حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تشخیص، درمان و پیشگیری از نیپا ویروس

نوشته

3 سال قبل | بدون دیدگاه | پزشکی و سلامت، حتما بخوانید

تشخیص زود هنگام نیپا ویروس به دلیل علائم اولیه غیر اختصاصی بیماری می تواند چالش برانگیز باشد. با این حال، تشخیص به موقع برای افزایش شانس زنده ماندن در بین افراد آلوده، جلوگیری از انتقال به افراد دیگر و مدیریت شیوع بیماری بسیار حیاتی است.

روش های تشخیص نیپا ویروس

نیپا ویروس را می توان در طی بیماری یا پس از بهبودی تشخیص داد. آزمایش های مختلفی برای تشخیص نیپا ویروس در دسترس است. در طی مراحل اولیه بیماری، تست آزمایشگاهی را می توان با استفاده از واکنش زنجیره ای پلیمراز بی درنگ (RT-PCR) از طریق مجاری گلو و بینی، مایع مغزی نخاعی ، ادرار و خون انجام داد. بعد از آن در دوره بیماری و پس از بهبودی، آزمایش آنتی بادی با استفاده از سنجش جاذب سیستم ایمنی مرتبط با آنزیم (ELISA) انجام می شود.

نیپا ویروس ، علائم و راه های انتقال آن

تشخیص زود هنگام Nipah Virus به دلیل علائم اولیه غیر اختصاصی بیماری می تواند چالش برانگیز باشد. با این حال، تشخیص به موقع برای افزایش شانس زنده ماندن در بین افراد آلوده، جلوگیری از انتقال به افراد دیگر و مدیریت شیوع بیماری بسیار حیاتی است. در مناطقی مانند بنگلادش و هند که نیپا ویروس شایع تر است، هنگامی که افراد علائمی شبیه علائم نیپا ویروس دارند، باید این احتمال در نظر گرفته شود که آن ها آلوده به ویروس نیپا باشند؛ به خصوص اگر در معرض یک منبع شناخته شده ( مانند خفاش میوه خوار) باشند.

تشخیص نیپا ویروس

درمان نیپا ویروس

در حال حاضر هیچ درمان تایید شده ای برای نیپا ویروس وجود ندارد. درمان، محدود به مراقبت از جمله استراحت، تامین آب بدن و درمان علائم در صورت بروز می شود.

با این حال، درمان های ایمنی درمانی (روش های درمانی با پادتن مونوکلونال) وجود دارند که در حال حاضر برای درمان نیپا ویروس در دست توسعه و ارزیابی هستند. یکی از پادتن های مونوکلونال، به نام m102.4 ، آزمایشات بالینی فاز یک را به پایان رسانده است و در موارد خیلی حاد هیچ دارویی بر بیمار اثر نگذاشته است، از این داروها استفاده شده است. علاوه بر این، داروی ضد ویروسی رمدسیویر هنگامی که به پستانداران غیرانسان بعد از آلوده شدن برای پیشگیری از تکثیر ویروس داده شد، موثر واقع گشت. این نشان می دهد که این دارو می تواند مکمل درمان های ایمنی درمانی باشد. داروی ریباویرین برای درمان تعداد کمی از بیماران در شیوع اولیه ویروس در مالزی مورد استفاده قرار گرفت، اما میزان تاثیر آن در افراد مشخص نیست.

رمدیسیویر برای درمان نیپا ویروس

پیشگیری از نیپا ویروس

برای پیشگیری از ابتلا به نیپا ویروس، اقدامات زیر موثر هستند:

  • دست ها را مرتب با آب و صابون بشویید.
  • از تماس با خفاش ها یا خوک های بیمار خودداری کنید.
  • از رفتن به مناطقی که خفاش ها در آنجا لانه دارند، خودداری کنید.
  • از مصرف شیره خام درخت خرما خودداری کنید.
  • از مصرف میوه هایی که ممکن است توسط خفاش ها آلوده شده باشند خودداری کنید.
  • از تماس با خون یا مایعات بدن افراد آلوده به ویروس خودداری کنید.

نیپا ویروس ، ویروس جدید چین؟ آیا Nipah Virus عامل همه گیری بعدی است؟

از آنجا که NiV می تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود، اتخاذ روش های استاندارد کنترل عفونت و تکنیک های مناسب مانند ایزوله کردن بیمار در پیشگیری از عفونت های بیمارستانی در محیط هایی که بیمار مبتلا یا مشکوک به Niv است، مهم هستند.

سایر مناطق دنیا ممکن است در آینده در معرض خطر شیوع NiV باشند، مانند مناطقی که روباه پرنده در آن ها زندگی می کنند. این خفاش ها در حال حاضر در کامبوج، اندونزی، ماداگاسکار، فیلیپین و تایلند یافت می شوند. افرادی که در این مناطق زندگی می کنند یا به آنجا سفر می کنند باید همانند مناطقی که قبلا تجربه شیوع این ویروس را داشتند، پیشگیری های لازم را انجام دهند.

نیپا ویروس

علاوه بر اقداماتی که افراد می توانند برای کاهش خطر ابتلا به NiV انجام دهند، مطالعه Nipah Virus برای جلوگیری از شیوع این ویروس در آینده توسط دانشمندان، محققان و جوامع در معرض خطر بسیار حیاتی است. پیشگیری های گسترده تر عبارتند از:

  • افزایش نظارت بر حیوانات و مردم در مناطقی که NiV وجود دارد.
  • تحقیقات بیشتر در مورد بوم شناسی خفاش های میوه خوار برای پی بردن به محل زندگی آن ها و نحوه انتشار ویروس به سایر حیوانات و افراد.
  • ارزیابی فن آوری ها یا روش های جدید برای به حداقل رساندن شیوع ویروس در جمعیت خفاش ها.
  • بهبود ابزارها برای شناسایی اولیه ویروس در جوامع و دام ها.
  • تقویت پروتکل های مراقبت های بهداشتی در روش های استاندارد کنترل عفونت برای جلوگیری از شیوع فرد به فرد.
  • افزایش آگاهی در مورد علائم، نشانه ها و خطرات NiV در میان جمعیت هایی که به دلایل زیر در معرض خطر بیشتری هستند:

o موقعیت جغرافیایی

o تماس با خفاش های میوه خوار یا موارد آلوده به این خفاش ها

o تماس با خوک ها یا حیواناتی که با خفاش های میوه خوار در تماسند

o کار در مراکز بهداشتی یا مراقبت از بیماران مبتلا به NiV

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
عاطفه رشیدی