حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اینترنت ماهواره ای Starlink ایلان ‌ماسک چقدر کاربر دارد؟

نوشته

3 سال قبل | یک دیدگاه | اینترنت

درباره اینترنت ماهواره ای Starlink تا کنون با هم صحبت کرده ایم. سرویسی که هنوز دسترسی جهانی به آن فراهم نشده و فعلا سرعت شگفت آوری ندارد اما به محض این که ۲ فاکتور مذکور محقق شود، چیزی جلودار پیشرفت انفجاری اش نخواهد بود. در حال حاضر اما اینترنت ماهواره ای Starlink ایلان ‌ماسک چقدر کاربر دارد؟

تعداد کاربران اینترنت ماهواره ای Starlink

شرکت SpaceX ایلان ماسک بیشتر به دلیل فناوری “استفاده مجدد از موشک” شناخته شده است که محدودیت ورود شرکت ها و موسسات که مایل به پرتاب ماهواره به مدار زمین هستند را کاهش داده است، اما یکی از پروژه های جانبی آن اینترنت ماهواره ای Starlink است. پروژه ای که به سرعت در حال تبدیل شدن به یک موضوع بسیار بزرگ است. Starlink شبکه ای متشکل از صدها (و در نهایت هزاران ماهواره) ماهواره ارتباطی است که توانایی ارائه خدمات داده پرسرعت را تقریباً به هر نقطه از کره زمین دارند.

این شرکت چندین سال پیش پرتاب ماهواره های خود را آغاز کرد و در حالی که امروزه بیش از ۱۰۰۰ ماهواره Starlink در مدار قرار دارد، SpaceX مشتاقانه شروع به آزمایش این سرویس در مقیاس کوچک کرده است. حالا و همانطور که CNBC گزارش می دهد، SpaceX اخیراً فاش کرده که این سرویس اینترنت ماهواره ای در حال حاضر بیش از 10،000 کاربر دارد.

اینترنت ماهواره ای Starlink

اینترنت ماهواره ای Starlink

روز پنجشنبه، در یک پرونده با کمیسیون ارتباطات فدرال SpaceX خاطرنشان کرد که “عملکرد Starlink تئوری و آزمایشی نیست”، و می تواند “به عنوان بخشی از برنامه بتا عمومی خود، به سرعت شتاب بگیرد”. البته به نظر می رسد یک توصیف کلی بوده و شبیه روشی فانتزی برای گفتن اینکه همه چیز طبق برنامه پیش می رود.

وضعیت پروژه استارلینک چطور است؟

با این حال، شاید جالبترین معیاری که می توانیم وضعیت Starlink را اندازه گیری کنیم تعداد کاربران فعال آن است. به گزارش BGR شرکت SpaceX با استفاده از پرونده FCC نشان داد که بیش از 10 هزار کاربر در ایالات متحده و “خارج از کشور” دارد. ما به طور قطع نمی دانیم که “خارج از کشور” به چه معناست، اما SpaceX برای آزمایش این سرویس در کانادا مجوز گرفت، بنابراین این احتمالاً بخشی از آن است.

در هر صورت، این سرویس حتی در اوایل مرحله بتا عمومی خود به طور قطع در حال رشد است، اما SpaceX جاه طلبی های بسیار عالی تری دارد. این شرکت گفته است كه امیدوار است سرانجام ده ها هزار ماهواره Starlink در مدار قرار گیرد و سرعت و قابلیت اطمینان شبکه را تقویت كند و به افراد بیشتری اجازه اتصال دهد. در حال حاضر مجوز استفاده از بیش از 11000 مورد وجود دارد.

با ادامه کار، انتظار داریم استقرار منظم ماهواره های Starlink ادامه یابد و این شرکت هر ماه حدود 120 ماهواره Starlink جدید را به مدار می فرستد. برنامه RideShare جدید این شرکت به شما این فرصت را می دهد تا فضای بلااستفاده در ماموریت های پرتاب ماهواره را با همان سخت افزار Starlink که می تواند در Falcon 9 قرار گیرد، پر کند.

اینترنت ماهواره ای Starlink چه زمانی به ایران می رسد؟

 

هنوز فاصله زیادی باقی مانده است تا SpaceX بتواند به طور رسمی سرویس اینترنت Starlink را در هر کشوری (از جمله ایران) ارائه دهد، اما به نظر می رسد همه چیز با سرعت بالایی در حال پیشرفت است. سرعت و قابل اطمینان بودن ۲ ویژگی کلیدی است و اطمینان از برآورده شدن هر دو نیاز به معنای افزایش تعداد ماهواره های Starlink است که به دور زمین می چرخند. به زبان ساده، پیشرفت استارلینک فقط چک نیازمند زمان است.

نظر شما چیست؟ به اینترنت ماهواره ای امیدوار هستید؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Milad7

خیلی عالیه!

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)