حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

2020 گرم ترین سال در طول تاریخ؛ به دمای دهه 1980 باز نخواهیم گشت!

نوشته

3 سال قبل | یک دیدگاه | محیط زیست

چندین موسسه علمی در 14 ژانویه گفتند که 2020 رکورد گرم ترین سال های ثبت شده را زد. ناسا و سرویس تغییر اقلیم Copernicus اتحادیه اروپا هفته گذشته اعلام کردند که سال 2020 و سال 2016 در رتبه نخست گرم ترین سال ها قرار دارند. انجمن جهانی هواشناسی (WMO)، سازمان ملی اقیانوسی و جوی (NOAA) و اداره هواشناسی انگلیس (Met) همگی ارقامی را منتشر کردند که 2020 را در میان  سه سال گرم ثبت شده قرار داده است.

2020 در میان گرم ترین سال های تاریخ

همه آن ها متفق القول هستند که 2020 روند صعودی  افزایش دما را تجربه کرد، و این میزان بالاتر از دمایی بود که در سیاره ی ما عادی تلقی می شد. شش سال گرم تاریخ همگی از سال 2015 به بعد بوده اند. تازه از داغ ترین دهه ثبت شده گذر کرده بودیم، اما به نظر می رسد که دهه آینده گرم تر خواهد بود.

گوین اشمیت، مدیر موسسه مطالعات فضایی Goddard ناسا می گوید: “ما اساساً می توانیم انتظار موارد مشابه بیشتری داشته باشیم. ما به دمای دهه 1980 باز نخواهیم گشت.”

هر سازمانی از روش های خاص خود برای نتیجه گیری مستقل استفاده می کند، به همین دلیل تفاوت های جزئی در گزارش ها وجود دارد. اما طبق گفته WMO ، که از یافته های سازمان های منطقه ای برای گزارش خود استفاده می کند، اختلاف بین سه سال گرم یعنی 2020 ، 2019 و 2016 بسیار ناچیز است، به طوری که تفاوت بین آن ها غیرقابل تشخیص است.

ناسا تمایل دارد که دمای متوسط جهانی را کمی بیشتر از سایر موسسات هواشناسی در نظر بگیرد. این به این دلیل است که برای تخمین دما در مناطقی که جمع آوری داده ها محدود است( مانند قطب شمال) از قرائت های ایستگاه های هواشناسی اطراف استفاده می کند. به گفته ناسا، این اقدامی مهم است زیرا قطب شمال از سال 1970 سه برابر بیشتر از بقیه کره زمین گرم شده است. بنابراین گنجاندن بیشتر منطقه در تجزیه و تحلیل جهانی آن، چشم انداز جامع تری به ناسا می دهد. این عمل  “جهت گیری دمای سرد” را که می تواند سایر داده های درنظر گرفته نشده قطب شمال را تحت تاثیر قرار دهد، جبران کند.

در مجموع کره زمین در سال 2020 حدود 1.2 درجه سانتیگراد گرم تر از سال های 1850–1900 بود. (دوره پیش صنعتی که یک شاخص محسوب می شود.) هدف از توافق نامه آب و هوایی پاریس این است که دما را به درستی زیر 2 درجه سانتیگراد نگه دارد تا از شدیدترین اثرات تغییرات آب و هوایی جلوگیری کند.

با این حال فجایع آب و هوایی، همچنان در حال وقع هستند

فاجعه های مربوط به آب و هوا، در حال حاضر اینجا هستند. اهیرا سانچزلوگو، دانشمند فیزیکی مرکز ملی اطلاعات محیطی NOAA می گوید: “افزایش ناچیز دمای کره زمین می تواند منجر به تغییرات بزرگی در رویدادهای شدید آب و هوایی شود. ما اخیرا شاهد برخی از این موارد بوده ایم.” سال گذشته ایالات متحده فعال ترین فصل طوفان های آتلانتیک و وحشتناک ترین فصل آتش سوزی غرب را تجربه کرد.

گرمترین سال

طوفان های آتلانتیک

گرمترین سال

دمای زمین در همه جا به طور مساوی تغییر نمی کند. برخی از مکان ها به دلیل آسیب پذیری منحصر به فرد خود، بیشتر و سریع تر تحت تأثیر تغییرات اقلیمی قرار می گیرند. به گزارش Copernicus ، قطب شمال که سال گذشته نیز گرمای بی سابقه ای را تجربه کرد، در سال 2020 در مقایسه با میانگین دما از 1981 تا 2000 ، 6 درجه سانتیگراد گرم تر شد. قطب شمال تا حدی سریع تر از بقیه مناطق گرم می شود زیرا هوای گرم به معنای یخ و برف کمتر است تا نور خورشید را منعکس کند. سطوح تیره تر، که با ذوب شدن یخ ها بیرون می آیند، گرمای بیشتری جذب می کنند. و از آنجا که دریا سریع تر از خشکی گرم می شود، آب گرم تر نیز در قطب های پوشیده از یخ دریا سرعت تغییرات را افزایش می دهد.

پدیده های مشابه در مناطق دیگر با خط ساحلی وسیع و زمستان های برفی اتفاق می افتد. برای مثال شمال شرقی آمریکا را در نظر بگیرید که با سرعت بیشتری نسبت به بقیه مناطق آمریکا گرم می شود و پیش بینی می شود که این روند ادامه دار باشد. امبریش کارملکار، استادیار دانشگاه امهرست ماساچوست می گوید: “لازم است بدانیم که دو درجه سانتیگراد افزایش در سطح جهانی به معنای افزایش سه درجه سانتیگراد در شمال شرقی است.”

اشمیت افزود: “ما با سرعت و قدرت هرچه تمام تر به سمت آستانه های دمای تعیین شده در توافق نامه پاریس پیش می رویم. همه این موارد اکنون بر سطح دریا و بر روی همه چیزهایی که مردم مجبورند با آن ها کنار بیایند، تاثیر می گذارد. شرایط هر روز بدتر و بدتر می شود.”

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Milad7

همینطور پیش بره طی چند سال آینده کل یخ های قطب آب میشن! 😐

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
عاطفه رشیدی