حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

راهکارهایی برای مقابله با معضل بیکاری فارغ التحصیلان

نوشته

3 سال قبل | 2 دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

معضل بیکاری فارغ‌التحصیلان یکی از مشکلات پیش روی جامعه‌ی امروز است که هرگز نمی‌توان آن را انکار کرد. دلایل زیادی برای این موضوع وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به دولت، دانشگاه‌ها و البته خود ما اشاره کرد. امروز در این مقاله دلیل سوم را با هم بررسی خواهیم کرد.

معظل بزرگی به نام غول بیکاری، از سال‌ها پیش گریبان‌گیر جامعه و به‌ویژه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بوده است. ارزیابی‌های سازمان ملل نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در ایران ۱۲ درصد می‌باشد. طبق گزارشات اخیر مرکز آمار ایران، جمعیت شاغل کشور چیزی در حدود ۲۳.۹ میلیون نفر است. البته این آمار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا، نسبت به سال گذشته ۱.۵ میلیون کاهش داشته است. همچنین مجموع بیکاران ۲ میلیون و ۵۰۵ هزار نفر تخمین زده می‌شود. مردان فارغ‌التحصیل بیکار نسبت به سال گذشته ۴.۴ درصد کمتر شده‌اند. این آمار در بین بانوان ۶.۹ درصد افزایش داشته است. آمارها در بهار امسال نشان می‌دهد که ۳۶درصد بیکاران را فارغ‌التحصیلان آموزش عالی تشکیل داده‌اند. این آمار و ارقام نشان می‌دهد که معضل بیکاری فارغ‌التحصیلان مهم‌ترین و خطرناک‌ترین بحران اقتصادی، سیاسی و اجتماعی جامعه ایران در سال‌های آینده می‌باشد. اما علت چیست؟

دلایل بیکاری فارغ التحصیلان در جامعه چیست؟

عوامل زیادی برای معضل بیکاری فارغ‌التحصیلان وجود دارد که می‌توان آن‌ها را در دو دسته‌ی عوال درونی و عوامل بیرونی تقسیم‌بندی کرد. از جمله عوامل بیرونی می‌توان به عدم توسعه بنگاه‌های کاریابی خصوصی، رواج نیافتن و مشخص نبودن فرهنگ کاریابی، عدم توسعه‌ی کانون‌های فارغ‌التحصیلان و ناکارآمدی آنها در کاریابی و هدایت شغلی، تعدد متقاضیان و رقابت شدید برای کسب مشاغل موجود، رواج نیافتن فرهنگ کارآفرینی و وجود مشکلات اجرایی در جهت پیاده‌سازی سیاست‌ها و برنامه‌های کلان اشتغال، اشاره کرد.

اما برخی عوامل درونی هم هستند که با مقوله‌ی اشتغال و کاریابی فارغ التحصیلان ارتباط دارند و موجب بیکاری فارغ التحصیلان در جامعه‌ی امروز شده‌اند. از جمله این عوامل می‌توان به عدم آگاهی جامعه و خانواده از تناسب بین نیاز جامعه و خواسته‌ی خانواده، عدم تناسب بین ظرفیت فعلی پذیرش دانشجو در دانشگاه و نیازهای آتی بازار کار، عدم تناسب بین محتوای آموزش با مهارتهای شغلی و البته گاهی توهم‌زدگی فارغ‌التحصیلان اشاره کرد. این‌که فکر کنید از دانشگاه X با فلان مدرک دانشگاهی فارغ‌التحصیل شده‌اید، پس حتماً باید از همان ابتدا، در بالاترین جایگاه‌های ممکن استخدام شوید و به قول معروف آب در دلتان تکان نخورد، واقعاً اشتباه است.

راه‌حل اصلی برای مقابله با بیکاری فارغ التحصیلان چیست؟

حتما این حکایت معروف را شنیده‌اید که بر سر گور کشیشی در کلیسای وست مینستر نوشته شده بود: “کودک که بودم می‌خواستم دنیا را تغییر دهم. بزرگتر که شدم متوجه شدم دنیا خیلی بزرگ است. من باید انگلستان را تغییر دهم. بعدها انگلستان را هم بزرگ دیدم و تصمیم گرفتم شهرم را تغییر دهم. در سالخوردگی تصمیم گرفتم خانواده‌ام را متحول کنم. اینک که در آستانه‌ی مرگ هستم می‌فهمم که اگر روز اول خودم را تغییر داده بودم، شاید می‌توانستم دنیا را هم تغییر دهم!”  بنابراین شما هم پیش از آن‌که معضل بیکاری فارغ‌التحصیلان را به گردن این و آن بیاندازید، نگاهی به خودتان بیاندازید و باور کنید که همه چیز از خود شما شروع خواهد شد.

وقت آن است که خودتان را بهتر از همیشه بشناسید!

نخستین اقدام برای مقابله با معضل بیکاری فارغ‌التحصیلان «خودشناسی» است. این صفت، در بستر خانواده شکل می‌گیرد و در جامعه و محیط شغلی ارتقا می‌یابد و مهارتی است که در موفقیت و رشد فردیت افراد اهمیت به سزایی دارد. اگر طالب این هستید که در زندگی از نقطه‌ای به نقطه‌ی دیگر برسید، باید مبدا و مقصد خودتان را به خوبی بشناسید. مقصد همان اهدافی است که در ذهنتان ترسیم کرده‌اید و می‌خواهید به آن‌ها برسید. اما مبدا خود شما هستید. پس اول از همه باید به خودشناسی برسید. زمانی‌‌که بتوانید خودتان را بشناسید و مهارت‌ها، ویژگی‌های رفتاری و شخصیتی، قابلیت‌های درآمدزایی و مدل‌های ارتباطی را به خوبی در خودتان آنالیز نمایید، خیلی راحت‌تر می‌توانید مسیر پیش رویتان را طی کنید و به اهداف خود دست یابید.

مدرک، شرط لازم هست ولی کافی نیست

در دنیای شغلی امروز برای آن‌که بتوان بر معضلاتی مثل بیکاری فارغ‌التحصیلان غلبه کرد، علاوه بر گذراندن تحصیلات آکادمیک، باید یک سری مهارت‌های جانبی دیگر بیاموزید. هرچقدر که مهارت‌های بیش‌تری بیاموزید، از آینده‌ی شغلی بهتری برخوردار خواهید بود. گذشته از این‌ها، مهارت‌آموزی به شما کمک می‌کند تا به قولی دست چپ و راست خودتان را بشناسید و راحت‌تر در جامعه کار کنید. برای مثال اگر با مهارت مدیریت راهبردی آشنا باشید، می‌توانید برای بخش‌های مختلف در محیط کار، یک برنامه‌ریزی استراتژیک بچینید و نظر مدیر و  کارفرمای خودتان را جلب نمایید. پل زدن بین آموخته‌های دانشگاهی و مشکلاتی که در بازار کار وجود دارد، تنها با آموختن مهارت‌های شغلی امکان‌پذیر است. می‌توانید با استفاده از سایت آموزش و شرکت در وبینارها و سمینارهای مختلف این مهارت‌ها را به شکل حرفه‌ای بیاموزید.

چراغ، بستر مناسب برای کمک به اشتغال کارجویان

سایت کاریابی چراغ، نسل جدیدی از پلتفرم‌های کاریابی در کشور است که با وارد کردن خدمات آموزشی به پروسه‌ی کاریابی و استخدام، گام بزرگی در راستای مقابله با معضل بیکاری فارغ‌التحصیلان برداشته است. تست‌های شخصیت‌شناسی، دوره‌های آموزشی کاربردی و طبقه‌بندی شده ویژه‌ی بازار کار، رزومه‌ساز آنلاین و پنل جستجوی پیشرفته، ارائه‌ی جدیدترین اخبار استخدامی، از جمله امکانات چراغ هستند که می‌توانید از آن‌ها برای ورود به بازارکار و سرمایه‌گذاری استفاده نمایید. همین حالا با ورود به چراغ و ثبت‌نام در آن می‌توانید، عضو جدیدی از این سامانه‌ی هوشمند باشید.

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Soheylz

خب شما که میبینید این همه مهندس تو جامعه بیکارن چرا وقتتونو تلف میکنید به خدا اون موقعی هم که من درس خوندم اگر کسی بود راهنماییم میکرد و کسب و کاری که الان بعد از کلی وقت تلف کردن و بی کاری برای خودم راه انداختم رو داشتم الان شاید اندازه ۳۰ سال جلو تر بودم

Milad7

والا راه خاصی نداره جز کار توی اسنپ 😀

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)