حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مقایسه کامل PS5 در مقابل Xbox Series X کدام یک بهتر هستند؟

مدت زیادی نیست که از عرضه کنسول های نسل جدید یعنی اکس باکس سری اکس و پلی استیشن 5 می گذرد. اما هنوز این بحث وجود دارد که کدام کنسول بهتر است؟ در مطلب امروز قصد داریم مقایسه کامل PS5 در مقابل Xbox Series X را داشته باشیم و این دو کنسول را از همه لحاظ با هم مقایسه کنیم. این مقایسه کامل را از دست ندهید!

در این نوشته قصد داریم کنسول ها را از نظر:

  • قیمت
  • طراحی
  • سخت افزار
  • بازی های انحصاری
  • سرویس ها
  • دسته
  • قابلیت Backwards compatibility
  • ویژگی های منحصر به فرد

با هم مقایسه کنیم.

قیمت

مقایسه کامل PS5 در مقابل Xbox Series X کدام یک بهتر هستند؟

اولین و شاید مهم ترین بخش مقایسه این دو کنسول قیمت آنهاست. قیمت اصلی و معرفی شده هر دو کنسول 500 دلار بوده و مساوی است. یعنی اگر با دلار 30 هزار تومانی و با صرف نظر از گمرک و هزینه حمل و نقل، قیمت این کنسول ها را حساب کنیم، به عدد 15 میلیون تومان می رسیم. اما قیمت ها در ایران بسیار بیشتر از این حدود است. می توانید دلایل گرانی بیش از حد این کنسول ها را در ترنجی مطالعه کنید. به هر حال باز هم قیمت PS5 نسبت به Xbox Series X در ایران بیشتر بوده و گاهی این تفاوت تا 10 میلیون تومان می رسد. قیمیت این کنسول ها در حال حاضر به شرح زیر است:

Xbox Series X: بین 17 تا 24 میلیون تومان

PS5: بین 27 تا 39 میلیون تومان

گفتنی است که نسخه های مقرون به صرفه PS5 Digital Edition و Xbox Series S نیز به ترتیب با قیمت 400 دلار و 300 دلار معرفی شدند. در این زمینه نیز Xbox با اختلاف 100 دلار، قیمت کمتری نسبت به PS5 دارد. باز هم این اختلاف در ایران بیشتر بوده و قیمت ها هم اکنون به شرح زیر است:

Xbox Series S: بین 11 تا 16 میلیون تومان

PS5 Digital Edition: بین 25 تا 30 میلیون تومان

نتیجه گیری: اگر در حال حاضر، واقع گرایانه به قیمت PS5 و Xbox بنگریم، در ایران قیمت اکس باکس مناسب تر از پلی استیشن است.

برنده این بخش: Xbox

طراحی

مقایسه کامل PS5 در مقابل Xbox Series X کدام یک بهتر هستند؟

کدام کنسول زیبا تر است؟ در بیشتر مواقع، اینکه آیا طراحی کنسول را دوست دارید یا نه به اولویت شخصی برمی گردد. اما معلوم است سونی در زمینه طراحی، تمام توان خود را به کار گرفته و با نورپردازی و طراحی آینده نگر خود دلربایی می کند. البته این زیبایی به قیمت اندازه کنسول تمام شده و آن را بزرگ ترین کنسول تاریخ کرده است! پیدا کردن جای مناسب برای این کنسول ممکن است کمی دشوار باشد.

مقایسه کامل PS5 در مقابل Xbox Series X کدام یک بهتر هستند؟

مایکروسافت هم با طراحی خاص خود، زیبایی منحصر به فرد خود را دارد. Xbox Series X یک مکعب مستطیل سیاه است، انگار با عظلات خود قدرت نمایی می کند! Xbox Series X در مقایسه با PS5 فضای خود را بسیار بهتر مدیریت می کند و همیشه جایی در کنار تلویزیون خود برای آن می یابید.

مقایسه کامل PS5 در مقابل Xbox Series X کدام یک بهتر هستند؟

نتیجه گیری : دوست داشت طراحی به شخص باز می گردد اما به طور کلی PS5 با طراحی آینده نگر و نور پردازی بهتر به نظر می رسد.

برنده این بخش: PS5

سخت افزار

مقایسه کامل PS5 در مقابل Xbox Series X کدام یک بهتر هستند؟

مشخصات سخت افزاری دو کنسول به شرح زیر است:

PS5Xbox Series X
CPUپردازنده شخصی‌سازی شده Zen 2 با هشت هسته و فرکانس متغیر 3.5 GHzپردازنده شخصی‌سازی شده Zen 2 با هشت هسته و فرکانس 3.8 GHz
GPUپردازنده گرافیکی با معماری شخصی‌سازی شده RDNA 2 با قدرت ۱۰.۲۸ ترافلاپس و ۳۶ واحد محاسباتی (CU) با فرکانس متغیر ۲.۲۳ گیگاهرتزپردازنده گرافیکی شخصی‌سازی‌شده RDNA 2 با قدرت ۱۲ ترافلاپس و ۵۲ واحد محاسباتی (CU) با فرکانس 1.825 گیگاهرتز
RAM16GB GDDR616GB GDDR6
Storage825GB custom SSD1TB custom NVMe SSD

دو کنسول در برخی از ویژگی ها، مثل پشتیبانی از HDR، کیفیت 4K و 120 فریم بر ثانیه با یکدیگر برابرند. اما اگر بخواهیم تخصصی تر به این موضوع نگاه کنیم، متوجه می شویم که کنسول اکس باکس سری اکس، از لحاظ قدرت بهتر از پلی استیشن 5 است. اگر نگاهی به بخش پردازنده (CPU) و گرافیک (GPU) بیاندازید، می بینید که XBOX Series X عملکرد بهتری را از خود به جای گذاشته است. بعلاوه در بخش فضای ذخیره سازی (Storage) نیز اکس باکس از پلی استیشن بهتر بوده و دارای 175 گیگابایت فضای بیشتر است.

نتیجه گیری: به طور کلی از لحاظ سخت افزار کنسول اکس باکس بهتر عمل می کند.

برنده این بخش: Xbox

بازی های انحصاری

مقایسه کامل PS5 در مقابل Xbox Series X کدام یک بهتر هستند؟

هم سونی و هم مایکروسافت، انحصاری های خاص خود را دارند. اکس باکس با عناوینی مثل Forza Horizon ، Gears of War و Halo توانسته طرفداران زیادی را به خود جلب کند. از آن طرف سونی با انحصاری های تاریخ ساز خود مثل Spider-man، God of war و Last of Us واقعاً حرفی برای گفتن باقی نمی گذارد.

نتیجه گیری: در زمینه بازی های انحصاری پلی استیشن بهتر عمل کرده است.

برنده این بخش: PS5

سرویس ها

سرویس آنلاین

برای آنلاین بازی کردن در هر دو کنسول به اشتراک آنلاین نیاز دارید که در پلی استیشن با نام Playstation Plus و در Xbox با نام Xbox Live Gold شناخته می شود؛ که هر دو دارای بازی های رایگان ماهانه نیز هستند. قیمت هر دو سرویس ماهانه 10 دلار بوده؛ اما پلن های مقرون به صرفه تری نیز وجود داردند.

مقایسه کامل PS5 در مقابل Xbox Series X کدام یک بهتر هستند؟

سرویس بازی

در زمینه سرویس بازی نیز اکس باکس دارای Game pass و پلی استیشن دارای PS Now است. با خرید این سرویس ها می توانید به بیش از 100 بازی دسترسی داشته باشید. قیمت Game pass برای ماه اول 1 دلار و بقیه ماه ها 10 دلار است(می توانید با ساخت اکانت جدید، هر ماه یک دلار هزینه کنید!) PS now اما به طور کلی ماهانه 10 دلار است. می توانید لیست بازی های PS now را اینجا (بازی های پلی استیشن 2 و 3 را باید با استریم بازی کنید) و لیست بازی های گیم پس را اینجا مشاهده کنید.

سرویس بازی گیم پس با بازی هایی مثل: کل انحصاری های اکس باکس از جمله Forza Horizon و Gears of war و بازی های دیگری مثل Doom Eternal ، Control، Dishonored و.. به طور کلی Game Pass دارای بازی های جذاب تری نسبت به PS Now است.

مقایسه کامل PS5 در مقابل Xbox Series X کدام یک بهتر هستند؟

EA Play

سرویس EA Play نیز برای هر دو کنسول موجود است و به شما اجازه دسترسی به برترین عناوین شرکت EA از جمله همه Need for Speed ها، تمامی Battlefield ها، Crysis ، FiFA و… را می دهد. این سرویس نیز برای هر دو کنسول ماهانه 5 دلار است.

مقایسه کامل PS5 در مقابل Xbox Series X کدام یک بهتر هستند؟

تا اینجا بنظر سرویس های بازی هر دو کنسول برابرند اما اکس باکس یک سرویس گیم دیگر را نیز ارائه می دهد که پلی استیشن از آن بی بهره است.

Xbox Game Pass Ultimate

این سرویس در واقع ترکیبی از سه سرویس بالا است. یعنی Gold، GamePass، EA Play در کنار هم. از همه چیز عجیب تر قیمت این سرویس است با ماه اول 1 دلار شروع شده و به ماهانه 15 دلار می رسد. البته نگران نباشید می توانید هر ماه با خرید یک گیم پس آلتیمیت یک ماهه فقط یک دلار هزینه کنید! یعنی سالانه 12 دلار! علاوه بر این، سرویس گیم پس آلتیمیت گاهی به مناسبت های مختلف، با تخفیف نیز ارائه می شود. برای مثال اکنون که به کریسمس نزدیک می شویم، قیمت این سرویس به هر سه ماه 1 دلار رسیده است. اگر بخواهید همین سرویس را با خرید جداگانه هر سرویس برای پلی استیشن خود، خریداری کنید باید 75 دلار هزینه کنید!

مقایسه کامل PS5 در مقابل Xbox Series X کدام یک بهتر هستند؟

به جرئت می توان گفت با این سرویس می توانید به حد اقل نیمی از بازی های مورد علاقه خود، با قیمتی بسیار ناچیز دسترسی پیدا کنید.

نتیجه گیری: اکس باکس با سرویس Game Pass Ultimate واقعاً حرفی برای گفتن باقی نمی گذارد.

برنده این بخش: Xbox

دسته بازی یا کنترلر

مقایسه کامل PS5 در مقابل Xbox Series X کدام یک بهتر هستند؟

کنترلر Xbox Series X تقریباً یکسان با مدل Xbox One است اما با اختلافاتی مثل تغییر بافت و زبر کردن دکمه های RT و LT و D-pad بهبود یافته و یک دکمه جدید “share” در مرکز است. (می توانید از کنترلر اکس باکس وان در سری اکس و بلعکس نیز استفاده کنید)

مقایسه کامل PS5 در مقابل Xbox Series X کدام یک بهتر هستند؟از طرف دیگر ، PS5 DualSense با طرح رنگی دو رنگ و الهام گرفتن از ارگونومی اکس باکس، فاصله زیادی با DualShock 4 دارد. این کنترلر علاوه بر ویژگی های قبلی، یعنی بلند گوی داخلی، حسگر لمسی و باتری شارژی پیشفرض( در اکس باکس باید باتری قابل شارژ را جدا تهیه کنید) انواع مختلفی از ویژگی های جدید را اضافه می کند. بین این ویژگی ها می توان به میکروفن داخلی (که البته در کنار مزایای معایبی هم دارد) و بازخورد چشمگیر دسته اشاره کرد. با این ویژگی می توانید ایجاد مقاومت هنگام فشار دادن ماشه را احساس کنید! البته برعکس اکس باکس نمی توانید از این کنترلر در PS4 یا بلعکس استفاده کنید.

نتیجه گیری: کنترلر پلی استیشن با وجود چندین ویژگی بیشتر نسبت به اکس باکس بهتر عمل می کند.

برنده این بخش: PS5

قابلیت Backwards compatibility

مقایسه کامل PS5 در مقابل Xbox Series X کدام یک بهتر هستند؟

قابلیت Backwards compatibility یعنی بتوان از وسایل گذشته نظیر بازی ها و لوازم جانبی نسل های قبلی روی نسل جدید استفاده کرد.

با پلی استیشن 5 می توانید تقریباً همه بازی های PS4 را تجربه کنید. (البته با کیفیتی که روی PS4 اجرا می شد.) اما نمی توانید بازی های PS3 و PS2 و PS را تجربه کنید. البته می توانید از طریق استریم کردن از آنها استفاده کنید اما قبول کنید که اصلا راه مناسبی برای این کار نیست.

اما در اکس باکس سری اکس این موضوع متفاوت است. شما می توانید با Xbox Series X تمامی بازی های اکس باکس وان، اکس باکس 360 ، و حتی اکس باکس اورجینال را هم بازی کنید! بعلاوه اگر آموزش های مخصوص آن را دنبال کنید می توانید بازی های PS2 را هم روی آن اجرا کنید! علاوه بر اینها همانطور که قبلاً گفته شد، می توانید کنترلر اکس باکس وان را روی سری اکس و بلعکس استفاده کنید.

نتیجه گیری: در زمینه قابلیت Backwards compatibility بدون شک اکس باکس بهتر عمل می کند.

برنده این بخش Xbox

ویژگی های منحصر به فرد

در بخش می خواهیم در مورد ویژی هایی حرف بزنیم که فقط در هیچ کدام از این دو کنسول مشترک نیست.

PS5 دارای هدست واقعیت مجازی است که Xbox Series X از آن بی بهره است. البته ناگفته نماند که قیمت آن برای هر کسی مناسب نیست. از آن طرف اکس باکس دارای قابلیت Quick resume است که به شما امکان می دهد بین بازی های مختلف بدون نیاز به لود مجدد بازی سویچ کنید. برای مثال در حال بازی کردن Assassins creed هستید؛ می توانید بازی را Pause کرده و به بازی Call of duty بروید. سپس دوباره به بازی Assassins creed برگشته و بدون نیاز به بارگذاری مجدد، بازی را از همان جا ادامه دهید.

اکس باکس سری اکس همچنین دارای یک ورودی برای هارد SSD است که می توانید آن را خریداری کرده به پشت اکس باکس متصل کنید تا یک ترابایت دیگر جای خالی برای بازی های خود ایجاد کنید!

نتیجه گیری: هر دو کنسول دارای ویژگی های خاص خود هستند.

برنده این بخش: ؟

نظرات و پیشنهادات شما

شما کدام کنسول را انتخاب می کنید؟ کدام یک بهترند؟ می توانید نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه ها با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک در
اطلاع از
22 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
TheFreeCritic

هر کس میتونه با توجه به نیازش یک کنسول رو انتخب کنه و انتخاب صد درصدی من هم اکس باکس هست .
مهمترین دلایلشم حافظه بیشتر و پشتیبانی از هارد اکسترنال و بکوارد کامپتیبلیتی ( من بازی های نسل 7 رو هم بازی میکنم ) و صد البته سرویس گیم پس و در نهایت قدرت کنسوله که اواخر نسل معلوم میشه !!!!!!!

Taha

دقیقاً 👌👍
ولی کسی که pc داره بهتره بره سراغps5 چون از سرویس گیم پس ایکس باکس میشه تو pc هم استفاده کرد.
( pcی که بتونه تا چند نسل از بازیها پشتیبانی کنه)

TheFreeCritic

کسی که PC خوب داره . اصلا نیازی به کنسول های مایکروسافت نداره چون تمامی بازی های اکس باکس روی pc هستند . و علاوه بر اون pc گیمرا عضوی از خانواده میکروسافتن !!!

Taha

منم همینو گفتم دیگه😐
بعضی بازیها انحصاری هستن اونارو که نمیشه با pc بازی کرد

TheFreeCritic

هم سونی و هم مایکروسافت، انحصاری های خاص خود را دارند. اکس باکس با عناوینی مثل Forza Horizon ، Gears of War و Halo توانسته طرفداران زیادی را به خود جلب کند. از آن طرف سونی با انحصاری های تاریخ ساز خود مثل Spider-man، God of war و Last of Us واقعاً حرفی برای گفتن باقی نمی گذارد.

مهمترین برگ برنده توی انحصاری های هر کنسول

مایکروسافت : دووم – فال اوت – ولفنشاین – اوری – گیرز – فورزا – هیلو –
سونی : لست اف اس – گوست اف سوشیما – گرن توریسمو – گاد اف وار – هورایزون – اسپایدرمن

SHREK

Doom و fallout و Wolfenstein انحصاری نیستن. هورایزن هم نمیشه گفت انحصاری چون برای PC هم هست. ARK2 هم انحصاری ایکس باکس و یکسری بازی جدید که به نظر باید جالب باشن کوانتوم بریک هم هست که خودم خیلی ازش خوشم نیومد.

TheFreeCritic

عزیزم نسخه های قدیمی بازی های بتسدا انحصاری نیست .
بازی های جدیدی که تو این نسل میان انحصاری PC + XBOX هست

SHREK

فیل اسپنسر گفت که این اتفاق نمیفته ولی روی بازی انحصاری کار میکنن.

TheFreeCritic

7.5 ملیارد دلار در راه رضای خدا دادن ؟؟

TheFreeCritic

اوه برای ماکرو فیبل رو یادم رفت

SHREK

سری X🔥🔥🔥🔥🔥💦💦💦😍😍😍

TheFreeCritic

داداش راستی 17 18 شد قیمتش .
نمیخوای بخریش ؟

SHREK

هنوزم فک کنم زوده پایین ترهم میاد به جز اون A10s غیر قابل تحمل میخوام عوضش کنم 😣

TheFreeCritic

والا زومجی هم گفت اگر میخواید الان بخرید سریز اکس بگیرید که به قیمت چهانیش نزدیکه
خود استدیو زومجی هم برای تولید محتوا یک سریز ایکس خرید از تیلنو .
به نظرم سریع کنسولو بخر ایشاالله پول تعویضش جور میشه .
منم ببینم گوشیم اگر در حد مناسب فروش بره سریز اس میخرم با 11 12 تومن

SHREK

مبارک باشه🌹🌹🌹منم به فکری میکنم.

SHREK

در راه ر. ضای خدا که نه در اصل داره پولشو درمیاره با این کار که بازی های بتسدا برای PS5 هم عرضه کنن پول بیشتری درمیارن تا انحصاری باشن.ممکنه در بلند مدت نظرشون عوض بشه البته. به جزء اون بتسدا داره برای ماکروسافت انحصاری هم می‌سازه.

SHREK

هات فیکس 1.06 سایبر امد🔥🔥🔥🔥😘🔥

ARMTIN

دسته بازی دوال سنس فوق‌العاده است
جای بسی تأسف داره که مایکروسافت نتونسته دسته بازی در حد کنسول 9 خودش ارائه کنه 😶
.
.
.
خیلی دوس دارم سری X تهیه کنم ، اما بازی های انحصاری و دسته دوال سنس کنسول سونی منو سردرگم کرده 😐
اما چیزی که مشخص کنسول سونی خیلی طرفدار داره ، در حدی که تو بازار سیاه 2 برابر قیمت جهانی بفروشه میرسه

Mahdi

من انتخابم ایکس باکسه

Milad7

خب سلیقه ای هست من خودم عاشق ps5 هستم 🙂

آرین کرمانی

دسته ایکس باکس با اینکه ظاهر بسیار جالبی نسبت به پلی استیشن نداره ولی هنوز با دقت ترین کنترلر برای بازی های شوتر هست و هنوز شرکت ژاپنی پلی استیشن نتوانسته و کیفیت و دقت ایکس باکس کنترلر تولید کنه.
اگه برای شما ظاهر و قابلیت مهم است دسته پلی استیشن برای شما بهتر است ولی اگر به دقت، کیفیت و دوام توجه دارید دسته ایکس باکس بهترین گزینه است.

REDWOOD

خیلی دوست دارم اکس باکس بگیرم ولی نزدیک ۲۵۰ تا بازی سونی دارم که بیشترشو بازی نکرم.موندم بر سر ۲ راهی

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
رضا بهرامی نیا