حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

برنامه ۱۱۶ میلیارد دلاری سامسونگ برای کاهش فاصله با TSMC

امروز گزارشی منشتر شده که برنامه ۱۱۶ میلیارد دلاری سامسونگ برای کاهش فاصله با TSMC در دست اقدام است. این عدد واقعا کم نیست. برای اینکه بهتر درک کنید به صورت میانگین بالاترین درآمد نفتی ایران پس از انقلاب به سالانه ۷۷.۲۵ میلیارد دلار (در دولت های آقای احمدی نژاد) بوده است. این سرمایه گذاری بسیار بزرگ سامسونگ نشان از توان بالای شرکت کره ای و برنامه ریزی بزرگ برای آینده دارد.

سامسونگ در حال حاضر یکی از بزرگترین سازندگان تراشه در جهان است اما بیشتر به دلیل تسلط کامل آن در بازار حافظه است. این شرکت همچنین یک کارخانه ریخته گری را اداره می کند، به این دلیل که تراشه هایی برای شرکت هایی مانند NVIDIA و Qualcomm تولید می کند، چرا که این برند ها خطوط تولید ندارند.

طی چند سال گذشته، این شرکت سرمایه گذاری قابل توجهی در جبران فاصله با شرکت تایوانی TSMC انجام داده است. شرکت تولید نیمه هادی تایوان بزرگترین تولید کننده تراشه های قراردادی در جهان است. سال گذشته بیش از نیمی از بازار تراشه سازی قرارداد را به خود اختصاص داد. برای مقایسه سامسونگ تنها ۱۸ درصد را به خود اختصاص داده است. این شرکت می خواهد این شرایط را تغییر دهد و اکنون یک برنامه ۱۱۶ میلیارد دلاری برای انجام این کار دارد.

سامسونگ می خواهد بازار 250 میلیارد دلاری سهم بیشتری را تصاحب کند

سامسونگ تصمیم گرفته است ۱۱۶ میلیارد دلار در تجارت تولید تراشه نسل بعدی خود سرمایه گذاری کند تا بتواند TSMC را بیشتر کردن فاصله‌ش با سامسونگ، ناتوان کند و احتمالاً از آن پیشی بگیرد. به گفته بلومبرگ، یک مدیر ارشد شرکت ماه گذشته در یک رویداد فقط دعوت به شرکت کنندگان گفت سامسونگ تولید انبوه تراشه های ۳ نانومتری را در سال ۲۰۲۲ آغاز می کند. این اولین باری است که سامسونگ هدف تولید انبوه ۳ نانومتری خود را اعلام می کند.

Park Jae-hong ، معاون اجرایی توسعه پلت فرم طراحی ریخته گری سامسونگ، به حاضران گفت که این شرکت در حال توسعه ابزارهای طراحی اولیه با شرکای خود است. این نشان می دهد که سامسونگ می خواهد اطمینان حاصل کند که روند ۳ نانومتری آن برای مشتریان در همان زمان آماده است که TSMC انتظار دارد روند ۳ نانومتری آن در سال 2022 آماده شود.

TSMC انتظار دارد تا نیمه دوم سال 2022 تولید گسترده تراشه های ۳ نانومتری را به مشتریان خود ارائه دهد. سامسونگ جدول زمانی مشابهی دارد اما به امید عملکرد بهتر از TSMC، رویکرد تکنولوژیکی متفاوتی را در پیش گرفته است. روند ۳ نانومتری سامسونگ از فناوری Gate-All-Around یا GAA استفاده خواهد کرد که به اعتقاد بسیاری از منابع صنعتی، بازی را تغییر خواهد داد. این فناوری اجازه می دهد تا جریان دقیق تر از طریق کانال ها، مصرف برق و مناطق تراشه را کاهش دهد. TSMC برای خطوط 3 نانومتری خود از فن آوری FinFET تثبیت شده تر استفاده خواهد کرد. انتظار می رود TSMC از فناوری GAA برای فرایند ۲ نانومتری خود در سال ۲۰۲۴ استفاده کند اما برخی از تحلیلگران انتظار دارند که این فناوری بتواند به نیمه دوم سال 2023 منتقل شود.

نیمه هادی ۳ نانومتری سامسونگ

نیمه هادی ۳ نانومتری سامسونگ

سامسونگ مطمئناً می خواهد به تولیدكننده تراشه انتخابی برای شركت های برجسته ای مانند اپل و AMD تبدیل شود كه در حال حاضر بیشتر تراشه های خود را از TSMC تهیه می كنند. و همین دلیلی است که باعث افزایش سرمایه گذاری ها و پیشبرد فناوری های جدید برای کسب برتری رقابتی برای تراشه های ۳ نانومتری می شود. ارزش بازار تولید تراشه های قراردادی ۲۵۰ میلیارد دلار است بنابراین پتانسیل زیادی برای رشد سامسونگ وجود دارد. این یکی از دلایلی است که گفته می شود نایب رئیس و وارث لی جائه یونگ به این موضوع بسیار علاقه مند است.

این تمرکز شدید بر گسترش کارخانه ریخته گری قبلا پرداخت سودش را آغاز کرده است. یک مقام رسمی شرکت تأیید کرد که سامسونگ در سال 2019 حدود 30 درصد از مشتریان خود را در زمینه ریخته گری افزایش داده است. NVIDIA و IBM از جمله شرکت های بزرگی هستند که از تراشه های منطقی پیشرفته ساخت سامسونگ استفاده می کنند. اعتقاد بر این است که کوالکام کل قرارداد تولید اسنپدراگون ۸۷۵ خود را به سامسونگ اعطا کرده است. همچنین تأیید شد که سامسونگ به اندازه کافی سفارشات شرکتهای بزرگ را به دست آورده است تا پیشرفته ترین خطوط ۵ نانومتری خود را برای چند سال آینده حفظ کند.

TSMC با وجود دستاوردهای خود، همچنان موقعیت مسلط خود را حفظ می کند. تقاضا برای فرآیند ۵ نانومتری آن به قدری زیاد است که نمی تواند ظرفیت تولید را برای تأمین آن افزایش دهد. تحلیلگران انتظار دارند به همین دلیل سامسونگ برنده برخی سفارشات تراشه 5nm جدید M1 اپل برای Mac باشد. برای مشتریان ریخته گری، این رقابت شدید بین TSMC و سامسونگ یک مزیت آشکار دارد. رقابت به پایین آمدن قیمت کمک می کند. آنها همچنین با تقسیم تولید بین دو تولید کننده به عنوان یک نقطه امین در برابر هرگونه مشکل پیش بینی نشده تأمین، مجبور نیستند تمام تمام تخم مرغ های خود را در یک سبد قرار دهند.

باید دید آیا بازده فرآیند GAA تراشه های 3nm سامسونگ برای تأمین تقاضا کافی است یا نه. این نگرانی است که برخی تحلیلگران دارند. این شرکت اطمینان دارد که از مزیت های رقابتی برخوردار است زیرا هم تراشه ها و هم دستگاه هایی را که برای آنها استفاده می شود مانند تلفن های هوشمند Galaxy تولید می کند. این وضعیت را در پیش بینی شرایط مهندسی مشتریان خود در موقعیت بهتری قرار می دهد. توانایی سامسونگ در ارائه حافظه و تراشه های منطقی در یک ماژول نیز یک امتیاز مهم است.

بدیهی است که سامسونگ در مورد مبارزه با TSMC جدی است. نظر شما چیست؟ فکر می کنید که Samsung می تواند با این سرمایه گذاری واقعا درشت، TSMC را از پیشرفت بازدارد؟

اشتراک در
اطلاع از
5 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
aliasad

اونم 200میلیارد دلار اختصاص میده پیشرفتش دوبرابر میشه😐😂

SHREK

مگه بانک مرکزی آمریکاست؟ 🤔

Auroro

اوه چ شود، 100 میلیارد دلار، بنظرم مثل صفحه lcd هاش پردازنده هاش هم تک میشه.

Mahdi

یه کم بیشتر نمیشد؟

Milad7

بدو تا برسی 😛

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)