حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

گلکسی اس ۲۱ اولترا در برابر نوت ۲۰ اولترا : کدام پرچمدار سامسونگ را بخریم؟

گوشی سامسونگ گلکسی اس ۲۱ اولترا بدون شک بهترین های سامسونگ در زمینه های صفحه نمایش گوشی هوشمند و دوربین را عرضه می کند. هرچند هنوز شش ماه نیز از عمر گلکسی نوت ۲۰ اولترا نمی گذرد و هنوز فوق العاده قدرتمند به نظر می رسد. از آنجایی نوت ۲۰ اولترا حتما با تخفیف عرضه خواهد شد، ممکن است از لحاظ اقتصادی برای کاربرانی که به دنبال یک دستگاه قدرتمند هستند اما نیازی به آخرین ها ندارند، به صرفه باشد. گلکسی اس ۲۱ اولترا در برابر نوت ۲۰ اولترا چه چیزهای جدیدی برای عرضه دارد و اگر قصد خرید دارید، کدام پرچمدار سامسونگی را می بایست انتخاب کنید؟بیایید با هم به بررسی این دو دستگاه بپردازیم.

تفاوت های گلکسی اس ۲۱ اولترا در برابر نوت ۲۰ اولترا

شاید بزرگترین سوال برای کاربرانی که می خواهند  بین گلکسی اس ۲۱ اولترا و نوت ۲۰ اولترا انتخاب کنند، احتمالا این است: «سامسونگ گلکسی اس ۲۱ اولترا در مقایسه با نوت ۲۰ اولترا چه پیشرفت هایی داشته است؟». تفاوت های مشهود در دو حوزه مشاهده می شود: پردازنده و سیستم زوم دوربین.

گلکسی اس ۲۱ اولترا در برابر نوت ۲۰ اولترا

گلکسی اس ۲۱ اولترا در برابر نوت ۲۰ اولترا

گلکسی اس ۲۱ اولترا مجهز به اسنپدراگون ۸۸۸ می باشد، یک تراشه با فناوری ۵ نانومتری که نماینده آخرین پیشرفت های کوالکام در این عرصه است. اگرچه گلکسی نوت ۲۰ اولترا از پردازنده اسنپدراگون +۸۶۵ استفاده می کند، اما به هیچ وجه دستگاه کندی نیست. با این وجود چه در بنچمارک ها و چه در عملکرد در دنیای واقعی اسنپدراگون ۸۸۸ عملکرد بهتری از خود نشان می دهد. ولی شما برای اینکه این تفاوت ها را متوجه شوید می بایست حسابی به دستگاه فشار بیاورید، مثلا با فیلم برداری همزمان دوربین های عقب و دوربین جلو و یا ضبط فیلم با کیفیت 4K و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه با تمامی لنز ها، چیزی که یکی از ویژگی های گلکسی اس ۲۱ اولترا است اما نوت ۲۰ اولترا نمی تواند از پس آن برآید.

بیشتر تفاوت های مشهود در بخش دوربین این دو دستگاه مشاهده می شود. دوربین گلکسی اس ۲۱ اولترا از یک حسگر پریسکوپی جدید استفاده می کند که توانایی زوم ده برابری اپتیکال دارد درحالی که زوم اپتیکال گلکسی نوت ۲۰ اولترا نصف این مقدار است. اگر بخواهیم واقعیت را بگوییم، هنگامی که با یک میزان زوم منطقی (ده برابر) تصویربرداری شود، اختلاف کیفیت جزئی است (البته با موشکافی کردن پیکسل ها تفاوت مشخص می شود) اما هنگامی که میزان زوم را بیشتر کنید، تفاوت بسیار واضح تر می شود.

گلکسی اس ۲۱ اولترا در برابر نوت ۲۰ اولترا- زوم ده برابری

گلکسی اس ۲۱ اولترا در برابر نوت ۲۰ اولترا – زوم ده برابری

به عنوان مثال در تصویر بالا، با زوم ۱۰ برابری، توپ فوتبال در هر دو تصویر در نمایشگر گوشی مشابه به نظر می رسد، فقط با برش تصویر و موشکافی آن در یک نمایشگر بزرگتر بود که متوجه شدم تصویر گرفته شده در حالت زوم ۱۰ برابری با گلکسی اس ۲۱ اولترا بافت و جزئیات بیشتری را نشان می دهد.

 زوم ده برابری - گلکسی اس ۲۱ اولترا سمت چپ، نوت ۲۰ اولترا سمت راست

زوم ده برابری – گلکسی اس ۲۱ اولترا سمت چپ، نوت ۲۰ اولترا سمت راست

در زوم های بیشتر، این تفاوت مشهود تر است. مجموعه تصاویر زیر با زوم ۲۰ برابری و ۳۰ برابری توسط هر دو گوشی گرفته شده است. دقت کنید که تصاویر گلکسی اس ۲۱ اولترا بسیار واضح تر هستند.

 زوم ۲۰ برابری - گلکسی اس ۲۱ اولترا سمت چپ و نوت ۲۰ اولترا سمت راست

زوم ۲۰ برابری – گلکسی اس ۲۱ اولترا سمت چپ و نوت ۲۰ اولترا سمت راست

زوم ۳۰ برابری - گلکسی اس ۲۱ اولترا سمت چپ، نوت ۲۰ اولترا سمت راست

زوم ۳۰ برابری – گلکسی اس ۲۱ اولترا سمت چپ، نوت ۲۰ اولترا سمت راست

گلکسی اس ۲۱ اولترا همچنین از یک لنز تله فوتو با زوم اپتیکال ۳ برابری با فاصله کانونی ۷۰ میلی متر بهره می برد که برای تصاویر پرتره ایده آل است. گلکسی نوت ۲۰ اولترا به دلیل اینکه فاقد این لنز زوم می باشد، از زوم دیجیتال ۴.۹ برابری استفاده می کند. هرچند یافتن تفاوت بین تصاویر در زوم ۳ برابری کمی سخت است. در نمونه های زیر می توان مشاهده کرد که کیبورد در تصویر گلکسی اس ۲۱ جزئیات بیشتری دارد و بافت یقه نیز مشخص تر است.

عکاسی پرتره - اس ۲۱ اولترا (زوم ۳ برابر اپتیکال) سمت چپ، نوت ۲۰ اولترا (زوم دیجیتال) سمت راست

عکاسی پرتره – اس ۲۱ اولترا (زوم ۳ برابر اپتیکال) سمت چپ، نوت ۲۰ اولترا (زوم دیجیتال) سمت راست

دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی اصلی و ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض در مقایسه با قبل تغییر زیادی را نشان نمی دهد – هرچند گلکسی اس ۲۱ اولترا از یک حسگر جدید در دوربین جدید خود استفاده می کند – اما کیفیت بالاتر تصاویر گلکسی اس ۲۱ اولترا تا حدودی مدیون ترکیبی از ISP برتر اسنپدراگون ۸۸۸ و الگوریتم های سامسونگ می باشد.

دوربین فوق عریض - اس ۲۱ اولترا سمت چپ، نوت ۲۰ اولترا سمت راست

دوربین فوق عریض – اس ۲۱ اولترا سمت چپ، نوت ۲۰ اولترا سمت راست

دوربین عریض (واید) اس ۲۱ اولترا سمت چپ، نوت ۲۰ اولترا سمت راست

دوربین عریض (واید) اس ۲۱ اولترا سمت چپ، نوت ۲۰ اولترا سمت راست

در زمینه دوربین جلو هم، گلکسی اس ۲۱ اولترا از یک دوربین ۴۰ مگاپیکسلی استفاده می کند که سپس سامسونگ با ترکیب پیکسل ها سلفی نهایی را در قالب یک تصویر ۱۰ مگاپیکسلی ارائه می کند، در حالی که گلکسی نوت ۲۰ اولترا مستقیما از یک دوربین ۱۰ مگاپیکسلی برای تصویربرداری سلفی استفاده می کند.

دوربین سلفی - اس ۲۱ اولترا سمت چپ، نوت ۲۰ اولترا سمت راست

دوربین سلفی – اس ۲۱ اولترا سمت چپ، نوت ۲۰ اولترا سمت راست

صفحه نمایش گلکسی اس ۲۱ اولترا نیز ار لحاظ فنی برتر از نوت ۲۰ اولترا است. زیرا گلکسی اس ۲۱ اولترا می تواند تصاویر را با رزولوشن 1440p و نرخ به روزرسانی ۱۲۰ هرتز نمایش دهد، در حالی که نوت ۲۰ اولترا برای نشان دادن تصویر با نرخ به روزرسانی ۱۲۰ هرتز می بایست رزولوشن صفحه نمایش را به 1080p کاهش دهد. هرچند صادقانه بگویم، معتقد هستم که چشم انسان قادر به مشاهده تفاوت بین کیفیت 1440p و 1080p در نمایشگر کوچکی همچون صفحه نمایش موبایل نمی باشد. در هر حال هر دو نمایشگر فوق العاده زیبا به نظر می آیند.

گلکسی اس ۲۱ اولترا در برابر نوت ۲۰ اولترا - صفحه نمایش

گلکسی اس ۲۱ اولترا در برابر نوت ۲۰ اولترا – صفحه نمایش

جایی که تفاوت برای کاربران مشهود  می شود، عمر باتری است. باتری ۵۰۰۰ میلی آمپری استفاده شده در گلکسی اس ۲۱ اولترا بسیار بزرگتر از نمونه ۴۵۰۰ میلی آمپری استفاده شده در گلکسی نوت ۲۰ اولترا می باشد، بنابراین گلکسی اس ۲۱ اولترا مدت زمان بیشتری بدون نیاز به شارژ دوام می آورد.

بهبودهای جزئی دیگری نیز در کار است. مثلا گلکسی اس ۲۱ اولترا از یک حسگر اثر انگشت بزرگتر در صفحه نمایش خود استفاده کرده است و از نسل ۶ وایفای نیز پشتیبانی می کند. ولی این بهبود ها تا حدودی جزئی تلقی می شوند و اکثر افراد حتی متوجه آنها نیز نمی شوند. برای اکثر کاربران وجه تمایز این دو دستگاه در پردازنده و قدرت زوم دوربین خلاصه می شود.

شباهت های گلکسی اس ۲۱ اولترا در برابر نوت ۲۰ اولترا

گلکسی اس ۲۱ اولترا در مقایسه با سایر اعضاء خانواده گلکسی اس اشتراکات بیشتری با سری گلکسی نوت دارد،‌ زیرا از قلم استایلوس S Pen استفاده می کند که همیشه یکی از شاخصه های سری نوت محسوب میشده است. این بدین معنی است که مرز بین این دو گوشی بیش از پیش در حال محو شدن است.

استفاده از قلم S Pen در هر دو دستگاه

استفاده از قلم S Pen در هر دو دستگاه

شایان ذکر است که پشتیبانی گلکسی اس ۲۱ اولترا از S Pen به گستردگی نوت ۲۰ اولترا نمی باشد. مثلا نمی توان از ویژگی ریموت کنترل با اتصال بلوتوث استفاده کرد. ولی از آنجایی که اکثر ویژگی های نرم افزاری و میزان حساسیت بین دو دستگاه یکسان است، استفاده از قلم برای یادداشت برداری و یا طراحی تجربه مشابهی را ارائه خواهد داد. و با وجود اینکه گلکسی اس ۲۱ اولترا از یک ماژول دوربین با طراحی جدید بهره می برد، ساختار کلی دو دستگاه مشابه است – هر دو پوشش شیشه ای مات دارند و از صفحه نمایش اندکی خمیده استفاده می کنند. تجربه نرم افزاری نیز بدون شک در این دو دستگاه مشابه است.

نقد و بررسی گلکسی نوت ۲۰ اولترا سامسونگ

گلکسی اس ۲۱ اولترا یا نوت ۲۰ اولترا ، کدام یک را بخریم؟

اگر مسائل مالی مهم نیست، کاملا بدیهی است که سامسونگ گلکسی اس ۲۱ اولترا با لنز زوم بهتر، صفحه نمایش روشن تر و پردازنده جدید تر گزینه بهتری به حساب می آید مگر اینکه خیلی خواهان S Pen هستید که به طور رایگان به همراه گلکسی نوت ۲۰ عرضه می شود.

نخستین نگاه ترنجی به گلکسی اس ۲۱ اولترا سامسونگ

ولی از آنجایی که گلکسی نوت ۲۰ اولترا دیگر یک تلفن قدیمی به حساب می آید، قطعا تخفیف هایی برایش ارائه می شود تا نسبت به قیمت اصلی ۱۳۹۹ دلاری آن، چند صد دلاری را کم کند. بنابراین اگر می خواهید کمی پول دخیره کنید و همچنان یک دستگاه رده بالای سامسونگی داشته باشید، گلکسی نوت ۲۰ اولترا در بسیاری از حوزه ها عملکرد خوبی دارد و شما را ناامید نمی کند. این گوشی هنوز هم حتی در سال ۲۰۲۱ هیولایی محسوب می شود.

اشتراک در
اطلاع از
14 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mahdi

s21ultraمطمئنا
یه اتفاق عجیب همراه اول ۱۰ گیگ جایزه دا د برای دوشنبه سوری چیکار کنم اینو

amir_galaxy

اینکه مطعنا اس ۲۱ الترا
ای کاش به جاش میگفتید اس ۲۱ الترا رو کِی بخریم بهتره

ramin123

هر موقع که قیمت ریالیش، نزدیک قیمت دلاری * قیمت دلار روز شد. الان که کلی حباب داره

Mahdi

استفاده از قلم تو s21ultra خیلی خوبه باعث کسایی که اس دارن از قلم بتونن استفاده کنن

ramin123

فکر کنم تنها شیفته های قلم نوت( اون قدر که اگزینوس 990 بودنش تو ایران براش مهم نباشه) ، نوت 20 الترا رو انتخاب کنن. وگرنه برا کسی که بخواد تو این قیمت هزینه کنه s21 ultra گزینه کامل تریه
پ.ن: تا قبل از معرفی s21 ultra، به نظر خودم Note 20 ultra نسخه اسنپ کامل ترین پکیچ گوشی اندرویدی بود

Stone

سلام

دوستان بین وانپلاس ۷تی پرو ، وانپلاس ۸تی بنظرتون کدوم ؟ اگ پیشنهاد بهتری تو همین رنج مثله اینا دارین بگین (رام چین هم باشه مشکلی نیست)

Mahdi

8t بهتره ، پردازنده و صفحه نمایشش بهتره و دوربین هم احتمالا زیاد فرقی نداشته باشن

Mahdi

از لحاظ پردازنده وان پلاس ۸ تی با صفحه نمایش و دوربین مساوین خیلی فرقی ندارن ۸تی بروزرسانی بیشتری میگره 😊😊
اما شکل و شمایل گوشی کاملا سلیقه به نظر ۸ تی خوشگل تره

ramin123

ارتقا سنسور اثر انگشت قابل حس نیست؟!
اتفاقا من هر جا بررسی از s21 ultra دیدم، یکی از جاهایی که می گفتن ارتقا واضح داشته همین سنسور اثر انگشت بوده و از سرعت و دقت سنسور اثر انگشتش خیلی تعریف کرده بودن.
سخت افزار اگه اگزینوس 2100 رو با 990 مقایسه کرد، تفاوت ملموسه وگرنه که تو دو مدل اسنپ آنچنان تفاوتی ندارند که اکثر کاربرا بخوان متوجهش بشن.

اتفاقا منم مقایسه کردم واقعا هیچ فرقی نداره
بگذریم تو متن اشاره به ارگونومی خیلی بهتر نوت 20 الترا نشد
هم اینکه باریکتره هم سبک تره با اینکه صفحشم د ابعادشم بزرگتره
راست میگه به اختلاف قیمت 8 میلیونیشون اصلا نمیارزه
نوت 20 الترا با قیمت 27 میلیون ارزش خرید بیشتری داره
خود اگزینوس2100 هم همچنان مثل 990 مشکل افت عملکرد داره تستاشو ببینی
درسته بهتر شده ولی نه در اون حدی که بگیم 990 جلوش مثل میان رده هس

اره خوب کسی که بخواد گوشی بخره و بیش ازسه سال نگه داره اس21الترا انتخاب بهتریه

Mahdi

بحث جدی است بانوی پاک دامن ولی اس۲۱الترا بهتر است

persepolis

خب عزیزان و آ.قای ع.طای
دوست دارید سری پی 50 در چه تاریخی
و چرا در ان موقع رونمایی بشود.
اگر معقول باشه میگم که تاریخ مورد نظر شما حتما برای رونمایی
برقرار باشه…

Milad7

فعلا تفاوت قیمتیشون داخل ایران خیلی زیاده !

نوت20 اولترا حدود 27 تومن گیر میاد ولی اس 21 اولترا حدود 34 تومن!

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین کریم نژاد