حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

طراحی قالب سایت را با درسمن به صورت رایگان یاد بگیرید

نوشته

3 سال قبل | یک دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

سوالی که وجود دارد این است: اصلا برای طراحی قالب سایت از کجا شروع کنم؟ برای تبدیل شدن به یک متخصص به چه دانش هایی نیاز است؟

اینها سوالاتی است که برای تبدیل شدن به یک طراح وب سایت وجود دارد. دوست عزیز شاید همین الان که داری این مطلب را میخوانی در حال کار در دنیای طراحان سایت باشی، یا تازه فارغ التحصیل از دانشگاه باشی و میخواهی در راستای هدف و همچنین به عنوان شغل آینده به جمع طراحان سایت بپردازی و یانه اصلا هیچ تحصیلات آکادمیک نداری و به 1001 دلیلی که داری میخواهی در این زمینه فعالیت کنی. اما نگران نباش…..من این خبر خوش را به شما میدهم که میتوانی خیلی باکیفیت در مسیر طراحی سایت رشد کنی.

پس با ما همراه شوید تا به جواب تمامی سوالات خود در این زمینه برسی. ما به شما خواهیم گفت که باید از کجا شروع  و چه نکاتی را باید در نظر داشته باشی. اما چرا وقتی اسم از طراحی سایت می آید با این جمله مواجه میشویم؟ آموزش طراحی قالب سایت باhtml css  و bootstrap.

در ادامه خواهیم پرداخت پس همراه ما باشید.

 

داشتن یک دید کلی از مسیر:

شما در آغاز کار باید با استفاده از نرم افزار های گرافیکی مختلف نظیر فتوشاپ طرح اولیه سایت را طراحی کنید سپس مجموعه ای از کد ها را در فایل های مختلف ایجاد کرده و در کنار یکدیگر قراردهید و یک فضای خالی با حجم  مثلا یک گیگ از شرکت های ارائه دهنده هاست خریداری کنید تا کدهای خود را در آن بارگذاری و با وارد کردن نام دامنه سایت، نتیجه کار خود را ببینید.

در ادامه به طور کامل  تمام نکات را توضیح میدهیم.

 

یک طراح سایت آینده، باید به علوم زیر مسلط باشد:

  1. بخش گرافیک: معمولاً ایجاد طرح‌های اولیه‌ی وب سایت، طراحی اشکال گرافیکی، تصویرسازی ، طراحی لوگو و.. در این بخش انجام می شود.
  2. برنامه نویس سمت کاربر (client side) :طراحی رابط کاربری یا همان پوسته‌ی سایت (بخشی از سایت که کاربر با آن در ارتباط است) بر عهده‌ی یک برنامه نویس رابط کاربری است.
  3. برنامه نویس سمت سرور (server side): با استفاده از زبان‌های برنامه نویسی مثل asp.net وphp ارتباط مرورگر با سرور را میسر می‌سازند.

قبل از اینکه بگوییم چگونه مسیر را آغاز کنیم لازم است که ابتدا اصول پایه را یاد بگیرید. وب‌سایت طراحی‌شده باید طراحی UX بسیار خوبی داشته باشد. چرا؟ چون باعث می‌شود، بازدیدکنندگان در سایت شما باقی بمانند درحالی‌که یک UX نامناسب آن‌ها را به‌جایی دیگر می‌برد.

طراحی UX یا طراحی تجربه کاربری به زبان ساده چیزی است که کاربر در سایت شما می‌بیند. مثلاً لوگو در کدام بخش سایت قرار دارد یا منوها به چه شکل هستند و امثال این‌ها.

پس قبل از تلاش برای ایجاد وب‌سایت، لازم است که قوانین نحوه سازمان‌دهی وب‌سایت‌ را یاد بگیرید. به چند وب‌سایت‌ بزرگ سر بزنید و به طراحی UX آنها توجه کنید و ببینید که منو، لوگو و یا دیگر محتویات این وب‌سایت‌ها در کجا قرار گرفته و سپس آن دانش را در طرح‌های خود استفاده کنید.

حالا وقت شروع است:

بخش گرافیک سایت که مشخص است، شما برای انجام این کار کافیست تا بر روی یک نرم افزار گرافیکی تسلط داشته باشید.

بخش برنامه نویس سمت کاربر (client side):

به برنامه نویس سمت کاربر،  به طور عام طراح سایت خطاب می شود.چون سایت را از لحاظ بصری طراحی می کند. در این بخش برنامه نویس کار خود را اینگونه شروع میکند:

  • استارت اولیه با یادگیری زبان Html:

html ، زبان استاندارد طراحی صفحات وب است. در واقع پایه و اساس یک سایت، بر این زبان متکی است. بنابراین اجزای صفحه وب مثل متن، عکس و.. به کمک تگ‌های html در صفحه وب قرار می‌گیرند و میتوان گفت تمامی زبان‌ها برای طراحی سایت، به شکلی به html وابسته هستند.

  • ادامه دادن با CSS

برای اینکه اجزای صفحه وب سایت شما آرایشی به خود بگیرد باید از css استفاده کرد. پس با استفاده از این زبان به عناصر html خود، زیبایی ببخشید.

  • حرفه ای کردن کار خود با جاوا اسکریپت

بعد از اینکه صفحه‌ی وب طراحی شد برای پویاتر شدن آن به این زبان نیازمندیم. این زبان در واقع المان ها را به حرکت در می آورد و مسئول تحرک و پویا سازی سایت است. یکی از معروف ترین کتابخانه های جاوا اسکریپت، جی کوئری نام دارد.

این کتابخانه با جاوا اسکریپت نوشته شده که شما بعد از نصب آن در سایت خود دیگر نیاز به کد نویسی طولانی نداری. در واقع استفاده از این کتابخانه کد زدن را برای شماراحت تر میکند. مثلا برای نمایش ساعت پویا به جای نوشتن هشت خط کد تنها دو خط کد کافیست.


ابزاری که طراحی را برای شما سریع تر میکند:

یکی از مهم ترین ابزار هایی که وجود دارد، بوت استرپ است.

Bootstrap  مجموعه ای از ابزارهای رایگان برای ایجاد صفحات وب و نرم افزارهای تحت وب است که شامل دستورات HTML، CSS  و توابع جاوا اسکریپت جهت تولید و نمایش فرم ها، دکمه ها، تب ها، ستون ها و سایر المان های مورد نیاز طراحی وب می باشد.

 

بخش برنامه نویس سمت سرور (server side)

در برنامه نویسی سمت سرور ما نمیبینیم که چه کنش و واکنش هایی رخ می دهد. ما فقط شاهد نتیجه آن هستیم. در این بخش به کمک یک زبان سمت سرور، اطلاعات بین مرورگر و سرور تبادل می‌شود.

شما با دیدن دوره آموزشی سی شارپ ، پایتون، جاوا و هر زبانی که در برنامه نویسی سمت سرور وجود دارد و با استفاده از تکنولوژی آنها برای طراحی سایت، کدنویسی بخش سرور یا همان بک-اند خود را بسازید.

 

پس به طور کلی اگر ما بدن انسان را یک قالب سایت در نظر بگیریم:

تمام استخوان ها و مفاصل و در واقع اسکلت بدنی یک انسان همان زبان HTML است و گوشت و پوست و مو … زبان css و javascript  نیز مسئول به حرکت در آوردن تمامی این اندام ها می باشد. بخش مغز انسان هم که کلیه رفتار های آن قابل مشاهده نیست، همان زبان سمت سرور است.

 

قبل از جمع بندی بهتر است این نکات را همیشه به یاد داشته باشید:

  • همیشه به روز باشید

برای طراح وب سایت شدن، هر روز یا حداقل هفته ای 2 بار زمان هایی را در نظر بگیرید برای اینکه خودتان را به روز نگه دارید و این هم بدانید که هرچه در زمینه کاری خود بیشتر بدانید، بهتراست. یعنی اگر در زمینه وب کار میکنید اصلا لازم نیست شبکه و برنامه نویسی اندروید هم بدانید و اصلا احساس نیاز و خلا را دراین زمینه ها، جدی نگیرید اما لازم است به تمام بخش های مربوط به زمینه مناسب خود اشراف کامل داشته باشید. از تکنولوژی های جدید استقبال کنید. 

  • تمرکزداشته باشید

برای رسیدن به نقطه مطلوب لازم نیست به پله های بالاتر نگاه کنید بلکه باید برنامه ریزی داشته باشید. لازم نیست وقتی در حال یادگیری HTML هستید، به این فکر کنیید که اگر PHP بلد بودم عالی میشد، یاد میگیرید اما به موقع. توی هر بخشی که هستید تمام فکر و زمان را به همون بخش معطوف کنید.زیرا که لازم است در  قدم اول، خیلی تمرکز داشته باشید ،اگر این تمرکز نباشد به این فکر میکنید که وای حالا حالا ها باید یاد بگیرم و فقط زمان را از دست میدهید.

  • کم هزینه کنید؛ مفید هزینه کنید

اگر به این فکر افتاده اید که خب الان دیگه وقت آن است که دفتر بزنم و …..

باید بگویم دست نگه دارید. چون شما بیشتر از پول به تجربه نیاز دارید، یعنی میتوانید درابتدا پول زیادی برای شروع راه اندازی کسب و کار نداشته باشید ولی باید تجربه زیادی کسب کنید.

 

کلام آخر:

درباره مدت زمان یادگیری باید بگویم که کاملاً وابسته به عواملی مثل سطح تلاش شما، مدت زمانی که برای این کار می‌گذارید، راه یادگیری و… می‌باشد. اما معمولاً در بهترین حالت، این پروسه به صورت کامل، حداقل ۳ ماه زمان لازم است. هرچند در نگاه اول طی کردن این مسیر طولانی و سخت به نظر می‌رسد اما زمانی که با شیرینی آن آشنا شوید و با انگیزه به این کار ادامه دهید در مدت زمان کوتاهی می‌توانید به جایگاه قابل قبولی برسید. پس اگر در ابتدای راه هستید نگران نباشید. نیازی نیست شما به‌صورت یک‌جا و فشرده تمام موارد فوق را یاد بگیرید . بهتر است این کار را با دوره آموزشی  html  css شروع و سپس به bootstrap محدود و در زمینه‌ی برنامه نویسی سمت کاربر فعالیت کنید.

برای اینکار من به شما یک منبع بسیار خوب معرفی میکنم و آن هم سایت درسمن است.

یک خبر خوب اینکه اگر به این مباحث مسلط هستید و به صورت پروژه محور میخواهید یک آموزش طراحی قالب سایت باhtml css  و bootstrap بگذرانید، این سایت یک دوره کاملا کاربردی و رایگان در اختیار دوستداران طراحی سایت قرار داده است. موفق و پیروز باشید.

 

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Milad7

ممنون 🙂

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
واحد تبلیغات