حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

۱۷ درمان خانگی برای تسکین سردرد – قسمت دوم

نوشته

3 سال قبل | یک دیدگاه | پزشکی و سلامت، سبک زندگی

در قسمت قبلی به معرفی و بررسی ۹ روش درمان خانگی سردرد از جمله مصرف مکمل ها، اسانس های روغنی و پرهیز غذایی پرداختیم. روش های درمانی طبیعی در کنار روش های رایج دارویی می تواند علائم سردرد را تا حد زیادی کاهش دهد و در بعضی موارد از بروز سردرد پیشگیری کند. در ادامه به بررسی ۸ روش درمانی دیگر می پردازیم.

درمان خانگی سردرد

به نقل از healthline ، روش های درمانی خانگی متعددی برای سردرد وجود دارد که با اتخاذ یک یا چند مورد می توان علائم درد را کاهش داد. این روش ها شامل موارد زیر می شود:

۱۰- نوشیدنی های کافئین دار بنوشید

نوشیدنی کافئین دار

درمان خانگی سردرد

نوشیدنی های کافئین دار مانند چای یا قهوه، ممکن است در هنگام سردرد مسکن خوبی باشند.

کافئین باعث بهبود خلق و خو می شود، هوشیاری را افزایش می دهد و رگ های خونی را منقبض می کند، همه اینها می توانند تأثیر مثبتی بر بهبود علائم سردرد داشته باشند. همچنین به افزایش اثربخشی داروهای رایج که برای درمان سردرد استفاده می شوند، مانند ایبوپروفن و استامینوفن کمک می کند.

با این حال، نشان داده شده است که ترک کافئین باعث سردرد می شود؛ بدین معنی که اگر فرد به طور منظم مقدار زیادی کافئین مصرف کند و به طور ناگهانی مصرف آن را متوقف کند دچار علائم سردرد می شود. بنابراین، افرادی که مرتبا دچار سردرد می شوند باید مراقب مصرف کافئین خود باشند.

۱۱- طب سوزنی

طب سوزنی

درمان خانگی سردرد

طب سوزنی یک روش طب سنتی چینی است که شامل قرار دادن سوزن های نازک در پوست برای تحریک نقاط خاصی از بدن است. این روش در بسیاری از مطالعات با کاهش علائم سردرد مرتبط بوده است.

بررسی 22 مطالعه شامل بیش از 4400 نفر نشان داد كه طب سوزنی به اندازه داروهای رایج میگرن موثر است.

مطالعه دیگری نشان داد که طب سوزنی نسبت به توپیرامات (داروی ضد تشنج که برای درمان میگرن های مزمن استفاده می شود) ، موثرتر و بی خطرتر است.

اگر به دنبال یک روش طبیعی برای درمان سردردهای مزمن هستید، طب سوزنی شاید انتخابی باشد که ارزش امتحان کردن داشته باشد.

۱۲- با یوگا ریلکس کنید

یوگا

درمان خانگی سردرد

تمرین یوگا یک روش عالی برای از بین بردن استرس، افزایش انعطاف پذیری، کاهش درد و بهبود کیفیت کلی زندگی شما است. یوگا حتی ممکن است به کاهش شدت و دفعات سردرد شما کمک کند.

در یک مطالعه اثرات یوگا درمانی بر روی ۶۰ فرد مبتلا به میگرن مزمن بررسی شد. در این مطالعه نشان داده شد که دفعات و شدت سردرد در کسانی که هم یوگا درمانی و هم مراقبت های رایج را انجام می دادند، در مقایسه با کسانی که فقط مراقبت های رایج دریافت می کردند، بیشتر کاهش یافته است.

۱۷ درمان خانگی برای تسکین سردرد – قسمت اول

مطالعه دیگری نشان داد افرادی که به مدت سه ماه یوگا تمرین می کردند، در مقایسه با افرادی که یوگا تمرین نمی کردند، کاهش قابل توجهی در دفعات حمله های سردرد، شدت و علائم مرتبط با آن داشتند.

۱۳- از بوهای شدید دوری کنید

عطر

درمان خانگی سردرد

بوی شدید مانند عطرها و محصولات شوینده می تواند باعث ایجاد سردرد در بعضی افراد شود.

مطالعه ای که روی 400 نفر مبتلا به میگرن یا سردرد تنشی انجام شد، نشان داد که بوی شدید به ویژه بوی عطرها، اغلب باعث سردرد می شوند. حساسیت بیش از حد به بو در کسانی که میگرن مزمن دارند، بوهراسی نام دارد.

اگر فکر می کنید به بوها حساس هستید، از عطرها، دود سیگار و غذاهایی با  بوی تند اجتناب کنید. این پرهیز به احتمال زیاد می تواند به کاهش درد میگرن کمک کند.

۱۴- داروهای گیاهی را امتحان کنید

بابونه

درمان خانگی سردرد

بعضی از گیاهان از جمله بابونه گاوی و سایبان ممکن است علائم سردرد را کاهش دهند. بابونه گاوی یک گیاه گل ده است که دارای خواص ضد التهابی می باشد.

برخی مطالعات نشان می دهد که مصرف مکمل های گیاه بابونه گاوی در دوزهای 50 تا 150 میلی گرم در روز ممکن است دفعات سردرد را کاهش دهد. با این حال، مطالعات دیگر نتوانسته اند فواید آن را اثبات کنند.

ریشه سایبان از یک درختچه پایای بومی آلمان نشات می گیرد و مانند بابونه گاوی دارای اثرات ضد التهابی است. چندین مطالعه نشان داده است که مصرف عصاره سایبان در دوزهای 50 تا 150 میلی گرم علائم سردرد را در بزرگسالان و کودکان کاهش می دهد.

گیاه بابونه گاوی در صورت مصرف مقادیر توصیه شده، به طور کلی بی خطر تلقی می شود. از طرفی دیگر، گیاه سایبان باید با احتیاط مصرف شود، زیرا گونه های ناخالص آن می تواند باعث آسیب کبدی شود و اثرات استفاده طولانی مدت آن ناشناخته است.

۱۵- از نیترات و نیتریت دوری کنید

غذای نیترات دار

درمان خانگی سردرد

نیترات و نیتریت مواد نگهدارنده غذایی رایج هستند که به موادی مانند هات داگ، سوسیس و بیکن اضافه می شوند تا با جلوگیری از رشد باکتری ها، آن ها را تازه نگه دارند. مطالعات نشان داده است که مواد غذایی حاوی نیتریت و نیترات باعث ایجاد سردرد در برخی افراد شده است.

نیتریت ممکن است با انبساط رگ های خونی، سردرد ایجاد کند. به منظور به حداقل رساندن میزان مصرف نیتریت، مقدار گوشت های فرآوری شده را در رژیم غذایی خود محدود کنید و تا جایی که امکان دارد در هنگام خرید، محصولات غذایی بدون نیترات انتخاب کنید.

۱۶- چای زنجبیل بنوشید

چای زنجیبل

درمان خانگی سردرد

ریشه زنجبیل حاوی بسیاری از ترکیبات مفید از جمله آنتی اکسیدان ها و مواد ضدالتهابی است.

یک مطالعه در 100 فرد مبتلا به میگرن مزمن نشان داد که 250 میلی گرم پودر زنجبیل به اندازه داروی رایج سردرد یعنی سوماتریپتان در کاهش درد میگرن موثر است.

علاوه بر این، زنجبیل به کاهش حالت تهوع و استفراغ و سایر علائم رایج مرتبط با سردردهای شدید کمک می کند.

می توانید پودر زنجبیل را به شکل کپسول مصرف کنید یا یک چای مفید با ریشه زنجبیل تازه درست کنید.

۱۷- کمی ورزش کنید

دوچرخه ثابت

درمان خانگی سردرد

یکی از ساده ترین راه ها برای کاهش دفعات حمله و شدت سردرد، انجام فعالیت بدنی است.

به عنوان مثال، یک مطالعه بر روی 91 نفر نشان داده است که 40 دقیقه دوچرخه سواری ثابت سه بار در هفته نسبت به تکنیک های ریلکسیشن در کاهش دفعات سردرد موثرتر است. یک مطالعه بزرگ دیگر شامل بیش از 92000 شرکت کننده نشان داد که سطح پایین فعالیت بدنی به وضوح با افزایش احتمال سردرد مرتبط است.

روش های زیادی برای افزایش سطح فعالیت بدنی شما وجود دارد، اما یکی از ساده ترین روش ها این است که به سادگی تعداد قدم های خود را در طول روز افزایش دهید. یعنی پیاده روی کنید!

سخن آخر

زندگی بسیاری از افراد تحت تاثیر علائم سردردهای مکرر قرار می گیرد. بنابراین یافتن روش های درمانی طبیعی و موثر برای آن ها ضروری است. یوگا، مکمل ها، اسانس های روغنی و اصلاح رژیم غذایی همگی از روش های طبیعی، ایمن و موثر برای کاهش علائم سردرد است.

اگرچه روش های رایج مانند داروها اغلب لازم هستند، اما اگر به دنبال یک رویکرد جامع تر هستید، روش های طبیعی و موثر بسیاری برای پیشگیری و درمان سردرد وجود دارد.

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Milad7

مرسی 🙂

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
عاطفه رشیدی