حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

هرآنچه از سری آیفون ۱۳ یا آیفون 12S می دانیم

گفته می شود آیفونی که در سال ۲۰۲۱ عرضه می شود، چه آیفون ۱۳ نامگذاری شود و چه آیفون 12S، یک ارتقاء محدود نسبت به سری آيفون ۱۲ خواهد بود. گرچه چندین ماه تا معرفی این گوشی هوشمند باقی ماند است، شایعات مربوط به تغییرات آیفون در سال ۲۰۲۱ کم کم در حال منتشر شدن است. ما در اینجا لیست کاملی از هرچه در مورد آیفون 12S یا آیفون ۱۳ می دانیم را جمع آوری کرده ایم.

نامگذاری آیفون بعدی

مشخص نیست آیفون امسال آیفون 12S نامگذاری خواهد شد یا آیفون ۱۳. یک گزارش در این رابطه منتشر شده است که در درون اپل امسال را سال ارتقاء S خطاب می کنند، که نشانگر تغییرات جزئی در مقایسه با آیفون ۱۲ کنونی است. هرچند این بدین معنی نیست که اپل از عنوان آیفون 12S به عنوان نشان تجاری سری آیفون سال ۲۰۲۱ استفاده خواهد کرد. احتمال دارد که گوشی امسال اپل آیفون 12S و یا آیفون ۱۳ نامیده شود و یا حتی اپل تصمیم بگیرد در سال ۲۰۲۱ نامگذاری عددی را کنار بگذارد. این کار اپل شبیه نام گذاری سری آیپد در سال های مختلف قلمداد خواهد شد.

ابعاد، طراحی و صفحه نمایش آیفون ۱۳ / آیفون 12S

احتمال استفاده از فناوری ProMotion در صفحه نمایش آیفون

احتمال استفاده از فناوری ProMotion در صفحه نمایش آیفون

در زمینه طراحی انتظار می رود که سری آیفون سال ۲۰۲۱ از طراحی تقریبا یکسان با آیفون ۱۲ برخوردار باشد. یک گزارش در این زمینه ادعا کرده است که آیفون ۱۳ اندکی ضخیم تر از آیفون ۱۲ خواهد بود. ارتفاع و پهنای این دستگاه ها یکسان خواهد بود اما ضخامت به اندازه ۰.۲۶ میلیمتر افزایش خواهد داشت.

میزان تقاضا برای آیفون ۱۲ مینی کمتر از انتظارات اپل بوده است و مشخص نیست آیا آن ها برنامه ای برای ترک کردن این فرم فکتور دارند یا خیر.  یک وبسایت ژاپنی ادعا کرده است که هر ۴ مدل آیفون ۱۳ همانند آیفون ۱۱ از یک طراحی کلی یکسان بهره خواهند برد. این بدین معنی است که ما ۴ دستگاه مختلف در سه اندازه صفحه نمایش متفاوت خواهیم داشت:

  • یک مدل آیفون ۲۰۲۱ با صفحه نمایش اولد ۵.۴ اینچی
  • دو مدل آیفون ۲۰۲۱ با صفحه نمایش اولد ۶.۱ اینچی
  • یک مدل آیفون ۲۰۲۱ با صفحه نمایش اولد ۶.۷ اینچی

اگرچه احتمالا اندازه صفحه نمایش بدون تغییر خواهد ماند،‌گفته می شود که اپل در حال تلاش برای افزودن فناوری ProMotion به صفحه نمایش آیفون ۱۳ با نرخ به روزرسانی ۱۲۰ هرتز است.

Ming-Chi Kuo، تحلیلگر معتبر محصولات اپل، در گزارشی اعلام کرده است که احتمالا اپل از فناوری LTPO برای کاهش مصرف انرژی صفحه نمایش آیفون ۱۳ بهره خواهد برد. در نتیجه اپل می تواند از میزان انرژی ذخیره شده برای فعالسازی نرخ به روزرسانی ۱۲۰ هرتز استفاده کند. اپل اولین بار از فناوری LTPO در اپل واچ سری ۴ استفاده کرد، بنابراین منطقی است که آنها امسال این ویژگی که سبب ذخیره انرژی می شود را به خط تولید آیفون بیاورند.

در نهایت، ‌چه خبر از ناچ؟ هر سال این انتظار وجود دارد که بریدگی ناچ و Face ID کوچکتر شود، اما تا اینجای کار هیچ تغییر مهمی در طراحی دستگاه رخ نداده است.

Macotakara در گزارش خود اعلام کرده است که این روند ممکن است با کوچکتر کردن ناچ آیفون ۱۳ در مقایسه با آیفون ۱۲ تغییر کند. گفته می شود که اپل رسیور بالای گوشی را به جای دیگری منتقل کرده است تا سبب کوچکتر شدن اندازه دوربین TrueDepth شود و در نتیجه به کوچکتر شدن بریدگی ناچ منتهی شود.

دوربین

دوربین آیفون ۱۲ پرو مکس

دوربین آیفون ۱۲ پرو مکس

اول از همه، شاید شاهد تغییرات جالبی در مورد دوربین های پشت گوشی در آیفون ۱۳ باشیم. برجستگی دوربین باقی خواهد ماند، اما ممکن است اپل از یک پوشش یاقوت کبود برای هر سه حسگر استفاده کند تا به جای اینکه به شکل سه لنز جدا باشند، همانند یک دوربین دیده شوند.

آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس نسبت به مدل های پیشین خود پیشرفت های قابل ملاحظه ای در زمینه فناوری دوربین داشتند. در سال ۲۰۲۱ انتظار می رود که اپل این بهبودها را به سایر اعضای سری آیفون ۱۳ نیز بیاورد.

در گزارش Macotakara عنوان شده است که ماژول دوربین آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس به یک اندازه خواهند بود، که یعنی حسگرهای دوربین مدل آیفون ۱۳ پرو که دستگاه کوچکتری است با آیفون ۱۳ پرو مکس یکسان خواهد بود. بنابراین مدل پرو نیز دارای لنز عریض با قابلیت تثبیت تغییر Sensor-shift خواهد شد. سال گذشته اپل فناوری تثبیت بهتر و زوم اپتیکال ۲.۵ برابری را فقط روی آیفون ۱۲ پرو مکس عرضه کرده بود.

استفاده از حسگر LiDAR در آیپد پرو

استفاده از حسگر LiDAR در آیپد پرو

با عرضه آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس، اپل حسگر LiDAR را برای استفاده در ویژگی های سنجش عمق به مجموع دوربین های این دستگاه ها افزود. حسگری که پیش از آن در آیپد پرو نیز دیده شده بود. گفته می شود امسال اپل حسگر LiDAR را به سایر اعضای سری آیفون ۱۳ نیز بیاورد.

احتمال خیلی زیادی وجود دارد که اپل بهبودهای دیگری نیز برای سری آيفون 12S مد نظر داشته باشد. این بهبود ها می تواند شامل بهبود در الگوریتم های تصویربرداری، ویژگی های سخت افزاری جدید یا حتی چیز دیگری باشد. ما حتما به محض اینکه در این خصوص خبری منتشر شود، آن را با شما در میان خواهیم گذاشت.

عملکرد

تراشه A14 مورد استفاده در آیفون ۱۲

تراشه A14 مورد استفاده در آیفون ۱۲

آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ پرو از پردازنده A14 Bionic اپل استفاده می کردند. همگام با بهبودهای اپل در پردازنده ساخت خود، انتظار می رود که آیفون ۱۳/12S به جدیدترین پردازنده اپل مجهز شود که احتمالا A15 Bionic نام خواهد داشت.

مشخص نیست که اپل چه چیزی را برای این پردازنده جدید تدارک دیده است،‌اما گزارش منتشر شده از TrendForce ادعا می کند که این تراشه همچون A14 از لیتوگرافی ۵ نانومتری استفاده خواهد کرد. تفاوت در این خواهد بود که اپل از یک فناوری جدید به نام لیوتوگرافی +۵ نانومتری برای بهبود عملکرد بهره خواهد برد.  همانطور که در ماه نوامبر اعلام کردیم TSMC از این فناوری جدید به عنوان N5P یاد می کند و گفته شده با ترکیب قدرت بیشتر و بهینه سازی انرژی بیشتر سبب بهبود عمر باتری خواهد شد (یا اینکه به اپل اجازه می دهد تا از باتری های با ظرفیت کمتر استفاده کند).اینکه این ترکیب بهبود عملکرد و بهینه سازی چطور از آب درخواهد آمد،‌ مشخص نیست و باید تا زمان عرضه صبر کنیم.

ارتباطات

پشتیبانی از شبکه 5G در آیفون ۱۲

پشتیبانی از شبکه 5G در آیفون ۱۲

اتصال 5G یکی از ویژگی های شاخص آیفون ۱۲ در سال گذشته بود، اما فقط مدل های آیفون ۱۲ آمریکا از شبکه 5G با فرکانس بی نهایت بالا (mmWave) پشتیبانی میکردند (شاید به خاطر هزینه زیاد،‌اپل این قابلیت را در دیگر بازارها عرضه نکرده است).

امسال در گزارشی مشاهده شده است که اپل یک تامین کننده آنتن های فرکانس بی نهایت بالا 5G را به مجموعه خود افزوده است و سفارش تعداد بالایی از این آنتن ها را برای آیفون ۱۳ داده است. بنابراین ممکن است اپل درصدد این باشد که پشتیبانی از این آنتن ها را به دستگاه هایی فراتر از نسخه بازار آمریکا آیفون ۱۲ افزوده و بقیه بازار ها را نیز پوشش دهد.

بدون درگاه

استفاده از MagSafe در آیفون ۱۲

استفاده از MagSafe در آیفون ۱۲

گزارشات منتشر شده حاکی از این است که امسال اپل از آیفون بدون پورت لایتنینگ رونمایی خواهد کرد. این دستگاه اولین آیفون خواهد بود که بدون این پورت عرضه می شود و اخیرا نیز بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد که اپل در حال تست این نمونه اولیه می باشد. مشخص نیست که آیا این تغییر امسال رخ خواهد داد یا نه اما Ming-Chi Kuo در سال ۲۰۱۹ پیشبینی کرد که ما در سال ۲۰۲۱ شاهد آیفون بدون پورت لایتنیتگ خواهیم بود.

Touch ID

افزودن Touch ID به نمایشگر آیفون ۱۳

افزودن Touch ID به نمایشگر آیفون ۱۳

آیا ممکن است امسال Touch ID به آیفون بازگردد و در کنار Face ID قرار بگیرد؟ نشانه های متعددی وجود دارند که می گویند: بله. Ming-Chi Kuo که به عنوان یک تحلیلگر معتبر محصولات اپل شناخته شده است در آگوست ۲۰۱۹ اعلام کرد که آیفون سال ۲۰۲۱ به همراه Face ID و Touch ID در زیر صفحه نمایش عرضه خواهد شد. علاوه بر این  L0vetodream که یک لو دهنده معتبر محسوب می شود گفته است که به زودی Touch ID به نمایشگر آیفون افزوده خواهد شد.

بلومبرگ نیز در گزارش اخیر خود اعلام کرد که اپل در حال بررسی پشتیبانی از حسگر اثر انگشت زیر صفحه نمایش برای آیفون امسال می باشد. در نهایت معلوم نیست که آیا این ویژگی برای آیفون 12S آماده خواهد شد یا خیر،‌ اما اپل در حال کار بر روی آن است.

عرضه Touch ID و Face ID می تواند سبب آسودگی و سرعت بیشتر باز کردن قفل آیفون شود. کاربر اثر انگشت و چهره خود را ثبت می کند و به محض اینکه هرکدام زودتر شناسایی شد، گوشی باز خواهد شد. مشکل رایجی که هم اکنون وجود دارد، کار نکردن Face ID هنگام استفاده از ماسک است که با اضافه کردن Touch ID به عنوان یک گزینه این مشکل رفع خواهد شد.

در نهایت اگر کاربران بخواهند امنیت آیفون خود را بیش از پیش بالا ببرند،‌می توانند از لحاظ تئوری هر دو روش امنیتی را فعال کنند تا پس از اینکه آیفون هر دو مولفه بیومتریک را تایید کرد، گوشی باز شود.

تاریخ عرضه و قیمت آیفون ۱۳یا آیفون 12S

آیفون ۱۲ دیرتر از تاریخ معمول عرضه شد که احتمالا این تاخیر به سبب همه گیری کرونا رخ داد. همچنین عرضه سری آیفون ۱۲ به بازار نیز در دو مرحله انجام شد. ابتدا آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ پرو عرضه شدند و یک ماه دیگر آیفون ۱۲ مینی و آیفون ۱۲ پرو مکس راهی بازار شدند. Kuo گزارش داده است که برنامه تولید گسترده آیفون ۱۳ در امسال همانند مدل های قبل از آیفون ۱۲ خواهد بود. این بدین معنی است که در صورتی که تاخیری پیش نیاید تمامی مدل های آیفون ۱۳ تا سپتامبر ۲۰۲۱ عرضه خواهند شد.

مشخص نیست که آیا تغییری نیز در قیمت گذاری سری آیفون 12S رخ خواهد داد یا خیر. همانند نام های تجاری، اطلاعات مربوط به قیمت گذاری آیفون به ندرت قبل از معرفی رسمی منتشر می شود.

جمع بندی

آیفون ۱۲ مینی در کنار آیفون ۱۲ پرو مکس

آیفون ۱۲ مینی در کنار آیفون ۱۲ پرو مکس

همانطور که مشاهده می کنید،‌آیفون ۱۳ یا آیفون 12S یک ارتقا مفصل نسبت به آیفون ۱۲ نخواهد بود. طراحی تا حد زیادی بدون تغییر خواهد ماند، ما همچنان انتظار چهار مدل مختلف را داریم، و هنوز ویژگی های کلیدی همچون پشتیبانی از شبکه 5G و بهبودهای دوربین دلیل اصلی برای ترغیب کاربران آیفون ۱۱ و مدل های قدیمی تر برای ارتقا گوشی هوشمندشان خواهد بود.

با این وجود شایعات حاکی از مجموعه ای از تغییرات محتمل برای ترغیب کاربران آیفون ۱۲ است. این تغییرات شامل Touch ID، ناچ کوچکتر و بهبود عملکرد می شود.

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mahdi

درمورد ایفون سری۱۲ خیلی چیزا میگفتن ولی بیش ترش عملی نشد 😒😒
شاید تو این سری عملی کنه به اینا

Milad7

وقتش شده که اپل طراحی آیفون ها را عوض بکنه

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین کریم نژاد