حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

سنگ ۳.۹ میلیارد ساله‌ی ماه در دفتر کار بایدن

یک سنگ از کره ماه در 20 ژانویه 2021 به دولت بایدن تحویل داده شد. به درخواست رئیس جمهور ایالات متحده، ناسا ظرفی با نمونه ای از سطح ماه را برای نمایش در دفتر رئیس جمهور تحویل داد.

این سنگ از نزدیکترین همسایه فضایی ما اکنون در دفتر رئیس جمهور در کاخ سفید برای به رسمیت شناختن نمادین آرزوها و دستاوردهای نسل های قبلی و پشتیبانی از رویکرد کنونی کاوش در ماه و مریخ آمریکا قرار داده شده.

دولت بایدن این نمونه را از مرکز آزمایشگاه نمونه های ماه در مرکز فضایی جانسون ناسا در هوستون درخواست کرد.

این سنگ مثلثی است و برای مشاهده از چند زاویه در دسترس است.

تاریخچه تشکیل سنگ و جمع‌آوری آن

نمونه قمری 76015،143  توسط مأموریت Apollo 17  در دره Taurus-Littrow  از ۳ کیلومتری محل فرود ماه نشین جمع آوری شده است. Taurus-Littrow دره ای قمری است که در سمت نزدیک ماه به زمین و در مختصات 20.0 درجه شمالی 31.0 درجه شرقی واقع شده است. در دسامبر 1972 ، به عنوان محل فرود مأموریت آپولو 17 آمریکا و آخرین مأموریت فضانوردان به ماه بود.

“این قطعه 332 گرمی(کمتر از یک پوند) ماه که در سال 1972 جمع آوری شد یک نمونه 3.9 میلیارد ساله است که در آخرین برخورد شهاب سنگ به Imbrium یا دریای رگبارها به وجود آمده دریای رگبارها  ۱۱۲۳ کیلومتر قطر دارد و بزرگ‌ترین  دریای ماه پس از اقیانوس توفان‌ها است.دریای رگبارها همچنین بزرگ‌ترین دریاوار پدیدآمده در یک حوضه برخوردی است. آپولو ۱۵ در منطقه جنوب غربی دریای رگبارها در نزدیکی کوه‌های آپنین فرود آمد.

قسمت هایی که روی این نمونه مسطح هستند توسط آزمایشگاه مراقبت قمری ناسا  برای تحقیقات علمی بریده شدند. بقیه سنگ نسبتاً طبیعی است و همانطور که سنگ در ماه بوده به نظر می‌رسد.

این سنگ  از اولین سنگ های ماه نبود که جنس ان با جنس زمین متفاوت باشد این سنگ فضایی به جای اینکه از جنسی باشد که زمین و ماه ما را تشکیل می دهد بخشی از یک شهاب سنگ اولیه بوده است که تقریباً 600 میلیون سال پس از شکل گیری ماه به ماه برخورد کرد و شکاف 720 مایلی در سطح ماه به وجود اورد. عرض این شکاف کمتر از 150 مایل نبوده و جرم این شهاب سنگ 28000 تریلیون تن بوده است.

 

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mahdi

عجب سنگی بود😊😊

Milad7

بایدن چلاق 😒

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیررضا محمودی نژاد