حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

دلیل قطع شدن سرویس های گوگل چه بود؟

نوشته

3 سال قبل | 4 دیدگاه | گوگل

روز دوشنبه اکثر سرویس های Google ، از Gmail به YouTube تا Google Drive، دچار قطعی گسترده شدند که بیش از یک ساعت طول کشید. در سراسر جهان، کاربران شکایت داشتند که قادر به دسترسی به ایمیل نیستند یا از جلسات جاری Google Meet خارج شده اند. در حالی که گوگل ظرف یک ساعت پس از قطع خدمات، همه سرویس ها را بازیابی کرد، تا آن زمان، این سقوط به یکی از بزرگترین ترندهای رسانه های اجتماعی تبدیل شده بود و موجی از وحشت را برای تجارت در بسیاری از نقاط جهان ایجاد کرد. اما دلیل قطع شدن سرویس های گوگل چه بود؟

دوشنبه و با دلیل قطع شدن سرویس های گوگل چه اتفاقی افتاد؟

سخنگوی گوگل علت وقفه “تقریباً 45 دقیقه” را “مسئله سهمیه فضای ذخیره سازی داخلی” دانست. در این بیانیه آمده است:

“سرویس هایی که به ورود کاربران به حساب کاربری نیاز داشتند، با خطاهای بالایی مواجه شدند”.

در این گزارش، “همه سرویس ها در حال حاضر بازیابی شده اند” عنوان شده و از همه کاربران آسیب دیده عذرخواهی کرده و وعده “بررسی دقیق پیگیری برای اطمینان از عدم تکرار این مشکل در آینده” را داده است.

گوگل ابتدا اذعان کرد که مشکلی در رابطه با Gmail وجود دارد و برای مدتی صفحه وضعیت برای اکثر سرویس ها قرمز رنگ نشان داده شد.

“ما از مشکل اکثر کاربران در Gmail آگاه هستیم. کاربران تحت تأثیر نمی توانند به Gmail دسترسی پیدا کنند. ما تا تاریخ 12/14/20، ساعت 5:42 بعد از ظهر با به روزرسانی جزئیات زمانی که انتظار داریم مشکل را برطرف کنیم، باز می گردیم. لطفاً توجه داشته باشید که این زمان یک تخمین است و ممکن است تغییر کند.”

لوگو جدید gmail

gmail

تا ساعت 6.22 بعد از ظهر، گوگل به روز کرده است که “مشکل Gmail برای اکثر قریب به اتفاق کاربران آسیب دیده برطرف می شود”. در آن زمان اکثر سرویس های Google نیز آنلاین شدند.

در ابتدا گفته شد:

“قابلیت اطمینان سیستم در گوگل اولویت اصلی است، و ما در حال بهبود مستمر برای بهتر کردن سیستم خود هستیم”.

این امر حیاتی است، زیرا در سراسر جهان، مشاغل و سایر سرویس های حیاتی به دلایل مختلفی از محصولات رایگان و پولی گوگل استفاده می کنند. قطع یک ساعته در میانه روز کاری، به خصوص در مورد کاربران پولی، چندان خوب نخواهد بود.

آیا همه خدمات و کاربران تحت تأثیر قرار گرفته اند؟

باید بدانید که با ادعای گوگل، فقط جیمیل و یوتیوب با هم بیش از 3.5 میلیارد کاربر جهانی دارند. اکنون به ندرت دیده می شود که قطعی برق تمام سرویس ها و کاربران را تحت تأثیر قرار دهد. این به این دلیل است که کاربران، حتی از یک جغرافیا، از طریق چندین سرور در سراسر جهان میزبانی می شوند. و حتی در این سرورها، نسخه های پشتیبان وجود دارد که در صورت بروز مشکلی به سرعت فعال می شوند.

با این حال، قطع شدن سرویس های گوگل مربوط به دوشنبه ۲۴ آذر ۹۹ واقعاً محلی نبوده و از بزرگترین مواردی است که در چند وقت اخیر تجربه شده است. در اوج خود، DownDetector.com بیش از ۱۱۲ هزار گزارش را برای یوتیوب و تقریبا ۴۰ هزار مورد را برای Gmail از کاربران در مناطق مختلف جهان ثبت کرده است.

این قطعی چقدر مهم است؟

با توجه به افزایش کاربران در همه سرویس های آنلاین و مطمئناً در سرویس های ارائه شده توسط گوگل، این خاموشی اهمیت پیدا می کند. سوالاتی مطرح خواهد شد که آیا زیرساخت های  این شرکت ها به اندازه کافی قوی هستند که بتوانند در مدت زمان زیادی این مقاومت را تحمل کنند. شرکتهایی که برای خدمات زیرساختی به گوگل وابسته هستند ، نگران تأثیر چنین قطعی هایی، به ویژه یک مورد طولانی تر خواهند بود.

شما از این قطع شدن خدمات گوگل تحث تاثیر قرار گرفتید؟

اشتراک در
اطلاع از
4 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
SHREK

نزدیک 1 ماه اینترنت مارو قطع کردن تحت تاثیر قرار نگرفتیم این که دیگه… 😹

Yousef.komando

1 ساعت
مگه چیه
وقتی واسه باز کردن هر سایت 2 دقیقه میخواد
این دیگه خنده داره

pooria

ملت غیور ایران 1 ساعت را در حد پاک کردن داستان خود میدانند و بر اساس سابقه 1 ماه هم به…. نیست
ایا ایمان نمیاورید؟

Milad7

امروزم تل یه ساعت قطع بود

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)