل غذایی می تواند در برخی افراد سردرد ایجاد کند. برای اینکه کشف کنید آیا یک غذای خاص باعث سردردهای مکرر شما می شود یا خیر، یک رژیم غذایی را امتحان کنید که با از میان برداشتن غذاهای مرتبط با سردرد، علائم درد را کاهش دهد.

پنیرهای کهنه، نوشیدنی های الکلی، شکلات، مرکبات و قهوه از جمله بیشترین مواد غذایی محرک در افراد مبتلا به میگرن است.

در یک مطالعه کوچک، یک رژیم غذایی ۱۲ هفته ای با حذف مواد غذایی محرک زا، دفعات سردردهای میگرنی را در افراد کاهش داد. تاثیر این رژیم از هفته چهارم به بعد مشاهده شد.

در قسمت بعدی به ۸ درمان خانگی دیگر می پردازیم.

اشتراک در
اطلاع از
4 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mahdi

سینا واقعا سایت خوب شده تو همه زمینه ها فعالیت دارید

سینا عطایی

ممنونم از همراهی شما

m.b

ممنون… منم از این راهکارا خیلی اوقات استفاده میکنم… اکثرا اما پیشگیرانه یا در نهایت تسکین دهنده هستن… از بین نمیبرن متأسفانه… خصوصاً سردرد های میگرنی…

Milad7

من برای سر دردم فقط استامینوفن کدئین میخورم

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
عاطفه رشیدی