حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مایکروسافت در حال تلاش برای رفع باگ ویندوز 10 است که می تواند به هارد درایو شما آسیب برساند

سال 2021 با یک باگ مهم برای ویندوز 10 آغاز شده است. باگی که می تواند به سادگی شما را به دردسر بیاندازد. البته مایکروسافت در حال تلاش برای رفع باگ ویندوز 10 است که می تواند به هارد درایو شما آسیب برساند ولی تا آن زمان کاربران را به احتیاط بیشتر توصیه کرده است.

باگ ویندوز 10

مایکروسافت اعلام کرده است که در تلاش برای برطرف کردن باگ عجیبی در ویندوز 10 است که می تواند حتی با بازکردن یک آیکون به هارد درایو شما آسیب برساند. پژوهشگر حوزه امنیت جوناس ال اوایل هفته در این رابطه هشدار داده بود و این باگ را یک “آسیب پذیری بدقلق” نامیده بود. افراد خرابکار می توانند یک خط دستور کار شده را درون یک فایل زیپ، پوشه یا حتی یک میانبر ساده ویندوز پنهان کنند. تنها کاری که یک کاربر ویندوز 10 لازم است انجام دهد این است که فایل زیپ را باز کند، یا فقط نگاهی به پوشه ای که میانبر درون آن است بیاندازد و بدافزار به صورت خودکار آسیب زدن به هارد درایو شما را آغاز خواهد کرد.

ویل دورمن، که یک کارشناس آسیب پذیری در مرکز هماهنگی CERT می باشد، این مسئله را تایید کرد و اضافه کرد که ممکن است راه های دیگری برای آسیب پذیری NTFS باشد. دورمن همچنین اعلام کرد که این آسیب پذیری از سه سال پیش در ویندوز 10 وجود داشته است و علاوه بر این مورد مشکل دیگری نیز در رابطه با NTFS وجود داشته است که وی دو سال پیش گزارش کرده است ولی هنوز برطرف نشده است.

سخنگوی مایکروسافت در گفت و گو با The Verge گفت: “ما از این مساله آگاه هستیم و در آینده یک بروزرسانی در این رابطه ارائه خواهیم کرد. استفاده از این تکنیک متکی بر مهندسی اجتماعی است و مثل همیشه ما کاربران خود را به عادات کامپیوتری خوب در فضای آنلاین، همچون احتیاط در بازکردن فایل های ناشناس و قبول کردن فایل های انتقالی، ترغیب می کنیم.”

افراد دیگری هم اشاره کرده اند که حتی اگر دستور بدافزار را در نوار مرورگرتان بنویسید نیز به راحتی عمل خواهد کرد. Bleeping Computer این باگ را در حالت های مختلف بررسی کرده است و بیان کرده است که این باگ سبب می شود که کاربران ویندوز 10 برای تعمیر  دیسک رکورد آسیب دیده به راه اندازی مجدد کامپیوتر خود سوق داده شوند. این راه اندازی مجدد پروسه چک دیسک ویندوز را فعال خواهد کرد که میتواند آسیب وارده را برطرف کند.

البته پروسه تعمیر همیشه خودکار انجام نخواهد شد. دورمن می گوید که ممکن است برای رفع مشکل دیسک نیاز به ایجاد تغییراتی دیگری باشد. این باگ همچنین نیازی به اجازه ادمین یا مجوز خاص دیگری ندارد و همین می تواند در مواردی که چک دیسک نمی تواند مشکل را حل کند، برای کاربران مشکل ساز شود.

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mostoul

من همیشه از این باگهای ویندوز 10 زخم خوردم. یکیش اون باگ ssd بود. از اون موقع تا حالا همیشه هر چند روز یک بار یه system restore point میسازم تا بلایی سر ویندوزم نیاد

Milad7

آره ویندوز 10 مشکلات زیادی داره

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین کریم نژاد