حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

شکست نوکیا آخرین ضربه به Android One است

نوشته

3 سال قبل | 11 دیدگاه | Android، نوکیا

رویدادی که گوگل Android One را در سال ۲۰۱۴ معرفی کرد را به یاد دارید؟ این غول جستجو هند را به عنوان بستر ابتکار عمل جاه طلبانه خود انتخاب کرد و با همکاری تولید کنندگان محلی تلفن همراه ۱۰۰ دلاری با اندروید خالص تحویل داد.

Android One

این پروژه اندکی پس از ارایه تضعیف شد و گوگل و شرکای آن نتوانستند جنبش معناداری پیدا کنند. سخت افزار کم لطفی که با موج اول دستگاه های Android One ارائه می شد، آنها را به عنوان یک دستگاه ناتوان از آغاز موفق تبدیل کرد، بنابراین گوگل سرانجام این برنامه را تضعیف کرد.

گوگل Android One را در سال ۲۰۱۷ راه اندازی مجدد کرد، این بار به برندهای معتبر تری مانند شیائومی و موتورولا روی آورد و بر روی بخش میان رده تمرکز کرد. Mi A1 موج جدیدی از Android One را نوید می دهد:

تلفن هایی با سخت افزار عالی همراه با نرم افزارهای تمیز و وعده بروزرسانی سریع.

اندروید وان

اندروید وان

تغییر در استراتژی باعث شد که گوگل با Android One جذابیت خاصی پیدا کند. بزرگترین برنده این برنامه، زمانی بود که نوکیا متعهد به ابتکار عمل در کل دستگاه های خود شد و می خواست اطمینان حاصل کند که ارایه مرتب و ثابت تلفن های Android One وجود دارد.

سه سال پس از معرفی مجدد Android One این ابتکار عمل بهم ریخته است. نوکیا تنها برندی است که به عرضه دستگاه های Android One در سال ۲۰۲۰ ادامه می دهد. البته Moto G Pro – مشتقی از Moto G Stylus – توسط Android One تأمین می شود، اما این مدل برای انتخاب بازارها محدود است. شیائومی اندروید وان را پس از Mi A3 کنار گذاشت. این برند با بروزرسانی های نرم افزاری به طور مداوم با مشکلات روبرو بود و دستگاه های Android One آن نتوانستند نزدیک به آمار فروش همتایان MIUI خود برسند.

تا کنون حتی ۱ موبایل پروژه اندروید One به اندروید ۱۱ آپدیت نشده است

اگر به دنبال خرید گوشی Android One در سال ۲۰۲۰ هستید، باید یک گوشی نوکیا را تحویل بگیرید. در حالی که نوکیا کار خود را با نوکیا ۷ پلاس قدرتمند آغاز کرد، تولید کننده فنلاندی قادر به پیشرفت در این زمینه نبود. نوکیا با ارائه جدیدترین گوشی خود – نوکیا ۸.۳ 5G – که در چندین زمینه عملکرد خوبی ندارد، نتوانسته است یک گوشی میان رده یا پیشرفته خوب به بازار عرضه کند.

نوکیا ۸.۳ با پشتیبانی از 5G رسما معرفی شد

اما بزرگترین شکست نوکیا مربوط به سخت افزار نیست، بلکه ارائه به روزرسانی های به موقع نرم افزار است. گوگل بیش از دو ماه پیش اندروید ۱۱ را منتشر کرد و هنوز به روزرسانی در یک دستگاه Android One انجام نشده است. ساخت پایدار اندروید ۱۱ در روز اول به Pixels رسید و وان پلاس ماه گذشته به روزرسانی پایدار را به OnePlus 8 و 8 Pro تحویل داد.

اگر به روزرسانی به موقع نرم افزار اهمیت می دهید، نباید تلفن Android One بخرید

سامسونگ قرار است به روزرسانی One UI 3.0 را در سری Galaxy S20 و Note 20 قبل از پایان سال عرضه کند و حتی OPPO نیز متعهد شده است که بروزرسانی پایدار اندروید ۱۱ را تا ماه دسامبر به سری Find X2 خود ارائه دهد. در همین حال، نوکیا جدول زمانی به روزرسانی اندروید ۱۱ خود را به اشتراک گذاشته است و قرار است نوکیا 8.3 ، نوکیا 2.2 ، نوکیا 5.3 و نوکیا 8.1 این نسخه را تا پایان زمستان سال ۹۹ دریافت کند.

همانطور که با نوکیا – و چندین بار در گذشته با Xiaomi و Motorola – مشاهده کرده ایم، تلفن های Android One خیلی به موقع به روزرسانی های سیستم عامل را دریافت نمی کنند. نوکیا 3.1 و 5.1 در اکتبر 2020، یک ماه پس از عرضه اندروید ۱۱، به اندروید ۱۰ به روز شدند.

این مشکل بنیادی اندروید وان است و عدم موفقیت نوکیا در این زمینه به این معنی است که ما باید در مورد برنامه به طور کلی تجدید نظر کنیم. در این مرحله تضمین شده است که تلفن های Android One به موقع به روز نمی شوند، بنابراین تنها دلیل انتخاب این تلفن ها این است که نرم افزار خالص گوگلی می خواهید. گوگل باید تلاش بیشتری می کرد تا تولیدکنندگان را مجبور کند که به روزرسانی های به موقع را انجام دهند.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید دستگاه اندروید One بخرید؟

اشتراک در
اطلاع از
11 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
lovenokia

نوکیا واقعاً میمیره یک رابط کاربری درست و حسابی داشته باشه ؟! واقعا که ….

samouelkarter

اینکه چیزی نیست کسانی که گوشی هواوی دارند و گوگل سرویس روشون نصبه اصلا نباید به فکر اندروید 11 باشند !
حالا باز نوکیا آخرش معلومه آپدیت را میده اما هواوی دارا بندگان خدا نابود شدن با تحریم امریکا !
هواوی دیگر ارزش خریدش الان از نوکیا هم پایینتر شده چون نمیتونه آپدیت بده و یه چیزی شبیه به جی ال ایکس شده چون باید هارمونی او اس را چند وقت دیگر تجربه کنند و خبری از آپدیت اندروید نخواهد بود

pooria

احتمالا میده اما با تاخیر زیاد نسبت به بقیه

pooria

در ضمن من هواوی دارم و در این چند ماه تمام پچ های امنیتی رو دریافت کردم حالا با کمی تاخیر اپدیت اندروید هم همینطور. باید باشه گوگل چون از قبل انتشار سورس کد های اندروید جدید رو به هواوی نمیده یه تاخیر واسه اون داریم احتمالا

SHREK

به مولا خیلی ناراحتم Nova 5t اندروید 11 میگیره ولی من فروختمش😭😭😭Huawei Nova 5T (Officially Confirmed) به مولا😭😭

m.b

“تا کنون حتی ۱ موبایل پروژه اندروید One به اندروید ۱۱ آپدیت نشده است”
دمش گرم یعنی شیا حتی از اندروید خالص هم اندروید 11 رو سریعتر داد…پارسال یا پریسال یادمه نوکیا رکورددار این سرعت بود…

The Destroyer

امسال کلا فک میکنم هدفش این بود که از دل خریدارا در بیاره داستانای پارسالو😂
به جز وانپلاس ۸ها که اندروید ۱۱ رو گرفتن و خود پیکسل‌ها الان تنها برندی که آپدیت پایدار داده شیائومیه
می ۱۰ جدیدا داره براش میاد به صورت پایدار
کی ۳۰ها و کی ۲۰ها هم بتا داره روشون آزمایش میشه و حتی نوت ۹اس/نوت ۹ پروی هند هم آزمایش بتا روشون شروع شده
ردمی نوت‌ها هم به نظر سیاست آپدیت‌دهیشون عوض شده و الان اونا هم ۲ تا اندروید و ۳ یا ۴ تا میوآی میگیره حتی رو رام گلوبال در صورتی که قبلاً رو رام گلوبال ۳ تا میوآی و یدونه اندروید بود
به جز نوت ۵ پرو که دو تا اندروید گرفت
فقط امیدوارم با این تغییرات آپدیت پرچمداراش رو تغییر بده و بکنه ۳ سال اندروید و ۵ تا میوآی
بده
خیلی خوب میشه اینجوری

Dr.Nazer

اوکی

Ali.v

به نظرم واقعا اندروید وان معنی خاصی نداره در این زمان،
اگه مثلا قول اپدیت دهی ۳ ساله رو میداد یه چیزی میشد،ولی خب ۲ ساله رو اکثر شرکت ها ارائه میدن دیگه منتی نیست.
رابط کاربریش بزرگترین ‌امتیازش سبک بودنشه ولی خالی از امکانات به درد بخور

afsoon

تجربه دو تا گوشی اندروید وان رو دارم .همه چیزش خوبه ولی مشکلاتی هم داره .ظاهرش و سرعتش از میو بهتر بود ولی باگ داشت شدید تو چند تا قابلیت

Milad7

اچ ام دی کمر نوکیا را شکست! 🙁

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)