حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نقد و بررسی هواوی Y9a : پیشتاز پیشرفت

هواوی یکی از برندهایی است که در رده قیمتی اقتصادی همیشه گزینه های خوبی را ارایه می کند. خانواده Y این شرکت محدوده خوبی را پوشش می دهند. بالاترین عضو این خانواد هرا می توان سری ۹ دانست. جدیدترین عضو در این سری Huawei Y9a است. ما توصیف “پیشتاز پیشرفت” را برای این دستگاه انتخاب کرده ایم. اما دلیل چیست؟ امشب با هم به بررسی هواوی Y9a خواهیم نشست و جنبه های مختلف آن را بررسی می کنیم. از سریع ترین شارژر در رده قیمتی خود تا پیشرفت های خوب HMS برای پرکردن جای خالی خدمات گوگل. جای خالی‌ای که به وضوح نشان از تنگ‌نظری دولت امریکا در موضوع پیشرفت هواوی و دیگر شرکت های چینی است.

موبایل های هوشمند همدم همیشگی ما هستند. این جمله را شاید زیاد شنیده باشیم اما اگر بیشتر به آن دقت کنید می بینید که برای انتخاب چنین دستگاهی که روی زندگی ما تاثیر می گذارد، باید انتخاب هوشیارانه ای داشته باشیم. انتخاب هوشیارانه به این معنی نیست که شما تمام آن فناوری ها را بدانید و در این زمینه صاحب نظر باشید. تنها چیزی که نیاز است شما بدانید، نیازهای اصلی‌تان است و خواندن یک بررسی مناسب تا ببینید نیازهای شما با این دستگاه پاسخ داده می شود یا خیر. ما اینجا بررسی را برای شما آماده کرده ایم، شما هم نیازهای خود بسنجید و بیاید تا نگاهی به Huawei Y9a داشته باشیم.

طراحی هواوی Y9a

هواوی Y9a

هواوی Y9a

اگر چند سال پیش به نیت خرید یک موبایل اقتصادی به بازار می رفتید، ظاهر موبایل های این رده قیمتی عموما ساده بود و با دیگر دستگاه ها سخت تمایز داده می شد. این سال ها کمی روال عوض شده اما بدون شک می توان گفت برخلاف سری های پرچمدار، در رده اقتصادی شباهت ها زیاد است. اگر می خواهید یک موبایل خاص داشته باشید، باید در نگاه اول خاص باشد، باید در دست شما خاص باشد، باید یکتا باشد.

هواوی با Y9a طراحی مشابه سری پرچمدار Mate 30 (و نه Mate 40) خود را به میدان آورده است. موبایل ها با کم شدن حاشیه، شخصیت طراحی خود را روی قاب پشتی نشان می دهند. اینجا ما قاب دوربین دایره ای داریم که دور آن یک نوار نسبتا پهن وجود دارد و الگوی آن با دیگر بخش های قاب پشتی متمایز است.

فلاش LED خارج از این قاب دایره ای و بالا گوشه سمت چپ در یک کادر نسبتا کشیده، قرار دارد. قاب دوربین مقداری برجسته است و شیشه ای که دوربین ها را پوشش می دهد برای هر چهار دوربین یکسان است. دور حاشیه این بخش عبارت “AI Quad Camera” و مشخصات دوربین اصلی که ۶۴ مگاپیکسلی با f/1.8 و لنز ۲۶ میلی متری است، به چشم می خورد. درباره این بخش به تفصیل و با نمونه های جداگانه صحبت خواهیم کرد.

هواوی Y9a

هواوی Y9a

قاب پشتی گرادیانت خاصی دارد که در رنگ مشکی دستگاه ما، فقط در زوایای خاصی دیده می شود و هر بار یک طرح نو را نقش می زند. من این مدل خاص بودن را بیشتر دوست دارم اما اگر شما رنگ شاداب تر و البته طرحی پرزرق و برق تر دوست دارید، می توانید از رنگ های متنوع دیگر دستگاه هم انتخاب کنید.

لوگو هواوی مواضعانه روی گوشه پایین سمت چپ قرار دارد. این وضعیت قاب پشتی است. طراحی کلی این قاب بدین شکل است که لبه خمیده اند. من این طراحی را جز بهینه ترین طراحی ها برای یک موبایل می دانم و علاوه بر این که از نظر بصری لبه های دستگاه را کوچکتر نشان می دهد، ارگونومی در دست گرفتن آن هم بهتر می شود.

قاب پشتی از پلاستیک ساخته شده است اما خیلی کم می توان در نگاه اول متوجه آن شد. حضور پلاستیک در دستگاه های اقتصادی علاوه بر کاهش هزینه کلی به مقاومت بهتر دستگاه در مقابل ضربه هم کمک می کند. من شخصا با استفاده از این جنس در رده قیمتی که هواوی Y9a می ایستد، مشکلی ندارم.

به جلوی دستگاه می آییم، جایی که چیز زیادی برای گفتن وجود ندارد به جز یک نمایشگر بزرگ و دوست داشتنی بدون هیچ گونه زائده. حاشیه های دستگاه در حد منطقی قرار دارد و چانه آن همانند اکثر دستگاه های همرده خود است. به لطف شیشه 2.5D این حاشیه ها در اکثر اوقات کمتر هم دیده می شوند.

بالای نمایشگر خروجی بلندگوی مکالمه قرار گرفته است. مانند اکثر موبایل های دیگر اینجا خبری از LED نوتیفیکیشن ها نیست. خوشبختانه حسگرهای تنظیم نور نمایشگر بر اساس نور محیط و حسگر قریب برای خاموش شدن نمایشگر در حین مکالمه به خوبی روی لبه بالا پوشانده شده است.

هواوی سعی کرده با یک پوشش مخصوص، وقتی نمایشگر دستگاه خاموش است آن را با لبه های مشکی دور آن یکپارچه کند. این زمانی به چشم می آید که دستگاه شما روی میز است و تفاوتی بین مرز نمایشگر و دستگاه را نمی بینید.

لبه های دستگاه هر کدام چیزی برای ارائه دارند به جز لبه سمت چپ (از نمای جلو). لبه سمت را میزبان دکمه های به هم پیوسته تنظیم حجم صدا است که زیر آن ها دکمه قفل در یک تورفتگی خاص قرار دارد. این دکمه با حسگر اثرانگشت یکپارچه است. من معمولا طرفدار این ایده نیستم چون وقتی دکمه قفل را می زنید تا نوتیفیکیشن ها را در صفحه قفل ببینید، ناگهان قفل دستگاه باز می شود و آن چیزی که می خواهید را نمی بینید. خوشبخاته برای رفع این مشکل هواوی Y9a ویژگی Raise To Wake را اریه می دهد که وقتی دستگاه را برمی دارید، صفحه قفل نمایش داده می شود.

لبه پایین برای خروجی بلندگوی تکی دستگاه، میکروفون اصلی، پورت USB C و سینی سیم کارت است. این سینی سیم کارت برای دو سیم یا یک سیم و یک نانومموری کارت (NM) استفاده می شود. این سینی دو محفظه پشت به پشت دارد که از نظر طراحی مشابه به چیزی است که در پرچمدارها دیدیم.

در نهایت لبه بالا میزبان میکروفون دوم، جک ۳.۵ میلی متری صدا و خروجی دوربین سلفی پاپ-آپ است.

موضوع جالب درباره طراحی لبه های دستگاه این است که لبه پایین و بالا مانند طراحی پرچمدارهای اخیر این شرکت طراحی صاف دارند اما لبه های سمت راست و چپ خمیده هستند که در دست بهتر جای بگیرند. البته متاسفانه نمی توان دستگاه را روی لبه پایینش به تنهایی و به صورت ایستاده روی سطح صاف قرار داد. دستگاه تمایل دارد به سمت جلو بیفتد و این به دلیل عدم بالانس بودن وزن در این حالت است.

بعد از لبه ها تا قسمت نمایشگر تخت دستگاه هم با یک نوار پلاستیکی قرار دارد تا ضربه های احتمالی را جذب کند و خطر شکستن نمایشگر هم کاهش پیدا کند.

وزن Huawei Y9a که یک دستگاه بزرگ ۶.۶۳ اینچی است و باتری ۴۲۰۰ میلی آمپری دارد با عدد ۱۹۷ گرم قابل قبول است. ضخامت ۹ میلی متری آن نیز خیلی بیراه نیست. با نسبت نمایشگر به بدنه تقریبا ۸۵٪ هم می توان گفت که نسبت به رقبای دیگر یک دستگاه خوشدست و ارگونومیک است

اطلاعات کلی مربوط به دستگاه هم روی گوشه پایین سمت راست قاب پشتی هک شده است. این را با لمس می فهیمد اما به چشم خیلی سخت می توانید ببینید:

در مجموع طراحی هواوی Y9a از نظر موارد پایه ای مانند جنس بدنه، وزن و ابعاد مانند اکثر رقبای هم قیمت خود است. چیزی که سبب خاص بودن آن می شود، طراحی قاب پشتی و لبه های دستگاه است. همچنین به لطف دوربین پاپ آپ، شما یک نمایشگر بدون زائده دارید که تجربه بصری بهتری برای شما ارایه می کند. صحبت از نمایشگر شد و اجازه بدهید که درباره آن بیشتر حرف بزنیم.

پیش از آن اما می توانید از اینجا آنباکسینگ هواوی Y9a را ببینید و محتویات کامل جعبه اش را بررسی کنید:

آنباکسینگ هواوی Y9a را ببینید

نمایشگر هواوی Y9a

هواوی روی اکثر دستگاه های اقتصادی خود از پنل IPS استفاده می کند. هر چند ما در قیمت مشابه می توانیم نمونه هایی با پنل OLED پیدا کنیم. این پنل IPS در مقابل خیلی از رقبای خود که از این نوع پنل استفاده می کنند یک پنل با کیفیت به شمار می رود. در مقابل پنل های OLED مسلما تفاوت هایی وجود دارد که بخشی به سلیقه شما و بخشی به مسائل فنی باز می گردد. یکی از خوبی های پنل IPS این است که ارزان تر است و اگر اتفاقی برای نمایشگر دستگاه شما رخ بدهد که نیاز به تعویض آن باشد، اینجا هزینه زیادی برای شما ایجاد نمی شود.

نمایشگر ۶.۶۳ اینچی با پنل IPS LCD رزلوشنی برابر با FHD+ دارد. با نسبت تصویر ۲۰:۹ رزلوشن برابر با استاندارد مذکور می شود ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل. تراکم پیکسل با ارفاق ۴۰۰ پیکسل در هر اینچ مربع است. به این ترتیب شما یک پنل نمایشگر دارید که شارپ است و برای خواندن متنون هیچ مشکلی ندارد.

همانطور که گفتیم به دلیل دوربین پاپ آپ، این نمایشگر نه نیازی به ناچ داشته و نه نیازی به سوراخ نمایشگر تا دوربین سلفی درون آن قرار بگیرد. این یک خوبی دارد و شاید باور نکنید اما یک بدی هم دارد. خوبی آن مشخص است، تصویر تمام صفحه است و چیزی مزاحم محتوایی که می بینید، نمی شود.

بدی آن اما بیشتر نرم افزاری است. برخی بازارها و نرم افزار هنوز برای نمایشگر کشیده ۲۰:۹ بدون ناچ یا سوراخ نمایشگر بهینه نیستند. مثلا وقتی وارد بازی Clash Of Clans می شود بالای تصویر و در گوشه های گرد، دیده نمی شود. هر چند چیز زیادی را از دست نمی دهید اما احساس عدم بهینه بودن دستگاه را انتقال می دهد. همچنین در همین بازی، لبه پایین بسیار کشیده است. این موضوع در اکثر نرم افزار و بازی ها بهینه است و مشکلی دیده نمی شود اما به هر حال ما چیزی دیدم که شایسته گزارش کردن، هست.

هواوی Y9a

هواوی Y9a

اما عملکرد پنل نمایشگر هواوی Y9a چطور است؟

حداکثر و حداقل روشنایی که فاکتور بسیار مهمی برای استفاده از دستگاه در فضای باز یا آخر شب است، در این دستگاه خوب ارزیابی می شود. با اینکه پنل OLED نیست اما رابط کاربری حالت تاریک یا Dark دارد که به استفاده در آخر شب یا فضاهای تاریک کمک می کند. همینطور فیلتر نور آبی با عنوان حالت Eye Comfort نیز طعبیه شده است.

عمق رنگ مشکی مانند پنل های IPS است نه چیزی بیشتر. البته کنتراست پنل به وضوح بهتر از دیگر دستگاه های با این نوع نمایشگر در این رده قیمتی است.

رنگ سفید در نمونه ای که ما در اختیاز داشتیم کمی سرد است اما خیلی موضوع عجیبی نیست. اگر این موضوع را نمی پسندید می توانید به بخش تنظیمات رابط کاربری خوش ساخت EMUI 10.1 بروید و تنظیم نور سفید پنل را به دلخواه خود تغییر دهید.

همچنین غلظت رنگ ها در این پنل و همین بخش تنظیمات قابل تغییر است. اینکه درباره رابط کاربری اینجا در بخش نمایشگر صحبت می کنیم، دلیل دارد. هواوی ترجیح می دهد تا مقداری OverSharping یا شارپ کردن بیش از حد را انجام دهد. این لزوما بد نیست. مثلا وقتی در رابط کاربری هستید و به آیکون های نرم افزار یا بازی ها نگاه می کنید واقعا شارپ بودن خاصی را می بینید. همین موضوع در برخی نرم افزار مانند گالری نیز احساس می شود. تاثیر این تصمیم در مجموع در بخش نمایشگر دیده می شود.

رنگ های بازتولید شده شاید خیلی دقیق نباشند اما شادابی آن ها باعث می شود که شاید اگر ندانید این پنل IPS در نگاه اول فریب بخورید و حدس OLED بودن بزنید. البته همانطور که گفتیم این میزان اشباع رنگ را می توانید در بخش تنظیمات تغییر دهید.

پاسخگویی به لمس برای بازی ها نیز بسیار خوب است. این موضوعی است که کمتر به آن پرداخته می شود اما برخی دستگاه ها در این رده با پاسخگویی لمس کمی کند یا به توصیف بهتر کمی “خنگ” ارائه می شوند و این برای بازی های حساسی مثل PUBG رسما آفت است! خوشبختانه در Y9a چنین مشکلی را من تجربه نکردم هر چند که نمی توان گفت و نمی توان هم انتظار داشت که علمکردش مثل پرچمدارها باشد.

به صورت کلی نمایشگر Huawei Y9a یکی از نمونه های برتر رده قیمتی خود است که بدون زائده بودنش می تواند بر جذابیت و کاربردش بیشتر تاثیر بگذارد. همچنین الگوریتم اورشارپینگ رابط کاربری در کنار تنظیمات غلظت رنگ و گرمای رنگ سفید به شما تجربه مخصوص به خود را می دهد.

دوربین هواوی Y9a

من عموما منتقد افزایش تعداد دوربین نیستم اما وقتی که تعدد دوربین بدون کاربرد زیاد باشد، من در صف منتقدین می ایستم. نه فقط هواوی Y9a بلکه خیل عظیمی از موبایل های اقتصادی با دوربین چهارگانه رسما دو دوربین دارند که اگر بخواهم ملایم آن ها را خطاب قرار دهم، عنوان «کم کارآمد» را به آن ها اطلاق می کنم.

هواوی Y9a

هواوی Y9a

خوشبختانه در Y9a دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی می تواند شما را خوشحال نگاه دارد. این دستگاه در روز و حتی شرایط نوری چالشی روز می تواند پردازش تصویر خوبی ارایه کند. بله لطف هوش مصنوعی و تشخیص خودکار صحنه معمولا پردازش به صورتی است که واقعا تفاوت ایجاد می کند. برای اینکه بدانید این دوربین چقدر خوب است کافی است به دوربین فوق عریض سوییچ کنید تا قدر این دوربین را بدانید!

بله، دوربین فوق عریض هواوی Y9a در اکثر موارد عملکردی متوسط دارد. هر چند تصحیح نرم افزاری لبه ها خوب است (که آن هم به کاهش زاویه دید می انجامد) اما حقیقتا خروجی آن حتی با حالت هوش مصنوعی چندان جالب نیست. در شب هم اوضاع تعریفی ندارد و توصیه می شود با دوربین اصلی و در حالت شب، عکاسی کنید.

دوربین فوق عریض حالت شب ندارد اما در حالت هوش مصنوعی شرایط شب شناسایی می شود. حالت شب دوربین اصلی به مانند پرچمداران این برند دراماتیک نیست اما وضعیت را بهبود می دهد. به دلیل نداشتن OIS در این بخش نمی توان خیلی شاتر طولانی داد و در تجربه من با عکاسی روی دست و نفس حبس در سینه، تا ۳.۶ ثانیه نوردهی انجام شد.

درباره هوش مصنوعی هم بگویم که تشخیص صحنه گاها اشتباهات جالبی داشت. مثلا کاشی نارنجی-سفید را به حالت «پاییزی» میدید یا درخت بی برگ با نور محیطی زرد را به حالت «آتش بازی» شناخت.

دو دوربین ۲ مگاپیکسلی دیگر برای عکاسی ماکرو و افکت بوکه برای عکس های پرتره است. گفتم کم کارآمد و دلیل آن است که عموما وقتی شرکت ها از عملکرد یک بخش خود راضی نیستند، آن را دم دست کاربر قرار نمی دهند. حالت ماکرو در منو «حالت های بیشتر» است. وقتی وارد آن می شوید دلیل را متوجه خواهید شد. این دوربین نور زیادی می خواهد، لرزشگیر ندارد و حتی راهنمایی فوکس هم برای فوکس ثابت ندارد. البته که مثل اکثر موبایل های همین رده است اما خب این برای من کارا نبود.

دوربین ۲ مگاپیکسلی عمق سنج هم برای افکت بوکه عکاسی پرتره است که واقعا این روزها نیازی به آن نیست که این افکت تولید شود اما به عنوان سیاهی لشکر، دلیل به ظاهر موجهی برای حضور دارد.

دوربین فوق عریض شب

دوربین فوق عریض شب

دوربین اصلی شب

دوربین اصلی شب

دوربین اصلی شب - حالت شب

دوربین اصلی شب – حالت شب

دوربین فوق عریض شب

دوربین فوق عریض شب

دوربین اصلی شب

دوربین اصلی شب

دوربین اصلی شب - حالت شب

دوربین اصلی شب – حالت شب

دوربین اصلی با HDR خوب

دوربین اصلی با HDR خوب

دوربین فوق عریض با داینامیک رنج ضعیف

دوربین فوق عریض با داینامیک رنج ضعیف

دوربین اصلی با HDR خوب

دوربین اصلی با HDR خوب

دوربین فوق عریض با داینامیک رنج ضعیف

دوربین فوق عریض با داینامیک رنج ضعیف

دوربین اصلی با HDR خوب

دوربین اصلی با HDR خوب

دوربین فوق عریض با داینامیک رنج ضعیف

دوربین فوق عریض با داینامیک رنج ضعیف

دوربین اصلی با HDR خوب

دوربین اصلی با HDR خوب

دوربین فوق عریض با داینامیک رنج ضعیف

دوربین فوق عریض با داینامیک رنج ضعیف

پردازش و رنگ های خوب در دوربین اصلی

پردازش و رنگ های خوب در دوربین اصلی

رنگ ها و پردازش ضعیف تر در دوربین فوق عریض

رنگ ها و پردازش ضعیف تر در دوربین فوق عریض

نمونه دوربین ماکرو با جزئیات خوب

نمونه دوربین ماکرو با جزئیات خوب اما نویز زیاد

نمونه دوربین ماکرو با جزئیات خوب

نمونه دوربین ماکرو با جزئیات خوب اما نویز زیاد

دوربین سلفی پاپ دستگاه با رزلوشن ۱۶ مگاپیکسلی و توانایی فیلم برداری FHD ارایه می شود. هواوی در رابط کاربری یک فلاش با نمایشگر (توسط روشن شدن اکثر قسمت نمایشگر با نور سفید و حداکثر روشنایی) ارایه می کند. این بخش به صورت هوشمند در شب روشن می شود و به شما تصویر بهتر از خودتان در کادر اصلی می دهد. اگر آن را خاموش کنید شرایط خیلی خوب نیست.

گسترده دینامیکی در شرایط نوری چالشی روز تعریفی ندارد اما خیلی هم بد نیست. در تجربه ما این دستگاه بیشتر روی حفظ کردن گستره دینامیکی پس زمینه متمرکز است و سوژه را خیلی اولویت قرار نمی دهد که برای دوربین سلفی یک انتخاب اشتباه است. به دلیل همین دوربین سلفی پاپ آپ هم هست که این دستگاه تشخیص چهره ندارد اما حسگر اثرانگشتش آن خوب هست که اصلا به این کمبود فکر نکنید.

به صورت کلی مجموعه دوربین هواوی Y9a نسبت به رقبا می تواند عملکرد بهتری داشته باشد و باید توجه داشته باشید که این دستگاه یک نمونه میان رده اقتصادی است.

عملکرد هواوی Y9a

هواوی بنا به محدودیت های غیرعادلانه امریکا که مشخصا هدفش جلوگیری از پیشرفت یک سرکت موفق و سخت کوش آسیایی است، شرایط را برای تولید تراشه های Kirin خود سخت می بیند. آن ها در محصولات اخیرشان فعلا به دیگر شرکت آسیایی یعنی مدیاتک تایوانی تکیه کرده اند.

در هواوی Y9a ما شاهد استفاده از تراشه مدیاتک Helio G80 هستیم. این تراشه ۱۰ ماه پیش یعنی اواخر سال ۹۸ با عنوان “تراشه گیمینگ برای گوشی های ارزان” رسما معرفی شد. این یک تراشه ۱۲ نانومتری بوده که دارای پردازنده مرکزی ۲ کلاستره است. کلاستر اول ۲ هسته از نوع Cortex A75 دارد و کلاستر دوم ۶ هسته از نوع Cortex A55 را ارایه می دهد.

تراشه Helio G80 به برخی از فناوری‌های رده بالا مدیاتک مانند HyperEngine Game و VoW داخلی مجهز شده است. به لطف فناوری HyperEngine Game مصرف انرژی تراشه G80 در زمان اجرای بازی‌ها بهتر مدیریت می‌شود و عملکرد بهتری را ارائه می‌دهد. فناوری VoW به عملکرد بهتر دستیار صوتی کمک می‌کند و فشار پردازشی را بر روی تراشه G80 کاهش می‌دهد.

این دستگاه از ۶ یا ۸ گیگابایت حافظه رم بهره می برد و خوشبختانه حداقل حافظه داخلی آن ۱۲۸ گیگابایت است. حافظه داخلی از نوع UFS 2.1 است که برای یک دستگاه اقتصادی دلگرم کننده است. هر چند که قابلیت افزایش حافظه جانبی با کارت NM وجود دارد اما به دلیل کم بودن این نوع مموری کارت ها و قیمت بالا در کنار عدم سازگاری با اکثر استاندارها، شاید هیچ وقت به آن مرحله نرسید که حافظه دستگاه را ارتقا دهید. همچنین علاوه بر این موضوع شما برای داشتن مموری کارت باید یک سیم کارت را بیرون بیاورید.

در استفاده روزمره برای باز کردن نرم افزارها، جابه‌جا شدن بین آن ها و بازی های سبک شما تاخیر زیادی نمی بینید. حتی نسبت به رده قیمتی خود بهتر هم عمل می کند. در بازی PUBG به صورت پیش فرض با تنظیمات HDR باز می شود که برای من واقعا جالب توجه بود. من همینطور که داشتم میمردم (!) به آسمان نگاه می کردم و جذاب بود.

هرچند که در این حالت نمی توانستم تنظیمات فریم-ریت را تغییر دهم و می توان گفت از نظر فریم ریت خیلی خوب نبود اما تجربه بازی کردن با آن یک تجربه بالاتر از رده قیمتی اش است.

اگر درباره Call Of Duty موبایل سوال دارید باید بگویم که به صورت پیش فرض با تنظیمات گرافیکی روی Low و فریم ریت روی Medium قرار می گیرد. تنظیمات گرافیکی را از Medium نمی توانید بیشتر کنید. تجربه بازی اما خوب است و مشکل آزاردهنده ای در این جا وجود ندارد.

بنچمارک ها هر چند که همه چیز نیستند اما مشخص کننده محدوده قرارگیری دستگاه هستند. بنچمارک های زیر از Y9a در ترنجی ثبت شده است:

در بخش نرم افزار ما رابط کاربری EMUI 10.1 هواوی را داریم. اینجا خبری از GMS یا خدمات موبایلی گوگل نیست اما هواوی خدمات موبایلی خودش یعنی HMS را ارایه می کند. به زبان ساده یعنی چه؟

  • ۱- یعنی شما نمی توانید فروشگاه نرم افزار گوگل پلی (Google Play Store) را داشته باشید که از آن نرم افزار دانلود کنید.
  • ۲- یعنی شما نمی توانید Google Play Gamesداشته باشید که شاید برخی بازی ها را با آن همگام کرده باشید.
  • ۳- اینکه از برخی نرم افزارهای گوگل نمی توانید.

آیا این ها راه حل دارد؟ پاسخ مثبت است اما نه به مثبتی ۱۰۰ درصد.

  • ۱- شما می توانید به فروشگاه نرم افزاری هواوی یعنی App Gallery یا فروشگاه های نرم افزاری ثالث مانند APKPure یا بازار متکی باشید. همچنین اگر از کاری می کنید، آگاهی دارید می توانید فایل نصبی APK را از وب سایت های ایرانی و خارجی دریافت کتید.
  • ۲- برخی بازی ها حساب کاربری جداگانه و غیرمتکی به گوگل پلی دارند. همچنین شاید امکان همگام سازی با فیسبوک یا توییتر را به شما بدهند، پس می توانید برای آن ها راه چاره بیاندیشید.
  • ۳- با این وجود اما شما می توانید از تمام سرویس های این شرکت به صورت تحت وب و در مرورگر (چه گوگل کروم و چه مرورگر هواوی یا هر نرم افزار دیگر) بهره ببرید.

باید بدانید که این به آن معنی نیست که اصطلاحا “گوگل روی گوشی شما باز نشوند”. به عبارت ساده تر اگر نمی دانید (یا کسی که برای او موبایل را می خرید) حساب کاربری Gmail ندارد شاید اصلا فرق HMS و GMS برایش خیلی مهم نباشد و حداقل تاثیر را در تجربه کاربری او بگذارد.

در طول بررسی ما از هواوی Y9a در ترنجی، HMS دستگاه ما آپدیت شد. همزمان با آپدیت شدن آن دیدیم که تپسی و اسنپ به عنوان ۲ نرم افزار پرکاربرد ایرانی با گوشی های HMS هواوی کاملا سازگار شده اند. حتی اسنپ را می توانید از فروشگاه نرم افزاری App Gallery هواوی دانلود کنید.

یکی از اصلی ترین دلایلی که عنوان این نقد و بررسی را “پیشتاز پیشرفت” انتخاب کردیم همین است. هواوی مشخصا در تکاپو بوده تا نیاز خود را به گوگل کم کند و بتواند همچنان موبایل های هوشمند بسازد.

به جز این ها، رابط کاربری EMUI هواوی نرم افزارهای پیش فرض بسیار خوبی دارد که عموما تجربه کاربری بهترین نسبت به اندروید خام که تقریبا هیچ نرم افزار مفید پیش فرضی ندارد، ارایه می کند. همچنین دست شما در شخصی سازی های به خصوص خودتان هم بازتر است.

هواوی Y9a در بخش باتری یکی از بهترین های این شرکت چینی را ارایه می کند. هر چند حجم باتری ۴۲۰۰ میلی آمپری آن شاید با باتری های ۵۰۰۰ یا ۶۰۰۰ میلی آمپری خیلی جذاب نباشد اما وقتی در مدت کمتر از ۲۰ دقیقه تا ۵۰ درصدش شارژ می شود و در ۱۰ دقیقه بعدی به ایستگاه ۷۵ درصد می رسد، یعنی یک توقف کوتاه ۳۰ دقیقه ای شما را به حد بسیار خوبی از شارژ می رساند که به راحتی یک روز را با آن پشت سر می گذارید.

این به لطف شارژر سوپرشارژ ۴۰ واتی هواوی ممکن شده است. شارژری که به رایگان درون جعبه قرار دارد. همچنین کابل با کیفیت USB C درون جعبه در تحقق چنین عملکردی بی تاثیر نیست.

درباره کیفیت صدا نمی توانم نظر خیلی مثبتی داشته باشم بلندگو تکی لبه پایین نه در بلندی حرف زیادی برای گفتن ندارد نه در کیفیت. در حقیقت شاید یکی از بخش هایی هواوی Y9a از رقبای هم قیمتش عقب تر است همینجاست. البته حضور جک ۳.۵ میلی متری صدا دست شما را در خرید هندزفری های متنوع ارزان تر باز نگاه می دارد تا تجربه صوتی بهتری داشته باشید. همچنین اگر هندزفری USB C دارید هم با پورت این دستگاه سازگار است.

جمع بندی

هواوی Y9a دستگاه زیبایی است که توجه را به خود جلب می کند. نمایشگر خیلی خوبی دارد که تجربه بصری بدون مزاحمت را برای شما ارایه می کند. دوربین اصلی واقعا می تواند جذاب باشد و جور دیگر دوربین ها را می کشد. رابط کاربری EMUI حتی بدون گوگل پلی سرویس تمام تلاش خود را می کند تا بهتر شود و نیازهای کاربران را مرتفع کند. تراشه مناسب در کنار فناوری شارژ فوق سریع نیز از دیگر برتری های آن است.

با توجه به رده بندی قیمتی و خدمات رسمی که در کشور ما ارایه برای دستگاه های هواوی ارایه می شود، می توان گفت که یکی از انتخاب های خوب در رده قیمت خود به شمار می رود. اگر به سوال اول مطلب درباره نیازهای خود پاسخ داده اید، لطفا به ما بگویید که آن ها چه هستند و آیا هواوی Y9a برای شما یک همراه خوب خواهد بود یا نه؟

اشتراک در
اطلاع از
45 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ali_s

٫تا پیشرفت های خوب HMS برای پرکردن جای خالی خدمات گوگل. جای خالی‌ای که به وضوح نشان از تنگ‌نظری دولت امریکا در موضوع پیشرفت هواوی و دیگر شرکت های چینی است.٫

هیچ وقت اچ ام اس جای گوگلو نمیگیره
این بیشتر شبیه آگهی بود😐

ali_s

منظورم gms بود

m.b

“رنگ های بازتولید شده شاید خیلی دقیق نباشند اما شادابی آن ها باعث می شود که شاید اگر ندانید این پنل IPS در نگاه اول فریب بخورید و حدس OLED بودن بزنید.”

دیگه خداییش انقدرم داغان نیستیم آقا…

درسته قرنطينه هست اما یه سلمونی واجبه جناب عط.ایی… 😅

ممنون از شما بابت بررسی خیلی خوبتون…
شارژر و طراحیش از نقاط خاصشه که ارزش خرید ایجاد میکنه براش…
در کل یکی از تولیدات هوآوی هست که برخلاف بقیه بهش احساس خوبی دارم…

سردی رنگ سفید تو این قیمت و با توجه به کنتراستی که گفتید طبیعیه… چشمتون احتمالاً به اولد عادت داره… کسی مدام کار کنه عادت میکنه… البته خطای رنگ محسوب میشه اما عادت میشه به مرور…

عکسبرداریش طبق انتظار در اصلی خیلی خوبه اما در سلفی پایینتر از انتظار ظاهر شده انگار… 🤔

نمره اگر بخوام بدم از 10 بهش 8.4 میدم… در کل گوشی لایقی هستش…

m.b

اوضاع منم همینه…آرزوی سلامتی دارم… بهتر از همه چیزه الان…
🌹❤️

این پست قطعا تبلیغاتی است.
برسیتون عالی بود…

چون معمولا شما دستگاه های خاص رو مورد بررسی قرار میدین،اولین بار بود یک دستگاه میانرده و اون هم از برند هواوی که معمولا در حال تبلیغات هست رو مورد بررسی قرار دادین بخاطر همین متاسفانه فکر کردم که تبلیغاته.ازتون عذرخواهی میکنم🙏🙏

بله،درسته
امیدوارم در آینده بتونید گوشی های بیشتری رو تو سطح میانرده مورد بررسی قرار بدید.

AŁɪ

(همینطور که داشتم میمردم (!) به آسمان نگاه می کردم و جذاب بود.)
😂 کل بررسی یه طرف این تیکه یه طرف 😅🤲

Mahdi

مگه پیشرفت میست؟😂

SHREK

حس خوبی بهش ندارم. 🙃

Auroro

اینم ی عکس سمی

comment image
تو ایران پیدا شده

V800B

دوربینش یکم عکسا سرد کرده بود ولی جالب شده بود
منظورم اصلی
کلا از دوربین اصلیش خوشم امد

pooria

اقای عطایی من یه چند وقته درگیرم بگو بینم گوشیت چیه 😅

pooria

در قالب یه پست بری هم باید باحال بشه 😂

m.b

رفقا فکر کنم فهمیده بودن… این درگیریا عمومی نمیشه… 😅🤦‍♂️

lovenokia

تمام صفحه و بدون ناچ یا حفره سلفی بودنش ارزشش را بالا برده است .

S AH

چیپ ردمی نه😄

Finch

واقعا یکی یه دلیل بیاره برام که من تو این رنج ، اینو به نوت ۹اس ترجیح بدم😐
این که همون مشخصات ردمی۹ رو داره😐😐

Mahdi

App gallery کافی نیست؟🙂

Finch

نه ولی الان که فکر میکنم چی پی یو توربو داره😍😍😂😂😂😂😂😂😂😂

Beheshti

واقعا عالیه ارزشش رو داره
خیلی شیک و با کیفیته

samaei

یکی از بهترین گوشی های عصر پاییزیه هواویه. من خودم باهاش کار کردم و دوربین ها و سرعت دستگاه رو دیدم. خیلی عالیه و من خودم صددرصد به زودی میخرمش چون از همه لحاظ با کیفیت و طراحی خوبیه👍

ashkan.e.d

تو این رنج قیمت با توجه به طراحی و امکاناتی که داره بهترین و مناسب ترین گزینه واسه خریده. 👌

Finch

بهتر بود این پست می‌رفت تو دسته آگهی و ریپورتاژ

Eh B

Y9a بهترین انتخاب تو خرید گوشی های میان رده هست، هر کس بخره مطمئنا پشیمون نمیشه.

ebrhimamini

پرچم هواوی بالاست همیشه 💪👍💐💙

علی ستاری‌فر

اینا دیگه از کجا اومدن؟😡

mohamad emadi

رم 8
دوربین 64
شارژر 40 واتی
اگه a51رو باهاش مقایسه کنین که همقیمتش هست به ارزش خریدش پی میبرین

m.b

اک یه روزه ها چی میگن؟ 🤔 😂
حاجی لااقل با اک جدید خودت، اک قبلی رو لایک نکن درجا… 😂 🤦‍♂️

Asi. Shahraki

طراحی Y9a واقعا زیبا ست با دوربین عالیش هم میتونین بهترین عکس ها رو بگیرید🤩باتریش هیچ وقت شما رو لنگ نمیزاره🤩🌺

Taha

چرا انقد تازه وارد اومده!؟

Milad7

به به باز هم یه بررسی تخصصی دیگه در ترنجی 🙂 خدا قوت و خسته نباشی برادر 🙂 به امید روزهای بهتر برای ترنجی 😛

Cutehealer

مطالب واقعا مفید و علاقه من رو نسبت به هواوی 100 برابر میکنه

TheFreeCritic

ممنون بابت بررسی
عکس دوربین اصلی با HDR حوالی طلاب و بولوار آوینی نبود احیانا ؟؟؟

ali.reza.9821

واقعا کسی که بجای سامسونگ و شیائومی این رو میخره دلیلش چیه ؟
نداشتن GMS واقعا بیخوده و اصلا گوشی ای که خدمات گوگل نداره کارایی نداره. هواوی هم باید سعی کنه تحریم رو از روی خودش برداره و با این کارها راه به جایی نمیبره

kozovo

خدمات HMS جا میوفته فقط زمان میخواد و خیلی ها هستن نداشتن خدمات GMS براشون مهم نیست مثل کسانی که آیفون استفاده میکنن.کسانی که وابسته GMS هستن متوجه میشن کار کردن با HMS اصلا سخت نیست

abraham

به شخصه اگه بخوام هواوی بگیرم نوا۷iهستش‌ کایرین۸۱۰و شارژ ۴۰ واتی از اینم ارزونتر پیدا میشه.تو بحث تمام صفحه بودنم نوت y9sیا honor 9xمییگیرم gmsهم داره چیپش زیاد فرقی با این نداره این گوشی باید قیمتش خیلی رقابتی میبود با وجود برند شیائومی.

Yousef2021

☆☆☆

سلام دوستان من بین سه گوشی
Redmi note 8 pro
Redmi note 9s
Redmi note 10 4G
موندم
حالا اگه مورد سوم رو حساب نکنیم به نظرتو نوت هشت پرو بهتره یا نوت نه اس
من در هر صورت بگم که فقط نسخه ۶۴ میخرم.

نوت ناین اس خوبیش اینه طراحیش بروز تره و اپدیت اندروید ۱۱ رو هم میگیره و یه میوآی هم بیشتر اپدیت میشه.

و بدی نوت ناین اس نبود nfc و دوربین ضعیفشه نسبت به نوت هشت پرو و همچنین کم بود دو گیگ رم نسبت به نوت هشت پرو که شیش گیگ رم داره!

به جز اینا میگن صفحه نمایش نوت هشت پرو عمق سیاه بهتری داره ولی سفیدش نسبت به نوت ناین اس تعریفی نیست
همچنین روشناییش در حال دستی ۵۰۰ نیت میشه که از صفحه ۴۵۰ نیت نوت ناین اس بهتره
البته منظورم دستیه و گرنه خودکار تا ۶۰۰ نیت میره نوت هشت پرو

به نظرتون انتخاب عاقلانه چیه؟
هر دو یه قیمت سراغ دارم
نوت هشت پرو ۶۴ گیگ /۶گیگ
یا نوت ناین اس ۶۴ گیگ/4 گیگ

یا اصلا منتظر گوشی جدید بمونم؟
من کلا تا ۶۵۰۰ یه گوشی میخوام

اولویت هام هم اولیش
عمر دراز مدت گوشی با عملکرد حداقل راضی کنند (چون همیشه بعد یکسال گوشی افتی میکنه که طبیعیه)
دومیش گیمینگ در حد معمولی
سوم رالط کاربری و اپشنال بودن (که هر دو هم شیا هستن و یکین پس فرقی نداره)

چهارمیش مادون قرمز و NFC هست که از ان اف سی برای وصل کردن زنده تصویر گوشی به تلوزیون معمولا استفاده میکنم،

راهنماییم کنید دمتون گرم 🙏

ممد بمولا

یه چیز جالب
ردمی 9 با همین چیپست بنچمارک انتوتوش بالای 195 هزار هست اما پابجی اچ دی میاره
این بنچمارکش حدود 178 هزار هست اما HDR

Yousef.komando

این روزا Oppoو شیائومی بهترین گوشی هم قیمتش هست طراحی عالی پنل Ips
ای کسایی که فکر میکنید امولد خوبه اصلا اینطور نیست امولد نسبت به Ipsعمر کوتاهی داره
شیائومی و سامسونگ حرف اول رو میزنه
این گوشی فقط دوربین وباتری درست حسابی داره
برنامه های گوگل اگه توگوشی نباشن
بازی هارو چطور انجام بدیم بدون جیمیل اکثر برنامه هارو از گوگل پلی اپدیت میکنیم پس چی میشع
صفحه محافظش چیه پشتش باز هم که پلاستیکیه شیائومی Note 9Sرو بهتر از این ساخته هم قیمت اینه وقتی یک مطلبو میخونید نگید هواوی حرف اولو میزنه
همیشه حرف اول با سامسونگ و اپل هست
هواوی الان حتی رده بندی هم حساب نمیشه
جای هواوی رو Oppoگرفته و برای رسیدم به رقیبا که باز برسه به شماره 3 جدول رتبه بندی نمی تونه چون Oppo وشیائومی نخوابیدن و هر روز نزدیک میشن تا جایگاه اپل و سامسونگ با این اوضاع شیائومی درگوشی های میان رده Note توری طراحی کرده ادم حس پرچمدار هارو داره

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)