حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تاثیر پیشرفت فناوری و تکنولوژی بر حوزه طراحی گرافیکی

نوشته

3 سال قبل | یک دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

تاثیر پیشرفت فناوری و تکنولوژی بر زندگی روزمره

ما در جامعه هر کاری که انجام می دهیم از فناوری استفاده می کنیم. چه در حال شنیدن موسیقی در ایستگاه اتوبوس یا مترو در مسیر رفتن به کار باشیم و یا در حال بررسی اخبار از طریق تلفن همراه و یا در حال انجام هر کار دیگر .

امروزه فناوری و تکنولوژی های پیشرفته ، یک امر اجتناب ناپذیر و جزء جداناپذیر زندگی ما انسان ها می باشد. بعنوان مثال اگر ما چیزی را نمی دانیم ، ویکی پدیا به طور مستقیم یک منبع و یک دایره المعارف کامل از اطلاعات برای ما به حساب می آید و یا موتور جستجوی گوگل به ما کمک می کند در کسری از ثانیه به حجم عظیمی از اطلاعات در دنیای پهناور اینترنت دسترسی داشته باشیم که تمامی اینها از تکنولوژی ها و فناوری های پیشرفته بهره می برند. با پیشرفت تکنولوژی ، ما ابزارها و روش های قدیمی را ، با ابزارها و روش ها و فناوری های جدید جایگزین می کنیم. بعنوان مثال همین امر پیشرفت تکنولوژی و فناوری در امر موسیقی باعث شده است که اکنون به جای خریدن وسایل فیزیکی ، این موارد را با بارگیری و دانلود و نگهداری در تجهیزات رایانه ای انجام دهیم.

 

تاثیر پیشرفت فناوری و تکنولوژی بر حوزه طراحی گرافیکی

حوزه طراحی نیز از پیشرفت فناوری و تکنولوژی بی نصیب نبوده و تاثیرات مثبت بسیار زیادی از این امر برده است. این پیشرفت در حوزه های مختلف طراحی تاثیر گزار بوده است حوزه هایی از قبیل سخت افزار های موجود طراحی ، نرم افزارهای موجود طراحی ، منابع گرافیکی موجود در دنیای اینترنت و . . . بعنوان مثال در گذشته تجهیزات موجود برای طراحی ، صرفا به مداد و قلم و کاغذ و ابزارهایی از این دست خلاصه می شد ولی با پیشرفت تکنولوژی و با اختراع کامپیوتر ، دنیای طراحی وارد مرحله دیگری شد و طراحی ها از روی کاغذ به روی صفحات مانیتور ها کوچ کردند. با پیشرفت بیشتر تکنولوژی و با بوجود آمدن دستگاه های حرفه ای تر و پیشرفته تر مانند قلم های نوری ، مانیتورهای لمسی و غیره ، دنیای طراحی باز هم پیشرفته تر از قبل شد. همچنین در بخش نرم افزاری نیز این پیشرفت ها بشدت مشهود بوده بطوری که ابزار ها و نرم افزارهایی که امروز در اختیار طراحان قرار دارد و امکاناتی که به طراحان ارائه می دهد به هیچ عنوان در گذشته امکان پذیر نبود و هیچ طراحی در گذشته امکان خلق آثار امروزی را نداشت. این پیشرفت ها باعث رشد سرعت و کیفیت طراحی ها شده و باعث شده تا آثار امروزی بشدت حرفه ای تر و طبیعی تر از آثار گذشته باشد.

تاثیر پیشرفت فناوری در افزایش سرعت و کیفیت طراحی ها

یکی دیگر از بخش هایی که بشدت تحت تاثیر پیشرفت تکنولوژی و فناوری ها بوده بحث منابع گرافیکی و سایت های ارائه دهنده طرح های گرافیکی لایه باز  مانند سایت تیک طرح می باشد. در گذشته اگر یک طراح ، قصد خلق یک اثر در یک موضوع خاص را داشت ، نیاز بود تا از صفر تا صد آن طراحی را خودش طراحی نماید که این امر باعث طولانی شدن مدت زمان طراحی می شد و همچنین با توجه به محدود بودن تفکرات یک طراح ، آثار او در یک مسیر یکنواخت حرکت می کرد ولی امروزه با پیشرفت تکنولوژی و فناوری ، وب سایت هایی بوجود آمده اند که میلیون ها طرح لایه باز در موضوعات مختلف و در دسته بندی های مختلف را ارائه می دهند . نتیجه بوجود آمدن این سایت ها و منابع گرافیکی این است که اولا طراح دیگر نیاز ندارد تک تک المان های موجود بر روی طرح خود را خودش شخصا طراحی نماید و می تواند به سادگی از طرح های لایه باز آماده ارائه شده در سایت های گرافیکی استفاده نماید و هم اینکه با مشاهده آثار و طرح های موجود در آرشیو این سایت ها ، می تواند ایده های بسیار جدید و متنوع تری بگیرد و طراحی های خود را متنوع تر نماید. وب سایت شاتر استوک بعنوان برترین و معتبرترین وب سایت ارائه دهنده طرح های گرافیکی لایه باز در جهان می باشد که میلیون ها طرح لایه باز با فرمت های مختلف را ارائه می دهد و ابزار بسیار خوبی برای طراحان می باشد. وب سایت های دیگری از قبیل فری پیک یا گرافیک ریور و . . . نیز وجود دارند که در جایگاه خود منابع گرافیکی کم نظیری به حساب می آیند.

مشکلات رایج در مسیر استفاده از تکنولوژی های موجود برای طراحان ایرانی

با همه این تفاسیر ، طراحان عزیز ، در کشور ما ، با یک مشکل بسیار بزرگ مواجه می باشند و آن ، این است که در بسیاری از مواقع نمی توانند از این منابع استفاده نمایند به دو دلیل . دلیل اول اینکه ، اکثر سایت های خارجی ارائه دهنده طرح های لایه باز در قبال ارائه خدمات ، هزینه های اشتراک ماهیانه دریافت می نمایند و با توجه به بالا بودن قیمت ارز در کشور ما ، استفاده از منابع گرافیکی جهانی برای طراحان ما به هیچ عنوان مقرون به صرفه نمی باشد. دلیل دوم بحث هایی از قبیل تحریم ها ، فیلترینگ و یا عدم توان پرداخت های بین المللی به دلیل محروم بودن کشور ما از شبکه بانکی جهانی می باشد که با فرض اینکه اگر یک طراح ایرانی با توجه به بالا بودن قیمت ارز ، باز هم قصد تهیه اشتراک و استفاده از طرح های لایه باز سایت های خارجی را داشته باشد با این حال با مشکلات پیش گفته مواجه خواهد شد و توان پرداخت بین المللی را نخواهد داشت تا بتواند اشتراک تهیه کرده و از منابع مذکور استفاده نماید.

راه حل ها و نتیجه گیری

ما در این مقاله در مرحله اول قصد داشتیم شما را با تاثیر فناوری و تکنولوژی بر حوزه طراحی ، آشنا نماییم و در مرحله دوم راه حلی مناسبی در اختیار طراحان ایرانی قرار دهیم تا از موهبت این پیشرفت بی نصیب نمانند و بتوانند همگام با طراحان جهانی حرکت نمایند.

اگر چه سایت ها و منابع گرافیکی جهانی در سطح بسیار پیشرفته و بالایی فعالیت می نمایند اما کشور ما نیز در این زمینه از کشورهای پیشرفته چندان عقب نبوده و توانسته با تکیه بر قدرت داخلی ، این نقص را برای طراحان خود برطرف نماید. یکی از سایت هایی که در زمینه ارائه طرح های لایه باز در موضوعات و دسته بندی های مختلفی فعالیت می نماید سایت تیک طرح می باشد که با داشتن آرشیوی غنی و بزرگ از هزاران طرح لایه باز ، توانسته در جایگاه یک منبع بسیار قدرتمند در خدمت طراحان ایرانی باشد. این وب سایت بصورت تخصصی در حوزه طراحی گرافیکی فعالیت می نماید و طرح های خود را در فرمت هایی از قبیل PSD ، EPS ، Ai ، PNG ، JPEG و غیره ارائه می نماید تا طراحان ایرانی بسته به نیاز خود بتوانند طرح مورد نظر خود را در فرمت مورد نظر خود تهیه و استفاده نمایند. امیدواریم که در این مقاله توانسته باشیم بخشی از دغدغه های طراحان عزیز ایرانی را پوشش دهیم و بتوانیم راه حل مناسبی برای رفع موانع موجود در مسیر پیشرفت شان ارائه دهیم.

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Milad7

س ی ن ا یه مقاله راجب خرید آیفون تصویری هم بذار ممنون 🙂

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
واحد تبلیغات