حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

طراحی و سئو سایت

نوشته

3 سال قبل | یک دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

اگر اهل گشت و گذار در دنیای تکنولوژی و اینترنت و وب گردی باشید حتما اسم سایت را شنیده اید. و حتما وارد یک سایت شده اید. امروزه سایت ها به صورت روز افزون گسترش یافته اند. تمامی کسب و کارهای مختلف اعم از کسب و کارهای اینترنتی و یا حتی کسب و کارهای محلی و سنتی به یک سایت برای معرفی و عرضه و نمایش محصولات و خدمات خود احتیاج دارند.

سایت ها واسطی میان کاربر اینترنت و فروشندگان و ارائه کنندگان خدمات و ارگان ها می باشند. از طریق یک سایت اینترنتی شما می توانید از هر جایی که هستید، محصولات و خدمات سایت را مشاهده کنید. طرحی سایت خدمتی نوین در دنیای تکنولوژی است که ارتباط میان کاربر را با دنیای وب میسر می کند.

چگونه می توانیم طراحی سایت را انجام دهیم؟

طراحی سایت به طرق مختلفی قابل انجام است. سه راه برای طراحی سایت وجود دارد:

  • فراگیری دانش برنامه نویسی
  • استفاده از سایت سازها و سی ام اس های آماده مثل وردپرس، جوملا و …
  • سفارش طراحی سایت خود به شرکت های طراحی سایت و شرکت های کسب و کاری در حوزه ی IT و برنامه نویسی

بنا به نوع کسب و کار و یا خدمتی که می خواهید انجام دهید، می توانید طراحی سایت انجام دهید. شرکت های بزرگ اینترنتی همانند دیجی کالا وب سایت خود را با دانش برنامه نویسی طراحی نمودند. مزایای طراحی سایت با دانش برنامه نویسی، خصوصا برنامه نویسی PHP و ASP این است که می توانید تغییراتی را خودتان در سایت به مرور زمان ایجاد کنید.

به طور قطع نمی توان گفت که چه نوع سایتی بهتر است. همه چیز به ماهیت کسب وکار شما یا خدمتی که می خواهید برای مخاطبان و مشتریان و طرفداران خود نشان دهید، بستگی دارد.

طراحی سایت

طراحی سایت

به عنوان مثال: کارخانه ای که می خواهد محصولات و خدمات خود را صرفا معرفی نماید، با کارخانه ای که می خواهد محصولات خود را مستقیم به صورت اینترنتی به فروش برساند کاملا ماهیت کارشان متفاوت است. پس برای این دو نوع ماهیت کار، طراحی سایت خاص با ویژگی های خاصی مدنظر می باشد.

ویژگی های یک سایت جذاب که باید در طراحی سایت به آن توجه داشت، چیست؟

انتخاب قالب برای وب سایت، یکی از مهم ترین کارهایی است که باید انجام دهید. حتما به ترکیب رنگ و انتخاب بهترین رنگ، توجه ویژه داشته باشید. زیرا ظاهر سایت یکی از عوامل برانگیزاننده ی توجه مخاطب می باشد.

طراحی سایت برای کسب و کار

طراحی سایت برای کسب و کار

برای ماهیت کسب و کار و خدمات خود در شبکه های اجتماعی حضور فعال داشته باشید.و لینک صفحات اجتماعی را در در وب سایت خود به اشتراک بگذارید. یکی از قابلیت های یک وبسایت خوب، همین موضوع است.

برای وب سایت های فروشگاهی، درگاه پرداختی امن با سرعت بالا ایجاد نمایید. همچنین آرم ها و نماد های اعتبار الکترونیکی را در وب سایت خود درج کنید.

البته قابلیت های یک وب سایت خوب بسیار زیاد است ولی ما سه مورد را در این جا برایتان ذکر نمودیم.

طراحی سایت با ASP چگونه انجام می شود؟

تا آن زمان عموم برنامه های تحت وب و ویندوزی به زبان C# و چارچوب دات نت صورت می پذیرفت و تقریباً تمامی برنامه نویسان از معماری سه لایه بهره می بردند. یعنی لایه کاربر، لایه ی دیتابیس و لایه ی منطقی، که خود این معماری در حالت های پیچیده تا چندین لایه مجزا می شد. به این نوع برنامه نویسی وب فرم می گویند. اما خیلی زود چارچوب دات نت توسعه پیدا کرد و مایکروسافت اقدام به معرفی MVC نمود. که در تمامی زبان های مایکروسافت قابل پیاده سازی بوده و هست.

در ASP.NET MVC انعطاف و قابلیت کنترل بسیار زیادی برای برنامه نویسان فراهم است چرا که در تکنولوژی WebForms در بیشتر مواقع برنامه نویسان از مجموعه ای از ابزارهای فراهم شده استفاده می کردند. اما در MVC هیچ گونه ابزار و واسطی که ماهیتاً همراه با محدودیت هستند وجود ندارد و برنامه نویسان کاملاً به صورت دستی اقدام به طراحی و پیاده سازی می کنند. MVC مخفف کلمات model/controller/view می باشد.

طراحی سایت با PHP چگونه انجام می شود؟

پی اچ پی یک نوع زبان برنامه نویسی سمت سرور است. دقیقا مشابه زبان برنامه نویسی ASP عمل می کند.

کدهای این زبان برنامه نویسی بر روی سرور تعریف و سوار می گردد ولی خروجی کار به صورت HTML می باشد. PHP یک زبان برنامه نویسی اسکریپتی است و بسیار پرطرفدار است. و سایت های بسیار زیادی با PHP ساخته شده اند.

همانطور که قبلا گفتیم، اگر وب مستر و یا برنامه نویس سایت بخواهد به مرور زمان تغییراتی را بر روی وب سایت ایجاد کند و یا قابلیت هایی را اضافه کند، باید حتما از دانش برنامه نویسی مثل PHP یا ASP استفاده کند.

اکثر سایت های وردپرسی توسط PHP توسعه یافته اند. بیشتر وب سایت های موجود در دنیای وب با زبان PHP طراحی شده اند. پس محبوبیت PHP بسیار بالاست.

وردپرس بهتر است یا جوملا؟

طراحی سایت با وردپرس یا جوملا

طراحی سایت با وردپرس یا جوملا

سایت های با سی ام اس آماده مثل وردپرس و جوملا نیز بسیار پرطرفدار می باشند. بنا به ماهیت کار و نوع کسب و کار خود می توانید از سی ام اس های آماده همانند وردپرس و یا طراحی سایت اختصاصی با PHP و ASP بهره گیرید. این سایت ها آماده اند و لازم نیست که شما برای داشتن این نوع سایتی دانش برنامه نویسی را فرا گیرید.

مزایای CMS های آماده مثل وردپرس

  • • بسیار پرطرفدارند.
  • • برای کسب و کارهایی که فقط به معرفی محصولات و خدمات خود پرداخته اند بسیار مناسب می باشد.
  • • برای کارخانه ها و شرکت هایی که کلیه ی کارهای بازاریابی و فروش به صورت حضوری و فیزیکی است و قرار نیست که به صورت اینترنتی این طور خدماتی انجام شود بسیار مناسب می باشد.
  • • برای سایت هایی با موضوعات مجلات خبری، مجلات پزشکی و اخبار این سایت ها بسیار مناسب می باشند.
  • • نیازی به کدنویسی های پیچیده برای این نوع وب سایت ها نداریم.
  • • تمامی آپدیت ها و تغییرات افزونه ها به صورت بسیار ساده توسط خود وردپرس و جوملا قابل انجام می باشد.
  • • کار با وب سایت های وردپرسی بسیار راحت می باشد.
  • • اگر خودتان می خواهید مدیر وبسایت خود باشید، می توانید از سی ام اس های آماده مثل وردپرس استفاده کنید.

 سئو وردپرس بهتر است یا جوملا؟

ممکن است ندانید که سئو چیست؟ سئو مخفف کلمه ی بهینه سازی موتور های جستجو در زبان لاتین می باشد. کسانی که خدمات سئو ارائه میدهند و در زمینه ی سئو برای وب سایت ها فعالیت می کنند، کاری اصلی آن ها  آوردن سایت به صفحه ی اول گوگل است. اصلا سایت بدون سئو معنا و مفهومی ندارد. حتما باید مطالب وب سایت شما در نتایج جست و جوی گوگل لحاظ گردد.

بدین صورت که اگر کاربر کلمه ای را در گوگل سرچ کرد، اگر آن کلمه یا عبارت مرتبط با موضوعات وب سایت شما بود، باید بتواند مطلب متناسب با همان عبارت را در نتایج جست و جوی گوگل بالا بیاورد.

یکی از نشانه های یک وب سایت خوب، داشتن سئوی محتوای بسیار خوب است.

حالا اگر سایت شما وردپرسی یا جوملایی است، باید خیلی متمرکز تر بر روی سئو مانور دهید. ممکن است تازه کار باشید و ندانید که وردپرس برای سئو بهتر است یا جوملا؟ من در این جا چند نمونه از تفاوت های سئو در جوملا و وردپرس را خدمتتان بیان می کنم:

در سیستم مدیریت محتوای وردپرس، پلاگینی به نام یوآست سئو وجود دارد که سئوی محتوای شما را تا حد مطلوبی نشان می دهد. و نکاتی که شما باید در حین نوشتن محتوا رعایت کنید تا بتوانید سه تا چراغ سبز یوآست سئو را بگیرید، به صورت کامل به شما نشان داده می شود.

در جوملا نیز پلاگینی به نام EFSEO وجود دارد که مشابه به یوآست در وردپرس است و می توان سئوی محتوا را با آن چک کرد. طبق بررسی های ما، سئوی وردپرس قوی تر از سئوی سی ام اس جوملاست. افزونه ی یوآست سئو به مراتب قوی تر از EFSEO است.

البته لازم است بدانید که بحث سئوی محتوا فقط به این پلاگین ها محدود نمی شود و شما باید یک سری مهارت ها و قابلیت های دیگری را نیز به خوبی بلد باشید.

در بحث طراحی سایت امنیت ورد پرس بیشتر است یا جوملا؟

جوملا دارای قابلیت هایی همچون استفاده از SSL و امکان استفاده از 2FA برای تایید دو مرحله ای در هنگام ورود به داشبورد سایت است که به صورت پیش فرض در آن قرار دارد. و دارای عملکرد بهتری است. و مجموعه ای از موارد امنیتی بیشتری را ارائه می دهد.

ولی در سیستم مدیریت محتوای وردپرس این قابلیت به صورت خودکار وجود ندارد و شما باید پس از نصب و راه اندازی وردپرس، این قابلیت را با یک سری کدنویسی ها اضافه کنید.

افزونه های وردپرس بسیار زیاد است. و مقادیر زیاد این افزونه ها و عدم کدنویسی درست آن ها باعث می شود که راه برای ورود و حمله ی هکرها باز شود.

پس در بحث امنیت سایت و طراحی سایت نتیجه می گیریم که جوملا در امنیت بهتر عمل می کند.

نتیجه گیری:

این که شما از سی ام اس های آماده مثل وردپرس یا جوملا استفاده کنید و یا اینکه خودتان بخواهید یک سایت را طراحی شده و با کدنویسی تحویل بگیرید، کاملا به شما و نوع کسب و کار و اهدافی که در پیش رو دارید بستگی دارد.

اگر می خواهید با استفاده از تبلیغات درون سایتی به کسب درآمد برسید، وردپرس بهتر است. زیرا هدف سئو سایت است و سایتی که خوب در گوگل بالا بیاید و بازدید کننده ی زیادی داشته باشد معتبر تر است. و برای تبلیغات بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. مثل بیتوته،نمناک، تابناک، نیک صالحی و غیره که حالت مجله ای دارند و بسیار پر بازدیدند.

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Milad7

مرسی 🙂 🙂

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)