حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مینی سریال The Queen’s Gambit و ۷ دانستی جالب درباره ملکه شطرنج ♟

نوشته

3 سال قبل | 4 دیدگاه | سریال

نت فلیکس، مینی سریال های خوبی را توزیع می کند. جدیدترین بمب آن ها سریالی است که برخی آن را به نام گامبی وزیر در فارسی می شناسند. این معادل نام مینی سریال The Queen’s Gambit است. در حقیقت این مینی سریال هفت قسمتی درباره ملکه شطرنج ♟ است که اتفاقا یتیم هم هست. بیاید ۷ دانستی جالب درباره این سریال پرسروصدا را با هم مرور کنیم.

درباره مینی سریال The Queen’s Gambit

ابتدا بیاید کمی درباره خود سریال صحبت کنیم و حداقل لورفتن داستان را رعایت کنیم.

مینی سریال The Queen's Gambit

مینی سریال The Queen’s Gambit

عنوان The Queen’s Gambit یک مینی سریال تلویزیونی درام دوره آمریكایی بوده كه بر اساس رمانی به همین نام از والتر توویس در سال ۱۹۸۳ ساخته شده است. این سریال توسط اسكات فرانك و آلن اسكات برای نتفلیكس ساخته شده و توسط همان ها نوشته و كارگردانی شده است.

از اواسط دهه ۱۹۵۰ و در ادامه دهه ۱۹۶۰، داستان در مورد یک اعجوبه شطرنج یتیم است. این ملکه شطرنج در حالی که با مشکلات عاطفی و اعتیاد به الکل و مواد مخدر دست و پنجه نرم می کند، به بزرگترین بازیکن شطرنج جهان تبدیل می شود.

عنوان The Queen’s Gambit در تاریخ ۲ آبان ۹۹ اکران شد. پس از چهار هفته مشاهده، به پربیننده ترین مینی سریال نتفلیکس تبدیل شد.

این مینی سریال برای بازی آنیا تیلور-جوی در نقش بث هارمون و همچنین ارزش فیلمبرداری و تولید مورد تحسین منتقدین قرار گرفته است. همچنین از طرف جامعه شطرنج پاسخ مثبتی دریافت کرده و باعث ایجاد مجدد منافع عمومی در این بازی شده است.

کمی درباره داستان سریال ملکه شطرنج

داستان از لکسینگتون، کنتاکی آغاز می شود. جایی که بث ۹ ساله، مادر خود را که در یک تصادف اتومبیل از دست داده، به یک پرورشگاه منتقل می شود و در آنجا توسط آقای شیبل، متولی ساختمان، شطرنج را می آموزد. همانطور که در دهه ۱۹۵۰ مرسوم بود، یتیم خانه قرص های آرامبخش روزانه را برای دختران صادر می کند، که به یک اعتیاد برای بث تبدیل می شود.

او به دلیل مهارت های تجسم خود، که با آرامش بخش ها افزایش می یابد، به سرعت یک بازیکن شطرنج قوی می شود. چند سال بعد، بث توسط آلما ویتلی و همسرش از لکسینگتون به فرزندی پذیرفته می شود.

همانطور که خود را به خانه جدید خود می رساند، بث وارد یک تورنمنت شطرنج می شود و علی رغم نداشتن تجربه قبلی در شطرنج رقابتی، برنده می شود. او با چندین نفر دوستی برقرار می کند، از جمله هری بلتیک، قهرمان سابق ایالت کنتاکی. بنی واتس اعجوبه شطرنج با استعداد اما متکبر و روزنامه نگار، عکاس و بازیکن همکار D.L. تاونز است.

در حالی که بت به پیروزی در بازی ها ادامه می دهد و از منافع مالی موفقیت خود بهره می برد، بیشتر به الکل و سایر مواد مخدر وابسته می شود.

حالا که به صورت مختصر با این عنوان پرسروصدا نت فلیکس آشنا شدیم، بیاید درباره ۷ دانستی این سریال صحبت کنیم.

۷ دانستن مینی سریال The Queen’s Gambit

ملکه شطرنج

ملکه شطرنج

به نظر نمی رسید یک مینی سریال هفت قسمتی در مورد یک نابغه شطرنج موضوع مهم بعدی در نظر تماشاچیان باشد ولی با این وجود The Queen’s Gambit نتفلیکس را طوفانی کرده است.

داستان جالب توجه سوپراستار شطرنج ساختگی بت هارمون (آنیا تیلور-جوی) متعلق به دهه ۱۹۶۰ یکی از بزرگترین عناوین پربازدید نتفلیکس در پاییز امسال است. برای طرفدارانی که می خواهند بدانند چه چیزی باعث ایجاد این جواهر ارزنده شده است، این واقعیت های پشت صحنه The Queen’s Gambit ارزشمند است.

همانطور که گفتیم The Queen’s Gambit براساس رمانی به همین نام از نویسنده والتر توویس ساخته شده است. توویس در طول زندگی حرفه ای خود فقط شش کتاب نوشت، اما علاقه مندان به سینما قطعاً کارهای او را تشخیص خواهند داد.

عناوین The Hustler، The Color of Money و مردی که به زمین افتاد همگی از آثار توویس بودند که فیلم ها، اقتباس شده بودند و هرکدام نامزدی اسکار را به خود اختصاص می دادند. اکنون هر سه به عنوان کلاسیک ژانرهای خود شناخته می شوند.

The Queen’s Gambit آخرین داستان او است که اقتباس شده و مدت ها منتظر ماند تا به بازار راه پیدا کند، اما داستان به همان اندازه جذاب است. برای این که متناسب با یک رمان باشد، اقتباسی طولانی مدت به ساخت سریال انجامید و به همان اندازه داستان، جذاب است.

۱- “The Queen’s Gambit” در ابتدا به عنوان یک فیلم در نظر گرفته شده بود.

سریال گامبی وزیر

سریال گامبی وزیر

توویس قبلا سه رمان از شش رمان خود را داشته که برای نمایش های بزرگ فیلمی اقتباس شده اند. The Queen’s Gambit تقریبا چهارمی بود. مرحوم هیت لجر (Heath Ledger بازیگر نقش جوکر فیلم دوم سه گانه بتمن کریستوفر نولان) این را انتخاب کرد تا یک فیلم بلند با بازی الن پیج در نقش هارمون بسازد. متأسفانه، قبل از مرگ نابهنگام لجر در سال 2008 چنین اتفاقی محقق نشد و این ایده از بین رفت.

۲- آنیا تیلور-جوی (Anya Taylor-Joy) بدون دیدن فیلمنامه، پروژه را قبول کرد

مینی سریال The Queen's Gambit

مینی سریال The Queen’s Gambit

علی رغم تأخیر در ساخت، رمان The Queen’s Gambit مانند چیزی است که باید برای نمایش ساخته شود. آنیا تیلور-جوی به وضوح با شرکت در پروژه موافقت کرد.

وقتی درباره پروژه بالقوه نتفلیکس به او مراجعه کردند، حتی فیلمنامه ای برای آن نوشته نشده بود، بنابراین او به راحتی رمان را خواند تا ببیند در مورد چه چیزی است. او بلافاصله مسخ آن شد، تا آنجا که به معنای واقعی کلمه دوید تا با مدیر دیدار کند.

۳- بنی وات (Benny Watts) بر اساس یک بازیکن شطرنج افسانه ای ساخته شده است

مینی سریال ملکه شطرنج

مینی سریال ملکه شطرنج

اگرچه او تنها یکی از شخصیت های مورد علاقه ملکه شطرنج در این نمایش است 😉، اما بنی واتس آتشین ترین رابطه بت هارمون را بر عهده دارد. توویس این شخصیت را آزادانه بر اساس استاد بزرگ شطرنج بابی فیشر، که در ۱۳ سالگی برنده “بازی قرن” بود، ساخت. شاید به همین دلیل بت و بنی بیش از حد شبیه به هم بودند تا بتوانند عاشقانه کار کنند.

۴- کاسپاروف می توانست در این سریال دیده شود اما ترجیح داد روی ظرافت بازی شطرنج تمرکز کند

در پشت صحنه، The Queen’s Gambit یک جفت نابغه شطرنج در زندگی واقعی داشت که در هر مسابقه از این مجموعه هفت اپیزودی بازی می کردند. مربی شطرنج امریکایی، بروس پاندولفینی و استاد بزرگ روسی گری کاسپاروف اقدامات خود را انجام دادند و با بازیگران کار کردند تا هر بازی را بتوانند به خوبی پیش ببرند.

در ابتدا، برنامه ریزی شده بود تا کاسپاروف را به عنوان کریسمس روسی بث بورگوف به روی صحنه نیز ببرد. کاسپاروف شانس بازی در صفحه نمایش را رد کرد، اما ترجیح داد کارهای بازی با ظرافت بیشتری در مسابقه ای که به جای آن بازی می کنند، نشان داده شود.

۵- مسابقات شطرنج واقعاً انجام شد

همانطور که بالاتر اشاره شد، پاندولفینی و کاسپاروف هر بازی این مینی سریال را طراحی می کردند. اما چندین بازی خارج از سریال نیز انجام می شد که در آنها دوربین فقط بر روی چهره بازیگران متمرکز بود و بینندگان هرگز حتی صفحه را نمی دیدند. به نظر می رسد، آن بازی ها نیز به همین ترتیب واقعا انجام شده اند.

۶- بازی های شطرنج سرعتی نیز واقعی بودند

شطرنج سرعتی ممکن است غیرممکن به نظر برسد، منظورم این است که مهره ها خیلی سریع حرکت می کنند. اما هیچ CGI یا ترفندهای دوربین دستی درگیر نبود. بازیگران واقعا حرکات انجام این بازیها را یاد گرفتند. تیلور جوی به خاطر کمک به او در یادآوری حرکات دستش، به آموزش باله خود روی آورد. اگرچه وی اعتراف کرد که، در بعضی صحنه ها، حرکات را درست قبل از شروع حرکت دوربین ها یاد می گرفت، چرا که همه چیز صحیح باشد.

۷- طراحی لباس بث از شطرنج الهام گرفته شده است

بازی سبک بت هارمون یکی از لذت های تماشای The Queen’s Gambit است، زیرا اعجوبه شطرنج موفقیت او را به ظاهر برجسته منتقل می کند. اما آنچه ممکن است هواداران انتخاب نکرده باشند این است که او لباس هایی را که می پوشد از صفحه شطرنج الهام می گیرد. وسواس بت در شطرنج او را از سر تا پا، از نقوش قابل توجه سیاه و سفید گرفته تا خطوط مربع و مورب، پوشانده است.

شما این مینی سریال نت فلیکس را دیده اید؟ نظر شما درباره آن چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
4 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Naranj

دختر سنین بچگیش هم خیلی خوب بازی کرده

SHREK

سریال ندیدم ولی جالب به نظر میاد شاید از جمعه دیدنش شروع کنم به لیکر.

micro0o

اگرچه او تنها یکی از شخصیت های مورد علاقه ملکه شطرنج در این نمایش است 😉
:))))))))

Milad7

ندیدمش متاسفانه

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)