حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

آیا هوآوی در نهایت قبول می کند که در مورد گوشی تاشو حق با سامسونگ بوده است؟

نوشته

3 سال قبل | 2 دیدگاه | سامسونگ، هواوی

شرکت ها گاهی اوقات پیشرو هستند و گاهی اوقات پیرو دیگر شرکت ها و وقتی صحبت از گوشی تاشو می شود، سامسونگ و هوآوی نیز در این زمینه فرقی با بقیه ندارند. خیلی قبل تر از گوشی های تاشو کنونی، و اندکی پس از دوران صفحه نمایش های منحنی و اج یک دستاورد بزرگ در فناوری گوشی های هوشمند رخ داد: اولین گوشی تاشو.

به نقل از Pocketnow، هنوز بین اینکه کدام شرکت شایسته این عنوان است، بین سامسونگ و هوآوی اختلاف وجود دارد. Mate X در ۲۵ فوریه ۲۰۱۹ رونمایی شد، و گلکسی فولد نیز فقط ۵ روز قبل تر از آن در تاریخ ۲۰ فوریه ۲۰۱۹ معرفی شد. با نگاه به این تاریخ ها این بحث به راحتی خاتمه پیدا می کند، اما بعضی افراد هنوز ادعا می کنند که Mate X شایسته عنوان اولین گوشی تاشو است، زیرا اولین گوشی تاشویی بود که دارای مودم 5G بر روی پردازنده ۷ نانومتری خود بود در حالی که گلکسی فولد فاقد فناوری 5G بود. پس از آنها هردو شرکت عرضه محصول جدید خود به بازار را چندین بار به تاخیر انداختند تا مشکلات مربوط به نمونه اولیه را برطرف کنند.

رویکردهای متفاوت سامسونگ و هوآوی در رابطه با گوشی تاشو

گوشی Galaxy Fold در برابر Mate X

گوشی Galaxy Fold در برابر Mate X

اما استفاده از فناوری 5G و یا 4G/LTE تنها تفاوت بین این دو گوشی نوآورانه نبود. همان طور که می دانید هر دو شرکت با دو رویکرد کاملا متفاوت نسبت به کانسپت طراحی یک گوشی تاشو کار خود را آغاز کردند. در حالی که رویکرد هوآوی استفاده از یک طراحی تاشو به سمت بیرون بود، سامسونگ دستگاهی با طراحی تاشو به سمت درون را مد نظر داشت.  هر دو رویکرد مزایا و معایب خود را داشتند، اگرچه هوآوی و سامسونگ هر دو پای تصمیم خود ماندند و هرکدام ادعا کردند که رویکرد خودشان بهترین است.

هوآوی از یک صفحه نمایش استفاده می کرد که در معرض عوامل مختلف قرار می گرفت و احتمال آسیب پذیری آن را افزایش می داد. از طرف دیگر سامسونگ به منظور پیشگیری از این مشکل، با تا کردن صفحه نمایش همچون یک کتاب، از آن محافظت کرد، اما مجبور شد برای اینکه دستگاه در حالت بسته نیز کاربردی باشد، از یک صفحه نمایش دوم بیرونی دیگر نیز بهره ببرد.

پس از آن مرتبا این دو شرکت از رویکرد شرکت رقیب انتقاد کردند و به تمجید از رویکرد خودشان پرداختند. البته همانند هر نمونه اولیه که در این صنعت ارائه می شود، این دستگاه های نوآورانه نیز بدون ایراد نبودند. از ترک صفحه نمایش و مشکل لولا گرفته تا گرمای بیش از حد گوشی و مشکل محافظ صفحه نمایش گریبان گیر این دستگاه ها شد.

Richard Yu مدیر گروه تجاری HUAWEI Consumer (که گوشی های هوشمند نیز در این بخش قرار دارد) در مصاحبه ای اعلام کرده بود:

“ما راه حل های مختلفی داشتیم، اما آنها را لغو کردیم. ما همزمان سه پروژه را پیش می بردیم و حتی چیزی بهتر از آن نیز داشتیم که توسط من لغو شد، که کار بدی بود. من فکر می کنم که داشتن دو صفحه نمایش، یکی در جلو و دیگری در پشت گوشی را بیش از حد سنگین می کند”.

جانشینان

گوشی Galaxy Z Fold 2 و Mate Xs

گوشی Galaxy Z Fold 2 و Mate Xs

اما همه این ها مانع این دو غول فناوری از بهبود مستمر دستگاه هایشان نشد و یک سال بعد در ۲۰۲۰، آن ها جانشینان دستگاه های خود را معرفی کردند تا خیلی از مشکلات قبلی را برطرف کنند. گلکسی زد فولد ۲ دارای صفحه نمایش بزرگ تر و مشخصات به روز بود و Mate Xs نیز علاوه بر مشخصات به روز، دارای لولا با طراحی جدید و یک صفحه نمایش مقاوم تر بود.

اگرچه همچنان هر دو شرکت پای فلسفه طراحی خود برای گوشی تاشو ایستاده بودند و Mate Xs همچنان به سمت بیرون تا میشد و Samsung Galaxy Z Fold 2 نیز به خاطر سازوکار تا شدن به سمت داخل، دارای یک صفحه نمایش بیرونی بود.

تغییر الگو

تصویر منتشر شده از هوآوی Mate X2

تصویر منتشر شده از هوآوی Mate X2

خب خیلی سریع بریم به ۲۲ فوریه ۲۰۲۱ ، بله در آینده، زمانی که قرار است هوآوی از Mate X2 رونمایی کند. به احتمال زیاد این گوشی با مشخصات به روز شده نسبت به نمونه قبلی خود معرفی خواهد شد. مثلا از چیپست Kirin 9000 بهره خواهد برد. اما مهمترین نکته این است که این بار Mate X2 دارای طراحی تاشو به سمت داخل خواهد بود. حداقل این چیزی است که در شایعات و تصاویر لو رفته اولیه مشاهده می شود.

ولی وقتی از طراحی تاشو به سمت داخل استفاده می کنید، راه دیگری وجود ندارد، باید یک صفحه نمایش بیرونی نیز به گوشی خود اضافه کنید. البته اگر میخواهید که گوشی شما چیزی فراتر از یک وسیله کم کاربرد گران باشد و بدون شک اضافه کردن یک صفحه نمایش به معنی افزایش قیمت برای دستگاهی است که هم اکنون نیز برچسب قیمتی خاصی دارد. اما مهمترین جنبه در اینجا تغییر رویکرد است.

آیا دو نسل تولید گوشی تاشو لازم بود تا هوآوی متوجه شود که از ابتدا حق با سامسونگ بوده است؟ یا اینکه این مسئله در واقع تکامل طبیعی یک دستگاه است؟ یعنی پس از عرضه نسخه اولیه، به مرور زمان بهتر می شود.

سخن آخر

سرآخر یا حداقل در پایان این مقاله ما نمی توانیم بگوییم که حق با کدام طرف است. هر روزه انسان با سرعت بیشتری به دستاوردهای جدید می رسد. از توسعه یک واکسن یا راه درمان گرفته تا فهمیدن طریقه خم کردن، تا کردن و حتی رول کردن صفحه نمایش. ما همیشه در حال پیشرفت هستیم و فارغ از اینکه چگونه به آن بنگرید، یک دستگاه بهبود یافته، یک دستگاه جدید است.

بله می تواند برگرفته از یک محصول نوآورانه باشد، که آن نیز تکاملی نسبت به محصولات قبلی است، اما در هر صورت یک دستگاه جدید است و اگر کسی راهی برای بهبود یک محصول  پیدا کرد (مثلا در تکنولوژی) هیچ ایرادی ندارد که شما نیز از آن یافته های جدید برای بهبود محصول خود استفاده کنید. فارغ از نوع نگاه در نهایت افراد هستند که از تکامل در بخش فناوری سود خواهند برد. در غیر این صورت، ما هنوز در حال راندن ماشین با چرخ های چوبی بودیم و جاده هایی که امروزه از آنها انتقاد می کنیم نیز چاله های بسیار بیشتری داشتند.

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
m.b

به نظرم لازم نیست چیزی گفته بشه… فرم‌فکتور جدید هوآوی واقعیت رو عملاً میگه…

Milad7

شاید، عمرا!

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین کریم نژاد